Jompa skrev:Og nå det uunngåelige spørsmålet:
Hvordan virker kåpa på FJRen i forhold til vær og vind ?
Tenker da på regn og vannsprut fra veien.
Nå vet jeg selvsagt at du ikke er upartisk, men spør nå allikevel
Jeg skal være så objektiv jeg kan, men jeg har et litt for dårlig sammenligningsgrunnlag til å fremheve denne sykkelens egenskaper framfor andre. Jeg er tross alt ganske fersk motorsyklist, kun 4 år og noe over 20 000 km er min fartstid.
Det er ingen tvil om at jeg har hatt stor nytte av kåpa disse dagene. Morten med sin KTM1190 ADV og Ole med FZ1N har hatt lite å gjemme seg bak sammenlignet med meg.
Jeg har montert noen snertne handguards jeg kom over på ebay:
handleguards.JPG
Disse kommer i tillegg til det som er originalt på denne. Vindskjermen er også original. Dette er en 1. generasjon FJR, en 2001 modell.
Selve kåpa fungerer godt. Den styrer vinden og det meste av regnet utenfor kroppen. Kun på utsiden av lår og legg, samt utsiden av armene blir våte. Mine ettermonterte handguards hjelper også utrolig godt til for å holde hanskene noenlunde tørre. På kortere turer holder de, men ikke i dag! Men vi kjørte tross alt 30 mil i regnvær i dag, og de siste 15 av dem var det til dels store nedbørsmengder. Hanskene var søkkvåte. Begge parene jeg hadde med. Men jeg var ikke kald på hendene. Oppvarmede hendler i tillegg til handguards sørget for det på en bra måte.
Vindskjermen er jeg ikke veldig fornøyd med. Den er justerbar elektrisk med en vippebryter betjent med venstre tommel. Jeg kjører stort sett med denne i nedre stilling, og får da vindpresset på brystkassa rett under hjelmen. Straks jeg begynner å kjøre denne opp kommer turbulens og støy i hjelmen. Men i dag har jeg justert mye på denne for å få det til å fungere så godt som mulig. Jeg fant ut at i hastigheter på 70+ og skjermen nesten i høyeste posisjon treffer luftstrømmen meg i nakken, og jeg kjenner at hodet får et svakt vindpress forover. Når det regner skikkelig holder visiret seg helt tørt. Jeg prøvde til og med å åpne visiret i 90 km/t. Visiret blafrer litt, og vil selv klappe ned igjen etter få sekunder, men ansiktet er helt tørt. Ikke en dråpe på brillene. I dag har jeg kjørt mye med vindskjermen i denne stilling, med balaklava og ørepropper for å bøte på turbulensstøy. Da renner en og annen dråpe raskt nedover visiret og blir borte. Jeg er ganske sikker på at min sikt framover har vært langt bedre enn i biler med vindusviskere!
Ingen tvil om at det er jeg som har hatt minst plager med været i dag!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.