hakhap skrev:Er det ikke ulovlig å bruke fjernlys på dagen?
Nei! " I trafikkreglane (§15, punkt 2) står det at: "Fjernlys må ikke brukes slik at trafikant blir blendet." Elles er det ikkje nemnt restriksjonar på bruk av fjernlys under kjøring."
Ang bruk av fjernlys; Kjører ikke med fjernlys på dagen, da det er mer praktisk å bruke pass-bryteren til å blunke med fjernlyset hvis jeg mistenker at jeg ikke blir sett. Dette gjelder da stort sett køkjøring (les; køsniking).
Ellers bruker jeg ikke refleksvest, og bruker ikke signalfarget hjelm. Mine sikkerhetsannordninger er innstillingen at folk ikke ser meg, riktig bruk av blinklys, signalgrønn sykkel, sinna brumming, gode bremser og sinnsyk aksellerasjon.
I mitt hode er gule vester og hjelmer en hvilepute og et symptom på at man tar det for gitt at man blir sett og tatt hensyn til. Samtidig ser jeg jo at folk kan tro det samme om meg, som kjører uten. nærmere 50.000 km i oslo og omegn siden 2010 taler til min fordel...
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
StigRune skrev:Ang bruk av fjernlys; Kjører ikke med fjernlys på dagen, da det er mer praktisk å bruke pass-bryteren til å blunke med fjernlyset hvis jeg mistenker at jeg ikke blir sett. Dette gjelder da stort sett køkjøring (les; køsniking).
Ellers bruker jeg ikke refleksvest, og bruker ikke signalfarget hjelm. Mine sikkerhetsannordninger er innstillingen at folk ikke ser meg, riktig bruk av blinklys, signalgrønn sykkel, sinna brumming, gode bremser og sinnsyk aksellerasjon.
I mitt hode er gule vester og hjelmer en hvilepute og et symptom på at man tar det for gitt at man blir sett og tatt hensyn til. Samtidig ser jeg jo at folk kan tro det samme om meg, som kjører uten. nærmere 50.000 km i oslo og omegn siden 2010 taler til min fordel...
Bare vær litt obs med å blunke med fjernlyset. Folk kan tolke det som at du har sett dem og gir dem klar signal for å kjøre.
knutk skrev:Vel, i teorien kan det kanskje stemme at riktig bruk av langlys hjelper til at man blir sett tidligere av medtrafikkanter.
Bare i teorien altså ... og bare kanskje? ... er det noen tvil om at et stekt lys sees tidligere enn et svakt?
Hvis man ikke ser refleksvest og langlys lettere og tidligere, så må vel alt man har hørt om øyets virkemåte revurderes?
Ufyselige folk på dette forumet, en som vil drite på julenissen og en som vil drepe han Dere tenker ikke mye på alle barna som venter spent på julaften?
Ang kjøring med fjernlys på dagen,det er plagsomt for blant annet meg.Spesiellt hvis jeg får en sånn fjott bak meg.Og det er ikke fordi det blender,men det ligger og forstyrrer "sidesynet" mitt,øynene reagerer på "blaffringen" i speilene og vil automatisk se etter hva det er. En annen ting jeg la merke til her om dagen da jeg fikk to stykker bak meg,hvor den første kjørte fullt lys og den andre ikke,var at nummer 2 på en måte ble borte bak fjernlyset til kompisen. Litt av en kompis.
Knut nevnte noe om å få/ha respekt i trafikken,han har forstått det.
Kjører jeg bil og det kommer en mc med fullt lys bak meg,så kan han/hun bare glemme at denne karen legger bilen til sides som jeg vanligvis gjør,sånn at de kan lane-splitte. Da stiller jeg vekk speilene og legger meg på gulstripa
Vanskelig å få respekt når man ikke sees :) dessuten som nevnt ørten ganger tidligere har fjernlyset en av og på knapp som fint kan brukes hvis man ligger i ræva på noen over lengre tid.
Har aldri fått noen klager eller indikasjoner på irritasjon over mitt bruk av fjernlys i dagslys. Tviler på at de fleste bilister tenker noe særlig over det, jeg kunne sikkert også latt meg irritere/blende hvis jeg hadde nistirret på bilers HID lys i det de kjører over dumper o.l.
knutk skrev:Angående kjøring med fjernlys på høylys dag bør man nok tenke litt over at om bilen forran har automatisk blendbare speil risikerer man at fjernlyset trigger nedblending, og trafikken bak bilen blir bortimot usynlig for bilfører.
Bilen min har slikt speil, men jeg har ikke noe problem med det til tross for fjernlys på kjøretøy bak. Det er litt ubehagelig i tunneller og man ikke skifter fra solbriller til vanlige briller, men det er vel brillenes feil og ikke speilet
Jeg bruker ikke fjernlys hele tiden, men bruker det aktivt for å signalisere når jeg skal ta forbikjøringer, når jeg ligger bak noen som jeg ikke føler jeg har fått kontakt med i speilet.
Bruker det også når jeg ser bilister kommer ut i kryss som ikke er oversiktlig. Jeg må ærlig si at jeg har møtt flere vennlige smil, hilsende hender enn jeg har opplevd irritasjon.
Om jeg skulle være så "uheldig" å irritere noen, vet jeg da at de har sett meg og kan leve med det.
Så får folk mene og synse som de vil.
Har i dag kjørt 700 km på E18 og kikket intenst etter vester/fluoriserende jakker.
Møtte vel 20-25 sykler. Tipper ca 10 stk hadde vest.
Ikke en eneste en oppdaget jeg pga vesten.
De som hadde naken sykkel kunne vesten skimtes ca 50 meter før passering, de med kåpe var ikke vesten synlig rett før passering. Til og med kåpeglasset var til hinder for vesten pga bla refleks fra sol osv.
Ingen av de med fargede felter på jakker var synlig før passering uansett om de var oransje eller gule.
Så at vest hjelper å bli sett er ikke noe jeg er enig i ved møtende trafikk.
Det er lys som gjør deg synlig. BASTA.
SuperMorten skrev:Uansett, hvis du tryner rekker du ikke ta på deg vesten før du blir overkjørt. Altså er det greit å allerede ha den på, så er du forberedt..
Sent from my GT-I9300
Håper du har kjøpt en kvalitetsvest som holder en tur bortover asfalten og har rette sida ut når du endelig ligger der midt i veien for det må du passe på. Den har jo ingen virkning hvis du ligger i grøfta....... Ellers har du jo kjørt refleksvest forgjeves i mange år.....
Å dra med vest på MCen er vel med tanke på at du tar den på deg hvis du skal hjelpe til på ett ulykkessted...
SuperMorten skrev:Uansett, hvis du tryner rekker du ikke ta på deg vesten før du blir overkjørt. Altså er det greit å allerede ha den på, så er du forberedt..
Sent from my GT-I9300
Håper du har kjøpt en kvalitetsvest som holder en tur bortover asfalten og har rette sida ut når du endelig ligger der midt i veien for det må du passe på. Den har jo ingen virkning hvis du ligger i grøfta....... Ellers har du jo kjørt refleksvest forgjeves i mange år.....
Å dra med vest på MCen er vel med tanke på at du tar den på deg hvis du skal hjelpe til på ett ulykkessted...
Hva skal man med vest der da..? Blir jo ikke noe mer synlig av den grunn..
I Trygg Trafikk er Bård Morten Johansen en av organisasjones mest mc-kompetente medarbeidere. Han sier:
- Jeg kjenner ikke til forskning som støtter bruk av gul vest, og vi har sett noen eldre undersøkelser som ikke gir signifikante funn på positiv effekt. For egen regning synes jeg det er merkelig, da jeg mener det er forskjell på bilføreratferd når jeg velger sort skinndress fremfor fluoriserende klær"
Skrevet av:
Haakon Førde Foto: Egil Nordlien
Publisert 01.07.2008
Med andre ord har du ikke løst en promille av problemet. Basert på egen observasjon av hvilke motorsyklister som bruker vestene, er det dessuten grunn til å tro at de faktisk forverrer situasjonen: Det er de engstelige, utrente motorsyklistene som bruker gul vest. De som ikke kan plassere seg, som ikke kan håndtere sykkelen, og som nå ser ut som rundingsbøyer i trafikken.
Disse motorsyklistene tror at de nå har gjort et viktig tiltak i retning av å bli sett. De har brukt tid og plunder på å ta på seg vesten – eller brukt store kronebeløp på ny, gul jakke. Men det de faktisk har gjort er å øke sin egen misforståelse av hvor faren kommer fra. For motorsyklister blir sjelden påkjørt bakfra, på skrå bakfra – eller gud forby – på lang avstand.
Med andre ord har du ikke løst en promille av problemet. Basert på egen observasjon av hvilke motorsyklister som bruker vestene, er det dessuten grunn til å tro at de faktisk forverrer situasjonen: Det er de engstelige, utrente motorsyklistene som bruker gul vest. De som ikke kan plassere seg, som ikke kan håndtere sykkelen, og som nå ser ut som rundingsbøyer i trafikken.
Disse motorsyklistene tror at de nå har gjort et viktig tiltak i retning av å bli sett. De har brukt tid og plunder på å ta på seg vesten – eller brukt store kronebeløp på ny, gul jakke. Men det de faktisk har gjort er å øke sin egen misforståelse av hvor faren kommer fra. For motorsyklister blir sjelden påkjørt bakfra, på skrå bakfra – eller gud forby – på lang avstand.
Med andre ord har du ikke løst en promille av problemet. Basert på egen observasjon av hvilke motorsyklister som bruker vestene, er det dessuten grunn til å tro at de faktisk forverrer situasjonen: Det er de engstelige, utrente motorsyklistene som bruker gul vest. De som ikke kan plassere seg, som ikke kan håndtere sykkelen, og som nå ser ut som rundingsbøyer i trafikken.
Disse motorsyklistene tror at de nå har gjort et viktig tiltak i retning av å bli sett. De har brukt tid og plunder på å ta på seg vesten – eller brukt store kronebeløp på ny, gul jakke. Men det de faktisk har gjort er å øke sin egen misforståelse av hvor faren kommer fra. For motorsyklister blir sjelden påkjørt bakfra, på skrå bakfra – eller gud forby – på lang avstand.
Dette synes jeg er litt godt sagt...
Jøss, nå ble jeg redd for å kjøre sykkel her. Viste ikke at jeg er engstelig og utrent. Ei heller ikke at kan håntere eller plassere sykkelen. Sikkert derfor det eselet lo av meg i Albania
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.