Beste måte å stoppe motor?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
mekkern
Innlegg: 7629
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Andreas »

mekkern skrev:På enkelte motorer med bensinpumpe og/eller efi er det en inerti-switch(G-sensor) som skal stoppe pumpa ved kræsj.

bruke hammer på denne er litt tvilsom stoppprosedyre.. :mrgreen

noen "nødbrytere" kortslutter tenningsanlegget -andre bryter kretsen.
Som nevnt over her, så er dette vanlig i biler. Har selv plagdes med en gammel Ford Scorpio hvor denne bryteren fusket..

Men jeg har aldri sett eller hørt om at slikt blir brukt på MC. Eneste komponentene som kan stoppe motoren er tenningslåsen, kill-switchen eller støttebryteren. Noen eksempler på MC som stopper seg selv hvis rytteren detter av og sykkelen havner opp-ned i grøfta?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av tagesk »

Andreas skrev:Noen eksempler på MC som stopper seg selv hvis rytteren detter av og sykkelen havner opp-ned i grøfta?
Jeg har lest (tror jeg) at nye BMW K1600 har en slk løsning.

Man trenger et akselerometer (hvordan det nå staves på norsk, accelerometer på engelsk) i kombinasjon med logikk; la oss si mer enn 45 grader hellning i mer enn 5 sekunder uten tegn til variasjon (det vil si bevegelse).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av ega16 »

tagesk skrev:
Andreas skrev:Noen eksempler på MC som stopper seg selv hvis rytteren detter av og sykkelen havner opp-ned i grøfta?
Jeg har lest (tror jeg) at nye BMW K1600 har en slk løsning.

Man trenger et akselerometer (hvordan det nå staves på norsk, accelerometer på engelsk) i kombinasjon med logikk; la oss si mer enn 45 grader hellning i mer enn 5 sekunder uten tegn til variasjon (det vil si bevegelse).

[TaSK]
Du blander nok akselerometer med gyroskop.

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av teeU »

H-D har bryter som kutter tenning ved for stor vinkel. (Da skulle det være klart for H-D vitser)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av tagesk »

ega16 skrev: Du blander nok akselerometer med gyroskop.
Har jeg vanskelig for å tro.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av ega16 »

tagesk skrev:
ega16 skrev: Du blander nok akselerometer med gyroskop.
Har jeg vanskelig for å tro.

[TaSK]

OK :) Da vet nok du noe som jeg og f.eks alle mobil produsenter ikke vet :)

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av teeU »

tagesk skrev:
Andreas skrev:Noen eksempler på MC som stopper seg selv hvis rytteren detter av og sykkelen havner opp-ned i grøfta?
Jeg har lest (tror jeg) at nye BMW K1600 har en slk løsning.

Man trenger et akselerometer (hvordan det nå staves på norsk, accelerometer på engelsk) i kombinasjon med logikk; la oss si mer enn 45 grader hellning i mer enn 5 sekunder uten tegn til variasjon (det vil si bevegelse).

[TaSK]
K1600 har jo gyrosensor(er) montert for DTC, smal sak for motor-ECU å benytte seg av den for å slå av motor ved gitte parametere, ren soft-ware sak det.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av tagesk »

ega16 skrev: OK :) Da vet nok du noe som jeg og f.eks alle mobil produsenter ikke vet :)
La meg sitere fra Wikipedia:
Wikipedia skrev: Single- and multi-axis models of accelerometer are available to detect magnitude and direction of the proper acceleration (or g-force), as a vector quantity, and can be used to sense orientation (because direction of weight changes),
OK?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av DrGreve »

PCP skrev:Men hvordan har det seg at du er slik en ekspert på hva en BMW gjør liggende Tage..??? :lol ( ;-) )

Hehe, vel, jeg vet at min sykkel også har et "fuel cut of relay" som det blir nevnt, men jeg trodde faktisk dette bare sørget for at pumpen ikke fortsetter å kjøre hvis motor ikke går. Altså at input er både tenning på, og signal fra tenningsystem (gnist på plugger), og hvis en av disse faller bort stopper pumpen.

Men har ikke studert det i detalj, så kan meget vel hende jeg tar feil. På en del biler har jeg vært borti fuel-cut systemer som reagerer på g-kraft. Har feks resatt noen sånne på 90-talls Forder. De løser ut og gjør bilen "u-startbar" om man feks slenger reservehjul litt for hardt ned i bagsjerom, eller slår med en slegge på A-stolpe/dørhengsel på førerdør (Og for å sitere Tage; ikke spør hvordan jeg vet det siste :P :p )

Jeg har kanskje en resett-knapp på sykkelen også, uten at jeg vet det, eller det går automatisk hvis det er snakk om en hellingsbryter eller noe sånt?
Pelsen skrev: slengbukser tredd over kicken var også en klassiker, ikke lett å sette ned foten da
Haha, du sier noe. Kombinasjonen av buksemoten og relativt utstikkende kick var vel også litt uheldig. Den følelsen man får idet benet sitter fast glemmer man ikke med det første. Sikkert en del syklister som kan skrive under på dette, nå som alle har føttene låst fast i pedalene, med mer eller mindre lettutløste anordninger. :D
Jeg har ikke sjekket selv men lest at Honda har et cut relay som kutter bensinpumpa hvis sykkelen tipper på siden, men det er jo raskt å sjekke. Relèet henger i ett gummioppheng ved siden av laderegulatoren slik at det henger vertikalt. Det er jo bare å starte sykkelen og dra ut relèet og tilt det i vannrett stilling og se om noe skjer :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av Juleniss1 »

Hovedpoenget med å få stoppet motoren ved velt, må vel være at den skal unngå havari pga mangel på oljetrykk. Å kutte strømmen til bensinpumpe vil isåfall ikke hjelpe på gammeldagse mopper med forgassere,de går like godt i flere minutter etter at pumpa stopper.

Et enkelt elektronisk tiltmeter tilkoblet tennings-strømkretsen burde jo være det enkleste

mekkern
Innlegg: 7629
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av mekkern »

Juleniss1 skrev:Å kutte strømmen til bensinpumpe vil isåfall ikke hjelpe på gammeldagse mopper med forgassere,de går like godt i flere minutter etter at pumpa stopper.
men mulighetene til flammehav minsker-og det er der essensen ligger tenker jeg..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av pelsen »

mekkern skrev:
Juleniss1 skrev:Å kutte strømmen til bensinpumpe vil isåfall ikke hjelpe på gammeldagse mopper med forgassere,de går like godt i flere minutter etter at pumpa stopper.
men mulighetene til flammehav minsker-og det er der essensen ligger tenker jeg..
stemmer nok det, 01 Yamaha TZ250 har en bryter som kutter bensinpumpa når sykkelen ligger. En slik totakter har ikke noe vondt av å gå mens sykkelen ligger, bryteren er der for at ikke pumpa skal tømme tanken ut gjennom forgasserne etter en krasj.
Kun for banemannskapets sikkerhet, det er jo de som plukker opp etter krasj.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av ega16 »

tagesk skrev:
ega16 skrev: OK :) Da vet nok du noe som jeg og f.eks alle mobil produsenter ikke vet :)
La meg sitere fra Wikipedia:
Wikipedia skrev: Single- and multi-axis models of accelerometer are available to detect magnitude and direction of the proper acceleration (or g-force), as a vector quantity, and can be used to sense orientation (because direction of weight changes),
OK?

[TaSK]
Du har rett, var nok litt for rask., man kan bruke akselerometer til å fastlå orientering slå lenge man ikke flyr (dvs er i fritt fall).

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Beste måte å stoppe motor?

Legg inn av tagesk »

ega16 skrev:....så lenge man ikke flyr (dvs er i fritt fall).
...men det spiller ingen rolle, for er man i fritt fall med sykkelen har man likevel andre og mer alvorlige ting å bekymre seg for. :lol

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar