Ikke direkte rykkete, mer som "kommer og går" i litt saktere overganger enn rykkinger. Mest under lavt turtall, ja. Har ikke tenkt over like mye, så jeg tror ikke det er særlig tilstede ved normal kjøring. Ble litt ekkel overraskelse når det skjedde mens jeg svingte i parkeringshuset på jobben. Parkeringshus har ikke arealer for plutselige gassjusteringer, men det gikk jo bra heldigvis.Snikendeugle skrev:Mener du at den er rykkete i f.eks lavere turtall?
Det går fint an å dra sykkelen opp på rødlinja selvom den er "under innkjøring" :) Bare ikke hold gassen i samme posisjon hele tiden.
Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rasekatt
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:43, redigert 1 gang totalt.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
Dette vil jeg ganske sikkert tro har sammenheng med samspillet innsprøytning og lamdasonde(r).
Forgasserne er erstattet med innsprøytning som forholder seg til et "kart" over bensin og luftblandingen (Air/fuel ratio)som sykkelen skal ha over hele turtallsområdet.
Lambasonden(e) er plassert der for å "korrigere" innsprøytninga for å imøtekomme kravene til utslipp, dvs. sørge for at luftblandingen blir (for?) mager i bestemte turtallsområder.
Jeg regner med at Bagheera er utstyrt med lambdasonde(r) og regner videre med at dette ikke er bredbåndsonder, som reagerer kjappere og over et bredere register enn smalbåndsondene.
Mange MC'er, kanskje de fleste?, er utstyrt med smalbåndsonder. De reagerer gjerne litt tregt og kommer dermed i "konflikt" med bensin- og lufblanding-kartet i kontrollenheten (ECU) som styrer bensininnspørytningen.
Og det er nok denne "konflikten" du merker under kjøringen, spesielt i lave hastigheter.
Helt ufarlig og et vanlig kjennetegn ved mange (injection)MC'er, spesielt på tosylindrede motoror...
Forgasserne er erstattet med innsprøytning som forholder seg til et "kart" over bensin og luftblandingen (Air/fuel ratio)som sykkelen skal ha over hele turtallsområdet.
Lambasonden(e) er plassert der for å "korrigere" innsprøytninga for å imøtekomme kravene til utslipp, dvs. sørge for at luftblandingen blir (for?) mager i bestemte turtallsområder.
Jeg regner med at Bagheera er utstyrt med lambdasonde(r) og regner videre med at dette ikke er bredbåndsonder, som reagerer kjappere og over et bredere register enn smalbåndsondene.
Mange MC'er, kanskje de fleste?, er utstyrt med smalbåndsonder. De reagerer gjerne litt tregt og kommer dermed i "konflikt" med bensin- og lufblanding-kartet i kontrollenheten (ECU) som styrer bensininnspørytningen.
Og det er nok denne "konflikten" du merker under kjøringen, spesielt i lave hastigheter.
Helt ufarlig og et vanlig kjennetegn ved mange (injection)MC'er, spesielt på tosylindrede motoror...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
Dette blir omtrent som hvis jeg skal prøve å forklare deg om forhold mellom forstoppelse og urininkontinens...AJ skrev:Dette vil jeg ganske sikkert tro har sammenheng med samspillet innsprøytning og lamdasonde(r).
Forgasserne er erstattet med innsprøytning som forholder seg til et "kart" over bensin og luftblandingen (Air/fuel ratio)som sykkelen skal ha over hele turtallsområdet.
Lambasonden(e) er plassert der for å "korrigere" innsprøytninga for å imøtekomme kravene til utslipp, dvs. sørge for at luftblandingen blir (for?) mager i bestemte turtallsområder.
Jeg regner med at Bagheera er utstyrt med lambdasonde(r) og regner videre med at dette ikke er bredbåndsonder, som reagerer kjappere og over et bredere register enn smalbåndsondene.
Mange MC'er, kanskje de fleste?, er utstyrt med smalbåndsonder. De reagerer gjerne litt tregt og kommer dermed i "konflikt" med bensin- og lufblanding-kartet i kontrollenheten (ECU) som styrer bensininnspørytningen.
Og det er nok denne "konflikten" du merker under kjøringen, spesielt i lave hastigheter.

Såvidt jeg forstår er dette da noe jeg i første omgang bare skal ta med i betraktning under kjøring og ta forholdsregler deretter. Ikke noe problem egentlig, bare en tilvenning.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
-
- Innlegg: 866
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
Hei
Jeg har det samme på min Honda ved lave turtall.
Det er som AJ. forklarer vil jeg tro.
Har blitt vant med dette og har det i bakhodet når jeg er ute å kjører.
Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har det samme på min Honda ved lave turtall.
Det er som AJ. forklarer vil jeg tro.
Har blitt vant med dette og har det i bakhodet når jeg er ute å kjører.
Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
...en bra oppsatt forgasser, er best...Din motor lider av typiske inj-symptoer, det bare er slik.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
Det er indirekte injeksjonssymptomer, ja, men mer at produsentene gjør en dårlig jobb når de stiller inn injeksjonen for å tilfredstille utslippskravene.ZZR-Erling skrev:...en bra oppsatt forgasser, er best...Din motor lider av typiske inj-symptoer, det bare er slik.
Ved stor gassåpning vil ikke problemet være der, fordi da bruker den riktig mapping :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
110 mil er ferdig innkjørt og bare å la KM kjøre den hardt,bruk en rens som KjellRF nevnte tidligere i tråden.evike skrev:Stakkars Bagheera![]()
Han har nå i løpet av ca. 14 dager kjørt like langt som han hadde i sitt forrige 6-årige liv. Er nå på 1100 km og så langt har jeg ikke noen problemer med han.
Det vil si: Dette er ikke noe problem, men jeg legger merke til at Injection-motoren ikke gir helt jevnt trykk. (Dette er sikkert ikke den korrekte tekniske måten å beskrive det på, men ha litt velvillighet med meg).
En forklaring fra kamerat er at dette antagelig vil gå seg til over tid når jeg har fått "blåst ut" med litt høyt turtall noen ganger.
Hvordan skal jeg balansere mellom å få "renset opp/blåst ut" kombinert med at den jo ikke er ferdig innkjørt enda?
Du kan også få den justert etter dette på en rullende landevei(i benk),det er noe folk pleier å gjøre når de f.eks har satt på KN filter,effektanlegg osv.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
Mulig jeg er litt på viddene men jeg mener at selv det er inj. så har den en throttlebody, side dette er 4syl. motor så er det 4 spjeld i TB , viktig at disse er synkronisere slik at de åpner likt.110 mil er ferdig innkjørt og bare å la KM kjøre den hardt,bruk en rens som KjellRF nevnte tidligere i tråden.
Du kan også få den justert etter dette på en rullende landevei(i benk),det er noe folk pleier å gjøre når de f.eks har satt på KN filter,effektanlegg osv.
Husker fra den tiden jeg hadde cbr600 så måtte de synkroniseres, nå var dette en 1995 mod.
Å synke de er en enkel jobb, nå har jeg ikke gjort dette selv, men på vrod'n min som er inj. Er det 2 TB en for hver syl. Har kjøpt et digital pressure manometer til denne jobben, har bare ikke kommet meg til å fått gjort det enda.
Det er vel også slik at produsenter strøyper motorene slik at de skal tilfredsstille diverse utslippskrav, en skikkelig justering etter innkjøring er sikkert ikke dumt.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
Tenker at jeg skal klare det selv også, behøver ikke KM for å gjøre det.. :)Kawagutten skrev:110 mil er ferdig innkjørt og bare å la KM kjøre den hardt,bruk en rens som KjellRF nevnte tidligere i tråden.evike skrev:Stakkars Bagheera![]()
Han har nå i løpet av ca. 14 dager kjørt like langt som han hadde i sitt forrige 6-årige liv. Er nå på 1100 km og så langt har jeg ikke noen problemer med han.
Det vil si: Dette er ikke noe problem, men jeg legger merke til at Injection-motoren ikke gir helt jevnt trykk. (Dette er sikkert ikke den korrekte tekniske måten å beskrive det på, men ha litt velvillighet med meg).
En forklaring fra kamerat er at dette antagelig vil gå seg til over tid når jeg har fått "blåst ut" med litt høyt turtall noen ganger.
Hvordan skal jeg balansere mellom å få "renset opp/blåst ut" kombinert med at den jo ikke er ferdig innkjørt enda?
Du kan også få den justert etter dette på en rullende landevei(i benk),det er noe folk pleier å gjøre når de f.eks har satt på KN filter,effektanlegg osv.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
Jeg har koblet fra begge lambda-sensorene på Stelvio'en. DSolo-rider skrev:Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette gjøres med et dataprogram hvor jeg også kan justere mapping i ECU'en, noe jeg for øvrig ikke har gjort siden originalmap'et er bra som det er. Kan med fordel gjør en og annen småjustering uten at det gjør noen stor forskjell.
I tillegg til frakoblinga av lambda'ene justerte jeg opp CO en smule slik at eksospoppingen ved motorbremskjøring så og si ble borte. Litt skal det jo være...

Og etter å ha gjort dette går sykkelen merkbart mye jevnere på alle turtall, ikke minst lavturtall.
Virker også som at bensinforbruket har gått noe ned.
Alt i alt en god løsning, virker det som

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
Kanskje en slik kan være løsningen...?
http://www.ebay.co.uk/itm/Oxygen-o2-sen ... 0961313534" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.co.uk/itm/Oxygen-o2-sen ... 0961313534" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en rase
...men, hadde det vært et rent mappingproblem hadde det vel ikke alttid oppsatt på jevn gass på lave turtall?Snikendeugle skrev:Det er indirekte injeksjonssymptomer, ja, men mer at produsentene gjør en dårlig jobb når de stiller inn injeksjonen for å tilfredstille utslippskravene.ZZR-Erling skrev:...en bra oppsatt forgasser, er best...Din motor lider av typiske inj-symptoer, det bare er slik.
Ved stor gassåpning vil ikke problemet være der, fordi da bruker den riktig mapping :)
Også er det den hugginga som ofte er på inj biker fra stengt til åpen gass etter avslag.
God mapping er essensielt ja, men det er inj-systemet som er rota..
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Sv: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en
Men om den både går jevnere og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i all verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:AJ skrev:Jeg har koblet fra begge lambda-sensorene på Stelvio'en. DSolo-rider skrev:Det finnes en enkel løsning som jeg har vurdert.
Koble bort hele sensoren... http://www.ebay.com/itm/Oxygen-o2-senso ... 1000004602" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette gjøres med et dataprogram hvor jeg også kan justere mapping i ECU'en, noe jeg for øvrig ikke har gjort siden originalmap'et er bra som det er. Kan med fordel gjør en og annen småjustering uten at det gjør noen stor forskjell.
I tillegg til frakoblinga av lambda'ene justerte jeg opp CO en smule slik at eksospoppingen ved motorbremskjøring så og si ble borte. Litt skal det jo være...![]()
Og etter å ha gjort dette går sykkelen merkbart mye jevnere på alle turtall, ikke minst lavturtall.
Virker også som at bensinforbruket har gått noe ned.
Alt i alt en god løsning, virker det som
Live long and prosper 

-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Sv: Har ikke kjøpt Katta i sekken, det må evnt. være en
Strenge utslippskrav er vel svaret...sankyo skrev:Men om den både går jevnere og forbruket har gått ned (glimrende, forresten), hva i all verden er vitsen med påkoblete sensorer i det hele tatt? :oops:
