Olje på nett - erfaringer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Olje på nett - erfaringer?

Legg inn av mammut89 »

forøvrig synes jeg at trådstarter har et lite poeng , hvor mange ganger skal han presisere at han vil ha et fornuftig svar på tema , har man ikke et svar kan man lage egen tråd for tulleprat.

Jeg har ikke sett en eneste tråd på dette forumet som ikke starter med noe fornuftig og etter 2 svar handler det om jugehistorier fra et treff og plutselig over til hvilken sykkel som er best også over til at været er dårlig....
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Olje på nett - erfaringer?

Legg inn av knutk »

Elolz skrev:I USA virker det som de fleste på forumet for sykkelen min sverger til billig Shell Rotella T6 som egentlig er beregnet for store dieselmotorer (vogntog, gravemaskiner, traktorer osv) :scratch
I USA gjør de så mye rart. De setter bilhjul på store sykler siden de kjører mest på motorvei, de brygger kaffen som minner mest om te og de drikker BudWeiser...

Når det gjelder Rotella T6 kan vel tema i seg selv berettige en ny tråd, men det blir vel samme argumentasjonsrekka som for Biltema olje, bare å bytte ut ordene.

Angående trådstarter og utestengelse så håper jeg på alles vegne (med hensyn til takhøyde) at der ligger mere bak en hva som er kommet ut av denne tråden. Vi har tross alt hatt tråder med mer usakligheter enn denne, uten konsekvenser for "bidragsyterne".

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Olje på nett - erfaringer?

Legg inn av Barbarozza »

Støtter knutk her både i innhold og om at jeg håper det ligger mer bak en bare litt kverulering i denne tråden:-)

Så til spørsmålet om olje på nett, det kan se ut til at folk bør handle der de selv vil for å beholde nattesøvnen sin. Uten å slå et slag for Temaolja enda en gang som skal både være mer forurenset og smøre mye dårligere en mye annet( de har sikkert hatt i litt slipemiddel også :lol ) så faller jo mye av vitsen bort med å debattere når alle har bestemt seg for å bruke det de selv vil :P :p

I teorien så burde man altså skylle motoren med ny olje for å få ut slufset og driten før man heller på gullolja si. For meg med Tema olje er det ikke så farlig, det er jo tross alt rene slipemiddelet. Sylinderveggene mine er vel snart innhule etter 70 " på Hondaen, merkelig at den motoren ikke bruker et kvekk av olje...ja og over 30" på min gamle KawaZZR1100D6.

For å si det på en annen måte, å bry seg om hvorvidt olja har litt partikler i seg når den er ny gjør jo at vi burde jo tenke på hva som ligger av elendighet igjen hvis man ikke skylder motoren innvendig før oljeskift.Skyllemiddel bør bli den nye greia. Bruk den olja som du sover best med. Ikke vanskeligere en det :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Olje på nett - erfaringer?

Legg inn av knutk »

Litt avsporing:

I et naivt håp om å hjelpe olja med rensing av metallpartikler bruker jeg å sette en Neodym magnet på enden av oljefilteret (på utsiden). (magneten kan kjøpes på nett :knegg ) Den holder seg selv på plass, eneste er at jeg har fylt hullet i midten med silikon slik at magneten ikke fylles med vann.

Andre som praktiserer dette?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Olje på nett - erfaringer?

Legg inn av Barbarozza »

knutk skrev:Litt avsporing:

I et naivt håp om å hjelpe olja med rensing av metallpartikler bruker jeg å sette en Neodym magnet på enden av oljefilteret (på utsiden). (magneten kan kjøpes på nett :knegg ) Den holder seg selv på plass, eneste er at jeg har fylt hullet i midten med silikon slik at magneten ikke fylles med vann.

Andre som praktiserer dette?
Dette tror jeg ikke hjelper så mye, filteret ditt skal fange opp dette, i utgangspunktet skal du heller ikke ha noe særlig metallspon i olja overhodet. Man bruker dette i tilfellet filteret blir tett...så bytt heller filter like ofte som olja hvis du engster deg. Magneten vil jo først fange opp noe før det er forseint :)

Så svaret mitt er nei, jeg bytter derimot olja meget regelmessig og alltid med filter siden det er omtrent ingen jobb eller kostnad (40 kr pr filter fra wemoto i 3 pack)
Memento mori

Brukeravatar
Tor Arne
Innlegg: 28
Registrert: 29 apr 2011, 23:24
Motorsykkelen din: Vmax 2001
Sted: Skotterud

Re: Olje på nett - erfaringer?

Legg inn av Tor Arne »

Dette med olje er lett. Kjøp olje fra Biltema!! Billig og bra. Hvorfor bra? Jo, all olje i Norge skal tilfredsstille kravet til NATO i tilfelle krig. Disse spesifikkasjonene overgår de fleste krav produsentene av motorer krever. Kjøp billig, kjøp trygt. Biltema kjøper olje til dumping-priser fra forskjellige selskaper. Som regel er olja levert av Statoil. Husk: Bruk alltid olje som står i manualen. Jeg tenker på viskositet etc. Står det eksemplevis SAE 20-40 Mineral i manualen. Da fyller du ikke SAE 5-40 fullsyntetisk!! Følg manualen. Merke eller produsent betyr mindre. Castrol eller ELF har de fleste oljer til gunstig pris også.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Olje på nett - erfaringer?

Legg inn av Kwak »

Tor Arne skrev:Dette med olje er lett. Kjøp olje fra Biltema!! Billig og bra. Hvorfor bra? Jo, all olje i Norge skal tilfredsstille kravet til NATO i tilfelle krig. Disse spesifikkasjonene overgår de fleste krav produsentene av motorer krever. Kjøp billig, kjøp trygt. Biltema kjøper olje til dumping-priser fra forskjellige selskaper. Som regel er olja levert av Statoil. Husk: Bruk alltid olje som står i manualen. Jeg tenker på viskositet etc. Står det eksemplevis SAE 20-40 Mineral i manualen. Da fyller du ikke SAE 5-40 fullsyntetisk!! Følg manualen. Merke eller produsent betyr mindre. Castrol eller ELF har de fleste oljer til gunstig pris også.
"NATO krav overgår de fleste krav produsentene av motorer krever"???
NATOs krav er bare at oljene skal være blandbare! Thats it. Eller bruker du "NATO" skipsmotor smøreolje på sykkelen din?
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Svar