Vinterlagring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Toven skrev:Men at de ikke skulle gjøre noe arbeid som følge av den, som ikke er avtalt
Samme erfaring her. Har aldri opplevd at vinterlagringsverkstedet har påstått at noe gjøres på sykkelen, for å gi seg selv nok jobb i løpet av vinteren.
Der jeg har vinterlagret sykkelen har jeg inntrykk av at de har mer enn nok å gjøre, bla. med ATV'er og mange som faktisk bestiller service og evt. nødvendige reparasjoner/oppgraderinger på sykkelen de vinterlagrer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Vinterlagring

Legg inn av Ketil »

Hei! Et spørsmål angående olje: Oljen jeg har på nå ble skiftet i midten av august og sykkelen er kjørt knappe 300 mil siden. Er det da nødvendig å ta et skift nå før vinterlagring? Vurderer heller å ta et oljeskift til sesongstart 2017. Høres det OK ut? :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Ketil skrev:Hei! Et spørsmål angående olje: Oljen jeg har på nå ble skiftet i midten av august og sykkelen er kjørt knappe 300 mil siden. Er det da nødvendig å ta et skift nå før vinterlagring? Vurderer heller å ta et oljeskift til sesongstart 2017. Høres det OK ut? :-k
Jeg tenker at det er helt uproblematisk å vinterlagre med den olja du har på sykkelen.

Selv byttet jeg på min sykkel i går etter å ha kjørt ca. 6000 siden forrige oljeskift etter to lengre turer i Europa.
Ikke tvingende nødvendig, men greit å gjøre etter såpass lang og til tider forholdsvis hard kjøring...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Vinterlagring

Legg inn av Ketil »

AJ skrev:
Ketil skrev:Hei! Et spørsmål angående olje: Oljen jeg har på nå ble skiftet i midten av august og sykkelen er kjørt knappe 300 mil siden. Er det da nødvendig å ta et skift nå før vinterlagring? Vurderer heller å ta et oljeskift til sesongstart 2017. Høres det OK ut? :-k
Jeg tenker at det er helt uproblematisk å vinterlagre med den olja du har på sykkelen.

Selv byttet jeg på min sykkel i går etter å ha kjørt ca. 6000 siden forrige oljeskift etter to lengre turer i Europa.
Ikke tvingende nødvendig, men greit å gjøre etter såpass lang og til tider forholdsvis hard kjøring...
Den er god :twothumbs:

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

Jeg har et annet spørsmål!

Jeg har depotstøtte for bakhjulet som jeg tenkte å bruke når jeg vinterlagrer. Er det noe poeng å kjøpe en som løfter forhjulet også?
Blir ikke helt klok på om dekkene tar noe skade av å stå rett opp og ned med vekt hele vinteren.

Toven

Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

Dansekris skrev:Jeg har et annet spørsmål!

Jeg har depotstøtte for bakhjulet som jeg tenkte å bruke når jeg vinterlagrer. Er det noe poeng å kjøpe en som løfter forhjulet også?
Blir ikke helt klok på om dekkene tar noe skade av å stå rett opp og ned med vekt hele vinteren.
Mine dekk har ikke tatt skade av å stå på sidestøtta i hvert fall. Om det er rett på betong er det kanskje lurt å sette hjula på plank/papp? Mener det var noe med betong og noe muffins :-k :knegg

Solo-rider
Innlegg: 869
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Vinterlagring

Legg inn av Solo-rider »

AJ skrev:
Toven skrev:Men at de ikke skulle gjøre noe arbeid som følge av den, som ikke er avtalt
Samme erfaring her. Har aldri opplevd at vinterlagringsverkstedet har påstått at noe gjøres på sykkelen, for å gi seg selv nok jobb i løpet av vinteren.
Der jeg har vinterlagret sykkelen har jeg inntrykk av at de har mer enn nok å gjøre, bla. med ATV'er og mange som faktisk bestiller service og evt. nødvendige reparasjoner/oppgraderinger på sykkelen de vinterlagrer.
Jeg ser helt klart at det er en fordel å få gjort det som er nødvendig sykkelen når den vinterlagres. Men "fintenkte" litt om det fort kunne bli ekstrajobb på den . Noen verkstedsjobb som ikke er blitt avtalt hadde hadde jeg aldri gått med på å betalte for.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Vinterlagring

Legg inn av Jompa »

Toven skrev:
Dansekris skrev:Jeg har et annet spørsmål!

Jeg har depotstøtte for bakhjulet som jeg tenkte å bruke når jeg vinterlagrer. Er det noe poeng å kjøpe en som løfter forhjulet også?
Blir ikke helt klok på om dekkene tar noe skade av å stå rett opp og ned med vekt hele vinteren.
Mine dekk har ikke tatt skade av å stå på sidestøtta i hvert fall. Om det er rett på betong er det kanskje lurt å sette hjula på plank/papp? Mener det var noe med betong og noe muffins :-k :knegg
Ny betong inneholder etsende stoff, om det tærer på gummi vet jeg ikke.
Gammel betong er trygg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring

Legg inn av cannon »

Helt ok at sykkelen står på egne hjul gjennom vinteren.
Fordelen med en depotstøtte er at sykkelen tar mindre plass ved lagring.

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Bosted: Hønefoss

Re: Vinterlagring

Legg inn av kusa »

Hei, har hørt fra en venn at når han lagrer sykkelen så er det opp på depotstøtte(r), koble av batteri (kanskje vedlikeholds lading), ta ut ca 30% av lufttrykket i dekkene.

Er det noen andre forslag for en fin lagring? Og en problemfri oppstart på våren? (Tenker å ta oljeskift før jeg starter opp å kjører når våren kommer)
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Vinterlagring

Legg inn av KåreDump »

Min oppskrift på vinterlagring (ny av året):

Da garasjen ikke ble isolert i år heller (helt ærlig så flytta jeg fra både garasjen og neket jeg eide garasjen sammen med) fant jeg ut at jeg skulle leie plass i et fjellanlegg, gammelt forsvarsanlegg, tørt, rent og pent, med konstant temperatur på rundt 16 grader året rundt.

Rett før sykkelen skulle "prøvelagres" begynte sykkelen å kaste feilkoder og gå over i "limp home mode".
Noe som i seg selv er helt utrolig siden sykkelen er en HD, og basert på teknologi fra 1903.
I mitt hode var den kun moderat mer teknisk avansert enn en H-bjelke. Så feil kan man ta...
WiringDiagram.jpg
Prøvde fånyttes selv å måle meg frem til feil på sensorer, aktuatorer, injektorer og alskens annet elektronisk skrammel som feilkodene i displayet fortalte meg var gåent...

Nullstilte feilkoder og kjørte et par kilometer, og vips så var H-bjelken tilbake i "Limp Mode".
Ny feilsøking, nullstilling og prøvekjkøring, samma leksa, om igjen og om igjen.

Innser at dette klarer du ikke fikse selv, så sykkelen ble lempa på henger og levert inn på (den langt fra) lokale HD-sjappa.

Der har de prøvekjørt, prøvekjørt, og atter prøvekjørt, men ikke en eneste jævla feilkode dukker opp!!

Da jeg er av den hellige overbevisning om at det ikke er mulig å reparere en bensindrevet elektronisk H-bjelke utelukkende ved å frakte den 260km på en tilhenger, selv om turen innbefatter en ferge(!), har jeg gitt sjappa beskjed om å feilsøke til de finner feilen!

Så det kan se ut som om H-bjelken blir stående på HD-sjappa i vinter, og at fjellanlegget blir brukt til å vinterlagre vedlikeholdslader, olje, oljefilter, luftfilter og dekkene som skulle byttes i vinter.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

Huffameg!

Såfremst man har god og rikelig med kjølevæske, er det noe problem å lagre en sykkel i en garasje uten oppvarming?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev:Huffameg!

Såfremst man har god og rikelig med kjølevæske, er det noe problem å lagre en sykkel i en garasje uten oppvarming?
Svaret på det er enkelt og greit: nei :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring

Legg inn av cannon »

Dansekris skrev:Huffameg!

Såfremst man har god og rikelig med kjølevæske, er det noe problem å lagre en sykkel i en garasje uten oppvarming?
I den grad tempen har noen som helst betydning så er det vel bedre med kaldt enn varmt. Eneste unntak er at det er mer behagelig å mekke litt uten polvotter :thumleft

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Vinterlagring

Legg inn av KåreDump »

Dansekris skrev: Såfremst man har god og rikelig med kjølevæske, er det noe problem å lagre en sykkel i en garasje uten oppvarming?
Kjøleveske, nei sånt nymotens fiksfakseri har jeg ikke på min sykkel!! :roll
Her er det den samme vinden som mater meg med fluer som kjøler motoren!

Problemet med kald/uisolert garasje var stort sett kondens. Sykkelen var søkk våt ved hvert væromslag..... neppe gunstig.
I alle fall siden vi ved kysten i nord kan ha flere årstider per dag.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar