Som nevnt over har du nok rett i det at orginal ikke alltid er best. Men det har vertfall vert det som har passet best på de tre siste syklene jeg har hatt. Triumpg Street Triple fikk en Givi løsning med tanklokk adapter :)dypen skrev: 01 apr 2023, 19:18 Det har jeg full forståelse for @AJ men nå var min kommentar egentlig myntet på @Bjerknez som presiserte det med «original». Ha en flott lørdagskveld![]()
AJ Arena...
- Bjerknez
- Innlegg: 24602
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Re: AJ Arena...
Helt klart @Bjerknez !
Vi må ha noen kveldsturer @AJ
Vi må ha noen kveldsturer @AJ

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24602
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Forøvrig så tankvesken din veldig bra ut på sykkelen. Følger konturene bra

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Da blir 390'en og 1290'en registrert igjen i dag eller morgen, alt etter når forsikringen er på plass, etter å ha vært avregistrert i vinter.
Så er det bare å vente på at veiene her i høyden blir snø -og isfrie.
Og en av de første turene går til Hadeland MC for å levere 390'en. Og der står en ny flott Moto Guzzi V7 850 Specal 100 Anniversary version klar
! Noe den observante forumbrukeren ganske sikkert har fått med seg
.
Tenkte først å cashe ut sykkelen siden jeg hadde veldig lyst til å beholde 390'en. Men tok til fornuften og kom til at jeg ikke kan ha tre nyere sykler i garasjen. Hadde vi hatt sommer hele året her landet ville det nok blitt slik. Men sånn er det altså ikke her i Norge.
Så da jeg fikk en såpass god innbytteavtale hvor jeg kom i godt i pluss i forhold til hva jeg ga for 390'en i 2021, var avtalen i boks :) .
Har skrevet om det tidligere, men gjentar gjerne; Motorspeed på Lillehammer registrerte 390'en før de hadde tenkt nettopp for at jeg skulle få komme meg hjem etter at jeg måtte parkere (fikk kjøreforbud...) pga. hull i radiatoren på 1290'en. Skaden skjedde rett før Gjøvik hvor jeg merket noe som minnet om spylervæske på visiret. Noe det ikke viste seg å være. Derimot var det kjølevæske...
Tenkte at det antakelig skyldes en løs slangeklemme, men det viste seg altså at en gjenstand hadde truffet radiatoren og laget et hull, som ikke lot seg repare på annen måte enn å bytte radiatoren. Og det det en ukes leveringstid på.
Så da sto jeg der uten sykkel, en vel halvannen time hjemmefra...
Men det ordnet seg altså med denne hasteregistrerte 390'en, som jeg ærlig talt var ganske skeptisk til. Men det var kun denne Motorspeed kunne tilby meg. Og da sier man naturligvis takk.
Bruk den så mye du vil, men sørg for å ikke kjøre lenger enn 1000 km. før du leverer den igjen pga. 1. gangsservice, var beskjeden jeg fikk fra selger Anders.
Ja, ja... . Blir vel ikke mye kjøring den kommende uka, da, tenkte jeg. Kjedelig greier med en 390... Men kommer nå i hvert fall hjem igjen.
Men du verden hvor feil man kan ta
!
Det tok ikke mange kilometerne på vei hjem med denne lille rakker'n før jeg ble skikkelig overrasket. Utrolig morsom sykkel å kjøre!
Og den opplevelsen forsterket seg for hver tur i løpet av uka jeg disponerte sykkelen.
Så det tok ikke mange dagene før jeg tok kontakt med selgeren og ba om et pristilbud. Selger Anders ble nok litt overrasket og ga meg et tilbud jeg ikke kunne si nei til, i kl,gratis 1. gangsservice.
Et spontankjøp av en skikkelig artig sykkel til samme pris som de dyreste 125-kubikkerne her I landet. Med quickshifter, som gjør denne sykkelen ekstra morsom å kjøre
Kunne altså svært gjerne tenke meg å beholde denne. Men slik blir det da ikke. Nå blir det Moto Guzzi istedet. Nok en sykkel som er ganske annerledes enn 390'en og 1290'en. Gleder meg stort!
Men kjenner også litt at det blir litt trist å levere 390'en...
Får trøste meg med at 390 Duke kanskje er litt for ungdommelig for en som straks blir 65...
. Når man har nådd denne alderen passer antakelig en ekte nymoderne retrosykkel som Moto Guzzi V7 Special.
Så er det bare å vente på at veiene her i høyden blir snø -og isfrie.
Og en av de første turene går til Hadeland MC for å levere 390'en. Og der står en ny flott Moto Guzzi V7 850 Specal 100 Anniversary version klar


Tenkte først å cashe ut sykkelen siden jeg hadde veldig lyst til å beholde 390'en. Men tok til fornuften og kom til at jeg ikke kan ha tre nyere sykler i garasjen. Hadde vi hatt sommer hele året her landet ville det nok blitt slik. Men sånn er det altså ikke her i Norge.
Så da jeg fikk en såpass god innbytteavtale hvor jeg kom i godt i pluss i forhold til hva jeg ga for 390'en i 2021, var avtalen i boks :) .
Har skrevet om det tidligere, men gjentar gjerne; Motorspeed på Lillehammer registrerte 390'en før de hadde tenkt nettopp for at jeg skulle få komme meg hjem etter at jeg måtte parkere (fikk kjøreforbud...) pga. hull i radiatoren på 1290'en. Skaden skjedde rett før Gjøvik hvor jeg merket noe som minnet om spylervæske på visiret. Noe det ikke viste seg å være. Derimot var det kjølevæske...
Tenkte at det antakelig skyldes en løs slangeklemme, men det viste seg altså at en gjenstand hadde truffet radiatoren og laget et hull, som ikke lot seg repare på annen måte enn å bytte radiatoren. Og det det en ukes leveringstid på.
Så da sto jeg der uten sykkel, en vel halvannen time hjemmefra...
Men det ordnet seg altså med denne hasteregistrerte 390'en, som jeg ærlig talt var ganske skeptisk til. Men det var kun denne Motorspeed kunne tilby meg. Og da sier man naturligvis takk.
Bruk den så mye du vil, men sørg for å ikke kjøre lenger enn 1000 km. før du leverer den igjen pga. 1. gangsservice, var beskjeden jeg fikk fra selger Anders.
Ja, ja... . Blir vel ikke mye kjøring den kommende uka, da, tenkte jeg. Kjedelig greier med en 390... Men kommer nå i hvert fall hjem igjen.
Men du verden hvor feil man kan ta

Det tok ikke mange kilometerne på vei hjem med denne lille rakker'n før jeg ble skikkelig overrasket. Utrolig morsom sykkel å kjøre!
Og den opplevelsen forsterket seg for hver tur i løpet av uka jeg disponerte sykkelen.
Så det tok ikke mange dagene før jeg tok kontakt med selgeren og ba om et pristilbud. Selger Anders ble nok litt overrasket og ga meg et tilbud jeg ikke kunne si nei til, i kl,gratis 1. gangsservice.
Et spontankjøp av en skikkelig artig sykkel til samme pris som de dyreste 125-kubikkerne her I landet. Med quickshifter, som gjør denne sykkelen ekstra morsom å kjøre

Kunne altså svært gjerne tenke meg å beholde denne. Men slik blir det da ikke. Nå blir det Moto Guzzi istedet. Nok en sykkel som er ganske annerledes enn 390'en og 1290'en. Gleder meg stort!
Men kjenner også litt at det blir litt trist å levere 390'en...

