Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Tøff sykkel, men ikke raskeste fra A til B.
I racing har den ikke vist noe å skrive hjem om selv om BMW satset mest av alle team og hentet topp sjåfører for noen år siden.
De Ga opp VM tittel I 2013.

Forbipasserende
Innlegg: 46
Registrert: 21 mai 2016, 15:09
Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Forbipasserende »

Er det ikke stress å kjøre ducati uten gyro da? Litt aktiv canyon carving så steiler sykkelen i hytt og pine. Tenker 959 så har du iallefall sjangs å holde sykkelen nede på veien. Bare nysjerrig. Tør liksom ikke ha ducati, fordi den oppfører seg som en 2 takter crosser. Derfor tenker jeg 4-japse holder seg mer plantet på veien. Men funker gyro så funker gyro.

Men er det ikke slik at tar man vekk all elektronikken så er 150 hk plenty, setter man til elektronikken kan man like godt å ha 300hk haha

Det er et steg å ta et hopp ifra 90hk til 150 isj. Derfor stusser jeg.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Den er så langt unna en gammelt 2 takts cross du kan komme, en R4 er mere lik det.
EN Ducati har enormt moment som kommer tidlig, bortsett fra Panigale, som er litt mer tutallsmaskin og får effekten høyere oppe.
1 gir er bare for å kjøre i gang, hvis du vrir flatt på første for du en overasklese du sent glemmer.
Men i andre og videre er det bare å vri på, men jeg har forhjuket i lufta når jeg passerer 210 kmt, ikke høyt, kanskje 15 cm.
På høsten når det er kaldt i været hander det også i enda høyere hastigheter.
Men det er jo ikke noe problem, du kjører jo ikke på 100% spjeldåpning hele tiden da.
Det er ikke sånn at du ikke kan gi full gass for da går du på ryggen. Da hadde den vært ubrukelig.
Men er du klar over kreftene er det jo ikke noe mer spesielt enn andre raske sykler.
Men dette er på min 1098, min 748 hadde ikke noe i nærheten til disse egenskapene.
Samme med Monster også, ikke forvent at det er noe som drar bakhjulet i 200 kmt.
Det skumleste er vel om du drar på i regn, når momentet virkelig begynner å merkes, fikk jeg hjulspinn i 180 kmt, og det var mye verre følelse enn av litt hjulløft.
Men det handler om å kjenne sykkelen og vite hva som skal til før den prøver å ta livet av deg, for det gjør den om du ikke vet hva du gjør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

Nå har ikke jeg så veldig snøring på racing eller har satt meg inn i denne sporten over hodet, men er det ikke litt lettvint og si at det er sykkelen som er best selv om den vinner på en bane? Altså jeg tenker litt slik at rundt denne sykkelen så finnes det også et enormt team med mekanikere etc. Dessuten så har man jo også selve føreren som vel også er det viktigste her.

La oss si at BMW S1000RR vant i et løp. Er det sykkelen som er best, eller er det teamet/føreren som egentlig er best? Jeg tipper det er en kombinasjon av alt og dermed blir det kanskje feil å kun vise til sykkelmodellen som blir brukt.

Kanskje sykkelmerket som tapte ikke fikk like stort budsjett akkurat dette året, men prøvde så godt dem kunne med dem pengene dem hadde?

Hvis feks. Molde vant en fotballkamp så er det jo ikke lagkapteinen som er best, men hele laget. ?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Du har to typer team, fabrikkteam og private.
Fabrikkteam har de beste ingeniørene fra fabrikanten, de beste motorene, som de ikke segler til privatteam, mest penger og de beste sjåførene.
Det er de beste syklene som vinner, nettopp pga de tingene der.
Da BMW trakk fabrikkteamet, lå de vel på 2 eller 3 i vm sammendraget.
Nå er vel beste BMW neppe blant topp 10 engang.
Mens sjåførene, som Chaz Davis kom på 3 plass i fjor, ligger på 2 i år.
Han sier selv at han nå kjører en sykkel BMW ikke kunne gi han.
Det er ikke tilfeldig at KAWA har vinnet de siste årene og at det er 2 merker som har vunnet i år, borsett fra 1 merke som vant siste løp som var i regn. Da pleie det alltid å skje uventa ting.
Ingen merker ønsket seg en VM tittel mer enn BMW, men de ga opp.
For noen år siden var Aprilia desidert best, men de siste 2 år er det blitt langt bak.
Det betyr ikke at Aprilia har blitt dårligere, men at de andre har blitt bedre.
Samme med S1000RR, de henger ikke med.

Men så har du noe som heter Superstock, som er samme syklene men mye strengere regler for hva du har lov til å forandre på.
Norge er eneste land i verden som bruker dette som standard for den grommeste klassen, alle andre land bruker superbike reglement.
Dette er så og si orginale ut av boksen sykler.

Men BMW gjør det ikke bra der heller :O
http://www.fim-live.com/en/sport/sport/superstock/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev:Du har to typer team, fabrikkteam og private.
Fabrikkteam har de beste ingeniørene fra fabrikanten, de beste motorene, som de ikke segler til privatteam, mest penger og de beste sjåførene.
Det er de beste syklene som vinner, nettopp pga de tingene der.
Da BMW trakk fabrikkteamet, lå de vel på 2 eller 3 i vm sammendraget.
Nå er vel beste BMW neppe blant topp 10 engang.
Mens sjåførene, som Chaz Davis kom på 3 plass i fjor, ligger på 2 i år.
Han sier selv at han nå kjører en sykkel BMW ikke kunne gi han.
Det er ikke tilfeldig at KAWA har vinnet de siste årene og at det er 2 merker som har vunnet i år, borsett fra 1 merke som vant siste løp som var i regn. Da pleie det alltid å skje uventa ting.
Ingen merker ønsket seg en VM tittel mer enn BMW, men de ga opp.
For noen år siden var Aprilia desidert best, men de siste 2 år er det blitt langt bak.
Det betyr ikke at Aprilia har blitt dårligere, men at de andre har blitt bedre.
Samme med S1000RR, de henger ikke med.

Men så har du noe som heter Superstock, som er samme syklene men mye strengere regler for hva du har lov til å forandre på.
Norge er eneste land i verden som bruker dette som standard for den grommeste klassen, alle andre land bruker superbike reglement.
Dette er så og si orginale ut av boksen sykler.

Men BMW gjør det ikke bra der heller :O
http://www.fim-live.com/en/sport/sport/superstock/
Uavhengig av hvem som vinner så føler jeg liksom det totale bildet er mer inviklet enn å si at S1000RR/Ducati Panigale etc. er best hvis dem vinner. Sykkelen skal jo kjøres også så sjåførene er minst like viktig som sykkelen.

Jeg synes det blir lagt veldig mye fokus på hvilken sykkel som er best, for på dette nivået tror jeg det er større forskjeller på førere/dagsform/penger/dekkvalg/sponsorer etc. enn det er på selve sykkelen. Eller er jeg helt på villspor? Er det virkelig slik at hvis føreren som kjører først over målstreken med S1000RR, 1 sek. forran han på Ducati (bare et eksempel) hadde den beste sykkelen? Altså at det var sykkelen alene som gjorde at han vant med 1 sek.?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Skjønner hva du mener, men det er ikke kun penger som gjelder.
Det er store begrensninger på antall motorer, hvilken komponeter du kan benytte deg av.
Mye av elektronikken er identisk fra samme leverandør for å holde kosnader nede og for å utligne for budksjettforskjeller.
VM i superbike har aldri vært mer regulert og likestilt enn i år.
BMW VAR det merke som satset mest, hadde størst økonomi, men sykkelen holdt ikke mål.
Chaz Davis var fabrikkfører for BMW, han var en middelmådig fører.
Bytter til Ducati og begynner å vinne løp, stort sett på pallen i alle løp.
Tilfeldig? Neppe.
Ett annet eksempel, Sylvain Guintoli vant vm med Aprilia i 2014.
Bytter til Honda og vinner absolutt ingen ting, bytter til Yamaha og kjemper for å bli blant de ti beste. Han har ikke blitt dårligere fører.
Det viser at en bra fører på en bra sykkel vinner, en bra fører på dårlig sykkel vinner ikke, en dårlig fører på bra sykkel vinner heller ikke.
Du må ha det beste teamet, de beste ingeniørene, de beste førerne og ikke minst de beste syklene. Da vinner du.
Men ett bra team med den beste føreren vinner ikke uten den beste sykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: Du må ha det beste teamet, de beste ingeniørene, de beste førerne og ikke minst de beste syklene. Da vinner du.
Men ett bra team med den beste føreren vinner ikke uten den beste sykkelen.
Det er nettopp dette jeg mener. Det er flere faktorer som spiller inn enn KUN sykkelen og dermed blir det kanskje litt for enkelt å si at den sykkelen som går først over målstreken som faktisk er den beste. Det er det samlede engasjementet som gjør at en "sykkel" vinner. Men så klart sykkelen og kvaliteten på denne spiller også en meget stor rolle, men det sykkelen i seg selv gir ikke det totale bildet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Men du vinner ikke uten den beste sykkelen.
Den er det vigtikste.
Sånn er det bare.
Ikke med tanke på kvalitet, men med tanke på kjøreegenskaper, effekt, toppfart, bremser, dempere osv.
Den sykkelen som kommer først i mål etter ett løp på ca 100 km, er den beste hvis dette gjentar seg løp etter løp etter løp......som det kun er Kawa å Ducati som gjør.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

