Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LoneRider »

Jeg ser stadig flere MC-førere iført gul vest, men synes ikke jeg ser dem verken bedre eller dårligere enn de som er kledd i svart, hvitt rødt eller andre farger. Imidlertid har jeg lagt merke til at mange av disse ikke hilser. Kanskje er det snakk om ferske førere som ikke tør å slippe styret, men jeg har også lurt på om de har misforstått den nye loven, og markerer sin misbilligelse med ikke å hilse på oss lovbrytere...?

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Banditmannen »

LoneRider skrev:Jeg ser stadig flere MC-førere iført gul vest, men synes ikke jeg ser dem verken bedre eller dårligere enn de som er kledd i svart, hvitt rødt eller andre farger. Imidlertid har jeg lagt merke til at mange av disse ikke hilser. Kanskje er det snakk om ferske førere som ikke tør å slippe styret, men jeg har også lurt på om de har misforstått den nye loven, og markerer sin misbilligelse med ikke å hilse på oss lovbrytere...?
Så sagt på en annen måte så er din teori er at mange av de som bruker refleksvest gjør det fordi de er uintelligente? :-k

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LoneRider »

Banditmannen skrev: Så sagt på en annen måte så er din teori er at mange av de som bruker refleksvest gjør det fordi de er uintelligente? :-k
Nei - men det må være en grunn til at så mange kjører med vest i år, og at mange av disse ikke hilser. Som nevnt synes jeg ikke de er mer synlige, og siden man gjerne forbinder refleksvest med øvelseskøring/ulykker/veiarbeid, bidrar den nye 'moten' etter min mening bare til å skape forvirring i trafikkbildet.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Banditmannen »

LoneRider skrev:
Banditmannen skrev: Så sagt på en annen måte så er din teori er at mange av de som bruker refleksvest gjør det fordi de er uintelligente? :-k
Nei - men det må være en grunn til at så mange kjører med vest i år, og at mange av disse ikke hilser. Som nevnt synes jeg ikke de er mer synlige, og siden man gjerne forbinder refleksvest med øvelseskøring/ulykker/veiarbeid, bidrar den nye 'moten' etter min mening bare til å skape forvirring i trafikkbildet.
Ja, for ønske om å bli mer synlig er vel helt utelukket... :mk

Selv syns jeg det er underlig at såkalt "High Visibility Klær"(som det heter på godt Norsk :P :p ), ser ut til å ha allmen aksept som et virkemiddel til bli mer synlig i alle andre sammenhenger, bare ikke på en motorsykkel! :scratch

I beste fall blir visst de som bruker refleksvest(eller tilsvarende) like synlige, hverken mer eller mindre, enn de som bruker "vanlig" mc-klær.

I verste fall er det ikke måte på alt faenskap det medfører! Det blir visst nærmest som kamuflasje, det kan gjøre deg uhøflig og stygg! (Lurer faktisk på om det ikke kan gjøre folk impotente også... :-k )
Og som ikke det var nok, kan visst økt bruk av refleksvest, føre til at det blir påbudt!(selv om jo alle vet at ikke har noen virkning)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av cevillan »

Synes debatten om refleksvest er litt fordummende her på forumet. Det er vel ingen som bestrider at man ser en person med refleksvest i veikanten bedre på 20 m enn en uten. Så kan vi ikke bare la den diskusjonen ligge død? Spørsmålet er om en på mc er mer synlig i trafikkbildet med vest enn en uten. Her strides de lærde, og det er grunnen til at et påbud ikke er innført pt.

Jeg tror det er med kjøretøy i trafikken som med så mye annet her i livet; det er størrelsen det kommer an på... Vi vet at et menneske i en trafikksituasjon kun er i stand til å registrere noen ganske få objekt, og man rangerer disse fra størst til minst. Det er fornuftig i forhold til egen overlevelse. Derfor registreres lastebilen, bussen, de fem bilene og toget som passerer i øyekroken, men man ser ikke den lille prikken i det store bildet; mc'en.

Samme ser man i påkjørsler bakfra i stille- eller saktegående kø, som er et problem for mc'er. Det handler om oppmerksomhet, ikke visibilitet. Hadde det vært et spørsmål om visibiltet, ville vel ingen større kjøretøy blitt påkjørt bakfra i det hele tatt, men det skjer jo selvfølgelig hele tiden.

Mc-kjøring handler mye om opplevd sikkerhet. For trygt er det ikke, men vi gjør vårt beste for å dytte oddsene over på vår side med hjelm, ryggskinne, hansker og kjøredress. Noen øker sin opplevde sikkerhet med å ta på seg en refleksvest. Og for all del, gjør gjerne det hvis det får deg til å føle deg bedre. Mitt råd er uansett at du fortsetter å kjøre like aktsomt som du gjorde før du tok den på deg, for noen reell sikkerhetsøkning gir den ikke.

Sørg for at alle lys virker, få på et høylydt effektanlegg og "rev-bomb" inn i alle kryss så folk hører at man er der. For ser deg, det gjør ingen :mc1

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Banditmannen »

cevillan skrev:Synes debatten om refleksvest er litt fordummende her på forumet. Det er vel ingen som bestrider at man ser en person med refleksvest i veikanten bedre på 20 m enn en uten. Så kan vi ikke bare la den diskusjonen ligge død? Spørsmålet er om en på mc er mer synlig i trafikkbildet med vest enn en uten. Her strides de lærde, og det er grunnen til at et påbud ikke er innført pt.

Jeg tror det er med kjøretøy i trafikken som med så mye annet her i livet; det er størrelsen det kommer an på... Vi vet at et menneske i en trafikksituasjon kun er i stand til å registrere noen ganske få objekt, og man rangerer disse fra størst til minst. Det er fornuftig i forhold til egen overlevelse. Derfor registreres lastebilen, bussen, de fem bilene og toget som passerer i øyekroken, men man ser ikke den lille prikken i det store bildet; mc'en.

Samme ser man i påkjørsler bakfra i stille- eller saktegående kø, som er et problem for mc'er. Det handler om oppmerksomhet, ikke visibilitet. Hadde det vært et spørsmål om visibiltet, ville vel ingen større kjøretøy blitt påkjørt bakfra i det hele tatt, men det skjer jo selvfølgelig hele tiden.

Mc-kjøring handler mye om opplevd sikkerhet. For trygt er det ikke, men vi gjør vårt beste for å dytte oddsene over på vår side med hjelm, ryggskinne, hansker og kjøredress. Noen øker sin opplevde sikkerhet med å ta på seg en refleksvest. Og for all del, gjør gjerne det hvis det får deg til å føle deg bedre. Mitt råd er uansett at du fortsetter å kjøre like aktsomt som du gjorde før du tok den på deg, for noen reell sikkerhetsøkning gir den ikke.

Sørg for at alle lys virker, få på et høylydt effektanlegg og "rev-bomb" inn i alle kryss så folk hører at man er der. For ser deg, det gjør ingen :mc1
ENIG! :thumleft

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av norse900 »

Bra innlegg, Cevillan! :thumleft


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av LordShaft »

Cevilan, det er vel noe av det klokeste som er blitt sagt i denne tråden!

Sony Z2

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Kmann »

cevillan skrev:Synes debatten om refleksvest er litt fordummende her på forumet. Det er vel ingen som bestrider at man ser en person med refleksvest i veikanten bedre på 20 m enn en uten. Så kan vi ikke bare la den diskusjonen ligge død? Spørsmålet er om en på mc er mer synlig i trafikkbildet med vest enn en uten. Her strides de lærde, og det er grunnen til at et påbud ikke er innført pt.

Jeg tror det er med kjøretøy i trafikken som med så mye annet her i livet; det er størrelsen det kommer an på... Vi vet at et menneske i en trafikksituasjon kun er i stand til å registrere noen ganske få objekt, og man rangerer disse fra størst til minst. Det er fornuftig i forhold til egen overlevelse. Derfor registreres lastebilen, bussen, de fem bilene og toget som passerer i øyekroken, men man ser ikke den lille prikken i det store bildet; mc'en.

