Side 20 av 24
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 16 apr 2012, 20:47
av fikse
isakberntsen skrev:japp :) er det for tidlig ? forhandleren sa at han skulle sende ned 3l olje til duken, så vi får se hvordan olje jeg får

byttet ikke du olje ganske tidlig du også? eller anbefaler du ikke det? mener jeg hadde lest om det

Jo, for all del! Det er nå når den er NY at du skal/bør bytte ofte olje/filter, for å sikre at innkjøringen skjer med minst mulig spon/slam i oljen. Som du ser av bildene fra en av mine tidlige poster, kommer det store mengder dritt fra motoren når den er helt ny. At du bytter etter 35KM er i mitt hode helt perfekt. Da har du fått kjørt litt, fått varme i maskineriet. Så der ligger nok en god slump gugge i filtrene nå.
Om du vil ha en anbefaling, så ville jeg byttet neste gang ved f.eks 3-400KM, deretter kan du begynne å bruke "vanlig" olje fra 1000KM. Bytt filter også, men du trenger ikke bytte screeningfilteret, det tåler mange gangers rengjøring. Vær obs at de to små skruene som holder lokket til filteret, tåler svært lite. Jeg skrudde de fast med 12Nm, som det står skrevet i håndboken, men da gikk den ene over gjengene! Forhandler sier 8Nm, mens mekanikeren hvisket meg i øret at han pleide å bruke 5Nm og skruelim... 5Nm er forbasket lite, selv med et lite skrujern og håndemakt er det lett å dra til med bare 5Nm. Du er herved advart

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 16 apr 2012, 20:49
av isakberntsen
okey, takk for anbefalingene

skal ta litt bilder underveis når jeg får oljen

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 23 apr 2012, 23:53
av fikse
Da er sykkelen inne på reklamasjon. Har blitt lovet dyrt og hellig at sykkel skal være 100% feilfri når den kommer ut. Og det håper jeg jaggu de holder, for nå er sykkelen solgt!
Re: Moccasykkel
Lagt inn: 25 apr 2012, 23:02
av BMWilly
fikse skrev:
Kjedet holder seg imponerende bra, etter at jeg tok en runde med ACF-50. Den flasken skal jeg ha mer av, det er sikkert
Hvor får du tak i denne olja da? Er det en norsk forhandler?Sjekket Nippynormans men de sender visst ikke slikt med fly.
Re: Moccasykkel
Lagt inn: 25 apr 2012, 23:16
av fikse
BMWilly skrev:
Hvor får du tak i denne olja da? Er det en norsk forhandler?Sjekket Nippynormans men de sender visst ikke slikt med fly.
http://www.ebay.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;

Gikk helt greit å handle derfra, uten at jeg husker eksakt hvilken selger jeg brukte. Ellers ser jeg at
http://www.acf-50.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false; lister opp endel forhandlere. Vil tro at noen av de også vil sende til Gnore :[-o<
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 25 apr 2012, 23:18
av BMWilly
Da får vi prøve det

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 26 apr 2012, 00:02
av mekkern
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 27 apr 2012, 09:29
av isakberntsen
jeg får ikke start på min duke, er mest sannsynlig noe feil med pluggkabelen, får den mest sannsynlig idag og da blir jeg og bytte olje også. forhandleren sa at han har hatt dette problemet med to duker før så det er mest sannsynlig kabelen.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 27 apr 2012, 17:52
av fikse
isakberntsen skrev:jeg får ikke start på min duke, er mest sannsynlig noe feil med pluggkabelen, får den mest sannsynlig idag og da blir jeg og bytte olje også. forhandleren sa at han har hatt dette problemet med to duker før så det er mest sannsynlig kabelen.
Kjedelig. Men bra du har en forhandler som ikke har noe imot å sende delene da :-) Du hadde jo noe andre problemer med sykkelen. Løste det seg greit?
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 27 apr 2012, 21:28
av isakberntsen
ja, det gikk greit, batteriet hadde kortsluttet. ja, jeg får alle delene gratis og de sender de med en gang

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 01 mai 2012, 10:21
av Onsløv
fikse skrev:Da er sykkelen inne på reklamasjon. Har blitt lovet dyrt og hellig at sykkel skal være 100% feilfri når den kommer ut. Og det håper jeg jaggu de holder, for nå er sykkelen solgt!
Hva? Solgt?

Hva ska du ha nå da?
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 01 mai 2012, 10:25
av fikse
Onsløv skrev:fikse skrev:Da er sykkelen inne på reklamasjon. Har blitt lovet dyrt og hellig at sykkel skal være 100% feilfri når den kommer ut. Og det håper jeg jaggu de holder, for nå er sykkelen solgt!
Hva? Solgt?

Hva ska du ha nå da?
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=4339" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 20 mai 2012, 14:58
av Peet96
Hei Fikse!! Er klar over at du har solgt din duke, men hvor ofte smurte du kjedet ditt? Har nå kjørt min duke snart 600km og jeg har enda ikke smurt d

vet ikke hvordan man gjør d heller... hva er best å bruke som smuring? og i hele tatt.. hvordan gjør man d?

er helt ny i gamet, så vær så snill å svar!!
Takker på forhånd! PS: er det andre som kan dette, så svar dere også!!

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 20 mai 2012, 15:14
av AJ
Ta sjansen på å svare, jeg :-)
Jeg sverger til girolje. Bruker en liten oljekanne og snurrer bakhjulet rundt i passe tempo mens jeg påfører olja fra kanna på
innsiden av kjedet i beskjedne mengder.
Deretter bruker jeg polérgarn for å tørke av overskytende olje og for å påføre litt olje på
sidene av kjedene - fram- og baksiden. Litt olje her er med på å hindre rustdannelse.
Jeg er muligens en av få som bruker olje på kjedet. De fleste bruker kjedespray, som påføres på samme måte. dvs. at du sprayer beskjedne mengder på
innsiden av kjedet, dvs. den siden av kjedet som ruller på drevene/tannhjulene...

.
De fleste MC-produsenter anbefaler kjedesmøring hver 300 - 500 km.,
hver gang etter vask og
hver gang etter etter kjøring i regn.
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 20 mai 2012, 15:19
av Snikkeren
Hei.
Jeg bruker Royal Purple MaxChain til å smøre med.
Enkleste måten å smøre kjedet på er hvis du har depostøtte til sykkelen, men det er ikke et must. Jeg smører ca hver 500 km, eller oftere hvis jeg har kjørt en del i regn. Jeg pleier også å smøre rett etter en kjøretur når kjedet er varmt. Du sprayer på fra innsiden, altså der hvor drevene kommer borti kjedet. Snurr hjulet rundt mens sykkelen står på depostøtten, eller smør litt og flytt sykkelen før du smører igjen.
Håper det var greit forklart.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 20 mai 2012, 16:02
av fikse
Ja. Jo. Trenger vel egentlig ikke si noenting her jeg

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 02 jul 2012, 08:58
av Peet96
Hello! :) Har oppkjøring A1 imorgen, og er driiiit nervøs!

Er mest nervøs for sikkerhetskontrollspørsmålene. En skal jo sjekke og vise at motorsykkelen er i forskriftsmessig og forsvarlig stand. Hva vil dette si? Hva skal jeg sjekke, og hvordan avgjør jeg om kjøretøyet er i forskriftsmessig eller forsvarlig stand?

Takker for svar!!!

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 02 jul 2012, 09:13
av AJ
Det er "hundre" år siden jeg kjørte opp og da var det ikke
så nøy med sikkerhetskontroll...
Men jeg kan tenke meg at det er viktig å sjekke lysene, at alle pærene virker som de skal (hovedlys, blinklys, bremselys og nødblinker, om sykker'n er ustryt med det...).
Dekkontroll er nok også viktig, vil jeg tro...
Det samme med bremsene; kjenne etter at de virker - ikke bare kikke på kaliperne og bremseskivene...
Sikkert noe jeg har glemt...

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 02 jul 2012, 09:23
av poulet_cavalier
Peet96 skrev:Hello! :) Har oppkjøring A1 imorgen, og er driiiit nervøs!

Er mest nervøs for sikkerhetskontrollspørsmålene. En skal jo sjekke og vise at motorsykkelen er i forskriftsmessig og forsvarlig stand. Hva vil dette si? Hva skal jeg sjekke, og hvordan avgjør jeg om kjøretøyet er i forskriftsmessig eller forsvarlig stand?

Takker for svar!!!

Pugge:
http://www.abtrafikkskole.no/default.asp?pageid=3906
NB: feil om dekkmønster - det skal være 1,6mm
Litt feil tråd?
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 02 jul 2012, 09:28
av AJ
poulet_cavalier skrev:Peet96 skrev:Hello! :) Har oppkjøring A1 imorgen, og er driiiit nervøs!

Er mest nervøs for sikkerhetskontrollspørsmålene. En skal jo sjekke og vise at motorsykkelen er i forskriftsmessig og forsvarlig stand. Hva vil dette si? Hva skal jeg sjekke, og hvordan avgjør jeg om kjøretøyet er i forskriftsmessig eller forsvarlig stand?

Takker for svar!!!

Pugge:
http://www.abtrafikkskole.no/default.asp?pageid=3906
NB: feil om dekkmønster - det skal være 1,6mm
Litt feil tråd?
Helt riktig
Men i all nervøsiteten kan det sikkert være lett å ta feil...
Uansett så ønsker vi deg masse lykke til

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 02 jul 2012, 10:56
av fikse
Peet96; nå har du fått en fin lenke med relevant info. Ta med deg den ut på tunet og øv et par ganger på din egen sykkel. Så tipper jeg det sitter
En nabogutt tok lappen på lett i fjor. Han visste ikke at det var noe som het sikkerhetskontroll, hadde aldri vært borti det (farlig dårlig kjøreskole spør du meg, men det er nå så). Men han fikk lappen han...
Så mottoet bør vel være: Slapp av, det går nok bra.

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 02 jul 2012, 11:46
av TheHaughom
Merk også at kontrollspørsmål og daglig kontroll kun er en medvirkende faktor for å stryke, man kan ikke stryke ene og alene på kontrollspørsmål/utførelse av daglig kontroll.
Men å gi sensor et positivt førsteinntrykk er jo ikke feil
Lykke til, det går nok bedre enn du frykter!
On another que: Meget spennende blogg,
fikse. Er innom støtt og stadig, både for å lese eldre og nye innlegg! Utrolig mye nyttig informasjon (i alle fall for meg med en Duke i gårdsrommet).

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 02 jul 2012, 16:35
av fikse
TheHaughom skrev:Merk også at kontrollspørsmål og daglig kontroll kun er en medvirkende faktor for å stryke, man kan ikke stryke ene og alene på kontrollspørsmål/utførelse av daglig kontroll.
Men å gi sensor et positivt førsteinntrykk er jo ikke feil
Lykke til, det går nok bedre enn du frykter!
On another que: Meget spennende blogg,
fikse. Er innom støtt og stadig, både for å lese eldre og nye innlegg! Utrolig mye nyttig informasjon (i alle fall for meg med en Duke i gårdsrommet).

Positivt inntrykk er absolutt ikke feil! Hadde selv en "interessant" oppkjøring med styrtregn, krapp sving og massevis av dieselsøl. Sammen med en sensor i 120KG+-klassen var det en uforglemmelig opplevelse å nærmest sladde seg gjennom svingen med sensor bakpå :-)å Men lappen fikk jeg
Så kjekt at skribleriet mitt kommer til nytte,
TheHaughom 
Setter selvsagt stor pris på å høre slikt :-)
Nå er det smått med oppdatering av akkurat denne bloggen fra min side, i og med at miniGreven ikke er på tunet lengre.
Ny sykkel = ny blogg.
Savner jo Duke-en litt da. Det må jeg si. Skarpe veiegenskaper, morsomt leketøy. Og så så den tøff ut.
Vil tro at den du har, bygget i Østerrike og med "en anelse" mer futt i maskineriet, så får du maks morro og minimalt med bekymringer

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 jul 2012, 12:27
av Peet96
Hei igjen! Ville bare takke dere som svarte på mitt forrige innlegg!

Ifølge sensor var det klart bestått!! Kunne ikke vært blidere

Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Lagt inn: 07 jul 2012, 12:36
av fikse
Peet96 skrev:Hei igjen! Ville bare takke dere som svarte på mitt forrige innlegg!

Ifølge sensor var det klart bestått!! Kunne ikke vært blidere

Så flott! Gratulerer!