Tore Huseby skrev: 23 nov 2016, 06:37
Det beste er å kombinere.- Gjør det du mener at du kan utføre, og be verkstedet gjøre resten. Oppdateringer elektronikk samt visse modellutfordringer gjør at et samarbeid med verkstedet er det beste. Og da får du stempelet i boka også.... Hvis verkstedet protesterer og sier at dette er en dårlig løsning, da bør du bytte verksted. Det beste er jo at alle er fornøyd!
Ja, det er gammel tråd :)
Er helt enig i resonnementet til
Tore Huseby her men er ikke sikker på om mc verkstedet vil gå god for det eier har utført selv uten å se over alle punkter før eventuelt service-logg kvitteres ut på sykkel’n. Du får selvfølgelig kvittering på utført arbeide men det er ikke det samme som service-logg kvitteres ut og det vil være problematisk i garantitiden / 5 første årene med tanke på kjøpsloven.
FredrikE24 skrev: 30 okt 2016, 11:09
Skru selv og følg intervallene til BMW. Ingenting er bedre enn det! Du blir kjent med sykkelen, er ekstra nøye og får de riktige tingene gjort!
Verkstedene har jo verken yrkesstolthet eller kunnskap. Du betaler for at de skal skifte noen deler og stemple i boka, men så fort det blir litt mer enn det, så blir det vanskelig. Som feks. Å avbalansere et dekk..
Her gjøres alt selv både min gamle og nyere sykler og biler øvrig på gården. Verktøy og utstyr som mangler skaffes, så blir vedlikeholdet enklere og enklere for hver gang!
Det er veldig god følelse men kanskje også en hobby å ta service / reparere eget kjøretøy som
FredrikE24 her gjør, godt betalt har du i tillegg for jobben. Er du prisbevisst ved kjøp av servicedeler / deler er det mye mer å spare, vil tippe du fort sparer 4 - 500,- bare på en fire liter med motorolje hvis du handler bevist.
Det er veldig trist som
FredrikE24 her beskriver men det er noe som oppleves av mange, det er ofte de små enkle tingene vi oppdager som eier att ikke dine eiendeler har noen verdi for vedkommende som utfører jobben. Men det er først når du skrur som
FredrikE24 her gjør du oppdager feilene. I tillegg til mekaniske feil slurves det ved montering av paneler og deksler som blir påført skade.
Har ikke skrudd selv på mine bruks-sykler på mange år men ingen har kommet til storservice og da er det veldig lite som kan bli feil av å bytte olje, smøre med software oppdatering.
Har dårligere erfaring med bil, byttet drivknuter foran på garanti og forlater verkstedet på første rette strekke ser jeg rattet ikke er sentrert etter jobben. Må levere bilen tilbake for å hente dagen etter. Leverte bilen nyvaska innvendig utvendig og får den tilbake med store fotavtrykk etter vernesko på innsteg pluss gulv både foran / bak og møkkete utvendig.
Har akkurat hatt inne bil nå til firehjulskontroll før jeg skal legge på nye dekk, får bilen tilbake som hentes etter stengetid på henteautomat hvor jeg betaler og får kvittering på mail. Målebrev ligger ikke i bil som må purres opp og får en dårlig sort/hvit kopi på mail som ikke er lesbar.
Når jeg setter meg i bil for å kjøre hjem oppdager jeg att «keyless» knappen er borte så jeg må fysisk bruke nøkkel for å starte, etter start er alle innstillinger på sete, ratt osv sammen med oppsett på panel radio osv borte. Alt må settes opp igjen som tar litt tid og ikke så lite irriterende.
Noe av det første jeg lærte i bilverden, du må ikke klore justere å skru på alt mulig for å kjøre bilen en runde rundt kvartalet. Det er også lov å ta ett overblikk, lite resonemang av jobben som er utført for å være sikker på att ikke noe er glemt og ligger igjen på verktøybordet.