Samme ser man i påkjørsler bakfra i stille- eller saktegående kø, som er et problem for mc'er. Det handler om oppmerksomhet, ikke visibilitet. Hadde det vært et spørsmål om visibiltet, ville vel ingen større kjøretøy blitt påkjørt bakfra i det hele tatt, men det skjer jo selvfølgelig hele tiden.

Mc-kjøring handler mye om opplevd sikkerhet. For trygt er det ikke, men vi gjør vårt beste for å dytte oddsene over på vår side med hjelm, ryggskinne, hansker og kjøredress. Noen øker sin opplevde sikkerhet med å ta på seg en refleksvest. Og for all del, gjør gjerne det hvis det får deg til å føle deg bedre. Mitt råd er uansett at du fortsetter å kjøre like aktsomt som du gjorde før du tok den på deg, for noen reell sikkerhetsøkning gir den ikke.

Sørg for at alle lys virker, få på et høylydt effektanlegg og "rev-bomb" inn i alle kryss så folk hører at man er der. For ser deg, det gjør ingen :mc1
:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av AJ »

Jeg har enda til gode å kjøre med gul refleksvest. Og tror neppe jeg kommer til å gjøre det før det evt. blir påbudt.
Pr. idag er jeg i all hovedsak iført sort skinndress og sort (karbon)hjelm og sorte kjørestøvler.
Hender dog jeg tar på med Held tekstildressen med hvite og grå felter/bokstaver.
Om den gjør meg mer synlig? Vet ikke :dontknow

Det jeg derimot kan si jeg vet med rimelig grad av sikkerhet er at den hvite og sorte Stelvio'en med doble hovedlys synes godt.
Jeg får ofte lyshornsignal fra møtende trafikk, som tror jeg kjører med fjernlys eller som tror at lysene er feiljustert. Noe de ikke er.
Kan ikke si jeg har opplevd trafikkfarlige situasjoner som kan tilskrives at medtrafikanter (i biler...) ikke har lagt merke til den sorte og hvite MC'en med den svartkledde føreren...
Bortsett fra 1. mai i år hvor en bilfører glante en helt annet retning før han plutselig ble oppmerksom på min og Stelvio'ens tilstedeværelse i hans umiddelbare nærhet straks han vendte blikket ditt kan skulle. Og da ble det bråstopp for ham!
At jeg benyttet anledningen til å utøve en smule røff pedagogisk voksenopplæring av vedkommende er en annen historie... :knegg

Uansett så er min erfaring at jeg tror kjørelyset lys er viktigere enn gulvesten. Godt kjørelys betyr god sikkerhet!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av Intruder »