Får trøste meg med at 390 Duke kanskje er litt for ungdommelig for en som straks blir 65...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24602
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Jeg er helt enig med valget ditt AJ. Ut med Duke'n og inn med Moto Guzzien :)
Nå har du to sykler i hver sin sjanger. En stilig "caferacer" for lokale treff og dagsturer og en Super Adventure til de større "seriøse" turene. :)
Nå har du to sykler i hver sin sjanger. En stilig "caferacer" for lokale treff og dagsturer og en Super Adventure til de større "seriøse" turene. :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Sein sesongstart i år etter bortimot 6 måneder med vinter...
Men etter å ha stått i garasjeåpningen den siste uka ser det nå ut til at 1290'en - storoksen - kan få seg en tur i helga etter regnværet som er meldt nå de nærmeste dagene.
Så tar 390'en - LilleMY 21 - turen til Hadeland MC på mandag for å gjøre sitt mest innyndende for å tiltrekke seg en ny eier. Regner med at denne får seg et nytt hjem rimelig kjapt.
Litt regn nå er bare bra her vi bor. Det og høyere temperaturer gjør at den siste gjenstridige snøen ig isen i skyggepartiene forsvinner.
Samme med saltet på hovedveiene.
Regn fram til lørdag er dermed helt greit. Og ikke minst like velkomment med oppholdsvær det mestge av lørdagen og søndagen slik at det det kan bli en rimelig sølefri tur til motorsykkelbutikken for å gjøre seg bedre kjent med godsakene som står og vansmekter der...
.
Alltid spent når jeg henter ut ny sykkel. Også denne gangen. Eller kanskje jeg heller kan uttrykke meg slik; ikke minst denne gangen
!

Men etter å ha stått i garasjeåpningen den siste uka ser det nå ut til at 1290'en - storoksen - kan få seg en tur i helga etter regnværet som er meldt nå de nærmeste dagene.
Så tar 390'en - LilleMY 21 - turen til Hadeland MC på mandag for å gjøre sitt mest innyndende for å tiltrekke seg en ny eier. Regner med at denne får seg et nytt hjem rimelig kjapt.
Litt regn nå er bare bra her vi bor. Det og høyere temperaturer gjør at den siste gjenstridige snøen ig isen i skyggepartiene forsvinner.
Samme med saltet på hovedveiene.
Regn fram til lørdag er dermed helt greit. Og ikke minst like velkomment med oppholdsvær det mestge av lørdagen og søndagen slik at det det kan bli en rimelig sølefri tur til motorsykkelbutikken for å gjøre seg bedre kjent med godsakene som står og vansmekter der...

Alltid spent når jeg henter ut ny sykkel. Også denne gangen. Eller kanskje jeg heller kan uttrykke meg slik; ikke minst denne gangen

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1685
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: AJ Arena...
Innbyttedeal når du kjøpte Guzzien eller kommisjon på 390´n da?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Innbytte.Gammelsmurfen skrev: 13 apr 2023, 17:46 Innbyttedeal når du kjøpte Guzzien eller kommisjon på 390´n da?
Grei deal med god nedsatt pris på V7 Special, som jo er en såkalt overligger og god innbyttepris på 390'en, som gjorde at jeg havnet på plussida i forhold til hva jeg ga for 390'en i 2021 inkl. pluss påkost på sykkelen.
Langt bedre innbyttedeal i år på samme sykkel enn hva jeg fikk i fjor på omtrent samme tid.
Så får vi se om jeg har gjort noe lurt eller ikke...

Har hatt veldig lyst på en moderne retro-Guzzi ganske lenge så denne gangen var det ingen vei utenom, kan man si...

Meldt brukbart vær til uka så da blir nok de dagene brukt til innkjøring av nysykkelen. Slik at den er klar for den store utfartsdagen 1. mai

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1685
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: AJ Arena...
Høres jo greit ut det! Det er jo det man kommer ut med i mellom som teller.
Ser ut som om bruktprisene på sykler er generelt en del høyere nå enn i fjor.
"Alt" har vel steget i pris det siste året.
Ja nå da det likevel er gråvær (god timing med påsken :) ) så skal det bare bøtte ned, gjerne komme et par korte styrtskurer som vasker bra
Ser ut som om bruktprisene på sykler er generelt en del høyere nå enn i fjor.
"Alt" har vel steget i pris det siste året.
Ja nå da det likevel er gråvær (god timing med påsken :) ) så skal det bare bøtte ned, gjerne komme et par korte styrtskurer som vasker bra

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena...
Grus og og siste rester av veisaltet kan svært så gjerne skylles vekk i løpet av helga, jaGammelsmurfen skrev: 13 apr 2023, 19:00 Ja nå da det likevel er gråvær (god timing med påsken :) ) så skal det bare bøtte ned, gjerne komme et par korte styrtskurer som vasker bra![]()

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !

Første bensinfylling.

