Siden HausGestapo har funnet veien ut fra huset idag, og Junior stakk innom for å vaske sykkelen sin før vinterlagring, tenkte jeg å raske sammen litt kveldsmat.
Andebryst i en kryddersaus, en kombinasjon jeg fikk offshore engang.
Kryddersaus:
Begynner med å koke noen spiseskjeer akasiehonning, sper på med sherryeddik og balsamico, lar dette koke helt ut, for å kvitte meg med all eddiksmak.
Screenshot_20201030-190050_Gallery.jpg
Fyller på med kyllingkraft, en skvett rødvin (siden den stod på disken likevel)
Deretter er det tid for 4 stjerneanis, fersk ingefær, hvitløk, salt/pepper, litt geitost, og så la dette koke en stund.
Mot slutten hiver jeg oppi en neve bringebær, før jeg siler av, og varmer opp på nytt. Smelter litt smør i sausen før jeg setter den til hvile
Imens sausen putrer ivei, ruter jeg opp andebrystene, og gir disse en omgang på steikepanna.
Andebrystet koser seg i litt klarnet smør, mens jeg skreller rødløk og karamelliserer denne i en liten steikepanne.
Litt brunt sukker, balsamico og et hint chili får også plass i steikepanna, før jeg har oppi noen epleskiver, og lar alt koke inn i litt eplejuice.
Screenshot_20201030-190118_Gallery.jpg
Poteter må vi også ha, deler store poteter i skiver, bruner disse i klarnet smør, med salt og pepper.
Screenshot_20201030-190144_Gallery.jpg
Noen skiver med pærer får samme behandling, før potet og pæreskivene stables i høyden (2 til 3 potetskiver med 1 pæreskive imellom), og gjøres klar for finalen i steikeovnen.
Screenshot_20201030-190234_Gallery.jpg
Andebrystene får ca 15 min i steikeovnen, mot slutten guffer jeg på med grillfunksjonen, så fettet blir sprøtt og deilig.
Mens kjøttet hviler, får potet/pæretårnet sine minutter under grillen.
Kjøttet trancheres, og da er det kun en høytidsstund ved matbordet som gjenstår .
Screenshot_20201030-190309_Gallery.jpg
Bånn appetitt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.