Vi får se :) Mitas sa i hvertfall at e-07 ville få fylt opp mønstret for fort i snø.. Blir sikkert litt oppdatering her når snøen og kulda kommer til OsloEpylypzon skrev:Når knastene blir for store i diameter så blir de flytende oppå snøen istedenfor å grave seg ned vil jeg anta.
Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Hmm, finnes det 17" piggdekk da?
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 20 sep 2017, 09:47
- Motorsykkelen din: Kansje en KTM
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Hei!
Ser tråden er litt eldre, men det har kansje gitt tid til ennå flere erfaringer angående bruk og vedlikehold av mc på vinterstid??
Jeg er ihvertfall straks i ferd med å kjøpe meg en ktm 950 adventure. Denne har jeg lyst å bruke så mange dager i året som mulig grunnet elveblest og det som værre er i kontakt med kollektive fremkomstmidler..
Ser diskusjonen angående dekk har vært het. Hva bør man velge til kjøring i oslos gater?
Ett annet stort spørsmål fra min side - ruster mc'ene ihjæl eller går det greit? Jeg har tilgang til vask av sykkel på jobb, men har ikke oppvarmet garasje hjemme. Hvor ofte vasker dere og hva bruker dere for å motarbeide kreften??
Mvh
Christopher
Ser tråden er litt eldre, men det har kansje gitt tid til ennå flere erfaringer angående bruk og vedlikehold av mc på vinterstid??
Jeg er ihvertfall straks i ferd med å kjøpe meg en ktm 950 adventure. Denne har jeg lyst å bruke så mange dager i året som mulig grunnet elveblest og det som værre er i kontakt med kollektive fremkomstmidler..
Ser diskusjonen angående dekk har vært het. Hva bør man velge til kjøring i oslos gater?
Ett annet stort spørsmål fra min side - ruster mc'ene ihjæl eller går det greit? Jeg har tilgang til vask av sykkel på jobb, men har ikke oppvarmet garasje hjemme. Hvor ofte vasker dere og hva bruker dere for å motarbeide kreften??
Mvh
Christopher
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
@Christopher82
Velkommen hit til MCsiden.no
!
Har ikke nok erfaring til å si noe fornuftig om dekkvalg på vinterMC for kjøring i Oslogatene.
Men når det gjelder beskyttelse mot rustangrep anbefaler jeg gjerne ACF-50. Har brukt middelet på egne sykler selv om de ikke er er vinterkjørt. Min er faring er at ACF-50 egner seg godt som beskyttelse på sykkelen når den står vinterlagret i kald garasje med variert temperatur og luftfuktighet gjennom vinteren.
I tillegg funker det bra som beskyttelse på sykkelen i løpet av sommersesongen i all slags vær, også snøvær...
Joda, det har hendt at jeg har tatt sjansen både vår og høst og endt opp med å kjøre hjem i snøvær
.
Mer om ACF-50 her:
http://www.acf-50.co.uk/motorcycle.htm
Velkommen hit til MCsiden.no

Har ikke nok erfaring til å si noe fornuftig om dekkvalg på vinterMC for kjøring i Oslogatene.
Men når det gjelder beskyttelse mot rustangrep anbefaler jeg gjerne ACF-50. Har brukt middelet på egne sykler selv om de ikke er er vinterkjørt. Min er faring er at ACF-50 egner seg godt som beskyttelse på sykkelen når den står vinterlagret i kald garasje med variert temperatur og luftfuktighet gjennom vinteren.
I tillegg funker det bra som beskyttelse på sykkelen i løpet av sommersesongen i all slags vær, også snøvær...
Joda, det har hendt at jeg har tatt sjansen både vår og høst og endt opp med å kjøre hjem i snøvær

Mer om ACF-50 her:
http://www.acf-50.co.uk/motorcycle.htm
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Tja - har ikke kjørt i Oslos gater, men Trondheimstrafikken er sikkert like godt saltet
Ja, det ruster, og ja - motorsykkelen påvirkes negativt av vinterkjøring. Likevel så planlegger jeg en ny vinter med DRZ 400 og piggdekk fra Trelleborg / Mitas.
Lokale kjørekompiser har brukt ACF-50 og har vel grei erfaring med denne. De maskerer bremseskivene før de sprayer på, men ellers så er det et greit produkt som legger seg som en relativt tykk og seig hinne på motorsykkelen. Skal visstnok være et slit å få av på våren, stikkordet ser ut til å være mye avfetting og børsting i flere runder. Men; det virker!
Selv hadde jeg forrige vinter et regime som besto av hyppig høytrykkspyling på den lokale bensinstasjonen, etterfulgt av WD-40 spraying. Ulempen var at jeg ikke fikk tørket motorsykkelen før påføring av spray, så neste sesong har jeg tenkt å prøve Scottoiler 365 som er utviklet i England for nettopp dette formålet. Den er vannbasert, og bør følgelig legge seg godt på en våt/nyvasket motorsykkel. Dessuten har engelskmennene mye erfaring med helårs kjøring, vann, salting og generelt drittvær.
Så får våren vise resultatet
Ja, det ruster, og ja - motorsykkelen påvirkes negativt av vinterkjøring. Likevel så planlegger jeg en ny vinter med DRZ 400 og piggdekk fra Trelleborg / Mitas.
Lokale kjørekompiser har brukt ACF-50 og har vel grei erfaring med denne. De maskerer bremseskivene før de sprayer på, men ellers så er det et greit produkt som legger seg som en relativt tykk og seig hinne på motorsykkelen. Skal visstnok være et slit å få av på våren, stikkordet ser ut til å være mye avfetting og børsting i flere runder. Men; det virker!
Selv hadde jeg forrige vinter et regime som besto av hyppig høytrykkspyling på den lokale bensinstasjonen, etterfulgt av WD-40 spraying. Ulempen var at jeg ikke fikk tørket motorsykkelen før påføring av spray, så neste sesong har jeg tenkt å prøve Scottoiler 365 som er utviklet i England for nettopp dette formålet. Den er vannbasert, og bør følgelig legge seg godt på en våt/nyvasket motorsykkel. Dessuten har engelskmennene mye erfaring med helårs kjøring, vann, salting og generelt drittvær.
Så får våren vise resultatet

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Hva med å bruke denne på spesielt utsatte steder på sykkelen?:
https://h-shop.no/produkt/smoremiddel-f ... 400-ml-nas
https://h-shop.no/produkt/smoremiddel-f ... 400-ml-nas
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Gode erfaringer med vinterkjøring, brukte i fjor en drz400s med mitas piggdekk. Tester i år med 17" heidenau k60 silica med selvpiggete pigger fra best-grip.
Kjørte 2 år uten pigg i Oslo, og 2 år med, og har bedre generelt grep med pigg. Bruker også acf50 men har ikke vært flink nok så litt rust er det blitt.
En kamerat fra Alaska forteller at før vinteren vasker de offroadbilen grundig, sprayer så med olje av noe slag, og kjører så rundt i støvet /grusen for å feste smuss.. Dette fungerer som et fysisk beskyttende lag mot salt og vil jo isolere litt for kulden. Mulig det også funker på mc
Kjørte 2 år uten pigg i Oslo, og 2 år med, og har bedre generelt grep med pigg. Bruker også acf50 men har ikke vært flink nok så litt rust er det blitt.
En kamerat fra Alaska forteller at før vinteren vasker de offroadbilen grundig, sprayer så med olje av noe slag, og kjører så rundt i støvet /grusen for å feste smuss.. Dette fungerer som et fysisk beskyttende lag mot salt og vil jo isolere litt for kulden. Mulig det også funker på mc
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Kjørte uten pigger i 2 år, sider du. Eksisterer det piggfrie vinterdekk for MC? Var det enkelte dager du ikke kunne benytte sykkelen pga det var for glatt?jongsanim skrev: 08 okt 2017, 12:34 Gode erfaringer med vinterkjøring, brukte i fjor en drz400s med mitas piggdekk. Tester i år med 17" heidenau k60 silica med selvpiggete pigger fra best-grip.
Kjørte 2 år uten pigg i Oslo, og 2 år med, og har bedre generelt grep med pigg. Bruker også acf50 men har ikke vært flink nok så litt rust er det blitt.
En kamerat fra Alaska forteller at før vinteren vasker de offroadbilen grundig, sprayer så med olje av noe slag, og kjører så rundt i støvet /grusen for å feste smuss.. Dette fungerer som et fysisk beskyttende lag mot salt og vil jo isolere litt for kulden. Mulig det også funker på mc
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Heidenau lager M+S dekk uten pigg ja. Jeg hadde ikke turt å kjøre med det dog. Må pigges i tillegg.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Brukte heidenau ja, og de to årene var det ikke problematisk med piggfritt..
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Interessant tråd, jeg kjenner at jeg er i tenkeboksen for muligheten til å kjøre på vinteren.
Hva slags sykler anbefales til dette bruket? Jeg antar at den kommer til å gå litt i bakken, så bør vel ikke være for dyr, og ikke for fin. Noen eksempler på sykler? Ser for med duke 125, en ser jeg enkelte selger til rundt 30 k
Hva slags sykler anbefales til dette bruket? Jeg antar at den kommer til å gå litt i bakken, så bør vel ikke være for dyr, og ikke for fin. Noen eksempler på sykler? Ser for med duke 125, en ser jeg enkelte selger til rundt 30 k
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
De fleste dual sport sykler hadde nok passet fint for vinterkjøring. De er jo bygget for å tåle en del, og veier generelt sett ikke masser heller. Min Honda f.eks. hadde gjort seg bra som vintersykkel - og hadde nok satt piggdekk på den hvis den var norskregistrert 

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Hadde en msx125 men ble litt for svak for min smak. En sesong på tiger 800 gikk veldig bra men litt dyr sykkel å bruke til vinters. Drz 400 er jeg godt fornøyd med, billig, enkel å skru, lett å kjøre
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Hva slags egenskaper bør en slik sykkel ha? Umiddelbart tenker jeg jo at en offroad sykkel vil være ganske godt egnet, samtidig er de vel ganske høye slik at tyngdepunktet blir deretter. Men grus/sand vil kanskje være sammenliknbart med is/snø. Slik jeg forstår deg jongsanim så vil du anbefale noe mer i 300-400 kubikk segmentet?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Vinterkjøring - where to start? - Where to continue?
Lavt tyngdepunkt, noe du kan holde når du sklir.. Noe som er lett å starte. Noe som ikke har behov for batteri
Jeg vurderte lenge Honda XL600/Yamaha XT600(350,500 etc.) og varianter av disse, men fant fort ut at det å kickstarte en -5 grader kald 4-takter med såpass stort volum er slitsomt..
Duden som eier denne Jawaen har feil teknikk, tråkker en del ganger, men som man ser, ikke videre tungt å gjennomføre. Relativt alright oppvarmingsaktivitet
Ligger en fin 350 TS på Finn nå faktisk i Oslo.
https://www.youtube.com/watch?v=8LiACwu4ZWQ
Jeg vurderte lenge Honda XL600/Yamaha XT600(350,500 etc.) og varianter av disse, men fant fort ut at det å kickstarte en -5 grader kald 4-takter med såpass stort volum er slitsomt..
Duden som eier denne Jawaen har feil teknikk, tråkker en del ganger, men som man ser, ikke videre tungt å gjennomføre. Relativt alright oppvarmingsaktivitet

https://www.youtube.com/watch?v=8LiACwu4ZWQ