Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av thewiz »

Har hatt 1 ulykke for 8 år siden. Når jeg tenker tilbake på det, kunne jeg ikke kjøre i det hele tatt. Bra jeg kun hadde 50ccm til rådighet.

Skulle hjem fra skolen på min Aprilia 50cc Tuono. Jeg ga alt sykkelen hadde over en liten bru for å komme meg hjem. Fulgte med på noe annet i et par sekunder og så ikke at bilen foran meg hadde stoppet helt opp. Jeg ble oppmerksom på dette sånn ca 10 meter fra bilen, og hugde det jeg kunne i bremsene. Det skal legges til at jeg hadde meget dårlige bremser på den sykkelen, så hendelen gikk i styret. Låste bakhjulet og traff bilen i 10-20km/h. Traff rett i bagasjeluka hans og bakhjulet løftet seg fra bakken. Det endte heldigvis bra, noen småskader på sykkel og en bulk i bilen. Jeg fikk litt vond rygg, men ingenting annet.

Ellers hadde jeg en nestenulykke på min tidligere sykkel, Yamaha 600R thundercat. Kjørte til jobb og var rett og slett ikke oppmerksom nok. Faktisk akkurat samme situasjonen som over, men her hadde jeg endel mer erfaring og viste hva jeg skulle gjøre i slike situasjoner. Jeg var kanskje 5 meter fra varebilen når jeg fant ut at han hadde stoppet og jeg kjørte i 30. Kontrastyrte meg til venstre og passerte han. Skjønte fort der og da at å bremse var uaktuelt.

Ellers har det vært mye småsituasjoner som skyldes uvitende bilister. Jeg har ihvertfall lært endel fra jeg var yngre. :prf

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Sted: Hamar

Re: Ulykker, hvor mange her har egentlig hatt en??

Legg inn av Fjeldern »

Veltet en lettsykkel på grusvei før jeg tok lappen. Ellers har sykkelen min veltet grunnet at bakken ga etter under den mens den sto parkert og jeg ikke var i nærheten...
Ellers hatt lett, før ejg tok mellomtung for 1,5 sesonger siden. Kjørt rundt 18 000 km+- noa tusen.
Ingen ulykker bortsett fra den ene på grusveien.

Ellers har jeg som mange andre her opplevd en del nesten ulykker. Blant annet møtte jeg 3 forbikjøringer i fjor som holdt på å kjøre på meg. En av dem måtte jeg helt til veikanten og hadde faktisk stanset, de to andre bremset jeg ned til under 30 og holdt veikanten.
Har holdt på å bli presset av veien mens jeg har drevet med en forbikjøring. Kjørte rolig og fint forbi (tenk 10-15 km/t fortere enn høyrefeltet), hvor en person bestemte seg for å legge seg ut, uten å ha sett i speilet sitt de siste 10 sekundene, og dermed nesten presse meg helt av veien. Fant fort ut at det bare var å gire ned å gi på for å unngå det.

Rett som det er svinger også biler ut foran meg, eller i det minste holder på, før dem eventuelt ser meg. Bare skjedd 2 ganger at jeg har måtte bremse ordentlig på grunn av det.

Har også opplevd mange som legger seg ut for en forbikjøring, uten å blinke rett etter jeg har blinket og lagt meg ut. Folk som "drar" mot venstre ut i feil kjørefelt for å blokkere forbikjøringen min.

Kunne sikkert ramset opp flere "heldigvis-gikk-det-bra" scenarioer, men er disse jeg kom på nå. Om å gjøre å være overvåken og bevist når man kjører!

PS: Kan forsåvidt nevne jeg har hatt to nesten ulykker som skyldes egen dumhet også. Et tillfelle hvor jeg fikk solen midt i øyne i en sving, uten å se hvor resten av svingen gikk, og en fart som gjorde at jeg virkelig burde vite hvor resten av svingen var. Og en gang jeg har klart en sving helt fint, men fothvileren skrapte i bakken, og jeg hadde ingen margin. Altså, hadde svingen vært litt krappere, eller jeg kommet 5 km/t fortere, så kunne det virkelig gått galt. Overtro på seg selv, eller i det tilfelle også sykkelen, er noe en virkelig burde legge fra seg.

Svar