Det klødde litt ekstra i kjøpefingeren her om dagen, som gjorde at det havnet en Puig racingskjerm og et HiFlo oljefilter til 1290'en i "postkassa" på Bunnprispostkontoret her om dagen.
Og jeg som har sagt gjentatte ganger til meg selv at, nei

! ikke flere mislykka skjermforsøk på MC'ene mine

.
Men tilbudsprisen på nett ble likevel i overkant fristende.
Og resultatet overrasket ikke. Ingen bedring etter Puig monteringen...
Men! så fulgte det med noen praktiske monteringsdetaljer som jeg kom på at jeg skulle prøve med den originale vindskjermen, som i utgangspunktet slett ikke er perfekt, men heller ikke håpløs. Mao. helt greit til å leve med.
Monteringsdetaljene er fire forhøyere på 2 cm. til hvert festepunkt på skjermen. Som var å skru rett på, enkelt og greit.
Og
dette ga resultater!
På samme måte som den forrige 1290'en hvor festepunkter og brakettløsning til skjermen var ganske annerledes og ble løst ved kjøp av et ekstra brakettsett. Noe som ikke er mulig på den jeg nå har. Derfor har dette alternativet vært uprøvd fram til nå inntil Puigskjermen dukket opp.
Men disse fire monteringsdetaljene fra Puig fungerer altså på nøyaktig samme måte, nemlig å øke avstanden mellom lykt og den mørke lykteskjermen med 2 cm.
Som altså innebærer at skjermen kommer tilsvarende lenger vekk fra føreren, noe jeg alltid har vært skeptisk til. Hvorfor? Jo. fordi større luftrom mellom skjerm og fører gjør at det lettere oppstår støy og turbulens i dette området. Altså ingen støyfri lomme, som man svært gjerne vil ha, og som lettere oppnås ved å redusere avstanden mellom skjerm og fører.
Og som allerede nevnt, dette ga resultater. Merkbart mindre vindstøy og mindre turbulens spesielt når det er kastevinder fra alle kanter slik det har vært de siste par dagene når jeg har vært ute og testet virkningen.
Puigskjermen i seg selv var altså bortkastet kjøp, mens monteringsdetaljene viser seg å være gull verd

. Om enn noe kostbare...
En løsning som antakelig ikke passer for alle, men for meg og min ergonomi på 1290'en med 2 cm. tsjekkiske Marselus styreforhøyere og disse skjermmonteringshylsene fra spanske Puig ser dette ut til å være en perfekt kombinasjon:
SAM_9228.JPG
SAM_9230.JPG
SAM_9230a.JPG
SAM_9233.JPG
Som en liten artighet ang. ergonomi kan jeg nevne at jeg var og fikk nytt pass i dag og da måtte jeg mål høyden. Kona, som også skulle ha nytt pass, er ganske så nøyaktig og målte høyden to ganger for sikkerhets skyld og opplyste at den var 186 cm.
Da jeg var på sesjon i militæret en gang i forrige årtusen ble jeg målt til 184 cm. Siden er jeg ikke blitt målt, før altså i dag.
Så jeg var åpenbart ikke fullt utvokst i 1978 som 19-åring...
Passutstederen sjekket høyden og kunne slå fast at, joda, det stemmer, du er 1,86 høy

.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.