Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

Juleniss1 skrev:
ega16 skrev: Lys (fjernlys) i kombinasjon med litt vingling fra side til side gjør deg mye mer synlig enn en refleksvest, men det er selvsagt ingen garanti det heller.
Kjøring med fjernlys om dagen skulle vært straffet på linje med å kjøre 180 i en 30-sone. Det er lite som er mere plagsomt enn å ha en sånn tusseladd bak seg,sånn at det lyset blaffrer i speilene.

SLUTT MED DET TULLET =;

:thumleft

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ega16 »

Juleniss1 skrev:
ega16 skrev: Lys (fjernlys) i kombinasjon med litt vingling fra side til side gjør deg mye mer synlig enn en refleksvest, men det er selvsagt ingen garanti det heller.
Kjøring med fjernlys om dagen skulle vært straffet på linje med å kjøre 180 i en 30-sone. Det er lite som er mere plagsomt enn å ha en sånn tusseladd bak seg,sånn at det lyset blaffrer i speilene.

SLUTT MED DET TULLET =;
Vel det er stor forskjell på lys fra sykkel til sykkel. Nærlyset mitt er ubrukelig. Så folk får heller se meg og irritere seg. Jeg har ihvertfall ikke satt i HID pære uten linser slik som mange :) Og er jeg i godt humør og jeg har en bil forran som holder seg på fartsgrensa (eller litt over)så pleier jeg faktisk å skru det av.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Fjernlyset på zzr'en jeg hadde var nok ikke noe som blendet noen som hest. Og kun marginalt bedre en nærlyset.

På Gtr'en er det noe helt annet og her bruker jeg ikke fjernlyset.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Innlegg: 7629
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mekkern »

Juleniss1 skrev:
ega16 skrev: Lys (fjernlys) i kombinasjon med litt vingling fra side til side gjør deg mye mer synlig enn en refleksvest, men det er selvsagt ingen garanti det heller.
Kjøring med fjernlys om dagen skulle vært straffet på linje med å kjøre 180 i en 30-sone. Det er lite som er mere plagsomt enn å ha en sånn tusseladd bak seg,sånn at det lyset blaffrer i speilene.

SLUTT MED DET TULLET =;
tja... fjærnlyset på ristepetter er nok ikke mer blendende ved høylys dag enn DRL lysa.. men ligger heller ikke i rompa på bilene/mc med dette på-brukes når jeg ikke har noen forran meg på landevei.

hvis det skal straffes tilsvarende 150kmh fartsoverskridelse er det nok annet som bør ha dødsstraff-slik som å utgi seg for en fantasifigur....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Busa Trond »

Juleniss1 skrev:
ega16 skrev: Lys (fjernlys) i kombinasjon med litt vingling fra side til side gjør deg mye mer synlig enn en refleksvest, men det er selvsagt ingen garanti det heller.
Kjøring med fjernlys om dagen skulle vært straffet på linje med å kjøre 180 i en 30-sone. Det er lite som er mere plagsomt enn å ha en sånn tusseladd bak seg,sånn at det lyset blaffrer i speilene.

SLUTT MED DET TULLET =;
Den Multistradan til kz1300 har så bra lys både på originalt og spredere at det er ikke godt å se om han har refleksvest eller ikke når man kjører med ham etter seg å ser i speilene. Ikke før han har kjørt forbi med den spreke sykkelen sin så kommer de blendene matt svarte buksene hans til syne :mk

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av knutk »

Angående kjøring med fjernlys på høylys dag bør man nok tenke litt over at om bilen forran har automatisk blendbare speil risikerer man at fjernlyset trigger nedblending, og trafikken bak bilen blir bortimot usynlig for bilfører.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av LordShaft »

Utrolig artig å lese at i en tråd hvor det er mast over tredve sider om refleksvest og dens synlighet, blir det slått ned på bruk av fjernlys... noe som uten tvil er et av de sikreste midlene på å bli sett :-k :roll

Bruker du Fjernlys riktig, ja det går faktisk an å skru av og på.... altså en bruker det litt aktivt, da blir du sett!!!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av knutk »

Vel, i teorien kan det kanskje stemme at riktig bruk av langlys hjelper til at man blir sett tidligere av medtrafikkanter.
Men i praksis har jeg til gode å se at de som kjører med langlys på faktisk blender ned og tar hensyn til sine medtrafikkanter.
Jeg har selv flere ganger opplevd at speilene mine har blendet ned når der kommer MC bak med langlysa på. Jeg ser bare en skygge, og aner ikke hva vedkommende har tenkt å gjøre.

Overfor møtende trafikk er unnlatelse av å blende ned både uhøffelig og irriterende. Om man ønsker å bli tatt hensyn til i trafikken er det vel greit at man begynner med seg selv.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av omaas »

+1 :thumleft
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ejs »

LordShaft skrev:Utrolig artig å lese at i en tråd hvor det er mast over tredve sider om refleksvest og dens synlighet, blir det slått ned på bruk av fjernlys... noe som uten tvil er et av de sikreste midlene på å bli sett :-k :roll

Bruker du Fjernlys riktig, ja det går faktisk an å skru av og på.... altså en bruker det litt aktivt, da blir du sett!!!
:scratch

Trodde fjernlys skulle brukes når det ikke var annen trafikk.
Møter du noen eller nærmer deg noen,så skal man vel blende ned.

:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ega16 »

ejs skrev:
LordShaft skrev:Utrolig artig å lese at i en tråd hvor det er mast over tredve sider om refleksvest og dens synlighet, blir det slått ned på bruk av fjernlys... noe som uten tvil er et av de sikreste midlene på å bli sett :-k :roll

Bruker du Fjernlys riktig, ja det går faktisk an å skru av og på.... altså en bruker det litt aktivt, da blir du sett!!!
:scratch

Trodde fjernlys skulle brukes når det ikke var annen trafikk.
Møter du noen eller nærmer deg noen,så skal man vel blende ned.

:prop:
Som nevnt tidligere så er det stor forksjell fra sykkel til sykkel, fjernlyset mitt er ikke spesielt kraftig.

Og en annen ting er konstraster. Fjernlys vil såklart blende og være mer irriterende når det er mørkt ute enn på en dag med fullt solskinn, hvor det ikke oppleves spesielt irriterende med mindre man stirrer rett inn i det fra rett vinkel. (De fleste vet vel at man ikke skal stirre rett inn i lys hvis man ikke vil bli blendet?)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har enda til gode å oppleve i dagslys å bli lendet så jeg ikke ser noe. Uansett hvilket kjøretøy det er. Men irriterende kan de være.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av knutk »

De fleste nyere sykler med motor større enn 500cc benytter H4/H7 eller tilsvarende lys, med andre ord samme type lys som benyttes i bil.
Selv om møtende trafikkanter ikke får varig men av å møte MC med langlysa på er lyset kraftig nok til at det irriterer.

Jeg tro ikke vi tjener vår sak med å signalsere at vi tar oss til rette og driter i trafikkreglene.

Første bud for å bli respektert er at man selv opptrer respektabelt.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ega16 »

knutk skrev:De fleste nyere sykler med motor større enn 500cc benytter H4/H7 eller tilsvarende lys, med andre ord samme type lys som benyttes i bil.
Selv om møtende trafikkanter ikke får varig men av å møte MC med langlysa på er lyset kraftig nok til at det irriterer.

Jeg tro ikke vi tjener vår sak med å signalsere at vi tar oss til rette og driter i trafikkreglene.

Første bud for å bli respektert er at man selv opptrer respektabelt.
Som sagt... Det kommer helt an på kontrastene! Når det er mørkt ute er det fullt forståelig at man skrur av fjernlyset når man møter andre. Dagslys er det noe annet.

Vi tar oss til rette uansett hvordan du ser på det, vi bråker, bryter fartsgrensene, gjør uforsvarlige forbikjøringer, sniker i køer og ved trafikklys. Finnes nok av grunner til å irritere seg over motorsyklister dersom man vil.
Sist redigert av ega16 den 02 jul 2013, 10:27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av hakhap »

Er det ikke ulovlig å bruke fjernlys på dagen?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar