Yrkes-tråd

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:
poulet_cavalier skrev:
Intruder skrev:Har jobbet i 35 år hos Langmoen,til det kom noen overkloke konsulenter og bidro til å legge ned det meste...
I neste liv skal jeg bli en Jack the Ripper konsulentmorder... :[-o<
Da tør jeg ikke si hva yrket mitt er :8-[
Jeg vet hva ditt yrke er,men regner med at du ikke var med blant betterwisserne som var involvert i Langmoenslaktingen... :-#
=; Må ikke unnskylde han sånn helt uten videre ... han kan jo ha vært delaktig i andres elendighet ... men noen må jo gjøre den jobben også

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av poulet_cavalier »

jhn skrev:
Intruder skrev:
poulet_cavalier skrev:
Intruder skrev:Har jobbet i 35 år hos Langmoen,til det kom noen overkloke konsulenter og bidro til å legge ned det meste...
I neste liv skal jeg bli en Jack the Ripper konsulentmorder... :[-o<
Da tør jeg ikke si hva yrket mitt er :8-[
Jeg vet hva ditt yrke er,men regner med at du ikke var med blant betterwisserne som var involvert i Langmoenslaktingen... :-#
=; Må ikke unnskylde han sånn helt uten videre ... han kan jo ha vært delaktig i andres elendighet ... men noen må jo gjøre den jobben også
Ikke skyldig. Jeg bygger nye ting - ikke omvendt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Delta8v »

Fagbrev i elektronikk, for mange år siden...Har aldri jobbet med det :P :p
Jobber som lokomotivfører, men har kommet inn på kontor å driver med rekrutering og oppfølging av nye ansatte(lokfører aspiranter) i NSB :roll
Slik ser en arbeidsdag ut for min del når jeg er ute i tog :thumleft
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Q33bGeCpZWs[/video]
Måtte jo teste GoPro'n før jeg satte det på sykkel'n ;-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av SuperMorten »

Delta8v skrev:Fagbrev i elektronikk, for mange år siden...Har aldri jobbet med det :P :p
Jobber som lokomotivfører, men har kommet inn på kontor å driver med rekrutering og oppfølging av nye ansatte(lokfører aspiranter) i NSB :roll
Slik ser en arbeidsdag ut for min del når jeg er ute i tog :thumleft
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Q33bGeCpZWs[/video]
Måtte jo teste GoPro'n før jeg satte det på sykkel'n ;-)
Er det noen øvre aldersgrense for det der.. Det ser ut som verdens absolutt flotteste jobb.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av mortenolb »

For ikke å snakke om utdanning? Hva kreves?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev:
Delta8v skrev:Fagbrev i elektronikk, for mange år siden...Har aldri jobbet med det :P :p
Jobber som lokomotivfører, men har kommet inn på kontor å driver med rekrutering og oppfølging av nye ansatte(lokfører aspiranter) i NSB :roll
Slik ser en arbeidsdag ut for min del når jeg er ute i tog :thumleft
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Q33bGeCpZWs[/video]
Måtte jo teste GoPro'n før jeg satte det på sykkel'n ;-)
Er det noen øvre aldersgrense for det der.. Det ser ut som verdens absolutt flotteste jobb.. :knegg
Til dne dag noen bestemmers seg for at ditt tog er den beste måten å avslute livet sit med :sorry
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Intruder »

poulet_cavalier skrev:
Intruder skrev:Har jobbet i 35 år hos Langmoen,til det kom noen overkloke konsulenter og bidro til å legge ned det meste...
I neste liv skal jeg bli en Jack the Ripper konsulentmorder... :[-o<
Da tør jeg ikke si hva yrket mitt er :8-[
Er vel slik at konsulenter får oppdrag som de skal løse på best mulig måte.
Selvsagt med best mulig resultat som målsetting,og ære være dem for det..

Selvsagt blir resultatet ofte så som så,slik som Stupetårnet på Hamar hvor prisen steg fra et par millioner til nærmere tjue.
Men hovedansvarlig for dette er politikerne,som har gitt blaffen i eventuelle motforestillinger.

Og administrasjonen... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av bm »

Yrkes karrieren startet tidlig.
Har jobbet som fjøsrøkter, lagerarbeider, bokselger/dørselger, produksjonsarbeider, tele elektronikker-marinen, tv-reperatør, sjømann-kokk, drosjesjåfør, båtbygger, IT teknikker ++++
Jobber i dag som teknikker, ventilasjon mm.
Dagene fylles med mange oppgaver innen automasjon, elektronikk, mekanikk og luft tekniske ting +++++
Ikke to dager er like.
Lærekurvene har vært bratte, mye morro..
Lærer du prinsippet er alt enkelt :)

Valgte siste jobben, trodde det skulle bli litt makelige dager, men nei.
Presset er ekstremt og ukene renner unna som fy, rekker ikke over alt.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Delta8v »

Heisann :-)
Lokføreryrket er meget fint :-)
Øvre aldersgrense skal jeg være litt forsiktig med å si noe om, men man bør vel være under 50 når man starter på utdanningen, da dette koster en del, både for studenten og bedriften som eventuelt ansetter deg.
Det som kreves for dette er :Fullført og bestått norsk videregående opplæring enten med fagbrev innen elektrofag, teknikk og industriell produksjon, anleggsteknikk eller generell studiekompetanse med minimum 280 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk. Fylt 20 år ved studiets start. Oppfylle krav til helse som følger av Førerforskriften (FOR-2009-11-27-1414). Bestå skolens yrkespsykologisk skikkethetstest
Her er en link til Norsk Jernbaneskole som står for grunnutdanningen : http://jernbaneskolen.no/nor/min-hoveds ... g?tabID=23
Jeg gikk rett fra videregående å til dette, å har ikke angret en dag på mitt valg, det er 15 år siden nå :prf
Men det er jo mye jobb, man må påregne mange timer selvstudie og en del farting rundt i Norge når man skal øvelseskjøre, men flesteparten syns det er greit å få sett litt mer enn bare Oslo ;-)
Det er 18mnd som går med på grunnutdanningen og, for NSB, ca 6mnd internopplæring før man er sertifisert lokomotivfører i NSB. Så det er ikke gjort i en fei for å si det sånn, men absolut verdt det hvis man har lyst :-)
Men, det nevnes jo her, ,man kan komme ut for tragiske hendelser, der liv går tapt..... Det er noe man håper aldri skjer, men dessverre hender det fra tid til annen at noen vil avslutte det på denne måten..
Send gjerne PM hvis det er flere spørsmål :vs
Beklager hvis dette er et upassende innlegg, men det er jo en yrkes tråd, så jeg håper det går bra :-)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av ejs »

:thumleft
28 februar er siste arbeidsdagen på støperiet som har vært arbeidsplassen min siden 1990 :thumleft
Jobbet med NDT .Støperiet skal legges ned.
Ny jobb venter 1. Mars (NDT det også) :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Yrkes-tråd

Legg inn av Kmann »

Utdannet innen landbruk og landbruksteknikk, deretter 12-13 år som lærer i VGS, ble lei umotivert ungdom og foreldre som kom trekkende med advokater da unga droppa skolen :-)å
Tok en bachleor innen øk/adm og drev med regnskapsføring ved siden av å være melkebonde, startet et firma med 3 andre som produserte og solgte bl.a. kommunikasjonshjelpemidler for funksjonshemmede og drev med endel montasje av takmonterte personløftere. Monterte og en del trapper og gelendre etter vi la ned firma og jeg fortsatte som egenrådig næringsdrivende.
Finanskrisa i -09 gjorde at alt virksomhet ble lagt på is da ingen turte å bruke penger... etter 3 mnd som arbeidsledig fikk jeg jobb der jeg ikke fikk dagpenger :knegg . (man får ikke dagpenger som selvstendig... :twisted )
Der har jeg jobbet siden og storkoser meg i jobben hver dag. Vi gir mennesker muligheter.
Mange har sikkert meninger om den etaten, det må du bare ha, jeg gjør en sabla god jobb... så prat med andre om det :)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Svar