AJ Arena...
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Re: AJ Arena...
Flott på Brufoss. Var der dagen før du kom og tittet på Laksefiskerene. Ble en lengre dagstur denne dagen 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Synd du ikke var der samtidig med oss, Guzzi Kim og jeg :) .ErikW skrev: 17 jul 2022, 23:30 Flott på Brufoss. Var der dagen før du kom og tittet på Laksefiskerene. Ble en lengre dagstur denne dagen![]()
Det er jeg rimelig sikker på ville vært veldig hyggelig!

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Ja, hadde vært hyggelig det, men måtte tilpasse kjøredag og at fruen har hjelp med hundene og slikt.
Blir ny dags kjøretur imorgen mot Notodden, Lunde eller mot Kongsvinger.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Da er årets bærsesong i gang.
Og jeg er blant de som gjerne sanker inn slik at vi er selvforsynt med bær til syltetøy hele året.
Har alltid vært mer av typen sanker og forsåvidt også dyrker enn jeger og fisker, om en ser seg selv i en rolle i det forlengst passertte selvforsyningssamfunnet vi engang hadde her i landet.
Slakt av dyr fikk jeg min dose av i oppveksten på gård med god gammaldags gårdsdrift på sekstitallet. Og fisking ble det også en del av med min far og bror, sommer som vinter.
Nå i godt voksen alder kobler jeg godt av med bærplukking.
Og i dag ble det plukket ca. 600 gr. markjordbær på noen få kvadratmetere kun et steinkast fra tomtegrensa vår.
Selv synes jeg markjordbær er noe av det beste Moder Jord Norge har å by på. Ganske eksklusiv er den også i sterk konkurranse med molte, som er det eneste det er veldig sparsommelig med her vi bor.
Er enda mer markjordbær i nærheten så vi kommer nok opp i vel en kilo før vi har plukket oss ferdig.
Og dette blir det mye godt rørt syltetøy av med utsøkt god kortreist smak av sommer, som det skal bll bra å nyte i løpet av en kald vinter
!
Og jeg er blant de som gjerne sanker inn slik at vi er selvforsynt med bær til syltetøy hele året.
Har alltid vært mer av typen sanker og forsåvidt også dyrker enn jeger og fisker, om en ser seg selv i en rolle i det forlengst passertte selvforsyningssamfunnet vi engang hadde her i landet.
Slakt av dyr fikk jeg min dose av i oppveksten på gård med god gammaldags gårdsdrift på sekstitallet. Og fisking ble det også en del av med min far og bror, sommer som vinter.
Nå i godt voksen alder kobler jeg godt av med bærplukking.
Og i dag ble det plukket ca. 600 gr. markjordbær på noen få kvadratmetere kun et steinkast fra tomtegrensa vår.
Selv synes jeg markjordbær er noe av det beste Moder Jord Norge har å by på. Ganske eksklusiv er den også i sterk konkurranse med molte, som er det eneste det er veldig sparsommelig med her vi bor.
Er enda mer markjordbær i nærheten så vi kommer nok opp i vel en kilo før vi har plukket oss ferdig.
Og dette blir det mye godt rørt syltetøy av med utsøkt god kortreist smak av sommer, som det skal bll bra å nyte i løpet av en kald vinter

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Morsomt og godt bilde :) .
Men kan ikke komme på i farten hvor det ble tatt...?

- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Synes du burde innby andre. Interreserte MC folk her inne til en bærplukketur. Modern pleier å lage syltetøy av selvplukkede bær. Faktisk ganske godt, hvis man tilsetter en god del sukker. :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Det kan jeg nok kanskje gjøre.Bjerknez skrev: 22 jul 2022, 21:28 Synes du burde innby andre. Interreserte MC folk her inne til en bærplukketur. Modern pleier å lage syltetøy av selvplukkede bær. Faktisk ganske godt, hvis man tilsetter en god del sukker. :)
Har for øvrig vært på blåbærplukketur nær svenskegrensa med et tidligere MCsiden.no medlem, så ikke utenkelig å legge ut forslag om en ny "blåtur" av samme slag når tiden er inne:
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=383393#p383393
Mye tyder på at det blir en svært god bærsesong i år.
Og det har i hvert fall jeg tenkt å benytte meg av.

-
OnlineFredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
En god bærplukker røper ikke sine funnstederBjerknez skrev: 22 jul 2022, 21:28 Synes du burde innby andre. Interreserte MC folk her inne til en bærplukketur. Modern pleier å lage syltetøy av selvplukkede bær. Faktisk ganske godt, hvis man tilsetter en god del sukker. :)

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Det er ganske så sant

Så hvis det blir "blåtur" blir det på plasser som er nest-best, for å si det slik

- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg hadde ikke funnet et blåbær om du hadde truet meg med pumphagle.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Bjerknez skrev: 22 jul 2022, 22:18 Jeg hadde ikke funnet et blåbær om du hadde truet meg med pumphagle.

Nei, det er nok ikke gitt alle å ha nese for hvor blåbærene er...
Her vi bor er det lite behov for å "snuse" etter hvor bærene er. Det er egentlig bare å gå noen få meter så har man blåbær, tyttebær og bringebær innenfor rekkevidde - mer enn hva vi har vi behov for. I hvert når det gjelder villbringebær.
Samme med steinnyper, som jeg pleier å lage nypemarmelade av, som etter egen vurdering langt overgår den man får kjøpt på matbutikkern

-
Inn Eikesdalen noen km før der veien var stengt
Samme sted.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Er stadig innom det som antakelig er verdens største MC-forum, advrider.com.
Og ikke bare KTM avdelingen, bare så det er nevnt.
Men kikket innom nettopp der i dag tidlig og kom over en artig tråden, ihvertfall for en som straks har tilbragt 70K på min nå 4 år gamle Super Adventur S:
https://www.advrider.com/f/threads/1290 ... s.1581293/
Selv har jeg aldri eid en Yamaha FJR 1300, så vil ikke mene noe om denne i forhold til SA S'en slik innleggskriverne gjør på ADV forumet.
Men interessant lesning :) .
Som nevnt, aldri eid en FJR 1300, men likevel ikke helt ukjent med japansk rekkefirer siden jeg hadde mange fine MC-opplevelser med en Suzuki GSX 1100 EF, 1985 mod. Så langt tilbake som i 1991. Kun denne ene sesongen, men likevel.
Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med hverken den forrige eller den SA S'en jeg har i dag.
Blir interessant å følge ADV rider tråden videre...
Og ikke bare KTM avdelingen, bare så det er nevnt.
Men kikket innom nettopp der i dag tidlig og kom over en artig tråden, ihvertfall for en som straks har tilbragt 70K på min nå 4 år gamle Super Adventur S:
https://www.advrider.com/f/threads/1290 ... s.1581293/
Selv har jeg aldri eid en Yamaha FJR 1300, så vil ikke mene noe om denne i forhold til SA S'en slik innleggskriverne gjør på ADV forumet.
Men interessant lesning :) .
Som nevnt, aldri eid en FJR 1300, men likevel ikke helt ukjent med japansk rekkefirer siden jeg hadde mange fine MC-opplevelser med en Suzuki GSX 1100 EF, 1985 mod. Så langt tilbake som i 1991. Kun denne ene sesongen, men likevel.
Kan selvfølgelig ikke sammenlignes med hverken den forrige eller den SA S'en jeg har i dag.
Blir interessant å følge ADV rider tråden videre...

- Bjerknez
- Kontakt:
Sammenligner dem en KTM 1290 Super Adventure med en FJR1300 i et adv forum?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Noen gjør åpenbart det, ja.Bjerknez skrev: 26 jul 2022, 10:15 Sammenligner dem en KTM 1290 Super Adventure med en FJR1300 i et adv forum?
Men med fokus på sportstouringegenskapene.
Har du ikke lest innleggene i tråden?

- Bjerknez
- Kontakt:
Jo. En av dem nevnte at KTM var bedre enn FJR på grus. Får en nyttig tilbakemelding. Ble nesten sjokkert…

Jeg synes ikke disse to syklene bør sammenlignes overhodet.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Neivel...

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Da er bærsesongen skikkelig i gang, vel 3,5 kg blåbær på en halvtime i dag.
Og det bugner av bær i skogen
!
Var et godt å i fjor også, men ser ut til å bli enda bedre i år.
I det hele tatt er det flere år siden vi har sett naturen rundt oss her vi bor like frodig som i år.
En perfekt sommer sånn sett så langt
Og det bugner av bær i skogen

Var et godt å i fjor også, men ser ut til å bli enda bedre i år.
I det hele tatt er det flere år siden vi har sett naturen rundt oss her vi bor like frodig som i år.
En perfekt sommer sånn sett så langt

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Re: AJ Arena... Duke-gruser-blåtur
Da har det vært en morsom dag med en veldig artig og en av de mest overraskende motorsyklene jeg har kjørt noengang, nemlig Duke 390, på både asfalt og grus i dag.
Størrelsesmessig som en 1250 kubikker med en høyst potent motor, skikkelig morsom!
Om denne sykkelen ikke er laget for gruskjøring så fungerer den likevel overraskende bra på slike veier. Som den vi kjørte i dag for å sjekke blåbærstatusen et annet sted i nærheten av her vi bor, enn der vi var her om dagen.
Og det er like bra med bær her. Det bugner faktisk av bær i skogen om dagen
!
Nå er ikke Duke'en ukjent med grusveiekjøring siden det er nettopp slik vei her hvor vi bor. Men ikke som den vi kjørte i dag, som det er mange av her i nærområdet.
Såpass mange at jeg nesten falt for fristelsen til å undertegne en kontrakt på en Aprilia Tuareg 660, som jeg lekte meg på en annen grusvei i området da jeg nylig byttet dekk på 1290'en
.
Men holdt meg i skinnet og tenker at det var nok like greit når jeg nå kjenner at Duke'en funker helt fint på grusveier som dette.
Men den er selvfølgelig ikke på samme nivå som Tuareg'en enn si Husaberg 570'en, som jeg kjørte en del med på disse veiene for ca. 10 år siden.
En flott MC-dag med artig kjøring og noen flere kilo/liter blåbær :) :
Størrelsesmessig som en 1250 kubikker med en høyst potent motor, skikkelig morsom!
Om denne sykkelen ikke er laget for gruskjøring så fungerer den likevel overraskende bra på slike veier. Som den vi kjørte i dag for å sjekke blåbærstatusen et annet sted i nærheten av her vi bor, enn der vi var her om dagen.
Og det er like bra med bær her. Det bugner faktisk av bær i skogen om dagen

Nå er ikke Duke'en ukjent med grusveiekjøring siden det er nettopp slik vei her hvor vi bor. Men ikke som den vi kjørte i dag, som det er mange av her i nærområdet.
Såpass mange at jeg nesten falt for fristelsen til å undertegne en kontrakt på en Aprilia Tuareg 660, som jeg lekte meg på en annen grusvei i området da jeg nylig byttet dekk på 1290'en

Men holdt meg i skinnet og tenker at det var nok like greit når jeg nå kjenner at Duke'en funker helt fint på grusveier som dette.
Men den er selvfølgelig ikke på samme nivå som Tuareg'en enn si Husaberg 570'en, som jeg kjørte en del med på disse veiene for ca. 10 år siden.
En flott MC-dag med artig kjøring og noen flere kilo/liter blåbær :) :

- rolf-arne
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Kontakt:
1250RT'n min lå på 0.5 fra Oslo og hjem i fjor.AJ skrev:Vet at enkelte 1250 RT eiere har opplevd å komme ned i 0,39, om jeg ikke husker feil.
Men så langt ikke hørt om og fått doumentert at 1250 GS ned i 0,40.
Sier ikke at det ikke har skjedd, men kan gjerne tenke meg bildebevis på dette.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
Min 2012 1250 GS gikk fint å få ned på 0,38 men da var det kjedelig cruise kjøring. Kjørte på Lofoten turen og 0.48 var enkelt.rolf-arne skrev: 29 jul 2022, 10:261250RT'n min lå på 0.5 fra Oslo og hjem i fjor.AJ skrev:Vet at enkelte 1250 RT eiere har opplevd å komme ned i 0,39, om jeg ikke husker feil.
Men så langt ikke hørt om og fått doumentert at 1250 GS ned i 0,40.
Sier ikke at det ikke har skjedd, men kan gjerne tenke meg bildebevis på dette.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
- biker7
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
0,38 går nok ikke med min -20mod GS 1250 (ca 33000km)ErikW skrev: 29 jul 2022, 15:54 Min 2012 1250 GS gikk fint å få ned på 0,38 men da var det kjedelig cruise kjøring. Kjørte på Lofoten turen og 0.48 var enkelt.

Gikk virkelig inn for å kjøre økonomisk og meeeget forsiktig med gassen over ca 10mil, og da klarte jeg såvidt 0,42.
Men dette er IKKE min vanlige kjøre stil, så normalt ligger jeg på +/- 0,5

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Nå går ikke jeg inn for å kjøre spesielt nøysomt, men følger stort sett trafikken - uten å sinke den...
- og foretar noen kjappe forbikjøringer rett som det er i i tillegg til å ikke ligge på latsiden på påkjøringsfeltene...
Med slik kjøring har jeg altså oppnådd å komme ned i 0,40 over en strekning på noen få mil.
I det daglige med kjøring her i distriktet og omliggende områder ligger forbruker på 0,43 /0,44.
Og i går på tur med fruen bakpå og toppboks var forbruket det samme. Da med en del jevnere kjøring enn ellers siden jeg får kjapt beskjed om kjøringen føles ubehagelig. Fikk ingen klager i går...
.
Men fortsatt med noen kjappe og effektive forbikjøringer og relativt spenstige påkjøringsrampeakselerasjoner...
.
Tall som 0,48 er det for øvrig lenge siden jeg har sett. Over 0,5 lun én gang i Sverge på tur med fruen og full oppakning og med vind fra alle kanter i det flate svenske landskapet, noe jeg tror må ha påvirket forbruket. Har ingen annen rimelig forklaring siden jeg ikke har opplevd det samme under andre forhold, heller ikke der det er svært så kupert og svingete.
Å få denne 1301 kubikkeren under 0,4 og samtidig ha det passe underholdende underveis ser jeg på som lite realistisk. Men likevel antakelig mulig om man virkelig går inn for det.
Og med det tenker jeg at en evt. videre forbruksdiskusjon kan gjøre i egen dedikert tråd, som faktisk er snart 10 år gammel
.
Du verden som tiden går!
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=159557#p159557

Med slik kjøring har jeg altså oppnådd å komme ned i 0,40 over en strekning på noen få mil.
I det daglige med kjøring her i distriktet og omliggende områder ligger forbruker på 0,43 /0,44.
Og i går på tur med fruen bakpå og toppboks var forbruket det samme. Da med en del jevnere kjøring enn ellers siden jeg får kjapt beskjed om kjøringen føles ubehagelig. Fikk ingen klager i går...

Men fortsatt med noen kjappe og effektive forbikjøringer og relativt spenstige påkjøringsrampeakselerasjoner...

Tall som 0,48 er det for øvrig lenge siden jeg har sett. Over 0,5 lun én gang i Sverge på tur med fruen og full oppakning og med vind fra alle kanter i det flate svenske landskapet, noe jeg tror må ha påvirket forbruket. Har ingen annen rimelig forklaring siden jeg ikke har opplevd det samme under andre forhold, heller ikke der det er svært så kupert og svingete.
Å få denne 1301 kubikkeren under 0,4 og samtidig ha det passe underholdende underveis ser jeg på som lite realistisk. Men likevel antakelig mulig om man virkelig går inn for det.
Og med det tenker jeg at en evt. videre forbruksdiskusjon kan gjøre i egen dedikert tråd, som faktisk er snart 10 år gammel

Du verden som tiden går!
https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=159557#p159557

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Ja, da ble det en ny grustur på Duke'en i dag :) .
Like morsomt og overraskende hver gang med denne lille kruttønna fra KTM
:
Like morsomt og overraskende hver gang med denne lille kruttønna fra KTM