Gjelder dette kun banesyklene, eller er de syklene man får kjøpt i butikken satt opp på samme måte?
Hvis ikke så blir det vel uansett "feil" å si at en Ducati kjøpt i butikk er noe bedre enn Yamaha fordi Ducati har vunnet flest NM titler på bane?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

I norge har yamaha fler nm titler noen andre, men det finnes ikke noen fabrikkteam her, så pris er en veldig avgjørende faktor i norge.
Men ser du på Superstock VM, som er ut av boksen sykler med kun effektanlegg og slicks, ser du samme trenden der.
Det er de samme som dominerer VM i Superbike

ZZR-Erling

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av ZZR-Erling »

simpson skrev:I norge har yamaha fler nm titler noen andre, men det finnes ikke noen fabrikkteam her, så pris er en veldig avgjørende faktor i norge.
Men ser du på Superstock VM, som er ut av boksen sykler med kun effektanlegg og slicks, ser du samme trenden der.
Det er de samme som dominerer VM i Superbike
da er vel de best å kjøre på perfekt underlag rundt og rundt ;) ....... :-k

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Hvis norge er målestokk for det med det sterkt begrensede antall deltagere og med hele 3 baner?
Og snittet på norske sykler i NM er som ellers i trafikken, altså lite av det nyeste.
Tror dessverre ikke norsk racing er representativ for noe som helst, uansett gren.

Men jeg tror det er Panigale som hverfall har banerekorden i Rakkestad.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av supersic »

simpson skrev:Men du vinner ikke uten den beste sykkelen.
Den er det vigtikste.
Sånn er det bare.
Ikke med tanke på kvalitet, men med tanke på kjøreegenskaper, effekt, toppfart, bremser, dempere osv.
Den sykkelen som kommer først i mål etter ett løp på ca 100 km, er den beste hvis dette gjentar seg løp etter løp etter løp......som det kun er Kawa å Ducati som gjør.
Tja M1 Yamahaen som Rossi kjørte i 2004 var langt i fra den beste sykkelen og han vant vm, på den andre siden er han passe unik da

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Mulig du ikke har fått det med deg, men det er forskjell på det Bjerknez faktisk spør om og MotoGp.
Du kommer aldri til å få kjøpt en MotoGp sykkel og den kommer heller aldri til å bli for salg.
Blir som å sammenligne Mercedes Formel 1 med Touring car.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av supersic »

simpson skrev:Mulig du ikke har fått det med deg, men det er forskjell på det Bjerknez faktisk spør om og MotoGp.
Du kommer aldri til å få kjøpt en MotoGp sykkel og den kommer heller aldri til å bli for salg.
Blir som å sammenligne Mercedes Formel 1 med Touring car.
Så man trenger ikke den beste sykkelen i motogp hvis jeg forstår deg rett da, det gjelder kun i superstock/superbike?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Nå har MotoGp forandret seg lysår på 12 år, så i dag er regelverket mere rettferdig og ikke styrt av penger som før.
Ingen tvil om at Rossi har vært en av tidenes mest talentfulle førere, men han taklet ikke Ducati selv om Stoner vant med den, og han har ikke vunnet etter han gikk til Yamaha igjen?
Mens Marces har rekorden i flest seiere på rad med Honda, og den har Rossi ikke klart å slå. Selv om han selv kjørte Honda før Yamaha.
Men skjønner ikke hvor du vil med påstandene dine, da hverken Yamaha eller Honda hevder seg i superbike, som er "gatesykler" mens MotoGp er formel 1 som ikke kan kjøpes for penger.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av supersic »

Hvordan er det mulig å ikke skjønne? den beste føreren kan vinne uten den beste sykkelen Rossi gjorde dette i 2004

