Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Duville skrev:se det - så lett var det å spore dere bort fra diskusjonen. Det er da vi snakker om dette med å holde fokus selv om det kommer forstyrrende elementer inn fra forskjellige kanter. Ikke alle er like gode på dette. Selvfølgelig er det 50 000 km pr år x 30 år så kan dere regne litt mer og husk at så lenge dere matematiserer så er fokus bort fra det vi diskuterer og det er dette som egentlig er poenget. Står det 100 mennesker ett sted 30 meter borte fra veien 300 meter frem så trekkes fokus mot disse 100 personene og nærsonen rundt bilen glemmes for ett par sekunder og da kan det være gjort. Akkurat det samme skjer ved en ulykke, fokus trekkes mot ulykken eller den som ligger og blir behandlet og "tilskueren" smeller borti bilen foran.

Nytteverdien for MCsjåfører er likevel svært begrenset av grunner jeg oppsummerte for en tid siden og spiller ingen rolle så bruk vesten deres så mye dere vil så lenge vi ikke får ett påbud. Uten at det hadde vært stor motstand mot dette hadde påbudet vært der nå, noe som hadde medført en tredobling i pris og bytting hvert år sammen med at vi hadde vært enda ett skritt nærmere Maos uniformerte verden.
Føler meg ikke så veldig avsporet, heller overrasket over påstander om erfaring du viser til som må være blank løgn. Da mister du litt troverdighet hos meg.

Mye synsing men det gjelder vel de fleste av oss.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av TheHaughom »

Jeg støtter meg på LordShaft sin tilnærming. Ønsker ikke å se helt "løkrull" ut :lol

Forøvrig er mitt standpunkt at jo, det kan nok være fordelaktig i enkelte situasjoner, avhengig av vinkel, mc osv.
F.eks. i stummende mørke nattestid vil en gul fluoriserende vest helt klart øke synligheten, spesielt fra siden hvor det ikke er lys.
På høylys dag er jeg mer skeptisk, jeg føler ikke jeg ser folk på MC bedre om de har fluoriserende vest da.

Så min konklusjon er at selv om en fluoriserende vest muligens kan gjøre at du blir sett noe raskere i enkelte tilfeller, synes jeg selv at det ikke er verdt det.
Men nå er jeg forholdsvis ung, og går fortsatt for "cool factor".

At jeg har en 0.01% (ikke underbygget av statistikk) større sjanse for å ende opp lam og hjernedød i rullestol får bli en risiko jeg velger å leve med.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

TheHaughom skrev:Jeg støtter meg på LordShaft sin tilnærming. Ønsker ikke å se helt "løkrull" ut :lol

Forøvrig er mitt standpunkt at jo, det kan nok være fordelaktig i enkelte situasjoner, avhengig av vinkel, mc osv.
F.eks. i stummende mørke nattestid vil en gul fluoriserende vest helt klart øke synligheten, spesielt fra siden hvor det ikke er lys.
På høylys dag er jeg mer skeptisk, jeg føler ikke jeg ser folk på MC bedre om de har fluoriserende vest da.

Så min konklusjon er at selv om en fluoriserende vest muligens kan gjøre at du blir sett noe raskere i enkelte tilfeller, synes jeg selv at det ikke er verdt det.
Men nå er jeg forholdsvis ung, og går fortsatt for "cool factor".

At jeg har en 0.01% (ikke underbygget av statistikk) større sjanse for å ende opp lam og hjernedød i rullestol får bli en risiko jeg velger å leve med.
Ganske enig med deg ... bortsett fra at jeg tenker ikke så mye på "cool factor'n" ... det er nok mere bekvemmelighet og latskap fra min side, + at jeg mener man kan gjøre mye med egen adferd.
Men jeg er ikke i tvil om at man sees bedre med vest på ... det er vel kanskje mere treffende å si "tidligere" enn "bedre" ... hvis man ser noen, så ser man noen, og det er godt nok. Det er vel egentlig ikke så mange graderinger på det å "se noen"
Tingen med slike signalfarger og lys og ting & tang, er vel at man har mulighet til å se de tidligere ... helt i utkanten av synsfeltet fanger slike ting oppmerksomheten til øyet rimelig kjapt, og det er ikke viljestyrt ... da har man registrert at det er noe der, men fra dette øyeblikk er det veloverveide viljestyrte handlinger som gjelder ... som det aldri har gjullet før
Jeg har ingen tro på at, som noen nevnte, man blir så fokusert på denne vestkledde karen at faren for å kjøre på andre (de som ikke har vest) øker.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Forrige uke fulgte jeg seks hyggelige svenskkarer over Mjøsbrua og viste dem veien videre.Alle hadde refleksvester,og da jeg kjørte foran dem så jeg...merkelig nok ?? - alle fem veldig tydelig i sladrespeilet....
Men..som meg...er jo søta brødre litt utenom det vanlige.....
...har livet kjær ? :[-o< :[-o<
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ega16 »

Har vest ,men bruker det sjeldent. Har bruk den et par ganger kun til og fra jobb når det har regnet og er spesielt dårlig sikt, da prøver jeg som regel å holde meg unna motorveiene også.