På 100 meters astand ser jeg en person med gul refleksvest mye bedre mot mørk bakgrunn enn en uten refleksvest.
....og den iakttakelsen vil eg forsvare så lenge det går blod igjennom det gamle skrapet.
---og bruker vi blinklyset i tillegg er vi oftere samspilt med andre i trafikken... :scratch
...er fortsatt helt på jordet,gut..
og Ullevålseterkloninger får ingen radaradvarsel fra meg,heller en tommel i været.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:Synes debatten om refleksvest er litt fordummende her på forumet. Det er vel ingen som bestrider at man ser en person med refleksvest i veikanten bedre på 20 m enn en uten.
Joda, det har jo vært en del som påstår dette
cevillan skrev: Så kan vi ikke bare la den diskusjonen ligge død? Spørsmålet er om en på mc er mer synlig i trafikkbildet med vest enn en uten. Her strides de lærde, og det er grunnen til at et påbud ikke er innført pt.
Det er vel strengt tatt ikke de lærde som strides, men de ulærde strides mot de lærde+ en del av de ulærde.
Det er vel ingen lærde, dvs folk som har en viss peiling på øyets og hjernens virkemåte, som strides om at skarpe farger, refleks o.l oppfanges lettere enn mørke duse farger. Det er vel blandt annet derfor det er påbudt med kjørelys, og at utrykningskjøretøy, redningsvester/drakter, livbåter og ... har signalfarger,
cevillan skrev: Jeg tror det er med kjøretøy i trafikken som med så mye annet her i livet; det er størrelsen det kommer an på... Vi vet at et menneske i en trafikksituasjon kun er i stand til å registrere noen ganske få objekt, og man rangerer disse fra størst til minst. Det er fornuftig i forhold til egen overlevelse. Derfor registreres lastebilen, bussen, de fem bilene og toget som passerer i øyekroken, men man ser ikke den lille prikken i det store bildet; mc'en.
Det er jo nettopp derfor man mener det er nyttig og øke synligheten
cevillan skrev: Samme ser man i påkjørsler bakfra i stille- eller saktegående kø, som er et problem for mc'er. Det handler om oppmerksomhet, ikke visibilitet. Hadde det vært et spørsmål om visibiltet, ville vel ingen større kjøretøy blitt påkjørt bakfra i det hele tatt, men det skjer jo selvfølgelig hele tiden.
Hverken størrelse eller farge har noen betydning for de som har øya lukket, men for alle andre blir man mere synlig om man bruker vest
cevillan skrev: Mc-kjøring handler mye om opplevd sikkerhet. For trygt er det ikke, men vi gjør vårt beste for å dytte oddsene over på vår side med hjelm, ryggskinne, hansker og kjøredress. Noen øker sin opplevde sikkerhet med å ta på seg en refleksvest. Og for all del, gjør gjerne det hvis det får deg til å føle deg bedre. Mitt råd er uansett at du fortsetter å kjøre like aktsomt som du gjorde før du tok den på deg, for noen reell sikkerhetsøkning gir den ikke.
Ingen reell sikkerhetsøkning? Det høres litt rart ut. Selv om det kanskje ikke så veldig mange som berger seg pga vesten, tror jeg at det er noen

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av jhn »

LoneRider skrev:
Banditmannen skrev: Så sagt på en annen måte så er din teori er at mange av de som bruker refleksvest gjør det fordi de er uintelligente? :-k
Nei - men det må være en grunn til at så mange kjører med vest i år, og at mange av disse ikke hilser. Som nevnt synes jeg ikke de er mer synlige, og siden man gjerne forbinder refleksvest med øvelseskøring/ulykker/veiarbeid, bidrar den nye 'moten' etter min mening bare til å skape forvirring i trafikkbildet.
Det er uten betydning hva man synes, vi er laget sånn at vi oppdager refleksvest lettere enn en gråsvart jakke.
Jeg forbinder også vest med barn, syklister og joggere. Alle disse blir mere synlig med vest, hvorfor skulle det være annerledes med en motorsyklist? Uavhengig av hvilket fremkomstmiddel man bruker, så er det vel positivt å bli mere synlig, vil jeg tro.
For meg ser det ut som om folk leiter febrilsk etter gode grunner til å ikke bruke vest ... men lykkes ikke helt.
Jeg har ingen gode vitenskaps baserte grunner til å ikke bruke vest ... jeg gidder bare ikke.
Jeg opplever ikke min usynlighet som et problem

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av norse900 »

I dag har jeg anskaffet meg regndress. Den er gul. KNALLGUL! Bruker ikke vest, fordi jeg rett og slett ikke har, men skulle det begynne å regne, så kan jeg ikke for mitt bare liv forstå at det ikke utgjør en forskjell. Forøvrig ble dressen kjøpt rett og slett fordi den er vanntett... :-) Lykke til med resten av debatten :lol


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruke refleksvest,varsle om kontroll,hilse ?

Legg inn av JohnnyTh »

Nedover i Europa så har de mye bedre lys enn det vi ofte har her i Norge. Kona kjører med helt sort jakke og bukse og under gode lysforhold tror jeg det sorte kjøreutstyret gir en høy synlighets gevinst siden kontrastene blir så store.
Men har i Norge så kjører vi jo ikke i slikt pent vær. Vi har regn og tett skydekke som ofte gir meget redusert lysforhold. Da er gevinsten av lett synlige farger bedre.

Hvis du går innom en MCutstyrsbutikk i Tyskland eller England så er det sjeldent man ser en gul jakke. Her i Norge derimot så er det helt vanlig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar