Motorcenteret Billingstad fører Motul. Jeg var der i våres, de hadde ikke kjedesprayen inne da, men de sa at de hadde bestilt. Søkte på nettsidene deres nå, fant ingen Motul-produkter!Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk for tilbakemelding fra Cannon og Toven!:)
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Motul kjedespray får en kjøpt på xl moto :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Lurer på en ting:
Er det mulig å få u-rundt bakdrev pga. for stramt kjede?
- f.eks. hvis kjedet er for stramt og sykkelen bunner fjæringen
Byttet bakdekk på en TT600 på onsdag, og når bakhjulet ble montert igjen så varierte kjede-slakken ned posisjon til bakhjulet....
Er det mulig å få u-rundt bakdrev pga. for stramt kjede?
- f.eks. hvis kjedet er for stramt og sykkelen bunner fjæringen
Byttet bakdekk på en TT600 på onsdag, og når bakhjulet ble montert igjen så varierte kjede-slakken ned posisjon til bakhjulet....
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, det kan nok skje.
Mange bakdrev er ganske "luftige", så et skikkelig røkk kan vel deformere drevet.
Bakdrev er forresten et litt misvisende ord.
Drev er iflg læreboka det tannhjulet eller kjedehjulet som driver, det andre ( bakdrevet) er det drevne hjulet.
Mange bakdrev er ganske "luftige", så et skikkelig røkk kan vel deformere drevet.
Bakdrev er forresten et litt misvisende ord.
Drev er iflg læreboka det tannhjulet eller kjedehjulet som driver, det andre ( bakdrevet) er det drevne hjulet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Næææ...bakdrev er helt ok å si
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, æ kommer ikke på nokka bedre heller,ZZR-Erling skrev:Næææ...bakdrev er helt ok å si

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk - skal måle med skyvelære neste gang jeg ser TT'en - hvis mistanken er rett bør det være målbartJompa skrev:Ja, det kan nok skje.
Mange bakdrev er ganske "luftige", så et skikkelig røkk kan vel deformere drevet...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nei...det e jo ikke nokka Baltazarmaskin..alle veit jo at framdrevet e d som driv bakdrevet! ☺Jompa skrev:Ja, æ kommer ikke på nokka bedre heller,ZZR-Erling skrev:Næææ...bakdrev er helt ok å si
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
ZZR-Erling skrev:Nei...det e jo ikke nokka Baltazarmaskin..alle veit jo at framdrevet e d som driv bakdrevet! ☺Jompa skrev:Ja, æ kommer ikke på nokka bedre heller,ZZR-Erling skrev:Næææ...bakdrev er helt ok å si
http://www.google.no/url?sa=t&source=we ... dR38yzwUOg
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jompa skrev:ZZR-Erling skrev:Nei...det e jo ikke nokka Baltazarmaskin..alle veit jo at framdrevet e d som driv bakdrevet! ☺Jompa skrev:Ja, æ kommer ikke på nokka bedre heller,ZZR-Erling skrev:Næææ...bakdrev er helt ok å si
http://www.google.no/url?sa=t&source=we ... dR38yzwUOg
Heilt topp!
☺
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ujevn kjedeslakk kan også skyldes ujevnt strukket kjede. Dette har lett for å skje ved for stramt kjede. Tror mer på det.
Og....."bakdrevet" driver jo framdrevet ved motorbrems;-)
Og....."bakdrevet" driver jo framdrevet ved motorbrems;-)
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Høres plausibelt ut. Hehe, så har jeg funnet ut at jeg må bytte kjede da. Og siden dette er første sesongen min og jeg fra før av ikke har noen mekanisk erfaring, blir det mange førstegangserfaringer i vente (i det minste har jeg blitt en racer på å stramme kjede;).
Uansett, jeg har forstått at det er best å klinke på kjede, men de fleste kjedene jeg har funnet som passer til min sykkel er med en annen låseanordning. Så mitt spørsmål er: Går det an å få kjøpt klinkeledd (eller hva jeg skal kalle det) til kjeder med klipslås (eller hva det nå er som sitter på de)?
Og noen tips til hva jeg bør tenke på når jeg kjøper det, og når jeg skal bytte det (og drev...). For det tenker jeg å gjøre selv, det er nemlig veldig kjekt å kunne!:)
Uansett, jeg har forstått at det er best å klinke på kjede, men de fleste kjedene jeg har funnet som passer til min sykkel er med en annen låseanordning. Så mitt spørsmål er: Går det an å få kjøpt klinkeledd (eller hva jeg skal kalle det) til kjeder med klipslås (eller hva det nå er som sitter på de)?
Og noen tips til hva jeg bør tenke på når jeg kjøper det, og når jeg skal bytte det (og drev...). For det tenker jeg å gjøre selv, det er nemlig veldig kjekt å kunne!:)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Imponerende, intet mindreMissNoble skrev:<snip>
Uansett, jeg har forstått at det er best å klinke på kjede, men de fleste kjedene jeg har funnet som passer til min sykkel er med en annen låseanordning. Så mitt spørsmål er: Går det an å få kjøpt klinkeledd (eller hva jeg skal kalle det) til kjeder med klipslås (eller hva det nå er som sitter på de)?
Og noen tips til hva jeg bør tenke på når jeg kjøper det, og når jeg skal bytte det (og drev...). For det tenker jeg å gjøre selv, det er nemlig veldig kjekt å kunne!:)

Tror jammen jeg skal ta sjansen på det samme ved neste korsvei!
Er mye penger spart ved å gjøre slike ting selv.
Men har vegret meg for å gjøre dette og flere andre ting på MC'en pga. at jeg omtrent alltid har vært "uheldig" og fått ødelagt et eller annet, gjerne en skrue som knekker eller gjenger som 'forsvinner' slik at skruen ikke tar tak...
Tør nesten ikke prøve pga. av n5ettopp slike ting...

Men satser på å overvinne denne skrekken etter hvert...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ikke for å være en gammel grinebiter som løfter pekefingern,
men få med deg en som har gjort det før.
Så kan hjelpern stå bakom ryggen din å veilede litt.
Flott å lære av egne erfaringer, men noen tabber trenger man ikke å gjøre.
Som å trekke til små skruer alt for hardt, det kan fort koste noen kroner for mye.
Ikke spør hvorfor jeg vet det......
men få med deg en som har gjort det før.
Så kan hjelpern stå bakom ryggen din å veilede litt.
Flott å lære av egne erfaringer, men noen tabber trenger man ikke å gjøre.
Som å trekke til små skruer alt for hardt, det kan fort koste noen kroner for mye.
Ikke spør hvorfor jeg vet det......
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.