Her noen flere bilder. Og flere kommer senere i kveld sammen med førsteinntrykkene av nysykkelen

Og da har sykkelen fått nok tid til å kjøle seg ned, så da blir det nye turer på "stripa"... :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24602
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Tøft.
Nå må du ikke gå på snørra oppi der nå da. Det hadde vært kjipern…

Nå må du ikke gå på snørra oppi der nå da. Det hadde vært kjipern…

Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Flott den Guzzi'n der
De har til og med greid å legge rør på begge sider, slik som skikkelige sykler skal ha
Kjør pent!

De har til og med greid å legge rør på begge sider, slik som skikkelige sykler skal ha

Kjør pent!
"Do the right thing"
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Flott klassisk sykkel @AJ
Når du får tid kan du lese litt her om en som også har noen klassiske sykler og selvfølgelig også Moto Guzzi
Link:
https://www.aftenposten.no/motor/i/JQ3d ... -70-tallet

Når du får tid kan du lese litt her om en som også har noen klassiske sykler og selvfølgelig også Moto Guzzi

https://www.aftenposten.no/motor/i/JQ3d ... -70-tallet
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Mine inntrykk av sykkelen etter dagens første turer med den får komme senere.
Her noen flere bilder imens:

To tomler opp fra andre trafikanter så langt
Her noen flere bilder imens:

To tomler opp fra andre trafikanter så langt

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Ja, da har jeg gjort mine første turer med en fabrikkny Moto Guzzi V7 850 Special.
Denne var nemlig ikke tilgjengelig som demosykkel. Det var derimot V7 Stone, som jeg fikk prøvd en kort tur for et par år siden.
Den ga mersmak selv om jeg ikke liker alle designløsninger på denne modellen som på V7 Special.
Disse detaljforskjellene gjorde at valget falt på Specialmodellen.
Så, hva synes om sykkelen etter noen mils kjøring?
Bare positive ting så langt, faktisk!
Jeg sitter godt i Guzzisalen i en noe uvant kjørestilling. Skarpere knevinkel enn hva jeg er vant med fra KTM 1290 og 390. Uvant, men ikke ubehagelig.
Noe vibrasjoner i spesielt høyre fotpinne. Men langt mindre enn jeg hadde forventet – ut fra hva jeg har lest andre har erfart.
Bra drag i motoren og lett og presis giring. Også de gangene jeg "glemte" å kløtsje... Fra 4. til 5. og 6. Funka like smidig som quickshifteren på 1290’en. Også nedgiring fra 6. til 5. gir, faktisk.
Men ingen problemer med å kløtche, på ingen måte. Fjærlett som bare det. Heller ingen problemer med å finne fri – N – som noen terstkjørere har nevnt.
Klar og fin belysning speedometer -og turtallsklokkene og godt kjørelys, viste det seg da jeg kjørte i et par av distriktets tunneler.
Litt uvant oppførsel ved svingkjøring i forhold til 390’en og 1290’en, uten at jeg enda helt greier å beskrive hvordan. Men på ingen måte uforutsigbar, bare annerledes enn hva jeg har vært vant til.
Litt vanskelig å bedømme dempingen på de veiene vi har nå om dagen med særdeles forsiktig kjøring der man vet det er mange dekkeskader, så dette får jeg komme nærmere tilbake til.
Totalinntrykket er godt og etter dagens turer kan det se ut som at denne sykkelen absolutt er rett så god nok rett ut av boksen til mitt bruk.
Motorpulsen og lyden fra eksosanlegget er akkurat passe etter min smak, så der blir det nok helt sikkert ingen endring.
Sykkelen ble også levert med aller siste softwareoppdatering slik at alle evt. "barnesykdommer" hva gjelder ECU og andre småting er ryddet av veien, forhåpentligvis. Merket i hvert fall ingen unoter på dagens turer, som feilslag, plutselig stopp (stalling på utenlandsk) ved trafikkstans, som i en kø i Viggadalen hvor trafikken ble manuelt dirigert pga. oversvømmet veibane.
Dette er min andre helt vindskjermløse motorsykkel og opplevelsen bak styret på denne er ganske lik opplevelsen på 390’en. Vinden merkes selvfølgelig, men oppleves ikke som ubehagelig siden det ikke er noen form for turbulens. Vindpresset blir naturlig nok en fartholder i høyere hastigheter og man kjenner at det gjelder å holde et fast grep om styreholkene.
Så jeg ser ikke for meg noen vindskjerm på denne. I hvert fall ikke med det første.
Kjørte med halvhjelm på en av turene i dag. Funka utmerket det også, selv om halvhjelm er litt i kjøligste laget med de temperaturene vi har her i distriktet om dagen.
Så alt i alt er jeg ganske sikker på at Moto Guzzi’en og jeg kommer til å trives riktig godt i lag!
Denne var nemlig ikke tilgjengelig som demosykkel. Det var derimot V7 Stone, som jeg fikk prøvd en kort tur for et par år siden.
Den ga mersmak selv om jeg ikke liker alle designløsninger på denne modellen som på V7 Special.
Disse detaljforskjellene gjorde at valget falt på Specialmodellen.
Så, hva synes om sykkelen etter noen mils kjøring?
Bare positive ting så langt, faktisk!
Jeg sitter godt i Guzzisalen i en noe uvant kjørestilling. Skarpere knevinkel enn hva jeg er vant med fra KTM 1290 og 390. Uvant, men ikke ubehagelig.
Noe vibrasjoner i spesielt høyre fotpinne. Men langt mindre enn jeg hadde forventet – ut fra hva jeg har lest andre har erfart.
Bra drag i motoren og lett og presis giring. Også de gangene jeg "glemte" å kløtsje... Fra 4. til 5. og 6. Funka like smidig som quickshifteren på 1290’en. Også nedgiring fra 6. til 5. gir, faktisk.
Men ingen problemer med å kløtche, på ingen måte. Fjærlett som bare det. Heller ingen problemer med å finne fri – N – som noen terstkjørere har nevnt.
Klar og fin belysning speedometer -og turtallsklokkene og godt kjørelys, viste det seg da jeg kjørte i et par av distriktets tunneler.
Litt uvant oppførsel ved svingkjøring i forhold til 390’en og 1290’en, uten at jeg enda helt greier å beskrive hvordan. Men på ingen måte uforutsigbar, bare annerledes enn hva jeg har vært vant til.
Litt vanskelig å bedømme dempingen på de veiene vi har nå om dagen med særdeles forsiktig kjøring der man vet det er mange dekkeskader, så dette får jeg komme nærmere tilbake til.
Totalinntrykket er godt og etter dagens turer kan det se ut som at denne sykkelen absolutt er rett så god nok rett ut av boksen til mitt bruk.
Motorpulsen og lyden fra eksosanlegget er akkurat passe etter min smak, så der blir det nok helt sikkert ingen endring.
Sykkelen ble også levert med aller siste softwareoppdatering slik at alle evt. "barnesykdommer" hva gjelder ECU og andre småting er ryddet av veien, forhåpentligvis. Merket i hvert fall ingen unoter på dagens turer, som feilslag, plutselig stopp (stalling på utenlandsk) ved trafikkstans, som i en kø i Viggadalen hvor trafikken ble manuelt dirigert pga. oversvømmet veibane.
Dette er min andre helt vindskjermløse motorsykkel og opplevelsen bak styret på denne er ganske lik opplevelsen på 390’en. Vinden merkes selvfølgelig, men oppleves ikke som ubehagelig siden det ikke er noen form for turbulens. Vindpresset blir naturlig nok en fartholder i høyere hastigheter og man kjenner at det gjelder å holde et fast grep om styreholkene.
Så jeg ser ikke for meg noen vindskjerm på denne. I hvert fall ikke med det første.
Kjørte med halvhjelm på en av turene i dag. Funka utmerket det også, selv om halvhjelm er litt i kjøligste laget med de temperaturene vi har her i distriktet om dagen.
Så alt i alt er jeg ganske sikker på at Moto Guzzi’en og jeg kommer til å trives riktig godt i lag!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Imponerende samling på denne rogalendingendypen skrev: 17 apr 2023, 17:01 Flott klassisk sykkel @AJ![]()
Når du får tid kan du lese litt her om en som også har noen klassiske sykler og selvfølgelig også Moto GuzziLink:
https://www.aftenposten.no/motor/i/JQ3d ... -70-tallet

Jeg får nok greie meg med min ene nymotensklassiker

Regner med å få den innkjørt i løpet av uka. Deretter er jeg klar for klassikertur sammen med en rotekte Kawasaki 900, gjerne med halvhjelm, når som helst

Er jo snart 1. mai også. Da skal nok Guzzi'en få luftet seg skikkelig lenge og vel om været blir bra


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24602
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Det eneste den mangler er vel tankmåler? Jeg forstår at den skal være retro, men det synes jeg dem kunne fått til. Jeg sier det forinjeg mener Cutless sin sykkel ikke hadde dette. Regner med din heller ikke har det?
Ellers så er jo sykkelen så absolutt ikke stygg. En fin, billig hverdagssykkel som faktisk vekker litt oppsikt med sitt enkle jeg :)
Ellers så er jo sykkelen så absolutt ikke stygg. En fin, billig hverdagssykkel som faktisk vekker litt oppsikt med sitt enkle jeg :)
- Tore L
- Innlegg: 1065
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Du gjør det særdeles vanskelig for en som har lyst til å bytte sykkel AJ - Gratulerer igjen med en super fin sykkel :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Så får man bruke litt tid på brukermanualen med altfor liten skrift, for å lære litt mer om sykkelen.
Som bl.a. å justere styrken på lyset i instrumentklokkene og om det er en nedtellingsindikator på km. når reservelampa for bensintanken slår seg på.
Mener å ha lest at V7 modellene skal ha en slik funksjon. Men er langt fra sikker på om dette stemmer.
Men fravær av bensinmåler er ingen stor sak så lenge reservelampa slår seg på i god tid for tanken er tom.
Som bl.a. å justere styrken på lyset i instrumentklokkene og om det er en nedtellingsindikator på km. når reservelampa for bensintanken slår seg på.
Mener å ha lest at V7 modellene skal ha en slik funksjon. Men er langt fra sikker på om dette stemmer.
Men fravær av bensinmåler er ingen stor sak så lenge reservelampa slår seg på i god tid for tanken er tom.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Takker for det!Tore L skrev: 17 apr 2023, 19:39 Du gjør det særdeles vanskelig for en som har lyst til å bytte sykkel AJ - Gratulerer igjen med en super fin sykkel :)
Denne er jeg ganske sikker på at du også ville trives særdeles godt med @Tore L

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Gratulerer med flott ny sykkel! Det er nesten så man får lyst til å se nærmere på Moto Guzzi...
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1685
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Gratulerer @AJ
Heldig med været i disse dager og når du kan kjøre på dagtid da temperaturen har dratt seg til
Alltid gøy med noe nytt og apropo tankmåler, jeg syns generelt at tripteller gir et mer riktig bilde da tankmålere aldri er lineære enten det er på mc eller bil.
Når du har fått målt faktisk forbruk noen tanker, så vet man godt hvordan det ligger an så fremt man husker å resette trip ved tanking.

Heldig med været i disse dager og når du kan kjøre på dagtid da temperaturen har dratt seg til

Alltid gøy med noe nytt og apropo tankmåler, jeg syns generelt at tripteller gir et mer riktig bilde da tankmålere aldri er lineære enten det er på mc eller bil.
Når du har fått målt faktisk forbruk noen tanker, så vet man godt hvordan det ligger an så fremt man husker å resette trip ved tanking.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39785
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: AJ Arena... DA er endelig '23-sesongen i gang !
Takker for detGammelsmurfen skrev: 17 apr 2023, 22:53 Gratulerer @AJ![]()
Heldig med været i disse dager og når du kan kjøre på dagtid da temperaturen har dratt seg til
Alltid gøy med noe nytt og apropo tankmåler, jeg syns generelt at tripteller gir et mer riktig bilde da tankmålere aldri er lineære enten det er på mc eller bil.
Når du har fått målt faktisk forbruk noen tanker, så vet man godt hvordan det ligger an så fremt man husker å resette trip ved tanking.

Må si jeg har hatt en helt strålende dag på MC i dag, på sesongens aller første dag

Helt enig i dine tanker om tankmåler. Det var i hvert fall ingen deal-breaker, for å si det sånn.
Skulle vel strengt tatt tatt seg ut om det skulle vært det :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.