Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

knutk skrev: "Jaa, aber Plötzisch."
Noch ein dunkels Weiss.
Sånn sett er det deilig i BRD AT :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Kwak »

ZZR-Erling skrev:
ArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
JAHHH!!! :D
Tenkte jeg kunne bidra litt til at tråden holder seg i alle fall litt til utgangspunktet så det ikke bare er en pølsetråd. Dessuten behøver ZZR gutta litt support etter at horder av medlemmer med Land Rover type sykler har banket løs på dem. Dessuten har de en sykkel jeg mer enn gjerne kunne tenkt meg selv (ZZR altså ikke Land Rover sykkel)
Følgende stod i siste utgaven av Superbike:
"Ah yes the ZZR1400, insanity personified by a motorcycle. If you needed to be somewhere yesterday, short of a Delorean and a flux capasitor this would be the vehicle of choice. Tuck down behind the engulfing fairings and just open the throttle. Occasionally you may feel the need to change gear, but on most roads you can be as lazy as you like, letting the torque from the incredible hulk you're sitting do the hard work. It may not be as comfortable as the BMW 1600 or as fun as the GSXR1000 but bugger me its fast"

Muskler blir aldri feil
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Kwak skrev:
ZZR-Erling skrev:
ArcticTiger skrev:Det er litt interesant det der spørsmålet om hvor mye av mottorkrafta man bruker ved vanlig kjøring.
1050 Tigern min har vært en tur på dynobenken, den ga da max 123 hk på veiva ved ca 9000 omdr/min, med en ganske så lineær effektkurve.
Som jeg nevnte ligger jeg gjerne å loffer på en 3-4000 omdr/min, av og til oppi 5000 ved vanlig kjøring.
Jeg kikka litt på dynoresultatet, ved 3000 produseres ca 35 hk, og ved 4000 vel 50 hk, og ved 5000 ca 70 hk.
Ved vanlig kjøring bruker jeg altså kun 35-50 hk av de tilgjengelige 123 hk. Men som sagt, jeg har fullt dreiemoment (10 kg/m) allerede ved 3500 omdr.
En mindre ccm sykkel med la oss si 50 hk hadde nok ikke hatt så stort dreiemoment ved såpass lavt turtall, det er der fordelen med mer ccm er.
JAHHH!!! :D
Tenkte jeg kunne bidra litt til at tråden holder seg i alle fall litt til utgangspunktet så det ikke bare er en pølsetråd. Dessuten behøver ZZR gutta litt support etter at horder av medlemmer med Land Rover type sykler har banket løs på dem. Dessuten har de en sykkel jeg mer enn gjerne kunne tenkt meg selv (ZZR altså ikke Land Rover sykkel)
Følgende stod i siste utgaven av Superbike:
"Ah yes the ZZR1400, insanity personified by a motorcycle. If you needed to be somewhere yesterday, short of a Delorean and a flux capasitor this would be the vehicle of choice. Tuck down behind the engulfing fairings and just open the throttle. Occasionally you may feel the need to change gear, but on most roads you can be as lazy as you like, letting the torque from the incredible hulk you're sitting do the hard work. It may not be as comfortable as the BMW 1600 or as fun as the GSXR1000 but bugger me its fast"

Muskler blir aldri feil
Nope, muskler blir aldri feil! Kjører en god del med bagasje og noe med passasjer, og det er bare en fryd å kjenne at uansett, er det mye power tilgjengelig, og den er så og si umerket av last..dvs den drar lettere på bakhjulet :D

Også er jeg ikke blitt slik at jeg vil "begrave" meg bak et kåpeglass og "bare sitte der"..må ha en bike som "lever", men trenger ikke en hysterisk ZX10R heller, bare en "al mighty ZZR" som bare uanstrengt kverner ut power power power..! Det gir for meg flyt å ha 154Nm på 7500rpm...altså har jeg 100Nm ganske så tidlig.. :twisted ...og en bike som er såpass lett og sporty at jeg føler meg integrert i biken og kjøringen..litt "svingom" er en fryd!

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

ZZR-Erling skrev:Det gir for meg flyt å ha 154Nm på 7500rpm...altså har jeg 100Nm ganske så tidlig.. :twisted ...og en bike som er såpass lett og sporty at jeg føler meg integrert i biken og kjøringen..litt "svingom" er en fryd!
Flyt og fryd er jo det vi liker så godt :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

joo skrev:
ZZR-Erling skrev:Det gir for meg flyt å ha 154Nm på 7500rpm...altså har jeg 100Nm ganske så tidlig.. :twisted ...og en bike som er såpass lett og sporty at jeg føler meg integrert i biken og kjøringen..litt "svingom" er en fryd!
Flyt og fryd er jo det vi liker så godt :prf
:prf

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Relax »

" Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?"

there is no substitute for cubic inches ;-) Nuff said !

( Fra et cruiser synspunk kanskje,,,,,)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Hjernen »

ArcticTiger skrev:
joo skrev:Nei, mer Weissbier...
Altså, som dette da: Bitte Mehr Weissbier!! :scratch
Litt som Opel har Rekord i rust... :lol

Bær
Møkka
Wekk

eller

Bayerishen
Møkka
Werken


:lol

PS: alt er akkurat passe etter hva en føler at en kan håntere mener jeg da...
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hjernen skrev:
ArcticTiger skrev:
joo skrev:Nei, mer Weissbier...
Altså, som dette da: Bitte Mehr Weissbier!! :scratch


PS: alt er akkurat passe etter hva en føler at en kan håntere mener jeg da...
Ja, der er du inne på noe..

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Busa Trond »

Her tror jeg at jeg har funnet svaret gitt :roll


[video]http://www.youtube.com/watch?v=H8UjDHuR ... detailpage[/video]

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

Trenger litt mer futt i flasken jeg, tydeligvis :prf
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Bosted: Leines. Steigen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TFJ »

http://www.youtube.com/watch?v=fvWcLHU2HCo" onclick="window.open(this.href);return false;


Jeg er ikke sikker på hvordan man legger inn youtube klipp på siden :scratch

Syntes denne filmen passet ganske bra her. :prf
Håper sommeren blir lang.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

TFJ skrev:http://www.youtube.com/watch?v=fvWcLHU2HCo


Jeg er ikke sikker på hvordan man legger inn youtube klipp på siden :scratch

Syntes denne filmen passet ganske bra her. :prf
Ang. å legge Youtube klippet direkte inn i posten du skriver, se denne instruksjonsvideoen, som Globe lagde i sin tid. Like aktuell i dag:

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=34794#p34794" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
TFJ
Innlegg: 47
Registrert: 26 aug 2012, 11:26
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800, 2012
Bosted: Leines. Steigen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TFJ »

Prøver igjen.


[video]http://www.youtube.com/watch?v=fvWcLHU2HCo[/video]


Takk skal du ha AJ :thumleft
Håper sommeren blir lang.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

TFJ skrev:Prøver igjen.


[video]http://www.youtube.com/watch?v=fvWcLHU2HCo[/video]


Takk skal du ha AJ :thumleft
Bare hyggelig :vs
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

TFJ skrev:Prøver igjen.


[video]http://www.youtube.com/watch?v=fvWcLHU2HCo[/video]


Takk skal du ha AJ :thumleft
Og takk for flott og inspirerende video :thumleft
Godt oppakket F800GS med to på rundt omkring i Europa er som sagt ingen problem så lenge man ikke vil ligge å pese over 200 km/t på en autostrada.
Vil man bare nyte turen så er min påstand at en 800ccm twin/triple har nok kubikk/effekt for det aller meste , kanskje til og med en 650ccm twin :-#
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Rottenikken »

.....neida, alt under 1000 ccm er ubrukelig!
Veien er viktigere enn målet.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av joo »

Rottenikken skrev:.....neida, alt under 1000 ccm er ubrukelig!
WORD :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjønnavind »

Rottenikken skrev:.....neida, alt under 1000 ccm er ubrukelig!
I skogen også? For der klarer jeg meg lenge med 600 ccm :-)

Sent from my MB526 using Tapatalk 2

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Rottenikken »

..som barn av asfalten så er jeg uenig!!
Veien er viktigere enn målet.

KawaKjetil

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av KawaKjetil »

TFJ skrev:Prøver igjen.


[video]http://www.youtube.com/watch?v=fvWcLHU2HCo[/video]


Takk skal du ha AJ :thumleft
Fin oppsummering, ser ut som dere hadde en fin tur :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Rottenikken skrev:.....neida, alt under 1000 ccm er ubrukelig!
Du er bare ikke tørr bak ørene enda , en gang vil du også forstå gutten min :mk .......eller....jeg ser at du er 10 år eldre enn meg så da må det være panikk-alderen som har innhentet deg :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

:roll ÅHH, begynner du nå med detta Små-Kubbikk-gnålet igjen Bringisen, trudde vi var ferdig med det :scratch

ZZR-Erling

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Dette er jo individuelt..og da må jeg si at med 800ccm, måtte jeg hatt en lang tilvenningsperiode.

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Rottenikken »

..det går nok over, Bringisen!
Veien er viktigere enn målet.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av EasyRider »

Rottenikken skrev:.....neida, alt under 1000 ccm er ubrukelig!

Da er det jaggu fint jeg har 2 ubruklige motorsykkler. :evil :P :p

:-k Hvis jeg slår dem sammen da? gjelder det? 899 cc plus 553 cc = 1452 cc
Da er jeg jo plutselig medlem av 1,4 liters gjengen... Men frykter dem bare ser dumt på meg.. :sorry
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar