Suzuki Gsx-r

Forum for fulleffekt tung-MC
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av TheHaughom »

Tomgsx-r skrev:Jeg har vokset hele sykkelen med Svisswax Shield, og Svisswax Autobahn på felger, calipper og ramme. Merket meg en wire som gikk på eksosen, med skøyten fremre/bakre eksos. Hva hensikt har den?
Sikkert en O2 sensor. Registrerer luftmengde i eksosen.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av Tomgsx-r »

LordShaft skrev:
Tomgsx-r skrev:Jeg har vokset hele sykkelen med Svisswax Shield, og Svisswax Autobahn på felger, calipper og ramme. Merket meg en wire som gikk på eksosen, med skøyten fremre/bakre eksos. Hva hensikt har den?
Muligens eksos spjeld som åpner når du kommer til et visst turtall :-k
TheHaughom skrev:
Tomgsx-r skrev:Jeg har vokset hele sykkelen med Svisswax Shield, og Svisswax Autobahn på felger, calipper og ramme. Merket meg en wire som gikk på eksosen, med skøyten fremre/bakre eksos. Hva hensikt har den?
Sikkert en O2 sensor. Registrerer luftmengde i eksosen.
Ok :-k

Har forstått det slik at det er orginalt fra fabrikk titan eksos. Er slip on eksos, men er det noe og hente på og skifte fremre eksos for og få litt mer lyd, og sitter det kat i ? Vil ikke skifte foreløpig om den på mappes på nytt?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av LordShaft »

jeg mener på at det ikke er katalysator på din sykkel :-k skal søke litt til å undersøke.

Her har du en fin side med diverse forklaringer på "how to" http://www.bugmanweb.com/gsxr/gsxrindex.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ligger et gass spjeld i eksosen din, som ikke åpner fullt ved lave turtall. Denne vil naturligvis redusere lyden litt, men ikke mye. Det meste av lyd forsvinner i katalysator. Men skal se om jeg finner delelisten på eksosanlegget ditt originalt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av LordShaft »

Bilde

Som du kan se på dette bildet, har du ikke katalysator på anlegget ditt. Så å bytte rørene helt fram er helt unødvendig i forhold til lyd. Eneste du vinner på dette er vekt tap.
Men du har et gassspjeld som ikke åpner ved lavt turtall. Dette finnes det måter å koble vekk og eventuelt kjøpe ny bare den rørstussen som har spjeldet i seg.
Dette påvirker nok lyden litt, men ikke noe dramatisk (vil jeg tro) har ikke sett målinger (dB).

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av Tomgsx-r »

Takk LordShaft :D

Det er jo positivt att en har mulighet for og ha litt moderat lyd på lave turtall,men åpner seg ved høyere turtall, og da kommer vel lyden også :P :p

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av TheHaughom »

Det sitter en "uregulerbar" katalysator i selve lyddemperen på GSX-R 1000 K3.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av LordShaft »

TheHaughom skrev:Det sitter en "uregulerbar" katalysator i selve lyddemperen på GSX-R 1000 K3.
Ja men vedkommende hadde slip-on, så da er dette problemet løst :thumleft

Fordelen med litt eldre sykler. Koster ikke skjorta å få fet lyd!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:
TheHaughom skrev:Det sitter en "uregulerbar" katalysator i selve lyddemperen på GSX-R 1000 K3.
Ja men vedkommende hadde slip-on, så da er dette problemet løst :thumleft

Fordelen med litt eldre sykler. Koster ikke skjorta å få fet lyd!
Fikk ikke med meg det, men da er jo den saken grei! :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av Tomgsx-r »

Idag var det vårmønstring i Sokndal. Kom meg desverre ikke til og ta en tur. Men, på vei fra Stavanger-Egersund passerte 30-50 sykler, og 6 av dem gsx-r, jeg må rulle ned alle vinduene for og høre lyden :yeyeye

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av Tomgsx-r »

Har lest mye på diverse utenlandske forum. bla gixxer forum. Biter merke i meg "alle" som advarer mot gsx-r 1000 som førstegangssykkel. Er det virkelig SÅ brutalt?

