V7'ern er såpass retro at den ikke har bensinmåler.
Det kunne de gjerne ha kostet på seg og hatt på sykkelen... Men det har de altså ikke. Men en varsellampe, som en påminnelse om at det kan være en idé å speide etter en bensinstasjon, er på plass.
I dag begynte denne å lyse og kort tid etterpå startet et telleverk fra 0 km og fortløpende oppover for hver 100 meter.
Altså ingen nedtelling fra estimert resterende kjørelengde på den bensinen man har i tanken når lampen tennes.
Så da må det litt hoderegning til, noe jeg slett ikke er spesielt god på

, som å regne ut hvor langt man trygt kan kjøre ut fra snittforbruket og antall liter bensin på tanken.
Dro inn bensinstasjonen rett i nærheten og fylte tanken. 13,1 liter sto det på pumpetelleverket. Jaha, tenkte jeg. I brukermanualen opplyses det om det er 4 liter reserve, noe jeg i min mulige villfarelse trodde sammenfalt med tenning av bensinlampa.
Men 13 liter på en 21 liters tank betyr at det faktisk er igjen 8 liter på tanken når bensinlampa slår seg på. Og med et forbruk på et godt stykke undcer halvlitereren betyr dette en restkjørelengde på mer enn 160 km, om jeg ikke forregner meg helt

?
Altså kan jeg cruise ganske langt med lysende bensinlampe

og følge med på telleverket som da ufravikelig noterer seg hver km, og hver hundremeter opp til... ja, opp til 160 km. om man føler trang til å gjøre nettopp det for å se hvor nært eller fjernt man kommer en bensinstasjon

.
Uansett og okkesom; greit å vite at man har såpass god margin når bensinlampa begynner å lyse

.
Ellers noterer jeg meg at jeg har gjort et godt kjøp når en ser på hva nyprisen på en V7 Special er nå...:
special165900.PNG

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.