Vanskelig å bytte bremseklosser?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av kjellv »

Denne heter 691S og ikke 691HS...
Det virker ikke helt riktig, men vet ikke om bildet er riktig. Det ser ut som hullene for festeboltene mangler. Men i flg modellen skal det passe.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Har sendt mail til Alf Graarud Motor nå og bedt dem bestille (hvis dem ikke har på lager) til min sykkel :thumleft

Har en god nabo som kan skru litt som skal holde meg litt i ørene mens jeg prøver selv. Litt tryggere det første gangen :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Det kan se ut til at Alf Graarud motor sliter litt med å finne riktige bremseklosser til sykkelen min.
Dem hadde søkt på rammenummer og da hadde dem funnet ut at SBS691HS ikke ville passe ut fra dette bildet, da dem ikke var like i utseendet:
brems.png
Hvis dem bestillte slavisk på rammenummer så dukket det kun opp bremseklaaser fra Yamaha som koster 1.100,- for begge sider. Det syntes jeg var litt dyrt...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Det kan se ut til at Alf Graarud motor sliter litt med å finne riktige bremseklosser til sykkelen min.
Dem hadde søkt på rammenummer og da hadde dem funnet ut at SBS691HS ikke ville passe ut fra dette bildet, da dem ikke var like i utseendet:
brems.png
Hvis dem bestillte slavisk på rammenummer så dukket det kun opp bremseklaaser fra Yamaha som koster 1.100,- for begge sider. Det syntes jeg var litt dyrt...
Det kan godt være de har rett. Jeg har ikke sett hvordan de ser ut i virkeligheten, verken de på sykkelen din eller SBS691HS.
Jeg sjekka litt i delekatalogen, og det finnes minst to typer klosser og to typer kalippere til XVS1300A. Når jeg søker på rammenummeret ditt er det kun dette ene bildet som kommer opp, og dette koster veil 1011,- hos Yamaha for to sett. Det kan godt være at SBS691HS er den andre typen, som altså blir feil for sykkelen din.. Den andre typen ligner mer på det som er mest vanlig, en kloss på hver side av skiva. Den er også en god del billigere, men du kan antakelig ikke bruke dem.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av RuneMC »

Det går jo an å ta det aller første byttet av bremseklosser på verksted og så tar du vare på fakturaen som viser delenummer til bremseklossene ;-)

Merprisen på en halv verkstedtime gjør jo ikke totalprisen verre enn en dobbelt kjøretime - for å sette det i perspektiv :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Bjerknez »

Det er ikke det at prisen i seg selv for å bytte er så dyr, men når orginale bremseklosser fra Yamaha koster 1.100,- og dem tar 600,- for jobben så begynner det å bli kostbart. Jeg skal klare og bytte disse selv (samens med en god nabo) men er avhengig at jeg får riktig klosser, eller så går det galt.

Høiden i Moss har bestilt klosser til sykkelen min nå som kostet 600,- og disse passet vist i følge dem. Får dem om et par dager. :thumleft
Helt ærlig så er jeg skeptisk om riktige klosser er bestillt da den ene forhandleren sa at det KUN fantes orginale klosser til 1.100,-.

Men tiden får vise :mk

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av RuneMC »

Jeg ser at det fleste Youtube-videoene gjør det unødvendig komplisert når stemplene skal presses tilbake.

Youtube videoer: Stempler rengjøres og presses tilbake med diverse verktøy - dvs rett på stemplene. Potensiale for riper/hakk på stemplene.

Enkleste metode: Etter at nye bremseklosser er satt inn, bruk en bred flat skrutrekker. Før inn mellom klossene og vri. Gjenta over hvert stempel. Du vil kjenne at stemplene sakte gir etter og avstanden mellom bremseklossene øker nok til at du får kaliperne med de nye (tykkere) bremseklossene på plass igjen. :mk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av cannon »

RuneMC skrev:Jeg ser at det fleste Youtube-videoene gjør det unødvendig komplisert når stemplene skal presses tilbake.

Youtube videoer: Stempler rengjøres og presses tilbake med diverse verktøy - dvs rett på stemplene. Potensiale for riper/hakk på stemplene.

Enkleste metode: Etter at nye bremseklosser er satt inn, bruk en bred flat skrutrekker. Før inn mellom klossene og vri. Gjenta over hvert stempel. Du vil kjenne at stemplene sakte gir etter og avstanden mellom bremseklossene øker nok til at du får kaliperne med de nye (tykkere) bremseklossene på plass igjen. :mk
Eller enda bedre: press tilbake stemplene med en skrutrekker mellom de gamle klossene før de tas ut. Ta en kalipper av gangen mens den andre sitter på plass. Samtidig anbefaler jeg sterkt at kalipper og smådeler vaskes med tannbørste i lunket zalovann. Sett en bøtte ved siden av gaffelen, i sånn høyde at kalipperen kan ligge i såpevannet et par minutter før vasking. Deretter en omgang med bremserens. Biltema bremserens på sprayboks er helt ok. vask skivene med bremserens også.

Om trådstarter har 1 eller 2 klosser på hver side av bremseskiven finner han trolig ut ved å bøye seg ned og se på kalipperen.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av norse900 »

Jeg pleier å bruke en skru-tvinge (sånn som finnes på tre-sløyden)etter at jeg har vasket stemplene. Har liksom litt bedre "kontroll" med å presse stempelet tilbake da (synes jeg). Husk at stempelet får litt motstand når bremsevesken presses tilbake, så ta det litt rolig! Dette fikser du (og naboen) utmerket godt!! Følg godt med. Kanskje han har noen andre lure triks i ermet som ikke vi vet om? :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av Tommas »

Hadde ikke noe problem med å bruke fingrene til å presse tilbake.... Er det et dårlig tegn?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av MLeikarnes »

norse900 skrev:Jeg pleier å bruke en skru-tvinge (sånn som finnes på tre-sløyden)etter at jeg har vasket stemplene. Har liksom litt bedre "kontroll" med å presse stempelet tilbake da (synes jeg). Husk at stempelet får litt motstand når bremsevesken presses tilbake, så ta det litt rolig! Dette fikser du (og naboen) utmerket godt!! Følg godt med. Kanskje han har noen andre lure triks i ermet som ikke vi vet om? :thumleft
Bruker også en liten skrutvinge, helt suverent verktøy på japse kalippere, passer ikke på Bremboene på BMW'n da...
Tommas skrev:Hadde ikke noe problem med å bruke fingrene til å presse tilbake.... Er det et dårlig tegn?
Det er helt sikkert iorden, har hatt noen som har kunnet bli presset for hånd, men da er de fine og rene så da er det ikke noe stort problem.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av RuneMC »

cannon skrev:Eller enda bedre: press tilbake stemplene med en skrutrekker mellom de gamle klossene før de tas ut.
Det er det jeg egentlig gjør da, men ville ikke spre slike uvaner som å ikke rengjøre stemplene før de presses tilbake :-J
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Vanskelig å bytte bremseklosser?

Legg inn av norse900 »

RuneMC skrev:Det er det jeg egentlig gjør da, men ville ikke spre slike uvaner som å ikke rengjøre stemplene før de presses tilbake :-J
:[-X :lol :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar