Yeah right :-)åHaavar skrev:Hei Bjerknez.
Så du ser ikke på din BMW S1000R som en R sykkel?
Er ikke dette en fabrikk "streetfightifisert" BMW S1000RR, altså en R sykkel med vanlig styre?
Likheten er vel en rekkefirer med samme kubikk.
Yeah right :-)åHaavar skrev:Hei Bjerknez.
Er ikke dette en fabrikk "streetfightifisert" BMW S1000RR, altså en R sykkel med vanlig styre?
Sjekk spesifikasjonene på de to så ser du at likheten er betydelig større enn som såsimpson skrev:Yeah right :-)åHaavar skrev:Hei Bjerknez.
Ikke så veldig mye merHaavar skrev:Sjekk spesifikasjonene på de to så ser du at likheten er betydelig større enn som såsimpson skrev:Yeah right :-)åHaavar skrev:Hei Bjerknez.
Ja, dem er nok langt fra like, men sannheten er vel ikke at effekten er "mye mindre"? Jeg vil heller mene at effekten er annerledes. Flere tester jeg har lest sier at en S1000R faktisk har mer effekt enn storebroren opp til et visst turtall, og at denne effekten gjør at lillebroren har et forsprang utenfor bane? Den er vel ikke ned tunet, med re-tunet...?simpson skrev:Ikke så veldig mye merHaavar skrev:Sjekk spesifikasjonene på de to så ser du at likheten er betydelig større enn som såsimpson skrev:Yeah right :-)åHaavar skrev:Hei Bjerknez.
Andre dempere, mye mindre effekt , høyere vekt?
Det er vesentlig mye forskjellige komponenter
Utseende messig er forskjellen naturligvis ganske stor.Bjerknez skrev:Forskjellene er nok ganske store ja
Det er ikke hestekreftene som flytter sykkelen, det er momentet.Bjerknez skrev:Ja, dem er nok langt fra like, men sannheten er vel ikke at effekten er "mye mindre"? Jeg vil heller mene at effekten er annerledes. Flere tester jeg har lest sier at en S1000R faktisk har mer effekt enn storebroren opp til et visst turtall, og at denne effekten gjør at lillebroren har et forsprang utenfor bane? Den er vel ikke ned tunet, med re-tunet...?simpson skrev:Ikke så veldig mye merHaavar skrev:Sjekk spesifikasjonene på de to så ser du at likheten er betydelig større enn som såsimpson skrev:Yeah right :-)åHaavar skrev:Hei Bjerknez.
kjellv skrev:Det er ikke hestekreftene som flytter sykkelen, det er momentet.Bjerknez skrev:Ja, dem er nok langt fra like, men sannheten er vel ikke at effekten er "mye mindre"? Jeg vil heller mene at effekten er annerledes. Flere tester jeg har lest sier at en S1000R faktisk har mer effekt enn storebroren opp til et visst turtall, og at denne effekten gjør at lillebroren har et forsprang utenfor bane? Den er vel ikke ned tunet, med re-tunet...?simpson skrev:Ikke så veldig mye merHaavar skrev:Sjekk spesifikasjonene på de to så ser du at likheten er betydelig større enn som såsimpson skrev:Yeah right :-)åHaavar skrev:Hei Bjerknez.
Er det noen som har funnet momentkurven til disse for sammenligning? Dette er det som er interessant, ikke max hk!
Jeg er ikke noen ekspert på slike grafer, men i mine øyne ser det ut til at lillebroren har mer krefter, både moment og hester, på bakhjulet enn sin storebror opp til rundt 9.500 omdr. Dette sier meg at den totale effekten i form av aksellerasjon og fart er tilnærmet lik. Storebror drar bedre på høye turtall og lillebror drar bedre lenger ned i registeret.Bjerknez skrev:
Ja S1000R er nok sprekere og kvikkere i daglig bruk på offentlig vei enn S1000RR.Bjerknez skrev:Jeg er ikke noen ekspert på slike grafer, men i mine øyne ser det ut til at lillebroren har mer krefter, både moment og hester, på bakhjulet enn sin storebror opp til rundt 9.500 omdr. Dette sier meg at den totale effekten i form av aksellerasjon og fart er tilnærmet lik. Storebror drar bedre på høye turtall og lillebror drar bedre lenger ned i registeret.Bjerknez skrev:
Ganske riktig regnet ut. RR har noe mer turtall å gå på, og har høyere toppeffekt. Men toppeffekten ligger på veldig høyt turtall. Til vanlig bruk tror jeg nok ikke dette utgjør noen forskjell, ettersom litt ekstra luftmotstand og vekt utjevner forskjellene. Toppeffekten på RR vil vel neppe noen få glede av annet enn på bane, selv på 1 gir vil nok fartsgrensene komme først til veibruk...Bjerknez skrev:Jeg er ikke noen ekspert på slike grafer, men i mine øyne ser det ut til at lillebroren har mer krefter, både moment og hester, på bakhjulet enn sin storebror opp til rundt 9.500 omdr. Dette sier meg at den totale effekten i form av aksellerasjon og fart er tilnærmet lik. Storebror drar bedre på høye turtall og lillebror drar bedre lenger ned i registeret.Bjerknez skrev:
Haavar skrev:Utseende messig er forskjellen naturligvis ganske stor.Bjerknez skrev:Forskjellene er nok ganske store ja
Men ser man på spesifikasjonene så er S1000R basert på S1000RR.
Effekten er flyttet ned i turtalsregisteret på bekostning av toppeffekt.
Vekten er 3 kg høyere, sikkert pga. annet eksosanlegg og mindre bruk av titan i bolter, ventiler osv.
fjæringsveien bak er redusert med 10 mm (senket) som naturligvis forårsaker i 1 mm lenger akselavstand,
1,1 grad flatere gaffelvinkel og 2 mm lengre "trail".
Kan en fabrikk streetfighter egentlig bli særlig mere lik sitt R sykkel opphav?
Svært spenstig sykkel det derhakhap skrev:Haavar skrev:Utseende messig er forskjellen naturligvis ganske stor.Bjerknez skrev:Forskjellene er nok ganske store ja
Men ser man på spesifikasjonene så er S1000R basert på S1000RR.
Effekten er flyttet ned i turtalsregisteret på bekostning av toppeffekt.
Vekten er 3 kg høyere, sikkert pga. annet eksosanlegg og mindre bruk av titan i bolter, ventiler osv.
fjæringsveien bak er redusert med 10 mm (senket) som naturligvis forårsaker i 1 mm lenger akselavstand,
1,1 grad flatere gaffelvinkel og 2 mm lengre "trail".
Kan en fabrikk streetfighter egentlig bli særlig mere lik sitt R sykkel opphav?
Må nok være Tuono mot RSV4 da
Haavar skrev:kjellv skrev:Det er ikke hestekreftene som flytter sykkelen, det er momentet.Bjerknez skrev:Ja, dem er nok langt fra like, men sannheten er vel ikke at effekten er "mye mindre"? Jeg vil heller mene at effekten er annerledes. Flere tester jeg har lest sier at en S1000R faktisk har mer effekt enn storebroren opp til et visst turtall, og at denne effekten gjør at lillebroren har et forsprang utenfor bane? Den er vel ikke ned tunet, med re-tunet...?simpson skrev:Ikke så veldig mye merHaavar skrev:Sjekk spesifikasjonene på de to så ser du at likheten er betydelig større enn som såsimpson skrev: Yeah right :-)å
Er det noen som har funnet momentkurven til disse for sammenligning? Dette er det som er interessant, ikke max hk!
Hva med grunnleggende fysikk?
Selvfølgelig....endelig noen som har skjønt at P=t*vReodor Felgen skrev:Fortsetter jeg.
Effekt er arbeid pr tidsenhet, det å tro at ting er skrudd sammen på en måte er et sikkert tegn på at man ikke har forstått grunnskolepensum.
Og dermed var det slutt på den diskusjonenZadnez skrev:min sykkel er mye bedre enn din:[-o<