Takk for det Stian87Stian87 skrev: 08 mai 2017, 07:48 Imponerende, tror nok du er hakket mer tålmodig på gnikka enn hva jeg er, hvordan greier du å få felgene så rene og ikke minst bakdemperen?

Jeg bruker et "vidundermiddel" for å få til dette og mange har helt glemt dette middelet oppi alt vaskehysteriet med bilshampoo og alskens avfettinger som finnes. Stikkordet er parafin. Jeg har alltid en spruteflaske med parafin stående. Parafin løser opp olje og skitt (som jo er hovedingrediensen på felger) og gjør i tillegg felgene blanke. Felgene får en liten hinne fra denne parafinen og det er det som gjør at dem blir så blanke. Men denne hinnen blir ikke liggende lenge og forsvinner fort. Derfor så anbefaler jeg at man etter har vasket felgene med parafin og fjerne parafinbelegget med noe som er alkoholisert for så og legge et lag med voks (beskyttelse) Gjerne en felgvoks.
Når det gjelder bakdemperen så spruter jeg parafin inn i der når jeg vasker og bruker en børste som jeg kommer til med før jeg spyler av med rent vann. Når jeg er ferdig med å spyle av samt tørke sykkelen med en luftblåser som jeg har kjøpt så tar jeg litt parafin på en fille og tørker rundt på alle metalldeler på sykkelen. Da blir den blankere og den legger også igjen en svak hinne som beskytter litt mot skitt.
Så stikkordet her er parafin. Kjøp masse! Du trenger også en drøss med mikrofiberkluter. Til slik bruk kan du kjøpe de billigste du finner. Man får aldri nok mikrofiberkluter så dette kan du hamstre med en gang.
De eneste stedene man skal være litt mer selektiv når det kommer til rengjøring er lakkerte flater som sidedeksel og tank etc. Der bruker jeg ikke parafin. Det skader ikke, men det har heller ingen hensikt da disse lakkerte flatene ikke er så utsatt for skitt i den grad. Så her er det bare såpevann som gjelder etterfulgt av renspyling og tørk samt evt. voks.
Men som nevnt. Mikrofiber, en god børste og parafin kommer du veldig langt med