Jakter to menn etter brutalt bankran
MOTORSYKKEL: Den ene raneren ventet utenfor på en gul motorsykkel med grønne eiker i hjulene
MOTORSYKKEL: Den ene raneren ventet utenfor på en gul motorsykkel med grønne eiker i hjulene
Det positive er at journalisten ikke hadde skrevet MC i overskriften, f.eks "brutalt MC ran". :=D>RuneMC skrev:Muligens litt off topic, men MC er med og det er i media... på en ikke så positiv måte....
Jakter to menn etter brutalt bankranMOTORSYKKEL: Den ene raneren ventet utenfor på en gul motorsykkel med grønne eiker i hjulene
Ranere får da med seg mere hvis de bruker sidevogn?Svein2 skrev:Det positive er at journalisten ikke hadde skrevet MC i overskriften, f.eks "brutalt MC ran". :=D>RuneMC skrev:Muligens litt off topic, men MC er med og det er i media... på en ikke så positiv måte....
Jakter to menn etter brutalt bankranMOTORSYKKEL: Den ene raneren ventet utenfor på en gul motorsykkel med grønne eiker i hjulene
SupertAJ skrev:Fantastisk![]()
Siv Jorunn (34) brakk ryggen etter utforkjøring med motorsykkel:
Lever ut MC-drømmen på nytt med tysk teknologi
Kilde: http://www.vg.no" onclick="window.open(this.href);return false;. Foto: Christian Doll
Skulle gjerne tipset henne om MCsiden.no, ja!jhn skrev: Noen må jo sett å få gitt henne mc sidens visitkort
Hm !Dexter skrev:
Sjokktall om MC-død i USA
Denne kan vel fungere sammen med det som er skrevet over...Kom akkurat inn fra en kjøretur på Harley´en(med hjelm i dag) her i Miami nå, og leser denne artikkelen. En interessant problemstilling som her belyses. Florida har de2 siste årene vært en forsøksstat for Motorcycle Endorsement, dvs krav om teori og kjøreopplæring for motorsykkel, som skal stå som et tillegg på sertifikatet for å kjøre mc. Tok dette selv i våres, 3 hele dager (8 timer) med teoretisk og praktisk opplæring, og avsluttende prøver i begge.
Dekningen på din forsikring avgjør om du kan kjøre uten hjelm eller ikke. Har man "Bodily Injury" i forsikringen er det ingen krav om bruk av hjelm. Eye Protection er imidlertid et krav uansett, og bøtelegges hart dersom man har unlatt dette.
Jeg er dessverre redd at det vil ha en begrenset effekt i forhold til ulykkesstatistikker, av å innføre hjelmpåbud, og Motrocycle Endorsement i hele USA. Dette av den enkle grunn at selv om USA sannsynligvis har verdens beste veier, har de sannsynligvis verdens dårligste sjåfører. Kjøreopplæring finnes ikke, men det er krav om teoretisk prøve, i form av 20 spørsmål, multiple choice,hvorav 15 må besvares riktig. Deretter kan man kjøre opp på en parkeringsplass med vegmerking og noen skilt. Oppkjøringen tar ca. 5 min.
Så, de generelle kjøreegenskapene er elendige. Ca 2 av 10 bilister bruker regelmessig blinklys ut i veikryss, eller ved skifte av fil, enten det er i byer, US1 eller Highway. Absolutt alle snakker i mobiltelefon, eller sender sms når de kjører. 75% ligger 10-15 miles ph over tillatt speed limit på de fleste veier. DUI ( driving under influence) er et av de alvorligste problemene her, selv om promille grensen er 0,8. De færreste bruker lys på dagtid, og et skremmende stort antall glemmer å sette på lys i skumringen, og i lang tid etter mørkets frembrudd. Erfaringen jeg har gjort er at de aller fleste kjører "hjem" etter å ha drukket 4-5-6 "enheter". Andre rusmidler er veldig høyt representert også.
Ovennevnte er sannsynligvis hovedårsakene til det høye antallet MC ofre i trafikken i USA, uansett hjelmbruk eller ikke.