Kawasaki ER-6f - tid for oljeskift?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

knutk skrev:
Carpa skrev:Og når man er inne på dekk, noen som kan anbefale hvem det lønner seg å bruke til dekkskifte i området Røyken, Asker, Drammen?
Har jo Motorport i Drammen men hvordan er prisene hos dem?
.....
I Drammen finnes også en Kawasaki forhandler, "Monsterbike" i Kobbervikdalen. Der er det bare å levere inn sykkel.

på Sætre finnes "Hurum dekk". De har invistert i utstyr for ballansering av MC dekk. Men er usikker på om de demonterer hjulet fra sykkelen. Men det er jo bare å spørre.

Lavest pris får man om man bestiller fra dekkonline.com. Oppgitt pris er levert på døra. Men da må man ordne montering selv. Ser de lister opp 'Montasjepartner'. På den lista står feks Hurum dekk.
Personlig synes jeg det er litt kleint å kjøpe dekk av andre for så å komme til en forhandler som selv selger dekk og kun benytte seg av omleggingen. Ja, jeg vet at det kan gjøres, det er nok bare meg som er litt gammeldags. Tenker litt for mye på at det jo er levebrødet til vedkommende, og føler det som et hån. (ikke lett å lære gamle hunder nye triks :knegg ) Føler det litt som å ta med og spise matpakke på restaurant, og kun bestille et glass vann.
Takk, da sjekker jeg ut disse :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Barbarozza »

knutk skrev:
Lavest pris får man om man bestiller fra dekkonline.com. Oppgitt pris er levert på døra. Men da må man ordne montering selv. Ser de lister opp 'Montasjepartner'. På den lista står feks Hurum dekk.
Personlig synes jeg det er litt kleint å kjøpe dekk av andre for så å komme til en forhandler som selv selger dekk og kun benytte seg av omleggingen. Ja, jeg vet at det kan gjøres, det er nok bare meg som er litt gammeldags. Tenker litt for mye på at det jo er levebrødet til vedkommende, og føler det som et hån. (ikke lett å lære gamle hunder nye triks :knegg ) Føler det litt som å ta med og spise matpakke på restaurant, og kun bestille et glass vann.
KLEINT ?

Du betaler da for omlegget, det er ca 500-600 kr med løse dekk.

Og de bruker ca 15 min, litt silicon og avballanseringslodd til noen få kr samt gratis luft

Det er god timepris det :-)

På Nesodden har vi en fyr som gjør dette, kjøp dekka, avtal på forhånd og ta turen fra der du bor :-) Han legger om for folk over hele østlandet.

Carpa

Sats på et godt merke, sykkelen din er lett så du kan fint ha et litt mer klebrig dekk en de som er beregna på tunge sportstourere

Anbefaler deg Metezeler, Pirelli eller Michelin, spesielt de to første merkene har en form som gjør de svært lettsvingte

I fjor så la på to stk Metezeler Z8, kosta ca 2480 for begge hos Delticom (motorsykkeldekk.com) , før en lengre høsttur så punkterte jeg på jobb, 1 time før jeg skulle dra, så jeg ringte rundt i Oslo og fikk satt på hos en av Oslos kjente mc forhandlere et nytt bakdekk. Jeg betalte 2650 kr for det dekket ( Et Bridgestone) og 300 i omlegg.

Faktum er at man kan ikke gi bort så mye penger knutk. Forskjellen blir for stor så man blir tvunget til å tenke seg om hvor man kjøper. Hadde jeg kjøpt både foran og bak hadde det kostet meg nærmere 5000 kr inkl omlegg. Men siden jeg kjøper hos delticom så slipper jeg unna med 3000 kr ink omlegg men jeg tar riktignok av hjula sjøl.

Samtidig tjener jo fyren som legger om 500 kr på et kvarter, det er jo 2000 kr i timen hvis han gidder. Tror han er fornøyd med det :-)
Memento mori

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ZZR-Tom »

Barbarozza skrev:Samtidig tjener jo fyren som legger om 500 kr på et kvarter, det er jo 2000 kr i timen hvis han gidder. Tror han er fornøyd med det :-)
Er ca times prisen for 15min herre klipp ;-)
Heldigvis så har ikkje eg arvet hårmanken til ho mor, så no klipper eg meg sjølv :prf

Men er vel altids en mulighet å stikke innom søtabror for dok på østlandet?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Barbarozza »

