Offroad i Alpene
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Offroad i Alpene
Later som jeg ikke ser.
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Herlige bilder, og herregud som jeg lengter sørover når jeg ser slike bilder. Måtte lykken stå oss bi til neste år, så man kan ta seg en tur sørover på vårparten.
April/mai... det er jo for tidlig for de høyeste alpepassene, men det er uendelig med kjøremuligheter sør i Frankrike f.eks, eller Toscana i Italia.
Tror jeg må begynne å se på muligheter her...

April/mai... det er jo for tidlig for de høyeste alpepassene, men det er uendelig med kjøremuligheter sør i Frankrike f.eks, eller Toscana i Italia.
Tror jeg må begynne å se på muligheter her...
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Og jeg kan holde på med dette i månedsvis jeg, metaoden for meg når ikke får heroin fiksen om skal fortsette narko-sjargongenKawaKjetil skrev: 02 nov 2020, 21:34 Bare å kjøre på med bilder fra Alpene. Vi har bare godt av det de neste månedene![]()

Har lite hull å tett igjen mellom Splügen og Oberalp. Pso San Bernardino er aldeles nydelig bare pass på å ikke ta tunnelen

Kjører man fra St. Moritz ned Maloja, over Splügen og Bernadrino, Lucomagno og ned Oberalp til Andermatt har man hatt en bra dag om værgudene er milde

Sist redigert av pingvin den 14 nov 2020, 23:21, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Om kjører over Klausenpass så er man fort i Lichtenstein. IKKE verdens mest spennende sted, var ufrivillig 2 netter i Vaduz for noen år siden, planen var 1 natt men kjede på kompisen sin Monster begynte å rakle på vei ut av byen neste morgen, viste seg at dårlig klinket. Til alt hell var det et lokalt MC verksted i byen, reneste verkstedet sett ever, sett sykehus som vært mer møkkete enn dette. Og super-røddig, alle verktøy hang på plass, ikke noe rot. Så mer ut som laboratorium så var en opplevelse i seg selv. Så da ble det hviledag og ny natt i Vaduz, men neste morgen var sykkelen klar (måtte bestille nytt kjede) og viste seg at passene vi skulle over var stengt dagen før pga snøvær så var litt blessing in disguise :)
Anyway, fra Lichteinstein går den helt fantastiske Silvretta Hochalpenstrasse til (den nå litt Corona-beryktede) Ischgl, bomveg men verdt hver euro. Sinnsykt med åpne hårnåler opp og slakere og mer åpent ned igjen så fungerer veldig bra å kjøre østover. En av mine absolutte favorittveier ever, synes man ikke dette er gøy så skjønner jeg ikke hva man gjør på MC
Vestsiden:

Og ned østsiden:

Anyway, fra Lichteinstein går den helt fantastiske Silvretta Hochalpenstrasse til (den nå litt Corona-beryktede) Ischgl, bomveg men verdt hver euro. Sinnsykt med åpne hårnåler opp og slakere og mer åpent ned igjen så fungerer veldig bra å kjøre østover. En av mine absolutte favorittveier ever, synes man ikke dette er gøy så skjønner jeg ikke hva man gjør på MC

Vestsiden:

Og ned østsiden:

Sist redigert av pingvin den 14 nov 2020, 23:42, redigert 1 gang totalt.
Knallbra bidrag. Er det bra asfalt på de der alpeveiene? Ser jo strøkent ut på bildene 🤩
Nja, det variere jo. Nå er det noen år siden kjørte Splügen men da var asfalten super opp på sveitsisk side men nokså rufsete ned på italiensk side med litt huller og småløs grus...i halvmørke tunneler...i hårnålerRonning skrev: 03 nov 2020, 20:31 Knallbra bidrag. Er det bra asfalt på de der alpeveiene? Ser jo strøkent ut på bildene 🤩

Synes noen veier i Dolomittene kan være litt småglatte, nesten så ser det, asfalten litt for lys og slett, nesten polert. Er asfalten litt grovere og mørkere sitter det liksom bedre.
Kan variere opp samme pass for den saks skyld, noe nyasfaltert og andre deler ikke. Ofte litt mer rufsete asfalt høyt oppe. Men mye bra veier og bra asfalt altså, at variasjon i asfalt, veibredde og svingkarakter er en del av sjarmen

Trenger liten pause fra Covid og Trump og hva er vel bedre avkobling enn en dose alpepass
OK, vel nede i dalen fra Silvretta så kna man dra sørvestover mot Davos over enda en favoritt, den usedvanlig fine Flüelapass. Helt fantastisk vei og natur :-)

Og sørover mot St. Moritz kan man enten kjøre over Julierpass eller Albula, Julier er mer hovedvei mens Albula er mindre vei men begge morsomme. Julier:

Albula:

OK, vel nede i dalen fra Silvretta så kna man dra sørvestover mot Davos over enda en favoritt, den usedvanlig fine Flüelapass. Helt fantastisk vei og natur :-)

Og sørover mot St. Moritz kan man enten kjøre over Julierpass eller Albula, Julier er mer hovedvei mens Albula er mindre vei men begge morsomme. Julier:

Albula:

- Borg
- Motorsykkelen din: Speed Triple 1050 RS / Tenere 700
Nå har jeg vært gjennom tråden din fra begynnelse til slutt pingvin og er klar for å hive Covid ut døra. Veldig bra samlet og forfriskende å se alle grusmulighetene
Må si grustur til alpene ikke har vært vurdert før men nå seiler det opp på «bucket list»

Må si grustur til alpene ikke har vært vurdert før men nå seiler det opp på «bucket list»

Jo takk :) Begynte jo som tittelen indikerer som mest grustur men sklidd over til mye asfalt. Har i bakhodet litt bilder fra grusveier etterhvert, men kan jo tjuvstarte med ett fra Colle della BoariaBorg skrev: 04 nov 2020, 21:01 Nå har jeg vært gjennom tråden din fra begynnelse til slutt pingvin og er klar for å hive Covid ut døra. Veldig bra samlet og forfriskende å se alle grusmulighetene![]()
Må si grustur til alpene ikke har vært vurdert før men nå seiler det opp på «bucket list»![]()

Bratt den siste der
Ser brutalt ut. Syns aursjøveien var ille nok jeg 
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Enig. Helt rått!Ronning skrev: 05 nov 2020, 12:58 Bratt den siste derSer brutalt ut. Syns aursjøveien var ille nok jeg
![]()
Her fra en annen vinkel:

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Etter 1 uke i Nepal/Himalaya så skal det litt til før skjelver i buksene (toppene i bakgrunnen er 8.000moh)Ronning skrev: 05 nov 2020, 12:58 Bratt den siste derSer brutalt ut. Syns aursjøveien var ille nok jeg
![]()

Tilbake til Alpene, slapp tak i det etter pass fra Davos til St.Moritz. Området her er ikke mye dårligere enn rundt Andermatt og kjøre man litt nordøstog deretter østover Ofenpass er det muligheter for moro. Kanskje ikke mest spektakulær men mer åpen og rask enn en del andre veier i området så de med RR smiler ekstra bredt her etter å ha knotet hele dagen på småveier:

Kan følge Ofen helt over til nedi dalen mot Bolzano, men alternativt tar man sørover Umbrailpass som kommer innpå Stelviopasset. Var delvis grus før men så vidt husker nå 100% asfalt. Veldig fin, masse, masse hårnåler :) :

Så kan man enten ta ned den bratte østsiden av Stelvio eller kjøre ned vestover til Bormio. Bormio er for øvrig trivelig sted å overnatte gjerne 2 netter da plenty veier så egnet for rundtur. Sørover fra Bormio kan man kjøre over Gavia passet:

Vel nedi dalen og litt vestover kan man ta nordover over det fra Giro d'Italia kjente Mortirolo passet. Gangstibredde og fullstendig spagetti. Kjørte over der med 690 og de andre med dobbelt så mye hk (og 50kg ekstra vekt) hadde null sjans til å henge med

Vel nedi dalen igjen kan man dra nordover over Bernina passet, litt trafikk men til gjengjeld bra veistandard (er vel sammenheng der):

Når på toppen av bernina kan man forstette ned til St, Mortitz eller kjøre om Livigno og tilbake til Bormio, DA har man hatt en fin rundtur

Sist redigert av pingvin den 05 nov 2020, 19:06, redigert 1 gang totalt.
- oivindg
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Jeg måtte ta meg en øl for å roe nervene. Fantastiske bilder!
Da ble ikke 2020 så ille som kunne blitt likevel
Vel, vel, nok politikk. Om etter Silvrettastrasse heller kjører litt lengre øst før kjører sørover, kommer man over Timmelsjoch, helt supert pass både både mhp. vei og natur. Har til og med sitt eget flotte MC museum (ligger i bygg i første bilde, kombinert restaurant, museum og bomstasjon) som må innrømme enda ikke fått besøkt, men av bilder sett så er det absolutt verdt besøk:

Vel nedi dalen kan man ta østover over det svært så underholdende Jaufen passet:

Og så over Penserjoch til Bolzano, flott vei det også:

Og når kommer til Bolzano har du virkelig noe å glede deg til for østover ligger Dolomittene, kanskje det flotteste stedet (utenom Lofoten da) i verden og med bare helt tullete svingete veier

Vel, vel, nok politikk. Om etter Silvrettastrasse heller kjører litt lengre øst før kjører sørover, kommer man over Timmelsjoch, helt supert pass både både mhp. vei og natur. Har til og med sitt eget flotte MC museum (ligger i bygg i første bilde, kombinert restaurant, museum og bomstasjon) som må innrømme enda ikke fått besøkt, men av bilder sett så er det absolutt verdt besøk:

Vel nedi dalen kan man ta østover over det svært så underholdende Jaufen passet:

Og så over Penserjoch til Bolzano, flott vei det også:

Og når kommer til Bolzano har du virkelig noe å glede deg til for østover ligger Dolomittene, kanskje det flotteste stedet (utenom Lofoten da) i verden og med bare helt tullete svingete veier

Slenger inn noen bilder fra Timmelsjoch tatt i 2018. Svææært museum med mange forskjellige kjøretøy inkl MC, absolutt verd et besøk
Også mye tråkkemaskiner fra hine hårde dager og litt biler som har kjørt i Alpene.

Litt av utstillingen inne

Når du har gått igjennom hele museet kommer du til restauranten, som du tilfeldigvis må forbi/igjennom på vei ut. Men maten var god

På utsiden kom disse knallertene og parkerte. Traff på de noen dager før borti Passo Sella / Pordoi. Stod stille i et kryss i fjellene og hørte en voldsom motor rusing og kvining i dekk. Så kom de rundt svingen med firehjulsladd og fortsatte opp mot Passo Sella med sladding i hver sving.
Det var et syn som ga litt gåsehud, og ikke mulig å holde følge med de karene der! Ble nesten litt misunnelig på de

Og ja pingvin, bekrefter at Dolomittene har de råeste mc veier
Blir aldri lei der!!

Litt av utstillingen inne

Når du har gått igjennom hele museet kommer du til restauranten, som du tilfeldigvis må forbi/igjennom på vei ut. Men maten var god

På utsiden kom disse knallertene og parkerte. Traff på de noen dager før borti Passo Sella / Pordoi. Stod stille i et kryss i fjellene og hørte en voldsom motor rusing og kvining i dekk. Så kom de rundt svingen med firehjulsladd og fortsatte opp mot Passo Sella med sladding i hver sving.
Det var et syn som ga litt gåsehud, og ikke mulig å holde følge med de karene der! Ble nesten litt misunnelig på de

Og ja pingvin, bekrefter at Dolomittene har de råeste mc veier

X-bow er knalltøft det, like upraktisk som MC sikkert like moro om enn vesentlig dyrere
OG vaksine som visstnok fungerer, plutselig er ikke Alpetur så urealistisk neste år likevel men får vel avvente litt til
Tilbake til alpeveier og er man i Bolzano kunne man tidligere kjøre en smal, svingete vei gjennom canyon mot Dolomittene. Dessverre har de ødelagt den med tunneler og overbygg nesten hele veien, men så kommer man til Passo di Costalunga eller Karerpass på tysk (de prater mer tysk enn italiensk i området). Deilige svinger i litt mer skogkledd terreng.

Alternativt kan man ta Nigerpass litt lengre nord fra Bolzano,kommer da ned på Karerpass. Kanskje bedre valg nå som canyonen er mindre interessant om noe lenger:

Så er dett litt cruising opp dalen mens nyter naturen før det VIRKELIG braker løs i Canazei
Her er det feler muligheter, rakeste vei til Cortina er over Pso Pordoi og den er absolutt helt tullete bra, her er det NULL hvile BARE svinger :-) For ikke å snakke om naturen, Dolomittene er bare så utrolig flott!

OG vaksine som visstnok fungerer, plutselig er ikke Alpetur så urealistisk neste år likevel men får vel avvente litt til

Tilbake til alpeveier og er man i Bolzano kunne man tidligere kjøre en smal, svingete vei gjennom canyon mot Dolomittene. Dessverre har de ødelagt den med tunneler og overbygg nesten hele veien, men så kommer man til Passo di Costalunga eller Karerpass på tysk (de prater mer tysk enn italiensk i området). Deilige svinger i litt mer skogkledd terreng.

Alternativt kan man ta Nigerpass litt lengre nord fra Bolzano,kommer da ned på Karerpass. Kanskje bedre valg nå som canyonen er mindre interessant om noe lenger:

Så er dett litt cruising opp dalen mens nyter naturen før det VIRKELIG braker løs i Canazei

Sist redigert av pingvin den 09 nov 2020, 18:52, redigert 1 gang totalt.
- oivindg
- Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Nei, alle disse svingene ser altfor slitsomme ut. Takke meg til 256 kilometer med rett vei.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Kan bli svimmel av mindre, ja
Og det ER slitsomt, må ha 100% fokus hele tiden og får null hvile. Vil si at 40 norske mil tilsvarer 25 Dolomitt mil, skal virkelig stå på for å snitte 60kmt
Istedenfor å ta østover fra Canazei, kan man ta nordover over det like bra Sella passet.

Bak toppen i bakgrunnen, Sassolungo, ligger (om ser bortfra Lofoten da) verdens fineste sted, SEISER ALM. Kan ta smågondol opp i skaret i Bakgrunnen og gå ned til slettene og så ta stor-gondol ned i dalen.

OK. Neste pass er det velkjente Pso Gardena eller Grödnerjoch. MYE hårnåler

Og bare så vidt begynt med Dolomittene

Istedenfor å ta østover fra Canazei, kan man ta nordover over det like bra Sella passet.

Bak toppen i bakgrunnen, Sassolungo, ligger (om ser bortfra Lofoten da) verdens fineste sted, SEISER ALM. Kan ta smågondol opp i skaret i Bakgrunnen og gå ned til slettene og så ta stor-gondol ned i dalen.

OK. Neste pass er det velkjente Pso Gardena eller Grödnerjoch. MYE hårnåler

Og bare så vidt begynt med Dolomittene

Moro det her, litt rusten ifht når var i alpene hvert år så greit med litt oppfriskning
Vel nede fra Gardena kan man ta sørover til Arabba hvor Pordoi også kommer ned, dette er den berømte Sella Ronda, Pordoi, Sella, Gardena og altså Campolongo. Kan også anbefales på vinteren, ganske kult å dra på dagtur rundt fjellmassiv på slalåm (eller brett om det din greie). Og dagen etter kan man ta samme runden moturs, blir helt ny tur siden står ned alle bakkene tok heis opp. Gjelder for så vidt MC også, ny tur om kjørr andre veien

Om tar østover mot Cortina kommer man over det aldeles glimrende Falzarego:

Alternativt til Campoplongo kan man kjøre nordover fra Corvara før svinger østover over det (også) veldig bra Valparola passet, kommer da ned på toppen av Falzarego passet som vist på første bilde:

Når kjører ned mot Cortina kjører man gjennom kort tunnel, der verdt å stoppe opp for utsikt og bilde, kanskje den byen i verden med vakrest omgivelser:

Mange alpebyer er egentlig litt kjedelige om sommeren, selv om en del turister så lite ifht vinteren så blir fort litt halvtomt og mye pensjonister så ikke så mye trøkk. Cortina er en fin by og i hvert fall litt mer som skjer enn mange steder så pleier å overnatte her.

Om tar østover mot Cortina kommer man over det aldeles glimrende Falzarego:

Alternativt til Campoplongo kan man kjøre nordover fra Corvara før svinger østover over det (også) veldig bra Valparola passet, kommer da ned på toppen av Falzarego passet som vist på første bilde:

Når kjører ned mot Cortina kjører man gjennom kort tunnel, der verdt å stoppe opp for utsikt og bilde, kanskje den byen i verden med vakrest omgivelser:

Mange alpebyer er egentlig litt kjedelige om sommeren, selv om en del turister så lite ifht vinteren så blir fort litt halvtomt og mye pensjonister så ikke så mye trøkk. Cortina er en fin by og i hvert fall litt mer som skjer enn mange steder så pleier å overnatte her.
Mulig noen begynner å synes nok nå
Men gir meg ikke så lett. Rundt Cortina er det noen aldeles glitrende veier, kjører man østover oppover masse deilige åpne hårnåler ut av byen over Pso Tri Croci, kommer man etter hvert til den utrolig vakre Misurinasjøen hvor skøytekonkurransene ble avviklet under OL for mange mange år siden:

Derfra kan man dra opp til Tre Cime di Lavaredo (som har kjørt...med leiebil og familien):

ELLER du kan dra sørvestover fra Cortina over en av de fineste passene i verden, Pso Giau. Den MÅ man ha med seg:

Men gir meg ikke så lett. Rundt Cortina er det noen aldeles glitrende veier, kjører man østover oppover masse deilige åpne hårnåler ut av byen over Pso Tri Croci, kommer man etter hvert til den utrolig vakre Misurinasjøen hvor skøytekonkurransene ble avviklet under OL for mange mange år siden:

Derfra kan man dra opp til Tre Cime di Lavaredo (som har kjørt...med leiebil og familien):

ELLER du kan dra sørvestover fra Cortina over en av de fineste passene i verden, Pso Giau. Den MÅ man ha med seg:

- Snekker.edvin
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Hjertelig takk for så go
od referat. I morgen må jeg til vinmonopolet igjen. Snart tomt for Jegermeister 
Skikkelig artig å lese. Takk

Skikkelig artig å lese. Takk
Her er bare å kjøre på pingvin
Minner meg på at veien opp fra sør mot Passo di Giau gjorde meg i godt humør
Trenger ikke Rudskogen eller annen rus når en får oppleve slike veier - hehe.
Med alle disse bildene på netthinnen bør det komme en vaksine innen sommeren. Blir nedtur å kjøre rundt på norske riksveier og 60 soner et år til

Minner meg på at veien opp fra sør mot Passo di Giau gjorde meg i godt humør

Med alle disse bildene på netthinnen bør det komme en vaksine innen sommeren. Blir nedtur å kjøre rundt på norske riksveier og 60 soner et år til

Ja, avskriver ikke Alpene i 2021, fort ettersommeren i praksis, lov å håpe nå
Ikke noe i veien for å ta 3 netter i Cortina og 2 rundturer. En fin muligheter er sløyfe som starter sørover etter Giau, først over Pso Staulanza:

Så over den dødskule Pso Duran, gangsti-bred og masse svinger, var favoritt småveien min en stund:

Så Forcella Aurine:

Og SÅ opp pso Rolle, den er kjempeartig
:

Så Passo di Valles:

Så Pso di San Pellegrino, denne er BRATT, ikke misunnelig på Giro syklistene som må opp her:

Litt vanskelig å finne gode bilder av passene over da litt lavere pass som går mer i skogen enn snaufjellet. Men over Pso Fedeia så er man plutselig litt høyere
: Første bilde fra toppen med den berømte dammen hvor starten på "The Italian Job" ble spilt inn, passveien til venstre for vannet:

Vel nede kan man enten ta Giau tilbake, verdt å kjøre begge veier, eller over Falzarego tilbake til Cortina. DA har du kjørt mye svinger og fortjener en øl

Ikke noe i veien for å ta 3 netter i Cortina og 2 rundturer. En fin muligheter er sløyfe som starter sørover etter Giau, først over Pso Staulanza:

Så over den dødskule Pso Duran, gangsti-bred og masse svinger, var favoritt småveien min en stund:

Så Forcella Aurine:
Og SÅ opp pso Rolle, den er kjempeartig

Så Passo di Valles:

Så Pso di San Pellegrino, denne er BRATT, ikke misunnelig på Giro syklistene som må opp her:

Litt vanskelig å finne gode bilder av passene over da litt lavere pass som går mer i skogen enn snaufjellet. Men over Pso Fedeia så er man plutselig litt høyere

Vel nede kan man enten ta Giau tilbake, verdt å kjøre begge veier, eller over Falzarego tilbake til Cortina. DA har du kjørt mye svinger og fortjener en øl

- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Og man fortjener en øl bare av å lese disse herlige innleggene, med en sånn samling bilder (som er som softporno for slike svingere som meg

Keep 'em coming (innlegg og bilder altså)

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Absolutt ikke. Kjør på