Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

haha, det skal jeg gjøre vettu! husker du det enda altså? eller lest i tidligere post? hehe :thumleft Men så sant, ho gikk glipp av noe, selv om jeg trur ho ikke ville plassert rompa nedpå sykkelen. hehe :lol

Brukeravatar
lasse_hansen

Hmm, et spørsmål til ifra meg, hehe.. Er det usunt på noen måte for motor eller lignende å bruke "motorbremsen"?
F.eks når man kjører av E6, og bare slippe opp gassen litt og gire nedover?

Eller er det sånn at de fleste heller vrir mer på gassen og girer oppover? :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kan være en del forskjellige meninger om dette, men min er at motoren ikke har vondt av motorbremsing. Men mye bruk av motorbremsing, særlig litt kraftig motorbrems, kan fort øke slitasjen på kjede og drev.

Brukeravatar
lasse_hansen

ok, så det er stort sett kjede og drev som har "vondt" av dette? Ikke selve motoren, sylinder, osv?

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Fikk også beskjed en kar fra Michelin da jeg var på "inspirasjonskveld" hos MC-deler på Vartdal om at det også slet vesentlig mer på bakdekket ved å bruke motorbrems. Spesielt hvis man hadde en sykkel med litt kraftig motorbrems, noe TDM'en har.

Men jeg bruker motorbrems en del, og dekkene mine har nå rullet ca 9000 km. Begynner å bli litt slitt, men de har noen km igjen i seg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

så lenge du ikke kjører 2 taktsmotor kan du motorbremse så mye du gidder så lenge du holder deg under rødfeltet på turtelleren.
på 1og 2 sylinderede motorer vil du ha litt mer dekkslitasje-men mest med lavt gear/lavere turtall(eller der den bremser mest)..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
lasse_hansen

Har nå vært ute å kjørt litt sykkel.. Sjekka blant annet det folk har skrevet her inne ang "hvordan sjekke slitt clutch"... Den virker ikke slitt :D Men en ting jeg stusser litt over, som jeg merket istad, godt mulig den har vært sånn før også, men merka det istad.. Når jeg kjørte på f.eks 3gir, og dro på til ca 5-6000omd, og så gira da, da merker jeg noe slik "hakking" i beinet, altså i girspaken som man girer med... Akkurat som man kjenner det hakker i et drev eller noe. Merker lissom i foten/girspaken at den hopper på et drev på en måte. Hmm, vanskelig å forklare... Men når man trykker inn clutchen, er det da normalt at det kan være et drev i giret som forsatt går rundt? eller åssen jeg skal forklare det.. Mulig dere ikke skjønner hva jeg mener, men er ikke sååå veldig flink til å forklare. hehe, men dere kan jo prøve å tolke spørsmålet, så får vi se åssen det går :-k

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Det er ikke i selve fothvileren du kjenner vibrasjoner da? Isåfall kan det være et eller flere stive lett i kjedet. Eventuelt slitt fordrev.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen

Det er i girspaken, det kommer innimellom når jeg girer, spesielt merker jeg det innimellom når jeg kjører på 4-5gir når jeg drar på til ca 4-5000omd og så når jeg girer da, så trykker jeg inn clutchen, og vipper girspaken opp, da hender det jeg merker at det er et drev inni der, akkurat som jeg ikke trykker girspaken langt opp, da hopper "den" på et drev eller noe inni girgreine... :-k Vanskelig å forklare.. hehe

Merkes kun ved giring på høyt turtall, og ikke hver gang..

mekkern

Legg inn av mekkern »

gearene stopper ikke i mc kasser.
du må tydeligvis være litt mer bestemt/rask i gearinga..spess på litt turtall
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
lasse_hansen

aha, det kan det være.. ;e Mulig det er derfor jeg kun merker det innimellom å, svaret er altså at jeg girer for treigt egentlig da? :-k Det kan nok stemme, jeg drar på innimellom, trykker inn clutchen, og girer litt "treigt opp med beine", og ut med clutch.. Da er det altså normalt at det kan skje slikt? ;-)
Trudde alt sto "rolig" i girkassa når jeg trykka inn clutchen jeg, og at det var noe galt, siden "gira hopper" eller hva jeg skal si..

mekkern

Legg inn av mekkern »

rask og bestemt er saken...
drevene går rundt hele tiden og i inngrep-skiftegaflene skyver drevene inn i låseklakker på sidene.
hvis det ikke kommer skikkelig på plass med en gang hopper de ut igjen,,dette runder klakkene og gjør at gearene til slutt ikke låser.
akkurat som på påhengsmotorer.

http://www.vf750fd.com/blurbs/shifting.html
Sist redigert av mekkern den 16 sep 2011, 20:51, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
lasse_hansen

aha, da vet jeg ihvertfall hvorfor det skjer slik innimellom :thumleft Takk skal du ha mekkern.
Når jeg tenker meg om så hender det jeg ikke er så alt for bestemt når jeg skifter gir, eller at jeg girer litt treigt innimellom..

Kan det evt skje skade på noe innider, om slikt skjer en sjelden gang? :-k

mekkern

Legg inn av mekkern »

se eksempel på gear i forrige post....
det er ikke helt bra med "raping".....
ellers er noen oljetyper bedre enn andre når det gjelder myke skift..men hver sykkel sin preferanse..mine gearer bra på biltema synt..(årets levrandør til biltema er bedre enn fjorårets) :lol :lol :lol :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
lasse_hansen

så det er altså "raping" jeg driver med? :lol hehe... Jeg får bare venne meg til å bli mere bestemt og skifte fortere, er litt sjenert se :-J hehe... Jeg kan vel ikke ha skadet noe inni der enda? Alt fungere som det skal, og det er ikke så ofte det har skjedd, kun en sjelden gang :eh

Svar