ZZR-Tom skrev:
Barbarozza skrev:Samtidig tjener jo fyren som legger om 500 kr på et kvarter, det er jo 2000 kr i timen hvis han gidder. Tror han er fornøyd med det :-)
Er ca times prisen for 15min herre klipp ;-)
Heldigvis så har ikkje eg arvet hårmanken til ho mor, så no klipper eg meg sjølv :prf

Men er vel altids en mulighet å stikke innom søtabror for dok på østlandet?
Har en philips klipper ...drar over en gang i uka helt ned 1 mm :-)

Ikke bare på dekk man kan spare ... :lol
Memento mori

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ZZR-Tom »

Barbarozza skrev:
ZZR-Tom skrev:
Barbarozza skrev:Samtidig tjener jo fyren som legger om 500 kr på et kvarter, det er jo 2000 kr i timen hvis han gidder. Tror han er fornøyd med det :-)
Er ca times prisen for 15min herre klipp ;-)
Heldigvis så har ikkje eg arvet hårmanken til ho mor, så no klipper eg meg sjølv :prf

Men er vel altids en mulighet å stikke innom søtabror for dok på østlandet?
Har en philips klipper ...drar over en gang i uka helt ned 1 mm :-)

Ikke bare på dekk man kan spare ... :lol
1mm? Langhåra hippi eller?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Carpa »

Datteren min er frisør så der slipper jeg billig unna :P :p

Når det gjelder dekk så har jeg en kompis som har godkjent mc verksted (jippi, det skulle han ikke fortalt meg) og utstyr til å legge om dekk, og han handler rett fra importør... så jeg forventer egentlig å få en god pris av han og nå vet jeg jo også hva som er god pris takket være dere :thumleft

Jeg har lest og hørt om Meltzer? dekk og på grunnlag av min noe tynne kunnskaper om dekk så har jeg tenkt å gå for de, om ikke kompisen mener noe annet da :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av knutk »

Barbarozza skrev: KLEINT ?

Du betaler da for omlegget, det er ca 500-600 kr med løse dekk.

Og de bruker ca 15 min, litt silicon og avballanseringslodd til noen få kr samt gratis luft

Det er god timepris det :-)

På Nesodden har vi en fyr som gjør dette, kjøp dekka, avtal på forhånd og ta turen fra der du bor :-) Han legger om for folk over hele østlandet.
Lokale dekkpusher tar 170 for en omlegging om du kommer med hjulet i handa.

Forøvrig er jeg enig i dine tanker om dekkpriser.
Riktig nok er jeg tilhenger av å benytte lokale krefter, men med to dekkskift i året synes jeg også at 5k pr runde er i overkant når man får dekkene på døra for halv pris.

Men likefullt synes jeg det er kleint...
Så vi er fire kompiser som har spleisa på en dekkomlegger, og balanserer hjulene statisk. Omleggeren er egentlig bare et stativ som holder felgen mens dekket flekkes av med en dekkspak, og en brekkarm som brukes for å løse dekket fra felgkanten.

Vi skrur den fast i garasjegulvet med nedstøpte skruer og slår den sammen og stabler den i et hjørne når den ikke er i bruk. Funker drittbra.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

MCsiden.no, et "smalt" forum ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Carpa skrev::scratch Jeg vet knapt nok forskjell på touring, adv, sport, plastikkrakett etc men synes allikevel det er en del å lære her inne da, av generelle saker

Men lurer litt på hva slags sykkel jeg har og hvilke egenskaper den har(bortsett fra skikkelig tøff) som setter den i akkurat den båsen :redface
Når du har slengt på koffertane og bagsteren, så går vel den under sportstouring :prf
Grunnen er at den er sportslig men en kan ture med den.
Men sjangerane er som oftas blitt voldsomt vide og utvannet og ofte ikkje like lett å skille mellom altid og ofte forskjellig meininger om ka som virkelig hører heime i forskjellige sjanger.
Sist redigert av AJ den 15 jan 2013, 19:19, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Trakk denne posten ut fra tråden hvor den opprinnelig ble skrevet. Passer bedre her i tråden til Carpa som jo handler nettopp om sykkelen hennes... ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:
Jeg har lest og hørt om Meltzer? dekk og på grunnlag av min noe tynne kunnskaper om dekk så har jeg tenkt å gå for de, om ikke kompisen mener noe annet da :-k
Metzeler blir neppe feil på din sykkel :-)
Her er testvinneren fra de siste testene jeg har lest:
http://www.motorcycle-superstore.com/14 ... -Tire.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Michelin Pilot Road 3 fikk mye skryt for et par år siden da de ble lansert, men taper i de fleste nye testene som er gjort.
Vi var for lvrig ganske mange her på MCsiden.no som "falt for" Michelin PR 3... ;-)
Blir helt sikkert ikke mitt dekkvalg neste gang det er snakk om dekkbytte.
Metzeler, derimot... :thumleft
Eller Pirelli Scorpin, som passer veldig bra til den sykker'n jeg har.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Barbarozza »

