Som sagt, scooteren ble kjøpt opplyst om at den ikke startet. ut i fra info fra selger så var mye rundt tenning og elektronikk prøvd byttet uten hell. sykkel startet ikke. Han hadde også kjøpt ny bensinpumpe og byttet denne modellen hadde ett problem med den. Tipset jeg fikk var at han trodde det var ECU som måtte byttes, denne sitter i throttle bodyen og er svært dyr.
Sykkel sto ettt godt stykke unna der hvor jeg bor så jeg måtte fikse transport. Har en del kontakter via jobb så det gikk jeg ut i fra skulle ordne seg kjapt, men den gang ei. Sykkel ble stående uten at jeg fikk napp på transport. Da tenkte jeg dette må jeg få ordene på annet vis. Registrerte meg på minsmåjobb.no og la inn forespørsel der, det gikk omtrent kun 1 time før jeg hadde ett tilbud. Dette tilbudet var en del høyere enn min kontakt hadde sagt de skulle ha så jeg sa jeg hadde fått ett bedre tilbud. Da droppet han prisen til meg og vi ble enige om at han skulle hente den. Etter bare noe dager så kom han kjørende med den i sin varebil
Jeg fikk den så inn i garasjen, fikk på meg litt arbeidstøy og gikk ut for å prøve å starte den. Det første jeg så var at bensintanken var omtrent tom, så det ble ut for å få tak i bensin. Jeg fylte på hele 5 liters kannen og prøvde å starte sykkelen, den startet hvis jeg vrei gassen til ca 50%, men gikk den som ei gammel snekke. Jeg så også at luftfilterslangen ikke satt på, men var vridd unna. Etter at den hadde gått litt så stoppet den og jeg fikk ikke startet den igjen. Den slo litt etter, men det var det eneste. Jeg monterte så på luftfilterslangen da var det ikke liv i det hele tatt. Etter en stund så ble batteriet nesten tomt, så det måtte settes på lading. I tillegg hadde den en kjempe eksoslekkasje da det manglet en pakning mellom rør og potte. Etter at batteriet var ladet opp igjen prøvde jeg å starte den igjen, men samme greia da. Null start
Sykkelen kom med en pose ekstra deler, deriblant throttle body, immobilizer antenna, tennigslås, den gamle bensinpumpen samt litt andre små ting. Jeg hadde gjort litt søk på nett og funnet ut at denne throttle bodyen det tipset til var svært dyr og at de som man kunne få brukt fra "over there" mest sannsynlig ikke virket. I tillegg så må man ha med brikken som sitter i hovednøkkel så man kan programmere denne, hvis ikke så får man ikke startet uansett.
Jeg prøve monterte den andre throttle bodyen, men fikk ikke liv i sykkel i det hele tatt. Prøvde å programmere mine nøkler mot den, men som jeg fikk info om gikk det ikke og programmere den veien, jeg måtte ha den brikken, noe jeg ikke har.
Ettersom jeg har hatt litt tid fra jeg kjøpte den til den kom hjem så har jeg kunnet sjekke litt rundt om hva som muligens er galt. Har prøvd å få info fra tidligere eiere og lest workshop manual fra perm til perm uten å bli spesielt mye klokere foruten å skjønne at jeg burde begynne på nytt uten å tenke på hva som er gjort. Først ble sikringer ohmet for å være sikker på at alt var ok, gnist visste jeg det var ettersom den startet en gang, samme med bensin, det får den også. Det at den på en måte tennet til feil tidspunkt gjorde at jeg tenkte på registeret. i Manualen hadde jeg sett det med tenningsmerker. Tenkte at her måtte jeg sjekke de. Det ene var under en platikkplugg som man så enkelt, det andre var på kamakseldrevet, men det var verre og se. Det ble litt skruing for å komme til dette, motor måtte slippes en del ned og toppdeksel måtte av. Tennplugg ble demontert så motor kunne snurres enklere. Snurret så motor rundt til jeg hadde mekret på veiva på rett sted. Hadde ikke noe speil tilgjengelig så tok mobil og prøvde og ta bilder, men det var omtrent umulig. Satte så mobil på video opptak, da fikk jeg ett bilde av merket. Det var 2 tenner feil..... Dette måtte være feilen tenkte jeg. Prøvde å skaffe meg info om hva kan ha gått i stykker, noen mente både ventiler og stempel. Mulig det, men ettersom jeg ikke hadde spesiell stor ventilklaring så var jeg ganske sikker på at ventilene var ok. Alle jeg har hatt kontakt med mente jeg burde sjekke ditt og datt, men jeg tenkte her må jeg prøve og flytte drevet til rett plass og prøve og få startet den.
Jeg slapp motor enda lenger ned, demonterte luftfilterboksen og throttle body så jeg kom til kjedestrammeren. Løsnet strammeren og kjede ble slakt. Fikk løsnet kjede fra den ene siden av drevet og tok dette av. Dreiet drevet 2 tenner og monterte tilbake kjedet på samme måte, monterte kjedestbammeren og turnet motoren litt begge veier. Satte den så tilbake på merket nede på veiva og tok en ny video for å se om jeg hadde ett den riktig, jammen satt den nå riktig. Da ble den turnet enda litt til for hånd. så ble luftfilterboksen, throttle body og toppdeksel montert. så ble motor heis opp igjen. Så ble motor turnet på starter uten tennplugg i. Den snurret fint. Monterte så pluggen og plugghetten. Deretter fant jeg litt stålull og snurret på røret fra sylinderen før jeg monterte potten. Da var det tid for å prøve å starte den på ordentlig, den startet på første forsøk. Den hadde selvsagt eksoslekkasje, men den gikk på tomgang. Det var en utrolig god følelse og få den til å starte, i tillegg ser det ut til at den ikke har tatt noen skade av dt som har hendt
Den måtte jo prøves en tur uansett lekkasje eller skilt. Startet opp den og kjørte den ett par hundre meter, den virket ok.
Da er det bare å vente på bestilt pakning og skilt før det blir ordentlig testkjøring
