Zero godkjent som lettvekter
- Zettexx
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Re: Zero godkjent som lettvekter
A lapp i posten....
Ifølge norsk importør er det flere land i europa der disse kan kjøres på B førerkort....
Har diskutert åpent på dette med dem på FB.
Har nå henvendt meg til produsenten...
vi blir vel betegnet som kranglefanter, men de må da kunne få dette riktig. Da det er remdrift, og enormt dreiemoment, betyr det at en oppgearing fort gir toppfart rundt 200, uten særlig merkbar redusert akselerasjon som betyr noe.
Ifølge norsk importør er det flere land i europa der disse kan kjøres på B førerkort....
Har diskutert åpent på dette med dem på FB.
Har nå henvendt meg til produsenten...
vi blir vel betegnet som kranglefanter, men de må da kunne få dette riktig. Da det er remdrift, og enormt dreiemoment, betyr det at en oppgearing fort gir toppfart rundt 200, uten særlig merkbar redusert akselerasjon som betyr noe.
- Elektrolux
- Motorsykkelen din: 2015 BMW R1200RS og F800S, 2009 Vectrix
11 kW kontinuerlig effekt er ikke nok til toppfart på stort mer enn 130 km/t. Moment gir riktignok godt drag, og kortvarig effekt på inntil 35 kW gir god akselerasjon opp til toppfarten.Spaghettiræser skrev: Da det er remdrift, og enormt dreiemoment, betyr det at en oppgearing fort gir toppfart rundt 200, uten særlig merkbar redusert akselerasjon som betyr noe.
Prøvde en full effekt Zero S på Bryne, og skulle virkelig ønske den hadde traksjon kontrol. Har det på 1200RS og syntes det utrolig betryggende nå det er så mye moment
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Jeg fikk dette svaret fra Carpoint i dag;
Takk for din henvendelse.
Vi har motorsykler som er begrenset til 11 kw.
Zero S og DS 13 kw/t og Zero S 6.5 kw/t.
Ønsker du mer informasjon er jeg tilgjengelig på telefon og epost.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Zettexx

Artig...!Jompa skrev:Jeg fikk dette svaret fra Carpoint i dag;
De svarte helt motsatt til meg på Facebook. Der vaset de om "noen" land ..der de var tillatt som A1, noen land men kunne bare gjette.
Får se hva EU representanten forteller, hvis de tør svare.
- Jompa
Ok.
Jeg fikk svar fra daglig leder, du også?
Jeg fikk svar fra daglig leder, du også?
- Zettexx
Tror det var selger, men usikker.
Syntes det var så vagt at jeg kontaktet produsenten, som sendte det videre til Zero EU, som nasjonale forhandlere er underlagt. Igjen, tror jeg.
For oss her er det jo uvesentlig, men vi er vel litt kverulerende og vil ha det riktig.. Stabeiser er vel kanskje rette ord...
De får tvilsomt solgt lettvekter til over 100.000 hvis de er begrenset på samme måte som bensinutgavene.
Hovedpoenget, er nettsiden der de påstår at det er gjennomsnittseffekt og ikke maks effekt som definerer registreringsklassen.
Syntes det var så vagt at jeg kontaktet produsenten, som sendte det videre til Zero EU, som nasjonale forhandlere er underlagt. Igjen, tror jeg.
For oss her er det jo uvesentlig, men vi er vel litt kverulerende og vil ha det riktig.. Stabeiser er vel kanskje rette ord...
De får tvilsomt solgt lettvekter til over 100.000 hvis de er begrenset på samme måte som bensinutgavene.
Hovedpoenget, er nettsiden der de påstår at det er gjennomsnittseffekt og ikke maks effekt som definerer registreringsklassen.
- Jompa
Jepp, vi er nok kverulanter.
Æ kan ikke se noe galt i være kverulant heller, så lenge man får
ufullstendige og meningsløse svar.
El-mc er uinteressant for meg, men jeg synes det er ganske spennende når produsenten lager sine egne definisjoner av reglene,
og i tillegg ser ut til å gjøre dem gjeldene for hele verden.
Er spent på om du får svar fra Zero EU
Tar tilbake det jeg sa tidligere om at denne "lettvekteren" kan komme til å bli en storselger, ikke mange 16-åringer som legger ut 100 000 for en sykkel.
Æ kan ikke se noe galt i være kverulant heller, så lenge man får
ufullstendige og meningsløse svar.
El-mc er uinteressant for meg, men jeg synes det er ganske spennende når produsenten lager sine egne definisjoner av reglene,
og i tillegg ser ut til å gjøre dem gjeldene for hele verden.
Er spent på om du får svar fra Zero EU
Tar tilbake det jeg sa tidligere om at denne "lettvekteren" kan komme til å bli en storselger, ikke mange 16-åringer som legger ut 100 000 for en sykkel.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Det eneste jeg kan finne om "spesielle regler" for elektrisk drift (nominell effekt) gjelder el-moped(4Kw) og tråsykkel (0.250Kw).
Finner ellers ingen ting i kjøretøyforskriften eller EU-forordninger/forskrifter.
SÅ -er de godkjente med mer enn max på 11Kw bør de kunne frembringe dokumentasjon på dette.
At sykkel FØR begrensning har mer effekt er uintressant i denne sammenheng.
Mer intressant godkjenningsmessig er hvordan dette eventuelt kan reverseres og oppdages i en kontroll av kjøretøyet.
Spesielt siden disse ikke har "slagvolumbegrensning" eller synlige plomberinger.
Finner ellers ingen ting i kjøretøyforskriften eller EU-forordninger/forskrifter.
SÅ -er de godkjente med mer enn max på 11Kw bør de kunne frembringe dokumentasjon på dette.
At sykkel FØR begrensning har mer effekt er uintressant i denne sammenheng.
Mer intressant godkjenningsmessig er hvordan dette eventuelt kan reverseres og oppdages i en kontroll av kjøretøyet.
Spesielt siden disse ikke har "slagvolumbegrensning" eller synlige plomberinger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Zettexx
Å sende til det lokale vegkontoret var som ventet meningsløst, de svarer enten feil, eller ikke i det hele tatt.
Har derfor sendt spørsmålet sentralt og til Samferdselsdepartementet.
Disse skal være typegodkjent, så det må da være enkelt....
Har derfor sendt spørsmålet sentralt og til Samferdselsdepartementet.
Disse skal være typegodkjent, så det må da være enkelt....
- Zettexx
Som sagt... å få svar fra det lokale vegkontoret er meningsløst...... Nå purret jeg på dem, og fikk dette :
Fra: Rakvåg Nils Magne [mailto:XXXXXX@vegvesen.no]
Sendt: mandag 6. februar 2017 12.16
Til: XXXXXX@getmail.no
Emne: VS: Kontakt oss:XXXXXXX
Hei.
Hva er en lettvekter?
Har du en konkret sykkel å vise til med kjennemerke?
MVH
Nils Magne Rakvåg
Fra: Rakvåg Nils Magne [mailto:XXXXXX@vegvesen.no]
Sendt: mandag 6. februar 2017 12.16
Til: XXXXXX@getmail.no
Emne: VS: Kontakt oss:XXXXXXX
Hei.
Hva er en lettvekter?
Har du en konkret sykkel å vise til med kjennemerke?
MVH
Nils Magne Rakvåg
- Zettexx
Etter mange frem og tilbake.......
er vi der det startet.
Jeg, som potensiell kjøper, må fremskaffe COC som de kan lese for å se om den er godkjent.........
Vi får se hva/om samferdeselsdept. svarer.
er vi der det startet.
Jeg, som potensiell kjøper, må fremskaffe COC som de kan lese for å se om den er godkjent.........

- supersic
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
Hvorfor gidder du, hva er poenget?Spaghettiræser skrev:Etter mange frem og tilbake.......
er vi der det startet.
- Zettexx
Noen gidder ikke stå opp om morgenen heller.
Kunnskap kommer ikke gratis, du må jobbe for det.
Men. skjønner, du vil ikke vite hvorfor en mc med 59 HK og over 100 nm i dreiemoment blir registrert som lett motorsykkel ...... men det vil jeg..
Men. skjønner, du vil ikke vite hvorfor en mc med 59 HK og over 100 nm i dreiemoment blir registrert som lett motorsykkel ...... men det vil jeg..
- supersic
Hvorfor skulle jeg bry meg om hva den blir registrert som? og hvorfor skulle du? er ikke som om du har tenkt kjøpe en.Spaghettiræser skrev:Noen gidder ikke stå opp om morgenen heller.
Kanskje passe litt på seg selv og ikke bry seg så jævla mye om andre.
- Zettexx
Jeg vet en helt del om mye rart, det gjør sikkert du også, og det er ting som dessverre også berører andre. Hvis jeg kun skal forholde meg til øyeblikkets behov for kunnskap, vil jeg være i en konstant tilstand av uvitenhet.
Jeg trenger ikke å vite hva morgendagen heter, før den kommer. Greit er det likevel.
Vi skal bry oss om andre og om annet enn det som gjelder oss selv, ellers blir det et kunnskapsløst og kaldt samfunn.
Du har gått på skolen og lært en hel masse ting som var meningsløse i øyeblikket. Og resten av livet må du oppsøke kunnskapen selv.
Beklager at du blir så fornærmet av dette. Anbefaler at du leser noen andre tråder, så slipper du å irritere på deg hjertesykdom.

Jeg trenger ikke å vite hva morgendagen heter, før den kommer. Greit er det likevel.
Vi skal bry oss om andre og om annet enn det som gjelder oss selv, ellers blir det et kunnskapsløst og kaldt samfunn.
Du har gått på skolen og lært en hel masse ting som var meningsløse i øyeblikket. Og resten av livet må du oppsøke kunnskapen selv.
Beklager at du blir så fornærmet av dette. Anbefaler at du leser noen andre tråder, så slipper du å irritere på deg hjertesykdom.

- supersic
Så du gjør det for å lære? Den kan du reise lengre ut på landet med.Spaghettiræser skrev:Jeg vet en helt del om mye rart, det gjør sikkert du også, og det er ting som dessverre også berører andre. Hvis jeg kun skal forholde meg til øyeblikkets behov for kunnskap, vil jeg være i en konstant tilstand av uvitenhet.
- Jompa
Om Spagettiracer er ute etter lærdom eller ikke er egentlig litt på sida av temaet, men om det er hans motiv for å grave i saken er
det helt greit.
Han har etter hvert også kledt importøren av sykkelen ganske naken, og det fortjener en importør som ikke vet hva han holder på med.
Mer betenkelig er det at myndighetene ser ut til å sveve i fullstendig uvitenhet.
Spaggetiracer skriver i hvertfall på en saklig måte, i motsetning til deg, supersic.
Litt lenger oppe skrev du at du ikke bryr deg om hva sykkelen blir registrert som,
og da har du en selvfølgelig rett til å bestemme hva andre skal bry seg om ?
Hvis du ikke bryr deg, hvorfor kommer du med provoserende innlegg da ?
det helt greit.
Han har etter hvert også kledt importøren av sykkelen ganske naken, og det fortjener en importør som ikke vet hva han holder på med.
Mer betenkelig er det at myndighetene ser ut til å sveve i fullstendig uvitenhet.
Spaggetiracer skriver i hvertfall på en saklig måte, i motsetning til deg, supersic.
Litt lenger oppe skrev du at du ikke bryr deg om hva sykkelen blir registrert som,
- supersic
Tja hva som er saklig eller ikke er oppe til debatt, høres det saklig ut at han er ute etter kunnskap?Jompa skrev:Om Spagettiracer er ute etter lærdom eller ikke er egentlig litt på sida av temaet, men om det er hans motiv for å grave i saken er
det helt greit.
Jeg bryr meg ikke en dritt om denne sykkelen, det som bryr meg er hvordan enkelte skal bry seg med hver jævla lille ting, være seg
fartsgrenser, støynivå etc.
Det er jo litt interessant om en elektrisk sykkel med slik effekt kan bli registret og kjørt på et A1 sertifikat..
Morsomt å få greie på om dette faktisk blir mulig, for det virker ganske sprøtt.. syntes nå jeg, og flere her virker også til å syntes dette er interessant :)
Du bryr deg ikke. Ok. La nå oss være i fred som syntes dette er 'spennende' i denne PMS tiden
Morsomt å få greie på om dette faktisk blir mulig, for det virker ganske sprøtt.. syntes nå jeg, og flere her virker også til å syntes dette er interessant :)
Du bryr deg ikke. Ok. La nå oss være i fred som syntes dette er 'spennende' i denne PMS tiden

- Jompa
Ja, for meg høres det absolutt saklig ut at en som har vært i kontakt med både importør og myndighetene angående typegodkjenning av en sykkel er ute etter kunnskap.supersic skrev:
Tja hva som er saklig eller ikke er oppe til debatt, høres det saklig ut at han er ute etter kunnskap?
Jeg bryr meg ikke en dritt om denne sykkelen, det som bryr meg er hvordan enkelte skal bry seg med hver jævla lille ting, være seg
fartsgrenser, støynivå etc.
Støynivå er ikke nevnt før i denne tråden, er vel et ikketema når det gjelder el-mc.
Fartsgrenser er et tema som kan diskuteres i det uendelige, og noe som angår alle som reker langs veiene.
Jeg foreslår at du starter en egen tråd om folk du irriterer deg over i stedet for å trekke inn alt mulig i denne tråden,
som uansett handler om en sykkel du ikke bryr deg en dritt om.
- Zettexx
De som kjenner meg personlig, har nok gjettet hvem som skjuler seg bak "spaghettiræser".
Og de vil garantert underskrive på at jeg til stadighet misbruker tiden til meningsløs informasjonsinnhenting for kjente og ukjente. Og det har jeg gjort i hele mitt syndige liv. I neste omgang blir jeg også spurt om de mest utrolige tingene, som de forventer svar på.
Hvorfor folk ikke vil vite, har alltid vært en gåte for meg.
En viktig rettighet vi har, er retten til å spørre og kreve svar av de som bestemmer. Hadde jeg fått et ordentlig svar ville tråden vært avsluttet for lengst.
Grasrotdiskusjoner er en del av demoktatiet, også når det gjelder å mene noe om fartsgrenser, støy osv. De er ting og bestemmelser som definerer betingelsene for vår deltagelse i samfunnet generelt.
Og her inne diskuteres det ofte tema som er helt uten interesse for de utenfor...
Og mange får kjempegode svar på ting de lurer på.
Livet er en løpende spørrekonkurranse uten premier.
Og de vil garantert underskrive på at jeg til stadighet misbruker tiden til meningsløs informasjonsinnhenting for kjente og ukjente. Og det har jeg gjort i hele mitt syndige liv. I neste omgang blir jeg også spurt om de mest utrolige tingene, som de forventer svar på.
Hvorfor folk ikke vil vite, har alltid vært en gåte for meg.
En viktig rettighet vi har, er retten til å spørre og kreve svar av de som bestemmer. Hadde jeg fått et ordentlig svar ville tråden vært avsluttet for lengst.
Grasrotdiskusjoner er en del av demoktatiet, også når det gjelder å mene noe om fartsgrenser, støy osv. De er ting og bestemmelser som definerer betingelsene for vår deltagelse i samfunnet generelt.
Og her inne diskuteres det ofte tema som er helt uten interesse for de utenfor...
Og mange får kjempegode svar på ting de lurer på.
Livet er en løpende spørrekonkurranse uten premier.
- Fsva
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Jeg synes også dette er interessant. I fjor sommer kjørte jeg en A2-registrert ZERO SR med 47kW effekt, langt over de 35kW som er lovlig for vanlige A2 motorsykler.
Jeg har heller ikke greie å finne det smutthullet i diverse lover som skal tillate dette, selv om jeg har brukt et par timer på å lete, minst. Det er også totalt urelevant for min egen del, men fortsatt ganske interessant
Jeg har heller ikke greie å finne det smutthullet i diverse lover som skal tillate dette, selv om jeg har brukt et par timer på å lete, minst. Det er også totalt urelevant for min egen del, men fortsatt ganske interessant

- Stian87
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Personlig er ikke dette så veldig relevant for meg. Jeg applauderer likevel spaghettiræser for at han bruker tid og energi på dette. Man må for min del mene akkuratt hva man vil om motivasjonen for å gjøre det. Men dersom informasjonen som ligger i markedet er feilaktig, og av en slik karakter at man som 16-åring kan risikere å ikke kunne bruke sykkelen fordi den i motsetning til hva leverandøren sa, IKKE kan brukes som A1, da er det svært viktig å finne ut av dette og gi riktig informasjon videre.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Zettexx

Vet ikke helt om"smutthullet" ville kunne forsvares i en rettsal.
Tanken er definisjonen av "nominell effekt" som da skal være et gjennomsnitt av maksimal effekt over en 30 minutters periode ( tror det er 30 minutter). Hvis maks effekt da kun kan ytes i 10 minutter, fordi batteriet går tomt, så gangrs det med 10/30. Hvis maks 40 hk. 40*10/30=. 400/30 gir nominell effekt = 13.33 hk...
Dette er en logisk slutning ut fra produsentens tekniske sider. Samme mc med større batteri oppgis med høyere nominell effekt.
Dette virker "helt teit"... Men hvis det er riktig kan jeg montere en 1/4 liters tank på min ZX10R og registrere den som mellomtung. Det må være resultatet i den ytterste mest idiotiske konsekvens. Dette faller riktignok bort av seg selv fordi den er bensindrevet. Men jeg vil altså bli frakjørt av en lettvekter fra 0 til 100. Det blir en ny verden...