De vestene jeg ser som kjører daglig til og fra Oslo er så neddynket av veistøy, gjørme og dritt at de har mistet den fluoriserende effekten. Er som regel blaffringen som gjør at jeg ser dem først. Kanskje store seil hadde vært noe?

Fjernlys (dersom nærlyset er dårlig) og vingle fra side til side når man ser potensielle farer er nyttigere for å bli sett spør du meg, og ikke minst et anlegg som høres.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juleniss1 »

Intruder skrev:Forrige uke fulgte jeg seks hyggelige svenskkarer over Mjøsbrua og viste dem veien videre.Alle hadde refleksvester,og da jeg kjørte foran dem så jeg...merkelig nok ?? - alle fem veldig tydelig i sladrespeilet....
Men..som meg...er jo søta brødre litt utenom det vanlige.....
...har livet kjær ? :[-o< :[-o<
I går ettermiddag var jeg ute og kjørte,da det kom opp 3 motorsykler bak meg.Vet ikke om de var svensk eller norsk,men ingen av dem brukte refleksvest.

Jeg så alle tre i speilet,veldig tydelig.....merkelige greier :mk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Juleniss1 skrev:
Intruder skrev:Forrige uke fulgte jeg seks hyggelige svenskkarer over Mjøsbrua og viste dem veien videre.Alle hadde refleksvester,og da jeg kjørte foran dem så jeg...merkelig nok ?? - alle fem veldig tydelig i sladrespeilet....
Men..som meg...er jo søta brødre litt utenom det vanlige.....
...har livet kjær ? :[-o< :[-o<
I går ettermiddag var jeg ute og kjørte,da det kom opp 3 motorsykler bak meg.Vet ikke om de var svensk eller norsk,men ingen av dem brukte refleksvest.

Jeg så alle tre i speilet,veldig tydelig.....merkelige greier :mk
Men hadde de blitt usynlige med refleksvest?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av LordShaft »

Kanskje jeg skal prøve å ha på meg refleksvest å gå inn i damedusjen..... :-k

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av simpson »

Når jeg møter motorsykler, er ikke vest eller fluoriserende farger på jakker det første jeg ser.
Helt klart lyset som er mest synlig, deretter hjelmen.
Vesten er vel noe jeg ikke ser før sykkelen nesten har passert.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev:Når jeg møter motorsykler, er ikke vest eller fluoriserende farger på jakker det første jeg ser.
Helt klart lyset som er mest synlig, deretter hjelmen.
Vesten er vel noe jeg ikke ser før sykkelen nesten har passert.
Men du ser tydeligvis etter det :lol Kanskje denne diskusjonen fører til noe positivt ;-)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:
simpson skrev:Når jeg møter motorsykler, er ikke vest eller fluoriserende farger på jakker det første jeg ser.
Helt klart lyset som er mest synlig, deretter hjelmen.
Vesten er vel noe jeg ikke ser før sykkelen nesten har passert.
Men du ser tydeligvis etter det :lol Kanskje denne diskusjonen fører til noe positivt ;-)

Sent from my GT-I9300
Helt klart at jeg har begynt å se etter for å se om det har noe for seg.
Og må dessverre si at jeg ikke hadde sett sykkelen tidligere pga vesten.
Men problemet er vel at ikke alle andre i trafikken leser denne tråden :knegg

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ega16 »

simpson skrev:Når jeg møter motorsykler, er ikke vest eller fluoriserende farger på jakker det første jeg ser.
Helt klart lyset som er mest synlig, deretter hjelmen.
Vesten er vel noe jeg ikke ser før sykkelen nesten har passert.
Helt enig her! Lys (fjernlys) i kombinasjon med litt vingling fra side til side gjør deg mye mer synlig enn en refleksvest, men det er selvsagt ingen garanti det heller.

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Robin79 »


Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

Robin79 skrev:Kansje denne "refleks" vesten hjelper?


[img]http://i739.photobucket.com/albums/xx35 ... 090-2T.jpg[/img]

Du tror ikke enkelte vil bli noe provosert av den???

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Juleniss1 »

ega16 skrev: Lys (fjernlys) i kombinasjon med litt vingling fra side til side gjør deg mye mer synlig enn en refleksvest, men det er selvsagt ingen garanti det heller.
Kjøring med fjernlys om dagen skulle vært straffet på linje med å kjøre 180 i en 30-sone. Det er lite som er mere plagsomt enn å ha en sånn tusseladd bak seg,sånn at det lyset blaffrer i speilene.

SLUTT MED DET TULLET =;

Svar