Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Stian87 »

Takk for god beskrivelse begge to! blir nok en form for baggasjekombo på meg også tror jeg. Sjeldent jeg kjører motorveier selv, men var en tur i Sandefjord nå nettop og da måtte jeg konsenterere meg godt og bruke mye muskler for å holde meg fast på sykkelen i ca 120-130. Men også i lavere hastigheter river og sliter vinden godt i meg dersom det er motvind. S1000R har vel ikke noe mer kåpe eller skjerm å skryte av enn sykkelen min, så det er åpenbart ikke der problemet ligger.

Det blir nok ikke noe sykkelbytte på meg med det første, men jeg skal innrømme at S1000R har sneket seg inn i kabalen over mulige arvtagere :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av xyvind »

Nei du kjenner vind og motvind på S1000R også. Det er klart. Jeg leste i bloggen din på siden her nå, og det er vel kanskje en vanesak, mtp. at du ikke har kjørt så mye tung mc enda. Jeg anser meg selv som fersking også, da jeg kun har kjørt siden 2013.

Du bor ikke langt unna meg, og jeg jobber også i byen. Så vi sees vel omsider i morgen- eller ettermiddagsrushet. Jeg kjører alltid Mosseveien jeg da. Men jeg har pappaperm noen uker til, så jeg får ikke kjørt noe særlig for tiden. Hvis du vil prøvekjøre S1000R, så kan jo det la seg gjøre. Jeg har aldri kjørt Monster før heller, så..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Så klart kjenner man vinden, men den er mer forutsigbar og gjevnt fordelt på kroppen enn når man gjemmer seg bak en vindskjerm. En vindskjerm fjerner kanskje vinden fra deler av overkroppen men turbulensen vil øke rundt vindskjemen og sende vinden i alle kanter hvis ikke vindskjermen er konstruert som en del av sykkelen.

De fleste traktorer jeg har kjørt har ikke hatt en velfungerende vindskjerm. Ei heller Traceren. Sistnevmte var faktisk kanskje den værste. Jeg tror ikke man fjerner vinden fra overkroppen uten komplikasjoner ved å klaske på en vindskjerm man synes ser bra ut. En vindskjerm må designes til sykkelen fra starten. Som feks. Vindskjermen til R-sykler. Den fungerer nok veldig bra, hvis man krøker seg sammen bak denne. Jeg tror også vindskjermen på større touring sykler fungerer langt bedre enn de påklistrede ettermonterte skjermene.

Så personlig liker jeg ikke vindskjerm i det hele tatt på de syklene jeg har kjørt. Faktisk føles det såpass ille at det alene er nok til å ikke velge en type sykkel som har dette.

Det å fjerne vinden fra kroppen er rett og slett noe jeg ikke foretrekker. Jeg vil at mc kjøringenskalføles "ekte" og at jeg sitter i friluft. Mer forutsigbart og det føles rett og slett bedre, for min del.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Geiroe »

Det er vel nettopp den erfaringen Stian87 har fått nå, at å kjøre nakensykkel er litt slitsomt på motorvei, og gjerne kunne tenkt seg litt mer beskyttelse for vinden. Har selv kjørt til Østerrike med nakensykkel, og det gikk fint det, men det gikk ikke så fort da. Selv foretrekker jeg litt beskyttelse bak en vindskjerm, men å kjøre småturer i fint vær er nakensykkel helt greit.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Vi har nok bare forskjellige oppfatninger om hva som er komfort med en vindskjerm. Jeg synes ikke bakdelen veier opp for ulempene og derfor foretrekker jeg uten. Har kjørt 20-30 mil på motorvei i 120-130km/t og det er helt harmløst med tanke på vinden. Med vindskjerm så ble jeg svimmel etter 2-3 mil grunnet turbulensen. Jeg er 182 høy så ganske normal høyde så skulle tro vindskjermer kunne justeres etter min høyde, men desverre.

Dessuten så er høydepunktet mitt å kjøre midtsommers på tørre veier og da er det deilig med litt vind.

Vi er forskjellige :vs

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av xyvind »

Jeg har ikke prøvd så mange sykler med vindskjerm, men noen. Og alle har gitt mye turbulens i hjelmen. Ingen justeringer har hjulpet. Så jeg foretrekker nakensykler nå i hvert fall.

Skulle jeg hatt en sykkel med mer vindbeskyttelse måtte det ha vært en sportssykkel med kåpe og vindskjerm eller en stor sportstourer. Disse oppreiste "traktorene" appellerer ikke så veldig til meg, selv om de er veldig populære for tiden. Eller, den eneste jeg er litt svak for, rent utseendemessig, er nok BMW R1200 GS Adventure. Aldri prøvd en, men tipper den er kul å kjøre.

Med øreplugger og vindtett undertøy under skinnklærne kan man kjøre veldig langt og lenge på hvilken som helst sykkel. Tenker da på nakensykler også, som er den pureste og mest morsomme form for MC-kjøring

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 20 mai 2017, 11:46 Eller, den eneste jeg er litt svak for, rent utseendemessig, er nok BMW R1200 GS Adventure.
:O :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 20 mai 2017, 15:08
xyvind skrev: 20 mai 2017, 11:46 Eller, den eneste jeg er litt svak for, rent utseendemessig, er nok BMW R1200 GS Adventure.
:O :-k
Ok, jeg synes også store hjullastere, gravemaskiner, traktorer osv er litt tøffe å se på.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Geiroe »

Bjerknez skrev: 20 mai 2017, 15:08
xyvind skrev: 20 mai 2017, 11:46 Eller, den eneste jeg er litt svak for, rent utseendemessig, er nok BMW R1200 GS Adventure.
:O :-k
GS frister nok en middelaldrende mann med nakkeskade som meg, men Andventure :O blir nok i drøyeste laget. Vil nok ha en med minst mulig stæsj.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i denne turbulensgreia og min vindskjermsykkel hvertfall. Nå er min vindskjerm laget til sykkelen i utgangspunktet og har en åpen leppe i midten nederst for å utjevne mellom framside og bakside av vindskjerm. Ikke trenger jeg å krype bak den heller. Klart at ved motorveikjøring i tett rush, så er det turbulens fra andre biler man merker.. I fleng faktisk, biler med takstativ er ille, men det river i hele sykkelen og ikke hodet :P

Utover det, så flyr jeg på motorveien i fartsgrensa + moms hver dag uten problemer. Jeg tror nok det er store forskjeller ute og går når det kommer til vindskjermer. Jeg kunne ikke vært forruten kåpe og vindskjerm hvertfall. Varmt og godt i norsk klima og egner seg godt når man kjører sykkel uavhengig av været. Jeg kjører normalt med originalskjermen på min K1200RS og er 194 høy, når tempen synker til jevnt under 5 grader så hiver jeg på en kjempevegg av en vindskjerm for å skvise ut sesongen helt til det saltes :)
Eneste jeg kan være enig i, er at man til tider føler at man kunne fått mer kontakt med naturen, det kan til tider bli litt kjedelig når alt er så smuud. Å slippe styret i svært høy fart(110+++++) og man sitter der allikevel som en sekk poteter.
Min far har den nyere K1300GT, elektrisk vindskjerm, den er så komfortabel at det overhodet ikke er noe for meg, men motoren er helt vannvittig.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av TGR »

De beste kåpene, etter min mening, er de som er brede nok til å redusere vannmengden som treffer kroppen, og som bidrar til at det er enkelt å vaske sykkelen. :D

Skrekkscenariet er en tradisjonell luftkjølt tverr-stillt rekkefirer, med kjøleribbene fulle av alt hva landeveien har å by på.

Kombiner en bred god kåpe med et lavt kåpeglass / vindskjerm som gjør at man sitter med hjelmen oppe i en laminær luftstrøm, så har man den perfekte løsning. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig. Jeg tror en kåpe har noe for seg hvis den er mer integrert i sykkelen som feks, på større sportstourere og r sykler etc. Disse plastskjermene som klistres på traktorer har jeg lite tro på.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av kjellv »

Man kan diskutere kåper, vindskjermer og turbulens til krampa tar en, men har man opplevd en lengre etappe med skikkelig grisevær og ei god kåpe å skjule seg bak, da tåler man gjerne litt turbulens og vindstøy i finvær og :-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk



Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Stian87 »

xyvind skrev: 20 mai 2017, 00:28 Nei du kjenner vind og motvind på S1000R også. Det er klart. Jeg leste i bloggen din på siden her nå, og det er vel kanskje en vanesak, mtp. at du ikke har kjørt så mye tung mc enda. Jeg anser meg selv som fersking også, da jeg kun har kjørt siden 2013.

Du bor ikke langt unna meg, og jeg jobber også i byen. Så vi sees vel omsider i morgen- eller ettermiddagsrushet. Jeg kjører alltid Mosseveien jeg da. Men jeg har pappaperm noen uker til, så jeg får ikke kjørt noe særlig for tiden. Hvis du vil prøvekjøre S1000R, så kan jo det la seg gjøre. Jeg har aldri kjørt Monster før heller, så.. Bilde
Det kan godt være det er hjelmen min som er problemet, den støyer noe grasalt merker det var ubehagelig å kjøre på E6 i dag.

Kjører du gamle eller nye, og når pleier du å kjøre? Det sier jeg ikke nei til :thumleft hadde vært stas å prøve S1000R! Monster er jeg forøvrig veldig fornøyd med, bortsett fra motvinden da
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av FredrikE24 »

Største forskjellen mellom Monster og S1000R må vel være "V-twin pulsen". Den synes jeg er litt for mye av det gode på en Ducati :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg aldri kjørt en Monster 821, men med litt synsing og lesing av tekniske spesifikasjoner er det jo store forskjeller på S1000R og 821. V-Twin er nevnt. For noen er dette grunn nok alene for å velge Ducati. Ducaati er Ducati i mine øyne. Litt rå og uhøvlet bråkmaker med tøft design og hooligan faktor.

Når det kommer til S1000R så er jo denne på papiret langt bedre motorisert med tanke på oppgitte tall. Nå har jo S1000R også mer kubikk så skulle kanskje bare mangle, men 165HK'er kontra 112HK'er og 112NM kontra 89NM er vel ganske stor forskjell.

Jeg synes begge syklene er tøffe på hver sin måte. :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av TGR »

Jeg har hatt en rekke duccer, deriblant en Monster S4R. Grisemorsom sykkel.
Problemet mitt med Ducati generelt, er at de alle sammen ber om mer turtall, hele tida..... :crazy:
Kan ikke ha det lenger... :sk?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 22 mai 2017, 05:20 Nå har jeg aldri kjørt en Monster 821, men med litt synsing og lesing av tekniske spesifikasjoner er det jo store forskjeller på S1000R og 821. V-Twin er nevnt. For noen er dette grunn nok alene for å velge Ducati. Ducaati er Ducati i mine øyne. Litt rå og uhøvlet bråkmaker med tøft design og hooligan faktor.

Når det kommer til S1000R så er jo denne på papiret langt bedre motorisert med tanke på oppgitte tall. Nå har jo S1000R også mer kubikk så skulle kanskje bare mangle, men 165HK'er kontra 112HK'er og 112NM kontra 89NM er vel ganske stor forskjell.

Jeg synes begge syklene er tøffe på hver sin måte. :)
Det er vel kanskje mer naturlig å sammenlikne S1000R med Monter 1200 eventuelt S, da blir prisen noe likere også, selv om jeg synes S1000R nok kommer best ut mtp pris og hva du får med.

Det er nok litt smak og behag hva man foretrekker her, de tekniske data og tester er selvsagt viktig. Vurderer en Pingale eller tilsvarende som neste sykkel (959 eller tilsvarende) for å ha prøvd det.

Det er for øvrig en ting til med M821 som irriterer meg og det er at jeg får såkalte falske fri en del ganger. Det kan være meg det står på, men det er fryktelig irriterende.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det blir en feil sammenligning, som jeg også beskrev.

Kan faktisk ikke huske sist jeg fikk falske fri på noen sykkel, så dette kan kanskje være et Ducati fenomen?
Faktisk så er frisporet så trangt på Bimmern at man nesten må bruke finmotorikken for å få det til, ellers så flyr den rett i 2. gir. Men uansett en vanesak, og det er det nok med Ducatien også vil jeg tro :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 22 mai 2017, 10:55 Jeg har hatt en rekke duccer, deriblant en Monster S4R. Grisemorsom sykkel.
Problemet mitt med Ducati generelt, er at de alle sammen ber om mer turtall, hele tida..... :crazy:
Kan ikke ha det lenger... :sk?
Tviler ikke et sekund på at det er en morsom sykkel. Ser bra ut gjør dem også :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Stian87 »

Da har jeg forsøkt meg på en Bjerknez Felgen, det ble nok ikke et like flott resultat som hos deg, men man må starte et sted.

Jeg har et lite spørsmål, eller to. :knegg Mikrofiberkluten jeg brukte til å vaske felgen etter å ha sprayet den med parafin ble fullstendig useless etterpå, så jeg heiv den... vanlig? :scratch

Bruker du en sånn kjedebørste til å rense kjedet? Kjøpte en på biltema, men synes ikke den var verdt noe som helst, dypper man den i parafin eller noe sånt? Spraya parafin på kjedet og børsta, men jeg børstet bare dritten utover så gikk over til fille. :sk?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 23 mai 2017, 08:15 Da har jeg forsøkt meg på en Bjerknez Felgen, det ble nok ikke et like flott resultat som hos deg, men man må starte et sted.

Jeg har et lite spørsmål, eller to. :knegg Mikrofiberkluten jeg brukte til å vaske felgen etter å ha sprayet den med parafin ble fullstendig useless etterpå, så jeg heiv den... vanlig? :scratch

Bruker du en sånn kjedebørste til å rense kjedet? Kjøpte en på biltema, men synes ikke den var verdt noe som helst, dypper man den i parafin eller noe sånt? Spraya parafin på kjedet og børsta, men jeg børstet bare dritten utover så gikk over til fille. :sk?
På felgene må du bruke en mikrofiberklut det ikke er så farlig med. Den er fortsatt brukenes etter en vask, selv om den ikke ser ren ut. Den er mer enn ren nok til bruk på felger samens med parafin. Når det er sagt så er mikrofiber forbruksvare ja. Jeg har noen mikrofiber kluter som brukes til "rene jobber" som fjerning av voksrester, støvtørk av sykkelen etc. Disse bruker jeg om og om igjen og dem blir sjeldent utslitt. Klutene jeg bruker til de mer grove tingene bytter jeg hurtigere ut, men ikke mellom hver vask.

Kjedebørsten bruker jeg for å løsne skitten på kjedet. Først sprajer jeg rikelig med parafin på kjedet, så lar jeg den stå i noen minutter før jeg sprayer en runde til på kjedet. Så sprayer jeg litt på børsten før jeg setter i gang med rensingen.

Man vil så klart dra mesteparten utover, men hovedpoenget her er at man får løsnet skitten. Etter at man har fått løsnet skitten så tar du frem en fille det ikke er så farlig med og tørker kjedet rent. Er det litt smuss igjen på kjedet, så ta litt parafin på fillen og gnikk litt.
:thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Stian87 »

Takk for god tilbakemelding! Er nesten woodoo det her, men gøy å holde på med :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av Bjerknez »

Det med "detailing" er noe helt annet enn å vaske ting rent. Det klarer de fleste. Detailing går nettopp på detaljene. Hvor god man er handler mest om kunnskap om produkter og bruken av disse samt en god dose tålmodighet.

På Audien jeg hadde for noen år siden så var det en gang jeg tok den helt ut. Jeg brukte ikke dekkfornyer bare på dekksidene, men også på selve dekkene og nedi sporene på dekkene. Hele bilen fikk en trestegs maskinpolering etterfulgt av voks etc. Alle hjulene ble tatt av for å bli rengjort samt polert og vokset og alle hjulbuene ble renset og fikk en påføring med plastfornyer. Motorrommet fikk seg også en fullstendig overhalling hvor alle ledninger og kabler samt plastikk fikk plastfornyer etc. For å si det sånn så så bilen bedre ut enn når den rullet ut fra fabrikken.

men dette tar tid. Bilen sto hjemme i tre døgn uten å bli brukt og i løpet av en langhelg og sikkert bortimot 20 timer så var den klar for bruk. :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez Felgen, the son of Reodor!

Legg inn av FredrikE24 »

Man finner en glede i det også, tenker jeg. Selv nøyer jeg meg med svampvasken. så er det heller mye morsommere å skru og reparere. Vasker selvfølgelig alle deler som skrues av før montering etc. Men detailing, det har jeg ingen interesse av.
Missunner dog de som klarer å ta seg litt tid til en real polering i ny og ne.

Svar