Bjerknez skrev:
Men ja, jeg ser fordelen med en dedikert GPS ved kjøring i storbyer hvor man skal finne frem til en adresse.
Men for å kjøre rundt i den norske fjellheimen og på norske landeveier så er google maps på telefonen mer enn bra nok, synes jeg.
Har forstått det slik at du nok ikke er noen stor tilhenger av dedikerte GPS, Bjerknez
Og for kjøring etter de større veiene, og "A til B kjøring", er jeg enig i at telefon med app funker bra nok.
Jeg hadde forøvrig min første sesong i fjor med en Zumo 590 jeg kjøpte pent brukt av en kompis. Angrer ikke på dette kjøpet etter mange års bruk av billig bil-gps, telefon, div tvilsomme vesker, festeløsninger etc.. Bare å kunne se skjermen i litt sollys var nesten alene verdt investeringen. For dette er IKKE bra på de aller fleste telefoner, og ihverfall ikke igjennom et plastvindu i ei veske :-)å
Og jeg kjøpte ikke GPS,n for kjøring i storbyer. Heller for å bla. brukes en del i den norske fjellheimen og på norske landeveier, der jeg syns den funker bedre en en telefon. Nå kan jeg ganske lett lage ruter, både på forhånd på datan, eller på sparket på GPS,n. Dette er som regel ikke mulig på telefon (og i tilfelle, ihverfall ikke lettvint..) Synes dette er kjekt både på litt lengre dagsturer og ferieturer.
Kjører også en del grus, og da er ihvertfall en skikkelig GPS en annen verden. Kan ikke sammenlignes med telefon.
Enig at batterikapasitetten på mange GPS er veldig dårlig (også min) Men den funker da noen timer, så det går greit. Og sitter jo hovedsaklig i holdern på sykkelen ved langvarig bruk. Ellers funker jo disse GPS,ene også med handsker på hvis behov, selv om det ikke er helt bra å fikle for mye under kjøring. Vanntett er den jo også. Mange av dagens telefoner er jo også såkalt "vannett", men etter noen timers sprutregn har jeg vel mine tvil..
Så noen fordeler er det jo da, ihvertfall i MITT hode