På vintern er 1 mm helt ok ang håret, på sommern kan man rake det vekk. Hippi ? Nei gammal mann som er forfengelig :knegg

Ang dekk

Jeg har kjørt en del på Metzeler Z6+Z8 med og uten interact ( Interact enkelt forklart med mykere gummiblanding på siden) og i forhold til Michelin PR 2 + som jeg også har kjørt en del på så er det svingegenskapene mye bedre. Slitestyrken er god

Metzeler M5 Sportec Interact er hva jeg hadde klint på sykkelen din men det sier jeg mest fordi jeg har så bra erfaring sjøl.

http://www.metzeler.com/site/uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mønsteret er ganske kult også uten at det betyr noe for egenskapene

PS Pirelli kommer med et nytt Angel nå som heter GT...det skal være veldig bra
Memento mori

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av Barbarozza »

knutk skrev: Forøvrig er jeg enig i dine tanker om dekkpriser.
Riktig nok er jeg tilhenger av å benytte lokale krefter, men med to dekkskift i året synes jeg også at 5k pr runde er i overkant når man får dekkene på døra for halv pris.

Men likefullt synes jeg det er kleint...
Så vi er fire kompiser som har spleisa på en dekkomlegger, og balanserer hjulene statisk. Omleggeren er egentlig bare et stativ som holder felgen mens dekket flekkes av med en dekkspak, og en brekkarm som brukes for å løse dekket fra felgkanten.

Vi skrur den fast i garasjegulvet med nedstøpte skruer og slår den sammen og stabler den i et hjørne når den ikke er i bruk. Funker drittbra.
Du har skjønt det :thumleft
Memento mori

mekkern
Innlegg: 7668
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av mekkern »

Barbarozza skrev:
knutk skrev: Forøvrig er jeg enig i dine tanker om dekkpriser.
Riktig nok er jeg tilhenger av å benytte lokale krefter, men med to dekkskift i året synes jeg også at 5k pr runde er i overkant når man får dekkene på døra for halv pris.

Men likefullt synes jeg det er kleint...
Så vi er fire kompiser som har spleisa på en dekkomlegger, og balanserer hjulene statisk. Omleggeren er egentlig bare et stativ som holder felgen mens dekket flekkes av med en dekkspak, og en brekkarm som brukes for å løse dekket fra felgkanten.

Vi skrur den fast i garasjegulvet med nedstøpte skruer og slår den sammen og stabler den i et hjørne når den ikke er i bruk. Funker drittbra.


Du har skjønt det :thumleft


Gjøre selv er vel ennå mer "kleint", da tjener lokalsjappa nada?.. :lol

men det er ingen tvil om at importørene har saget på egen gren med avansen de har hatt på dekk
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av knutk »

mekkern skrev: ....
Gjøre selv er vel ennå mer "kleint", da tjener lokalsjappa nada?.. :lol
....
Det har du helt rett i. Men der sitter nok en sperre oppe i hodet mitt :redface

Uansett, jeg synest faktisk også at det er morro å gjøre saker og ting selv.

Et annet iritasjonsmoment har vært at til tider når jeg har levert inn hjulene for dekkbytte har der oftest kommet med et hakk eller to i felgen på kjøpet.
Ved å gjøre det selv slipper jeg merker i felgen.
Det er egentlig en fille sak, men det irriterer meg grenseløst at det ikke skal kunne gå an å legge om hjul (både bil og mc) uten at lakkerte felger skal få et nytt merke hver gang. Nesten som man kan telle antall dekkbytte ved å telle hakk i felgen.

mekkern
Innlegg: 7668
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av mekkern »

ja det er litt pussig dette med felgskader... kunne de ikke i det minste brukt de gamle merkene hvis de absolutt MÅ legge press på felgen/lakken?

legger om selv jeg også..alle merker er da selvpåførte-og gidder ikke kjefte på meg selv.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Kawasaki ER-6f

Legg inn av ZZR-Erling »

http://homepages.slingshot.co.nz/~shane ... rochures_1" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar