Side 3 av 3

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 07 apr 2010, 14:53
av Globe
Flott at du fikk tråden inn på rett spor igjen TrondA, og et meget godt skrevet "review" av sykkelen. :=D> :thumleft

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 07 apr 2010, 15:12
av AJ
Helt enig!
Meget godt skrevet :thumleft
Hadde passet ypperlig i "Egen MC --> pluss/minus..." tråden også ;-);) :jada:

En tråd blant mange som gjerne kan plukkes fram igjen :-)

:prop:

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 07 apr 2010, 22:08
av Gammelgutt
TrondA skrev:Ninja 250R.
Har kjørt en full sesong - 20756 km på telleren pr. 7. apr. -10. Jeg er 182cm høy og veier 70 kg uten kjøreutstyr.

Kostnader:
Dette er vel omtrent det billigste som finnes av nye motorsykler.


Derfor:
Det er morsommere å kjøre raskt på en langsom sykkel enn langsomt på en rask sykkel.
Jeg tror både Pollti og jeg er enige i det siste.

Hyosungen stiller i samme klasse, både prismessig og i størrelse. Jeg har 24000 km på Il Tempo Petit nå og er godt fornøyd. Neste gang jeg er på Hamartraktene kunne det vært moro å møtt deg slik at vi fikk testet syklene opp i mot hverandre. Men om vi skal stille likt må du nok fylle opp veskene for å kompensere for førernes vektforskjell. :vs

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 08 apr 2010, 09:07
av TrondA
Takk for tilbakemeldinger.
Til "gammelgutt" kan jeg fortelle at jeg har kjørt en R-utgave av sykkelen din nesten 10 mil. Forskjellene er ganske merkbare. Hyosung GT250R oppleves betydelig større! Den er mer langsom i bevegelsene og styrer tregere. Den har strammere fjæring og er mye mer presis over vaskebrett og telehiv. Styret er merkbart lavere og håndleddene kjenner belastningen etter bare noen få km. Komforten er best på Hyosung dersom føreren er stor og tung. Jeg har lengde, men opplever at tyngden ikke er tilstrekkelig til å gjøre Hyosungens fjæring passende for meg. (Ikke justert forspenning ved prøvekjøring)
På Ninja 250R hadde jeg kjempegode bremser og presis girkasse helt fra første km. Der mener jeg Hyosungen er så svak at Mizzuki Motor AS og sluttforhandlere burde ta ansvar ved klargjøring og skifte ut bremseklosser (og dekk) før salg. Klonkete kasse med løse frigir tilskriver jeg nytt eksemplar uten innkjøring. Heller ikke motoren hadde løsnet skikkelig. Flat effektkurve som aldri tok helt av... Også på dette området kunne Ninja skilte med motorkarakter og sprekere effektkurve helt fra sykkelen var ny.
Nå skal det også sies at Norsk Motor Import har forstått at de kan tjene penger på Ninja 250R og har skrudd den kunstig lave introduksjonsprisen i været til ca. 65.000 kroner. Til forsvar skal det sies at importøren er HELT TOPP på service og oppfølging.
På Ninja 250R leveres nemlig Roadwin dekk orginalt. Harde som stein! Fikk kjemperabatt på nye dekk da jeg sendte en lang e-mail som beskrev brukererfaringer.

For meg er det viktig at sykkelen er driftsikker, billig, miljøvenlig og god på langtur. Så langt har den vært helt feilfri, bruker mindre enn 0,3 L/mil og tåler dagsetapper på over 50 mil. Da holder det for meg her i Norge med våre fartsgrenser. Jeg trives med "SMK" og har ingen planer om tyngre ting.

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 08 apr 2010, 09:29
av Gammelgutt
Hei.
Jeg har kjørt Hyosung gt250R 28 km og det var nok, jeg ble liggende på tanken. Har jo nakenutgaven selv og har hevet styret med 35mm ved å montere fire langmuttere mellom styret og styrekrone.

Jeg byttet dekk ved 13000 km de var langt fra nedslitt, Shinkodekkene er mye værre enn Roadwinddekk, jeg hadde en Daelim Roadwin tidligere. Nå kjører jeg på Maxxis Promaxx og det er noe helt annet, de virker bra og er også slitesterke ser det ut til.

Byttet bremseklosser foran samtidig med dekkskift og det var himmelvid forskjell. vurderer å bytte til stålomspunnet bremseslange foran. Har gitt tilbakemelding til Mizzuki ang. dekk og bremser, sa fra at de burde levere syklene med andre dekk og andre bremseklosser i allefall foran.

Fjæringen foran kunne kanskje vært litt stivere til min vekt, jeg veier vel 125 kg fullt påkledd, skinnklær og airbagvest innklusive. Etter det du skriver om fjæring ser ut til at Hyosungen passer meg bedre enn Ninjaen. Jeg opplever ikke noe problemer med girkassen og motoren er da sprek nok.
Den har nok "løsnet" nå regner jeg med, Daelimen "løsnet" ikke før ved ca. 17000 km.


Hyosungen klarer da også lange dagsetapper, den lengste jeg har hatt var på 80 mil, den lengste jeg hadde på Daelimen var 60 mil. Setet kunne gjerne vært bedre, jeg har kostet på meg en Airhawk sittepute som jeg bruker på lengre turer. Jeg har montert Givi vindskjerm og originalspeil fikk jeg ikke med, men har montert vidvinkelspeil med lange armer, og det trengs så bred som jeg er.

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 08 apr 2010, 20:21
av Pollti
Jeg kan bekrefte at Shinko dekkene er bare å beskrive som grusomme på vått føre. Samtidig så ser jeg at i Amerika skrytes de samme dekkene opp i skya montert på GT 250. Etter min mening er de lysår bak Pirelli Sport Demon som er hva jeg bruker på Cagge som effektmessig er omtrent som GT 250/Ninja 250. Men er det forskjell på gummiblandingene tro mellom USA og Europa ?
Hinko dekkene har ikke rundet 10 000 km enda men de skal av.

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 09 apr 2010, 10:14
av TrondA
Her skrives det mye interessant om dekk. Bakdekkene på Ninja 250R er i dimensjon 130/70-17". Dette er smalt og rart. Orginalt sitter det altså Roadwindekk på Ninja, korrekt betegnet som IRC Roadwinner RX-1. Jeg er helt sjokkert over at det går an å lage noe som er verre enn dette. Her blir jo Shinko slaktet totalt! Min erfaring med Roadwindekk er sprekkdannelse og ubalanse. De var så harde at jeg ikke følte meg trygg i regnvær. Temperaturen var lav selv med lavt lufttrykk. De var billige og ble ikke slitt, men hold dere unna folkens. Ninja 250R skulle være billig i innkjøp, men dette gikk på sikkerheten løs.

Til Ninja 250R blir følgende dekk anbefalt av amerikansk førerforum:
Sport bias-ply:
Bridgestone BT45
Metzeler Lasertec
Pirelli Sport Demon
Dunlop GT501/401
Note: The GT501s that were OEM on some 2008 bikes, in sizes 130/70-17 rear and 110/70-17 front, are only available if you live in Australia or Great Britain.

Touring bias-ply:
Avon Roadrider
Kenda K671
Michelin Pilot Active
(IRC Roadwinner RX-01)

Retrieved from "http://faq.ninja250.org/wiki/J_Tires"
Category: EX250J Info

Jeg er overbevist om at disse diagonaldekkene vil passe fint til alle små motorsykler, inklusive Hyosung.

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 09 apr 2010, 13:28
av mekkern
130dekk smalt på en 250? jeg har orginalt 140 dekk på min CBR1000f....Mitt problem er å finne dekk i liten nok dimensjon som jeg synes er brukbare... :doh

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 09 apr 2010, 22:25
av l-k-p
Ja mekkern. Jeg har akkurat samme cbr 1000f -87 og samme farge som deg. Dekk er ikke lett å få til fornuftig pris heller. Men en ting er billig: full kasko kr.1385. Har også problem med dekk til cb 900f-81.Bakramma er smal.

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 09 apr 2010, 22:42
av Rottenikken
190 og 180 er vanlig dimensjon på R-sykler, på 1200 GS er det 150, så 130 på 250 er "overkill"

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 09 apr 2010, 22:59
av Gammelgutt
Daelim Roadwin 125 ccm har 140/60-17 bakdekk, Hyosung 125 og 250 har 150/70-17 bak. Da jeg hadde Pirelli Diablo H dekk på Daelimen brukte jeg 150/60 bak fordi Pirelli ikke leverer 140/60.

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 13 apr 2010, 09:26
av Gammelgutt
TrondA skrev: Orginalt sitter det altså Roadwindekk på Ninja, korrekt betegnet som IRC Roadwinner RX-1. Jeg er helt sjokkert over at det går an å lage noe som er verre enn dette. Her blir jo Shinko slaktet totalt! Min erfaring med Roadwindekk er sprekkdannelse og ubalanse.
Jeg lurer på om jeg har misforstått noe her, når du skriver Roadwindekk så er det kanskje et dekk som heter Roadwin. Om det er så så er det ikke samme dekk som sitter på Daelim Roadwin, og da er det ikke de jeg har erfaring med. De kan kanskje være like ille som Shinkodekk eller værre, noe jeg tviler på går an. :scratch

Dekkdimensjonen 130/70-17 bak på Ninjaen i forhold til Hyosungens 150/70-17 er nok muligens en av årsakene til at Ninjaen er mer lettstyrt. En annen ting er jo også dekkenes "profil", om de er veldig runde eller litt "spisse".

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 14 apr 2010, 10:02
av TrondA
Forstår godt at begrepet "Roadwindekk" kan være misvisende. Denne rokkeringen av et dekk heter som du nå forstår egentlig IRC, med typebetegnelse Roadwinner RX - 1.
Prøver meg med en liten link her: http://www.irc-tire.com/mce/

Jeg kan ikke uttale meg om Shinko, men kan fortelle at IRC er montert som orginaldekk fra importør på Ninja 250R. Det er temmelig bred enighet blant mcjournalister og sykkeleiere om at dekket er billig og primitivt. Situasjonen er kjent og har utviklet et eget ironisk begrep "Roadwin". Er det noe dekket IKKE er så er det å være en vinner på veien!! Folk som har kjøpt Ninja 250R kjenner ikke sykkelens kjøreegenskaper før de har skiftet til et anerkjent dekkmerke. For egen del var overgangen til Bridgestone total, enda BT - 45 regnes som et ganske vanlig, billig diagonaldekk.

Hyosungen har en mer vanlig dekkdimensjon. 150 - profil bak gir muligheter for å prøve nesten alt som finnes av MC - dekk, endog radial. Heldiggrisen gammelgutt!! Selv må jeg holde meg til tynne 130 - profil, men vet også at jeg får en rask og lettsvingt sykkel av den grunn.

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 14 apr 2010, 11:23
av Gammelgutt
Maxxis Promaxx dekk som jeg kjører på leveres også i 130/70-17. Jeg er godt fornøyd med de dekkene og så er de billige, gav 1770 kr. for begge to ferdig pålagt.

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 20 apr 2010, 07:29
av Gammelgutt
TrondA skrev: Der mener jeg Hyosungen er så svak at Mizzuki Motor AS og sluttforhandlere burde ta ansvar ved klargjøring og skifte ut bremseklosser (og dekk) før salg.

Nå skal det også sies at Norsk Motor Import har forstått at de kan tjene penger på Ninja 250R og har skrudd den kunstig lave introduksjonsprisen i været til ca. 65.000 kroner. Til forsvar skal det sies at importøren er HELT TOPP på service og oppfølging.
På Ninja 250R leveres nemlig Roadwin dekk orginalt. Harde som stein! Fikk kjemperabatt på nye dekk da jeg sendte en lang e-mail som beskrev brukererfaringer.
Jeg var innom Mizzuki i går da jeg likevel hadde et ærend i Porsgrunn. Snakket med sjefen sjøl og han var SÅ blid da jeg sa at jeg var fornøyd med sykkelen. Men da jeg tok opp dette med dekk og bremseklosser var han ikke like blid. Jeg foreslo at de kjøpte inn bremseklosser og får forhandlerne til å bytte foran ved klargjøring (har sett at mange sykler kommer i kasser og forhjulet er ikke montert). Da fikk jeg et surt svar, og spørsmål om hvem som skulle ta utgiften med dette, og at Norge er så lite at fabrikken ikke bryr seg. Jeg svarte da at den utgiften til bremseklosser er så liten og at det vil bety mye for omdømmet til importøren.

Da jeg kjørte derfra oppdaget jeg at det var oljelekkasje på forgaffelen så jeg dro tilbake og sa fra. Da ville han ikke snakke med meg og sa et jeg fikk kontakte verksted. Snakk om å ta kundene på alvor. :notlistening

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 20 apr 2010, 09:09
av TrondA
Nå kommer du med interessante opplysninger om Mizzukis servicenivå. Dette er ikke godt nok! Du har et gedigent poeng når du hevder slik kundebehandling skaper rykter og omdømme. Her er dessuten snakk om sikkerhet så lenge tema er dekk og bremseklosser. Representant for Importøren har helt rett når han forteller at det norske markedet er lite. Markedet består nemlig av en liten, entusiastisk og kompetent gjeng som kjenner sine rettigheter som kunde og forteller hverandre historier om hvordan butikker og importører møter dem.

"Merkevarebygging" er reklametiltak som koster penger, men skal visstnok ha sterkere effekt enn annonser. Når imortørene reiser rundt i landet og tilbyr kunder prøvekjøring av årets modeller, demonstrerer de raushet, tillit og velvilje. Sånt selger motorsykkel!

Det er trist at Mizzuki ikke har forståelse for å sette inn de delene som skal til for å vise at Huosung virkelig er et spennende innslag i det norske sykkelmarkedet. Ved enkle grep kunne de skapt trygghet for kundene ved å vise servicevilje. Samtidig kunne de fjernet den eneste betydningsfulle kritikk disse syklene har fått i motorpressen. Positiv redaksjonell omtale har en viss betyding for salg, for å si det forsiktig... Les test av R - utgaven på klikk. http://www.klikk.no/motor/mc/article449323.ece

Som sagt flere ganger, også min Ninja 250R ble levert med noen forferdelige greier nærmest bakken..., men gav meg noen fine nye dekk til sterkt subsidierte priser. Norsk Motor Import fortjener all honnør!!

Re: 55 solgte Kawasaki Ninja 250 R i 2008!?

Lagt inn: 20 apr 2010, 13:48
av Gammelgutt
Har hørt hos noen mc-forhandlere at:Nei mizzuki vil vi ikke ha noe å gjøre med.

De kommentarene til testen i Klikk.no er det jeg som har skrevet.