Jeg skal følge rådet som Dr Greve ga, nemlig og øve mye på kjente veier i starten, men jeg ser for meg jeg kommer til og kjøre mye t/r Egersund-Stavanger både E39, og enda bedre med flotte svinger men smalt RV44.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av gorbys »

Det blir vel ikke mere brutalt enn man gjør det til selv?
Jeg har alltid hørt at sportsykkler er utmerkede førstegangssykkler siden de er så lettkjørte, men man må jo selfølgelig passe på høyrehånda. Det er vel det mange brenner seg på...
Min første sykkel var/er en 1978 Suzuki GS750, ikke akkurat noe man blir anbefalt det heller men man tar det rolig og lærer sykkelen å kjenne og tilslutt så er det ikke så ille som alle skal ha det til alikevel :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av LordShaft »

Tomgsx-r skrev:Har lest mye på diverse utenlandske forum. bla gixxer forum. Biter merke i meg "alle" som advarer mot gsx-r 1000 som førstegangssykkel. Er det virkelig SÅ brutalt?

Jeg skal følge rådet som Dr Greve ga, nemlig og øve mye på kjente veier i starten, men jeg ser for meg jeg kommer til og kjøre mye t/r Egersund-Stavanger både E39, og enda bedre med flotte svinger men smalt RV44.
Dette er bare tull!!! Den er ikke så brutal at du ikke kan ha dette som førstesykkel. Du vil nok bli skremt over hva som bor i denne sykkelen, men dette er noe du gradvis venner deg til. Så lenge du har litt i hodet og tar det rolig i starten å prøver deg fram sakte, kommer du nok til å flire av dette senere :-)

Dr.Greve kommer ofte med veldig kloke råd. Dette er et av de! :prf

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av Tomgsx-r »

LordShaft skrev:
Tomgsx-r skrev:Har lest mye på diverse utenlandske forum. bla gixxer forum. Biter merke i meg "alle" som advarer mot gsx-r 1000 som førstegangssykkel. Er det virkelig SÅ brutalt?

Jeg skal følge rådet som Dr Greve ga, nemlig og øve mye på kjente veier i starten, men jeg ser for meg jeg kommer til og kjøre mye t/r Egersund-Stavanger både E39, og enda bedre med flotte svinger men smalt RV44.
Dette er bare tull!!! Den er ikke så brutal at du ikke kan ha dette som førstesykkel. Du vil nok bli skremt over hva som bor i denne sykkelen, men dette er noe du gradvis venner deg til. Så lenge du har litt i hodet og tar det rolig i starten å prøver deg fram sakte, kommer du nok til å flire av dette senere :-)

Dr.Greve kommer ofte med veldig kloke råd. Dette er et av de! :prf
:thumleft :-) 1,5 mnd til oppkjøring. Er ikke lett og ha gliset i garasjen, og bare kunne gnikke :roll

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av Kjellrf »

Tomgsx-r skrev:Har lest mye på diverse utenlandske forum. bla gixxer forum. Biter merke i meg "alle" som advarer mot gsx-r 1000 som førstegangssykkel. Er det virkelig SÅ brutalt?

Jeg skal følge rådet som Dr Greve ga, nemlig og øve mye på kjente veier i starten, men jeg ser for meg jeg kommer til og kjøre mye t/r Egersund-Stavanger både E39, og enda bedre med flotte svinger men smalt RV44.

Jeg er litt enig. Sykkelen er såpass brutal at du (antagelig) aldri vil kunne utnytte den fullt ut, fordi du er nødt til å bruke mye av din oppmerksomhet med å styre gassen.
Personlig har jeg hatt det mye mer gøy med 600 enn med større sykler, fordi følelsen av å mestre sykkelen ("hånd i hanske"-følelse) er meget tilfredstillende. Den følelsen har jeg aldri hatt med større sykler. Enhver idiot kan kjøre fort rett fram, men det er på svingete vei min største glede ved å kjøre mc er. Hadde det råeste på 90-tallet (CBR1000 og ZZR1100), men synes det var frustrerende å måtte kjøre dritfort for å ha det gøy, dessuten var ikke de gode på de mest svingete veiene. Da var jeg glad jeg hadde kjørt mindre mc før, og visste at det fantes morsommere sykler.

Hilsen meg med 33 år på 2 hjul :prop:
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Suzuki Gsx-r

Legg inn av TheHaughom »

Enig med de andre, en 1000ccm racing sykkel er ikke mer brutal enn du gjør den til.
Selvfølgelig kommer det an på mannen bak styret, men har man respekt for kreftene er det nema problema.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar