Helhjelm vs halvhjelm
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Har selv vurdert åpningshjelm, med synes ikke de passer på meg. De sitter for dårlig på meg. Jeg liker at hjelmen klemmer rundt hele hode, også kjakene.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Har selv en helhjelm, men har også vurdert åpningshjelm. Åpningshjelm virker veldig praktisk, og de fleste av disse kan vel demonteres til halvhjelm. Hører at mange av de som foretrekker halvhjelm gjør det av både litt forfengelighet i forhold til type sykkel (det samme gjelder vel helhjelmer), og argumenterer med faktorer som faller inn under fellesbetegnelsen: Bedre kjøreopplevelse. Ser også i andre debatter om temaet at de som sverger til halvhjelm påstår at de mener det nærmest øker sikkerheten da de mener at det kjøretekniske bedres ved at man er mer i kontakt med omgivelsene, i og med at man ikke er så "lukket" i "hjelmboksen" :)
Det er selvfølgelig ikke vanskelig å se for seg hva som skjer om ulykken skulle være ute, om man/når man lander med haka i asfalten...men skal man tenke worst case i alt man foretar seg, så får man ikke opplevd stort - generelt sett - og opplevelse er vel et nøkkelord for mange av oss i vårt entusiastiske forhold til MC.
Har en kjenning som er helt klar på at det eneste som duger er helhjelm....."ja om du er glad i suppe, må du gjerne bruke halvhjelm" er, fritt skrevet etter husken, et av hans utsagn for å understreke viktigheten av hel - kontra halvhjelm. I stort sett hele høst og vinter har samme kjenning brukt sykkel til og fra jobb.....og da snakker vi sykkelhjelm:

..turen på tråsykkel, fra Byåsen og ned til Trondheim sentrum, gir en hastighet høy nok til at et tenkelig worst-case-scenarie nok bør inkludere fare for suppespising også for trampsyklister, så her snakker vi også om en kalkulert risiko.
Hmmm...fikk faktisk enda mer lyst til å skaffe meg åpningshjelm (demonterbar), eventuelt en halvhjelm som en "cruisinghjelm" for de små ettermiddagsturene i lokalmiljøet, mens jeg skrev dette :)
Interessant debatt er det, og nyttig.....også skal vi være glad for at valget, til syvende og sist, er vårt......hva gjelder hjelmtype

Det er selvfølgelig ikke vanskelig å se for seg hva som skjer om ulykken skulle være ute, om man/når man lander med haka i asfalten...men skal man tenke worst case i alt man foretar seg, så får man ikke opplevd stort - generelt sett - og opplevelse er vel et nøkkelord for mange av oss i vårt entusiastiske forhold til MC.
Har en kjenning som er helt klar på at det eneste som duger er helhjelm....."ja om du er glad i suppe, må du gjerne bruke halvhjelm" er, fritt skrevet etter husken, et av hans utsagn for å understreke viktigheten av hel - kontra halvhjelm. I stort sett hele høst og vinter har samme kjenning brukt sykkel til og fra jobb.....og da snakker vi sykkelhjelm:


..turen på tråsykkel, fra Byåsen og ned til Trondheim sentrum, gir en hastighet høy nok til at et tenkelig worst-case-scenarie nok bør inkludere fare for suppespising også for trampsyklister, så her snakker vi også om en kalkulert risiko.

Hmmm...fikk faktisk enda mer lyst til å skaffe meg åpningshjelm (demonterbar), eventuelt en halvhjelm som en "cruisinghjelm" for de små ettermiddagsturene i lokalmiljøet, mens jeg skrev dette :)
Interessant debatt er det, og nyttig.....også skal vi være glad for at valget, til syvende og sist, er vårt......hva gjelder hjelmtype


- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Om jeg hadde hatt en sånn sykkel, noe som slett ikke er utenkelig at jeg skaffer med en gang, så er halvhjelm en selvfølge
Har så klart med stilen å gjøre
Eller kanskje en skinnhjelm som den denne karakteren har...
--> 

Eller kanskje en skinnhjelm som den denne karakteren har...