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Hvis du ikke ser forskjellen mellom rene fabrikkracere kontra modifiserte gatesykler, selv om de begge er sykler, så ser jeg ikke hvorfor du gidder å svare.
MotoGp og superbike/gatesykler har kun en tin til felles, motorsykkel.
Hadde Rossi vunnet på R1 når de trakk seg fra Superbike pga elendig sykkel?
Umulig å vite.
Rossi fikk Yamaha til å Bygge sykkelen sånn som han ville.
Men Stoner vant VM i MotoGp med Ducati, Rossi taklet aldri den sykkelen. Er det sykkelen eller fører?
I så fall er Stoner bedre fører.

Solberg vant VM 1 gang i rally.
Loeb vanrt deretter 8 ganger eller noe sånt.
Petter kjøpte samme bil, men klagde over at han ikke fikk samme komponeter som Loeb selv om de kjørte "lik" bil.
Han sa rett ut at det er ikke mulig å vinne uten de samme forutstningene.
Så hvem hadde best bil?
Hadde Loeb vunnet med Ford?
Samme i motorsykkelracing.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av supersic »

simpson skrev:Hvis du ikke ser forskjellen mellom rene fabrikkracere kontra modifiserte gatesykler, selv om de begge er sykler, så ser jeg ikke hvorfor du gidder å svare.
MotoGp og superbike/gatesykler har kun en tin til felles, motorsykkel.
Hadde Rossi vunnet på R1 når de trakk seg fra Superbike pga elendig sykkel?
Umulig å vite.
Rossi fikk Yamaha til å Bygge sykkelen sånn som han ville.
Men Stoner vant VM i MotoGp med Ducati, Rossi taklet aldri den sykkelen. Er det sykkelen eller fører?
I så fall er Stoner bedre fører.

Solberg vant VM 1 gang i rally.
Loeb vanrt deretter 8 ganger eller noe sånt.
Petter kjøpte samme bil, men klagde over at han ikke fikk samme komponeter som Loeb selv om de kjørte "lik" bil.
Han sa rett ut at det er ikke mulig å vinne uten de samme forutstningene.
Så hvem hadde best bil?
Hadde Loeb vunnet med Ford?
Samme i motorsykkelracing.
Klarer du virkelig ikke se at den beste føreren kan vinne på en dårligere sykkel.
Og når det kommer til Stoner er det flere som regner han som " the best ever"

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av supersic »

Og hvorfor drar du inn en helt syk rallysammenligning som ikke hjelper deg i det hele tatt da Solberg ikke er i nærheten av å være en like bra rallyfører som Loeb. LOL hvis du tror det kun var redskapen som var forskjellen på de to.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

Alle ser Rossi som best ever, har er den mest vinnende gjennom tidene.
Stoner ga seg på topp, så ingen vet.
Men Kun en fører har vunnet 2 VM i samme år, og det er ikke Rossi eller Stoner.
Men sammelinge MotoGp med Superbike blir totalt feil.
Renault har vunnet flere VM i formel 1, så derfor er Renault beste gatebil og raskere en Porsche 911?
Hold MotoGp unna denne diskusjonen, for det blir som å sammenligne Formel 1 med BMW M3

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av simpson »

supersic skrev:Og hvorfor drar du inn en helt syk rallysammenligning som ikke hjelper deg i det hele tatt da Solberg ikke er i nærheten av å være en like bra rallyfører som Loeb. LOL hvis du tror det kun var redskapen som var forskjellen på de to.
De kjører sammen i Rallycross ok Petter et bedre. :lol
Kanskje at det beste utsyret har betydning like vel?

ZZR-Erling

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ducati slurper olje.

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Erfaring med Ducati 848 eller 899 Panigale?

Legg inn av bzzlink »

Kjørte 848 EVO i 3 sesonger.

Synes fortsatt at den er penere enn Panigale, men meg om det.

848 skal ha rembytte annethvert år. Det koster 7-8 løk. Han Italieneren med brevvekt vant de fleste diskusjoner. Så delene er mer lette enn holdbare, og har en helt hinsides kg pris :)

Det sier seg selv at å putte 500ccm i hver sylinder og sette rødmerkinga på 12500 o/min blir gøy!

Så, det koster mer, men er verdt det. Skal du vøre fornuftig, så burde man jo strengt tatt ikke kjøpe sykkel i det hele tatt...

Svar