Motorcenteret Billingstad fører Motul. Jeg var der i våres, de hadde ikke kjedesprayen inne da, men de sa at de hadde bestilt. Søkte på nettsidene deres nå, fant ingen Motul-produkter!Nomade skrev:Hmm, okay det kan faktisk tyde på att de ikke har det. Noen andre sjapper i Oslo omegn som har den mon tro?
Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk for tilbakemelding fra Cannon og Toven!:)
-
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Motul kjedespray får en kjøpt på xl moto :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Lurer på en ting:
Er det mulig å få u-rundt bakdrev pga. for stramt kjede?
- f.eks. hvis kjedet er for stramt og sykkelen bunner fjæringen
Byttet bakdekk på en TT600 på onsdag, og når bakhjulet ble montert igjen så varierte kjede-slakken ned posisjon til bakhjulet....
Er det mulig å få u-rundt bakdrev pga. for stramt kjede?
- f.eks. hvis kjedet er for stramt og sykkelen bunner fjæringen
Byttet bakdekk på en TT600 på onsdag, og når bakhjulet ble montert igjen så varierte kjede-slakken ned posisjon til bakhjulet....
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Ja, det kan nok skje.
Mange bakdrev er ganske "luftige", så et skikkelig røkk kan vel deformere drevet.
Bakdrev er forresten et litt misvisende ord.
Drev er iflg læreboka det tannhjulet eller kjedehjulet som driver, det andre ( bakdrevet) er det drevne hjulet.
Mange bakdrev er ganske "luftige", så et skikkelig røkk kan vel deformere drevet.
Bakdrev er forresten et litt misvisende ord.
Drev er iflg læreboka det tannhjulet eller kjedehjulet som driver, det andre ( bakdrevet) er det drevne hjulet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Næææ...bakdrev er helt ok å si
- Jompa
Ja, æ kommer ikke på nokka bedre heller,ZZR-Erling skrev:Næææ...bakdrev er helt ok å si

- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Takk - skal måle med skyvelære neste gang jeg ser TT'en - hvis mistanken er rett bør det være målbartJompa skrev:Ja, det kan nok skje.
Mange bakdrev er ganske "luftige", så et skikkelig røkk kan vel deformere drevet...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nei...det e jo ikke nokka Baltazarmaskin..alle veit jo at framdrevet e d som driv bakdrevet! ☺Jompa skrev:Ja, æ kommer ikke på nokka bedre heller,ZZR-Erling skrev:Næææ...bakdrev er helt ok å si
- Jompa
ZZR-Erling skrev:Nei...det e jo ikke nokka Baltazarmaskin..alle veit jo at framdrevet e d som driv bakdrevet! ☺Jompa skrev:Ja, æ kommer ikke på nokka bedre heller,ZZR-Erling skrev:Næææ...bakdrev er helt ok å si
http://www.google.no/url?sa=t&source=we ... dR38yzwUOg
Jompa skrev:ZZR-Erling skrev:Nei...det e jo ikke nokka Baltazarmaskin..alle veit jo at framdrevet e d som driv bakdrevet! ☺Jompa skrev:Ja, æ kommer ikke på nokka bedre heller,ZZR-Erling skrev:Næææ...bakdrev er helt ok å si
http://www.google.no/url?sa=t&source=we ... dR38yzwUOg
Heilt topp!
☺
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Ujevn kjedeslakk kan også skyldes ujevnt strukket kjede. Dette har lett for å skje ved for stramt kjede. Tror mer på det.
Og....."bakdrevet" driver jo framdrevet ved motorbrems;-)
Og....."bakdrevet" driver jo framdrevet ved motorbrems;-)
Høres plausibelt ut. Hehe, så har jeg funnet ut at jeg må bytte kjede da. Og siden dette er første sesongen min og jeg fra før av ikke har noen mekanisk erfaring, blir det mange førstegangserfaringer i vente (i det minste har jeg blitt en racer på å stramme kjede;).
Uansett, jeg har forstått at det er best å klinke på kjede, men de fleste kjedene jeg har funnet som passer til min sykkel er med en annen låseanordning. Så mitt spørsmål er: Går det an å få kjøpt klinkeledd (eller hva jeg skal kalle det) til kjeder med klipslås (eller hva det nå er som sitter på de)?
Og noen tips til hva jeg bør tenke på når jeg kjøper det, og når jeg skal bytte det (og drev...). For det tenker jeg å gjøre selv, det er nemlig veldig kjekt å kunne!:)
Uansett, jeg har forstått at det er best å klinke på kjede, men de fleste kjedene jeg har funnet som passer til min sykkel er med en annen låseanordning. Så mitt spørsmål er: Går det an å få kjøpt klinkeledd (eller hva jeg skal kalle det) til kjeder med klipslås (eller hva det nå er som sitter på de)?
Og noen tips til hva jeg bør tenke på når jeg kjøper det, og når jeg skal bytte det (og drev...). For det tenker jeg å gjøre selv, det er nemlig veldig kjekt å kunne!:)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Imponerende, intet mindreMissNoble skrev:<snip>

Tror jammen jeg skal ta sjansen på det samme ved neste korsvei!
Er mye penger spart ved å gjøre slike ting selv.
Men har vegret meg for å gjøre dette og flere andre ting på MC'en pga. at jeg omtrent alltid har vært "uheldig" og fått ødelagt et eller annet, gjerne en skrue som knekker eller gjenger som 'forsvinner' slik at skruen ikke tar tak...
Tør nesten ikke prøve pga. av n5ettopp slike ting...

Men satser på å overvinne denne skrekken etter hvert...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
Ikke for å være en gammel grinebiter som løfter pekefingern,
men få med deg en som har gjort det før.
Så kan hjelpern stå bakom ryggen din å veilede litt.
Flott å lære av egne erfaringer, men noen tabber trenger man ikke å gjøre.
Som å trekke til små skruer alt for hardt, det kan fort koste noen kroner for mye.
Ikke spør hvorfor jeg vet det......
men få med deg en som har gjort det før.
Så kan hjelpern stå bakom ryggen din å veilede litt.
Flott å lære av egne erfaringer, men noen tabber trenger man ikke å gjøre.
Som å trekke til små skruer alt for hardt, det kan fort koste noen kroner for mye.
Ikke spør hvorfor jeg vet det......