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Helhjelm vs halvhjelm
grunnen til åpningshjelm for min del er muligheten til mere luft og enklere kommunikasjon når man stanser et øyeblikk.gi beskjed til andre med helhjelm blir skriking inne i hjelmen synes jeg..også for å stanse og ta bilder på tur uten å kle av seg hanskerog hjelm.
har halvhjelm også men det er mest for putre rundt i nabolaget og andre steder i lav fart-som på tråsykkel....
har halvhjelm også men det er mest for putre rundt i nabolaget og andre steder i lav fart-som på tråsykkel....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Jo'a... ser fordelene med åpningshjelm, ja...
Men Caberg'en jeg hadde manglet det meste som jeg synes en god hjelm skal ha; bla. hadde den dårlig hakereimløsning og var veldig støyete...
Dessuten syntes jeg den var tung...

Men Caberg'en jeg hadde manglet det meste som jeg synes en god hjelm skal ha; bla. hadde den dårlig hakereimløsning og var veldig støyete...
Dessuten syntes jeg den var tung...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jonnykr
- Innlegg: 598
- Registrert: 21 mar 2010, 01:24
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
- Bosted: Sørum Kommune.
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Neida.Knut Morten skrev:AJ skrev:Når jeg ser alle de fluene og andre ting som sitter på hjelmen etter en tur,er jeg ikke i tvil om at helhjelm gir best beskyttelse under kjøring.jonnykr skrev:ALLE har HØRT om tilfeller både den ene eller andre veien, men ingen kan legge frem konkrete eksempler eller troverdige statistikker som belegg.


Tut & Kjør!
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Apropos halvhjelm og suppe. Noen som vet hvor hissig landeveisrøverne er på ikke-godkjente hjelmer? Feks en liten tyskerhjelm som helt åpenbart ikke er E-merket.
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 18 apr 2010, 12:45
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
- Bosted: Bergen
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Må få lov å nevne et annet moment som jeg har funnet ut betyr mye ved vurdering av hjelm og det er kombinasjonen hjelm og briller... Kort sagt, helhjelm og briller suger big time!! Kjøpte helhjelm (HJC FS-10) i mai 2009 og var i grunn fornøyd men det ble alt for dyrt i lengden. Prosedyren var som følger..
Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.
Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!
Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!
Spiff
Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.
](./images/smilies/grrr.gif)
Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!
Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!
Spiff
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Helhjelm vs halvhjelm
C3 er bra den, har en slik en selv av samme grunner som du nevner.
Brukte C2 før men C3 er bedre
Brukte C2 før men C3 er bedre
Veien er viktigere enn målet.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Spiff skrev:Må få lov å nevne et annet moment som jeg har funnet ut betyr mye ved vurdering av hjelm og det er kombinasjonen hjelm og briller... Kort sagt, helhjelm og briller suger big time!! Kjøpte helhjelm (HJC FS-10) i mai 2009 og var i grunn fornøyd men det ble alt for dyrt i lengden. Prosedyren var som følger..
Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.
![]()
Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!
Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!
Spiff


Har C2 selv, synes den suser og bråker fælt...


- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Rare greier med hjelmer...
Jeg har to NZI hjelmer; en SpyderIII og en SportsTouring. Begge helhjelmer. Den sistnevnte en vanlig fiberhjelm med innvendig solvisir og sånn microlåsesystem.
Den førstnevnte er en carbonhjelm, uten solvisir og med dobbelt D-ring låsing av hakereima.
Innvendig og nedkant, dvs. kragen på hjelmene ser begge hjelmene helt like ut. Fóret er like fyldig innvendig som i krage og slutter like godt om hodet og ørene.
Men det rare er at SportTouring hjelmen støyer mer enn Spyder III...
Hvorfor? Dette har jeg enda ikke greid å finne ut av...
SpyderIII er for øvrig den beste jeg har hatt hva gjelder støyskjerming.
Kan det være at krabonmaterialet demper støy bedre enn vanlig fiber?
For øvrig må jeg gi skryt til begge hjelmene siden det er helt uproblematisk å bruke briller; enkelt å skyve på plass uten fare for å skade stengene. Dette gjelder også solbriller med tykke stenger.
Jeg har to NZI hjelmer; en SpyderIII og en SportsTouring. Begge helhjelmer. Den sistnevnte en vanlig fiberhjelm med innvendig solvisir og sånn microlåsesystem.
Den førstnevnte er en carbonhjelm, uten solvisir og med dobbelt D-ring låsing av hakereima.
Innvendig og nedkant, dvs. kragen på hjelmene ser begge hjelmene helt like ut. Fóret er like fyldig innvendig som i krage og slutter like godt om hodet og ørene.
Men det rare er at SportTouring hjelmen støyer mer enn Spyder III...

Hvorfor? Dette har jeg enda ikke greid å finne ut av...
SpyderIII er for øvrig den beste jeg har hatt hva gjelder støyskjerming.
Kan det være at krabonmaterialet demper støy bedre enn vanlig fiber?

For øvrig må jeg gi skryt til begge hjelmene siden det er helt uproblematisk å bruke briller; enkelt å skyve på plass uten fare for å skade stengene. Dette gjelder også solbriller med tykke stenger.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Har C2 jeg også, susing og bråking er pga vindskjermen har jeg funnet ut. Ble straks bedre da jeg kjørte uten vindskjerm. Så min skal moddes.Globe skrev: Har C2 selv, synes den suser og bråker fælt...må kanskje prøve en C3
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Er vel som å banne i kjerka kanskje,men jeg bruker halvhjelm
med visir.
Syns jeg ligner litt mer på dæssa heilt ænslesskara da,men prøver
å smile litt lell je da..
Og hælse på dom je møte..

med visir.


Syns jeg ligner litt mer på dæssa heilt ænslesskara da,men prøver
å smile litt lell je da..



Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Helhjelm vs halvhjelm
På min nylig avslutta tur Gardermoen - Rena -Bodø, fikk jeg skikkelig gnagsår bak begge ørene av kombinasjonen heilhjelm og solbriller. Jeg har gått og sikla på en Schubert C3 i flere måneder, og nå har jeg investert i en sånn. Jeg har ikke fått brukt den så veldig mange milene enda, men den er enormt behagelig. Jeg har kjørt noen mil i skikkelig sprutregn, og den er iallefall tett! Ikke antydning til vanninntregning noe sted, og faktisk den mest støysvake hjelmen jeg har prøvd til nå. Det blir aldri noe anna enn åpningshjelm på meg heretter, såpass kan jeg si.
Mvh. Nordlendingen
Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Helhjelm vs halvhjelm
En halvhjelm med visir på Biltema koster vel omlag 400 kroner,men hva skjer----om noe skjer ? 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Helhjelm vs halvhjelm
hvis noe skjer så kjøper man vel en skikkelig helhjelm neste gang, om man trenger ny hjelm...Intruder skrev:En halvhjelm med visir på Biltema koster vel omlag 400 kroner,men hva skjer----om noe skjer ?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Hvis noe skjer så kan du bli knust under en bil eller hode revet av-da spiller ikke en smell i gebisset noen rolle....det finnes også andre steder på kroppen som kan ta bakken først,men ansiktet ER mere utsatt ved en ulykke der trynet går først i bakken.
Hvis halvhjelm hadde vært ubruklig i 50kmh hadde sykkelhjelm vært livsfarlig i 50kmh på pedalstativet.
en må jo se ting litt i perspektiv-proffsykkelister HAR faktisk overlevd i massevelt også-eller utforkjøringer,i mer enn 50kmh.
Vi må ikke bli helt hysteriske heller selv om det er trenden i hele samfunnet.
Hvis halvhjelm hadde vært ubruklig i 50kmh hadde sykkelhjelm vært livsfarlig i 50kmh på pedalstativet.
en må jo se ting litt i perspektiv-proffsykkelister HAR faktisk overlevd i massevelt også-eller utforkjøringer,i mer enn 50kmh.
Vi må ikke bli helt hysteriske heller selv om det er trenden i hele samfunnet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Helhjelm vs halvhjelm
samme som med en halvhjelm til 1500 antagligvis siden begge er godkjent etter samme norm.......Intruder skrev:En halvhjelm med visir på Biltema koster vel omlag 400 kroner,men hva skjer----om noe skjer ?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Helhjelm vs halvhjelm
mekkern skrev:Hvis noe skjer så kan du bli knust under en bil eller hode revet av-da spiller ikke en smell i gebisset noen rolle....det finnes også andre steder på kroppen som kan ta bakken først,men ansiktet ER mere utsatt ved en ulykke der trynet går først i bakken.
Hvis halvhjelm hadde vært ubruklig i 50kmh hadde sykkelhjelm vært livsfarlig i 50kmh på pedalstativet.
en må jo se ting litt i perspektiv-proffsykkelister HAR faktisk overlevd i massevelt også-eller utforkjøringer,i mer enn 50kmh.
Vi må ikke bli helt hysteriske heller selv om det er trenden i hele samfunnet.
En halvhjelm e nok ikke ubrukelig,den forhindrer ofte at man knuser
skallen,man berger altså livet
To gang har æ vært i grøfta,en gang uten noen skader og en gang med
alvorlige skader men uten sårskader
Begge gangene bar hakepartiet på helhjelmen tydelig preg av kraftig
sammenstøt med moder jord,æ tør ikke tenke på kossn ansiktet
hadde sett ut hvis æ hadde brukt halvhjelm.
Æ e veldig glad for at æ va såpass hysterisk at æ brukte helhjelm
Re: Helhjelm vs halvhjelm
For å tilfredstille en ikke brillebrukers nyskjerrighet:Spiff skrev:Må få lov å nevne et annet moment som jeg har funnet ut betyr mye ved vurdering av hjelm og det er kombinasjonen hjelm og briller... Kort sagt, helhjelm og briller suger big time!! Kjøpte helhjelm (HJC FS-10) i mai 2009 og var i grunn fornøyd men det ble alt for dyrt i lengden. Prosedyren var som følger..
Hjelm på:
1. Ta av brillene og legg de oppå salen/hanskene eller hvor du måtte tro de ligger trygt.
2. Tre hjelmen over hodet.
3. se om du finner igjen brillene som i mellomtiden enten er ramlet på bakken, tatt av vinden, eller i beste fall kun er våt av regnet.
4. Tørk av brillene på genseren.
5. Skvis de inn mellom kinnputene, prøv å treffe over ørene uten å bøye "armene" eller hva det nå heter.
6. Innse at brillene er fortsatt våte og full av "vannstriper".
7. Ta de av igjen. Tørk nok en gang og hopp tilbake til punkt 5.
![]()
Skal spare dere for prosedyren ved å ta av hjelmen men den ligner mye og kort sagt er det mye plunder med briller av briller på i et banka kjør. Etter ett år med heljelm har jeg knust 2 par briler og 1 par er fullstendig bøyd. Forrige lørdag handlet jeg mc-jeans og sommerhansker og fant ut at jeg bare skulle prøve en åpningshjelm. Det endte med at jeg gikk ut av butikken med en Schuberth C3 og i en uke nå har jeg tenkt hvorfor i h#%$£*e kjøpte jeg ikke en slik med en gang?? Den er helt genial i lag med briller. Super passform og demper lyden helt helt enormt. Prisen var riktignok det dobbelte av en HJC men hadde jeg kjøpt en Schuberth med en gang hadde jeg faktisk fått den gratis med tanke på brilleutgiftene jeg har hatt. Jeg kunne kjøpt alvorlige mengder suppe for de pengene!!
Kanskje dette var en avsporing men nå er ikke dette NSB heller så da er det vel lov..og briller må man jo ha!
Spiff
Så, hva er prosedyren nå med åpningshjelm? Er det kun punkt 2?
-mvh-
Kristian
Re: Helhjelm vs halvhjelm
Jeg er brilleavhengig og har både helhjelm og åpningshjelm(Caberg justissimo). Bruker nå mest helhjelmen, mindre støy, bedre sidesyn og mye lettere, men savner solvisiret. Tar av brillene og putter den ene stangen i munnen, setter hjelmen på hodet og flytter brillene til hånden før jeg trer hjelmen ned på nepa, setter på brillene og stammer hakeremmen. Må nok innrømme at det er lettere med åpningshjelmen. Har ikke vurdert halvhjelm.