Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
De lager flere modeller enn på svært svært lenge hos Norton i disse dager, bla den sinnsyke V4 SS og V4 RR
og de nye Nomad og Atlas, med parallelltwin på 650ccm
Så det er bare å krysse fingrene for at noen er "gærne nok" til å importere disse godbitene fra Donington Hall
og de nye Nomad og Atlas, med parallelltwin på 650ccm
Så det er bare å krysse fingrene for at noen er "gærne nok" til å importere disse godbitene fra Donington Hall
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
John McGuinness på en Norton V4 RR - IOMTT 2018

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
For å pense inn på ekte retrosykler igjen så kommer man ikke utenom italienske Borile.
Deres B500 Ricki må kunne sies å være ektefødt retro:
Skulle vært artig å sett en slik her i Norge
.
Deres B500 Ricki må kunne sies å være ektefødt retro:
Skulle vært artig å sett en slik her i Norge

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Er det bare meg som kobler uttrykket og kroppsspråket til personene på de tre bildene til være kjedelig?
Underste bilde med damen: bli ferdig å knips det bildet....
Midterste bilde: Gleder meg til i morgen, for da skal jeg på Bingo...
Underste bilde med damen: bli ferdig å knips det bildet....
Midterste bilde: Gleder meg til i morgen, for da skal jeg på Bingo...
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Det kan hende at dette med retro er primært for gamle gubber ja, med noen unntak som bekrefter regelen....
Men jeg er jo en slik gammal gubbe, som får tilgang til honnør-billetter i mars i år. Jeg har hatt flere sykler enn jeg liker å tenke på, og med noen ganske få unntak, så kunne jeg ikke tenke meg å forlate moderne teknologi til fordel for noe som var konstruert da jeg var en ung mann.
Selv ikke noe så enkelt som en konvensjonell framgaffel ville jeg hatt. For ikke å snakke om forgassere som må synkroniseres, kjeder som må vaskes, smøres og byttes, gass- og clutchwire og alt annet ræl som man nå har funnet nye og bedre løsninger på.
Skulle jeg hatt noe retro, så måtte det være en Z900. Den har dette magiske klassiske vakre stuket. Nostalgi på øverste hylle. Hadde jeg hatt en sånn, så hadde den ikke vært en bruks-sykkel, men den ville blitt tatt frem på 17 mai, og en og annen spesiell anledning. Og om jeg skulle hatt noe som ga meg slike vibber, men i moderne drakt, så hadde jeg vel gått for en XJR 1300, eller en 1400 GSX.
Men, det er ikke noe for meg enda, selv om jeg er en gammal gubbe. Gi meg en Telever, injection, ABS, Paralever, gi meg komfort, gi meg kjøreegenskaper, gi meg stive fine rammer, ikke gummirammer og wobling. Herregud, vi har da vel slitt med nok gammalt ræl opp igjennom åra. Nå er det vel tid for å nyte av alt hva utviklingen har gjort tilgjengelig for oss

Men jeg er jo en slik gammal gubbe, som får tilgang til honnør-billetter i mars i år. Jeg har hatt flere sykler enn jeg liker å tenke på, og med noen ganske få unntak, så kunne jeg ikke tenke meg å forlate moderne teknologi til fordel for noe som var konstruert da jeg var en ung mann.
Selv ikke noe så enkelt som en konvensjonell framgaffel ville jeg hatt. For ikke å snakke om forgassere som må synkroniseres, kjeder som må vaskes, smøres og byttes, gass- og clutchwire og alt annet ræl som man nå har funnet nye og bedre løsninger på.

Skulle jeg hatt noe retro, så måtte det være en Z900. Den har dette magiske klassiske vakre stuket. Nostalgi på øverste hylle. Hadde jeg hatt en sånn, så hadde den ikke vært en bruks-sykkel, men den ville blitt tatt frem på 17 mai, og en og annen spesiell anledning. Og om jeg skulle hatt noe som ga meg slike vibber, men i moderne drakt, så hadde jeg vel gått for en XJR 1300, eller en 1400 GSX.
Men, det er ikke noe for meg enda, selv om jeg er en gammal gubbe. Gi meg en Telever, injection, ABS, Paralever, gi meg komfort, gi meg kjøreegenskaper, gi meg stive fine rammer, ikke gummirammer og wobling. Herregud, vi har da vel slitt med nok gammalt ræl opp igjennom åra. Nå er det vel tid for å nyte av alt hva utviklingen har gjort tilgjengelig for oss

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
@TGR:
Kanskje trådtittelen er litt misvisende...
Det jeg mener med "Gamledagse/retrosykler på vei ut...?" er altså sykler som har vært i produksjon inntil nylig og modeller som fortsatt er i produksjon i dag, som enten er i ferd med å være på vei ut grunnet utslippskravene, eller som man må regne med har tilmålt tid igjen grunnet stadig strengere krav.
Slike sykler vil jeg tro har bedre demperkomponenter, bremser, stivere rammer, bedre lys osv. osv. enn de som er ekte retro, dvs. ut fra alder/årsmodell.
Mao., stor forskjell på den første Moto Guzzi V7 for 50 år siden og den som lages i dag, for å nevne et relevant eksempel.
Kanskje trådtittelen er litt misvisende...
Det jeg mener med "Gamledagse/retrosykler på vei ut...?" er altså sykler som har vært i produksjon inntil nylig og modeller som fortsatt er i produksjon i dag, som enten er i ferd med å være på vei ut grunnet utslippskravene, eller som man må regne med har tilmålt tid igjen grunnet stadig strengere krav.
Slike sykler vil jeg tro har bedre demperkomponenter, bremser, stivere rammer, bedre lys osv. osv. enn de som er ekte retro, dvs. ut fra alder/årsmodell.
Mao., stor forskjell på den første Moto Guzzi V7 for 50 år siden og den som lages i dag, for å nevne et relevant eksempel.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Vel vel
Må innrømme at jeg er godt voksen og titter på "gammeldagse"/retro motorsykler.
Denne er noen år gammel men ser jo veldig bra ut syntes jeg . https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=139712446
Finnes jo i nyere utgaver også da https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=139168607
Pris tja

Må innrømme at jeg er godt voksen og titter på "gammeldagse"/retro motorsykler.

Denne er noen år gammel men ser jo veldig bra ut syntes jeg . https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=139712446
Finnes jo i nyere utgaver også da https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=139168607
Pris tja

Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Er man litt i begge leire med tanke på sykkeltype, så kan jo kanskje denne være en kandidat?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Så dette er din drømmesykkel Ove ?Bjerknez skrev: 22 feb 2019, 12:56 Er man litt i begge leire med tanke på sykkeltype, så kan jo kanskje denne være en kandidat?
52605228_10157360687438322_792562521427935232_n.jpg

Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Hehe, var veldig ironisk ment som du sikkert skjønteSolo-rider skrev: 22 feb 2019, 13:06Så dette er din drømmesykkel Ove ?Bjerknez skrev: 22 feb 2019, 12:56 Er man litt i begge leire med tanke på sykkeltype, så kan jo kanskje denne være en kandidat?
52605228_10157360687438322_792562521427935232_n.jpg![]()

Men en cruiser med twin og godlyd som gikk som en 1000 kubikk rekkefirer... ja takk. Hvis man ser bort fra utseendet vel og merke

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Royal Enfield sliter i motbakke ved inngangen til 2020...?
Royal Enfield, med sin unike historie fra 1901 og fram til i dag, har vært gjennom opp og nedturer.
Og helt klart på offensiven de siste par-tre årene.
Men på slutten av fjoråret seilte de nok en gang ned i et dalføre...:
https://advrider.com/times-are-tough-fo ... e-forward/
Så får vi se hvor lenge RE greier å holde stand og være tro mot sine retrorøtter...
Og helt klart på offensiven de siste par-tre årene.
Men på slutten av fjoråret seilte de nok en gang ned i et dalføre...:
https://advrider.com/times-are-tough-fo ... e-forward/
Så får vi se hvor lenge RE greier å holde stand og være tro mot sine retrorøtter...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Leste litt om Royal Enfields historie og kikket litt på årets modeller.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Så lenge de produseres nå og kan nyregistreres i dag så er det Euro4. Men jeg vet ikke hvilke utslippstall de får til. Er de høye så straffes sykkelen med høye avgifter. Det vil gi seg utslag i høy nypris.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Henger egentlig ikke helt med i alt i denne tråden - kan forlite om sykkel , rett og slettkjellv skrev: 03 jan 2020, 07:04 Så lenge de produseres nå og kan nyregistreres i dag så er det Euro4. Men jeg vet ikke hvilke utslippstall de får til. Er de høye så straffes sykkelen med høye avgifter. Det vil gi seg utslag i høy nypris.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Samme med Tyskland. Du må betale 15euro for å kjøre inn i en såkalt umweltzone. Det er skiltet hvilket eurokrav som gjelder. Som regel er det minimum Euro4. Som betyr grønn lapp i ruta. Dette må bilsakkyndig i Tyskland finne ut av med vognkort.
Har du ikke et kjøretøy som matcher, så er du heller ikke velkommen innenfor sonen. Harde kår.
Selv kjørte jeg inn i Leipzig med min gamle Mercedes Diesel uten katalysator. Jeg ble skulet så stygt på.. Ikke Euro1 engang. Slapp unna bot på 40euro.
Har du ikke et kjøretøy som matcher, så er du heller ikke velkommen innenfor sonen. Harde kår.
Selv kjørte jeg inn i Leipzig med min gamle Mercedes Diesel uten katalysator. Jeg ble skulet så stygt på.. Ikke Euro1 engang. Slapp unna bot på 40euro.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Ny Royal Enfield Meteor 350.
Ser ut til at skikkelig retrosykler utvikles fortsatt.
Nye Royal Enfield 350 ser ut til å se dagens lys, også her i Europa, om ikke altfor lang tid, kanskje allerede i 2021?
Mer å lese her:
https://www.bike.no/nyheter/royal-enfie ... fra-india/
og her:
https://www.royalenfield.com/in/en/motorcycles/meteor/
Interessant Euro 5 resultat av samarbeidet mellom R&D folkene til Royal Enfield i England og fabrikken i India.
Nye Royal Enfield 350 ser ut til å se dagens lys, også her i Europa, om ikke altfor lang tid, kanskje allerede i 2021?
Mer å lese her:
https://www.bike.no/nyheter/royal-enfie ... fra-india/
og her:
https://www.royalenfield.com/in/en/motorcycles/meteor/
Interessant Euro 5 resultat av samarbeidet mellom R&D folkene til Royal Enfield i England og fabrikken i India.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Honda har gått i strupen på RE i India og lansert en direkte konkurrent, nemlig den nye Honda CB350 H'ness. Kan den ta opp kampen?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Ja, det vil jeg absolutt tro den kan.Nomade skrev: 14 nov 2020, 16:45 Honda har gått i strupen på RE i India og lansert en direkte konkurrent, nemlig den nye Honda CB350 H'ness. Kan den ta opp kampen?
Men det mest interessante for oss er vel om begge modellene blir å få tak i her i landet...

Virker som at Royal Enfield har hatt en viss suksess her hjemme, så mulighetene for denne nye 350'en bør være gode.
Litt mer usikker på Honda'en, som jeg vil anta er øremerket for det indiske og det øvrige asiatiske markedet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
De nye 350 motorene har kravene til euro6Jompa skrev: 03 jan 2020, 00:20 Leste litt om Royal Enfields historie og kikket litt på årets modeller.
Det ser nesten ut som at 350motoren fra 50-tallet enda brukes i de fleste modellene.
Den er helt sikkert modernisert endel oppigjennom årene, men designet på de fleste modellene ser ut til å ha stått stille siden engelskmennene ga opp.
Syklene er helt sikkert godt brukbare som nyttekjøretøy på hjemmemarkedet, men noen stor eksportartikkel blir de nok aldri.
Når India også innfører strengere utslippskrav samtidig som man kan gå utifra at både japanerne og kineserne produserer rimeligere og moderne sykler, ser det nok mørkt ut for produsenten.
De har bla overliggende kamaksler..
De gamle hadde støtstenger
If it ain't broke, I'll break it.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Stilig sak
!:
https://www.cycleworld.com/story/motorc ... k-preview/
Rett og slett nydelig
!
Selv om den store radiatoren er litt "i veien"...
Tilgjengelig i Norge også:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=296108083

https://www.cycleworld.com/story/motorc ... k-preview/
Rett og slett nydelig

Selv om den store radiatoren er litt "i veien"...

Tilgjengelig i Norge også:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=296108083
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Virkelig pen sykkel
Kan ikke skryte på meg noe forhold til BSA, men de har fått til den der.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Greit retrodesign men, en vannkjølt motor med en diger radiator og kjøleribber som skal gjøre at motoren ser ut som den er luftkjølt blir bare dumt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Enig i det.Jompa skrev: 27 mar 2023, 19:56 Greit retrodesign men, en vannkjølt motor med en diger radiator og kjøleribber som skal gjøre at motoren ser ut som den er luftkjølt blir bare dumt.
Denne burde heller hatt en diskret oljekjøler.
Men aller helst ingen av delene, selvfølgelig...
Som Moto Guzzi V7 850...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Pen sykkel synes nå jeg.
Når det gjelder old style sykler uten vannavkjøling, altså ekte luftkjølte sykler ser jeg at enkelte nok synes dette er flott, men jeg er nok trolig litt for ung til å synes at bortgangen av disse blir så voldsomt trist. Å slik går no dagan kanskje?
Tiden går, og med alderdommen så vil man som oftest alltid mene at det som fantes når VI var små var det beste og det mest solide og så best ut. Mens de som blir født i dag neppe får oppleve og kjøpe en fabrikkny bensindreven motorsykkel.
Så dems barndom vil kun handle om elektriske motorsykler hvor en og annen av dem sikkert har hatt en bestefar eller far som har kjørt en bensindreven sykkel etc.
I dag er det jo ike lenger like spennende å kjøpe seg en Porche 911 eller en Fararri, når en Tesla går omtrent like fort. Litt trist er det ja, men samtidig ønsker jeg elektriske sykler og biler velkommen. Fortsatt er vi i barnestadiget, men om noen år vil jeg tro elektriske sykler og biler er like vanlig som brunost.
Når det gjelder old style sykler uten vannavkjøling, altså ekte luftkjølte sykler ser jeg at enkelte nok synes dette er flott, men jeg er nok trolig litt for ung til å synes at bortgangen av disse blir så voldsomt trist. Å slik går no dagan kanskje?
Tiden går, og med alderdommen så vil man som oftest alltid mene at det som fantes når VI var små var det beste og det mest solide og så best ut. Mens de som blir født i dag neppe får oppleve og kjøpe en fabrikkny bensindreven motorsykkel.
Så dems barndom vil kun handle om elektriske motorsykler hvor en og annen av dem sikkert har hatt en bestefar eller far som har kjørt en bensindreven sykkel etc.
I dag er det jo ike lenger like spennende å kjøpe seg en Porche 911 eller en Fararri, når en Tesla går omtrent like fort. Litt trist er det ja, men samtidig ønsker jeg elektriske sykler og biler velkommen. Fortsatt er vi i barnestadiget, men om noen år vil jeg tro elektriske sykler og biler er like vanlig som brunost.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
For de, som er oppvokst med gammelt, men nå kjører nytt - så gjelder vel ordtaket:
«Det er morsommere å kjøre gammelt fort - enn nytt fortere!»
«Det er morsommere å kjøre gammelt fort - enn nytt fortere!»
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!