
Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Etter at jeg skaffet med meg Alfa'en har jeg måttet kjøpe div. deler, som bla. blinklys foran og fangergriller, som viste seg å ikke passe...
Den ene av de to originale satt veldig løst pga. brukne fester, så jeg tenkte å bytte begge. Men siden de jeg bestilte ikke passet ble disse returnert og en fiks ble funnet for å feste den med manglende/ødelagte festepunkter. En helt grei og holdbar løsning.
I dag fikk jeg en Paypal refusjon på fangergrillene fra selger i Tyskland, Italia Ricambi, som har vært greie å ha med å gjøre, selv om de har vært en smule påståelige i prosessen...
Mer fornøyd er jeg med en annen selger jeg har benyttet meg av for å skaffe til veie bl.a originale oljefiltre, nemlig Alfashop'en til Jamie Porter i Storbritannia.
Her leveres produktene raskt og terskelen for å få Loyalty Card med mulighet for ekstra gode priser, er lav.
Ny bestilling ble lagt inn rett før påske på en gummiknott/panserstopper, som GT'en manglet i tillegg til baklyset på eksossiden som dugger.
Ingen synlige sprekker eller noe, men duggingen er visst en svakhet på disse bilene. Så da er det greit å ha et nytt på varastyret...
.


Kjapt levert og refusjon av kr. 90,- siden jeg presterte å legge inn to ordrer på disse to tingene.
Ingen spørsmål elelr protester fra Alfaworkshop, som etter de to-tre kjøpene jeg har gjort har etterlatt seg et veldig godt inntrykk.
Denne selgeren kommer jeg helt klart til å benytte meg mer av.
Og til slutt i denne omgang; den originale "beskyttelses"plata under motoren på Alfa'en har sett sine beste dager. Derfor er jeg i ferd med å skaffe en ny, fra Polen. Uoriginal vare, men påstås å være langt mer robust enn originalen - http://www.ebay.com/itm/172176085926?_t ... EBIDX%3AIT.
Mulig det... Sammenligningen som gjøres i videoen i linken, virker i hvertfall overbevisende nok.
Prisen er i hvertfall langt bedre og dermed tok jeg sjansen på å bestille en. Men selger har åpenbart gjort en liten feil slik at jeg ikke få betalt via Paypal etter at han skulle legge til portokostnadene til Norge.
Håper han får fikset dette...
Den ene av de to originale satt veldig løst pga. brukne fester, så jeg tenkte å bytte begge. Men siden de jeg bestilte ikke passet ble disse returnert og en fiks ble funnet for å feste den med manglende/ødelagte festepunkter. En helt grei og holdbar løsning.
I dag fikk jeg en Paypal refusjon på fangergrillene fra selger i Tyskland, Italia Ricambi, som har vært greie å ha med å gjøre, selv om de har vært en smule påståelige i prosessen...
Mer fornøyd er jeg med en annen selger jeg har benyttet meg av for å skaffe til veie bl.a originale oljefiltre, nemlig Alfashop'en til Jamie Porter i Storbritannia.
Her leveres produktene raskt og terskelen for å få Loyalty Card med mulighet for ekstra gode priser, er lav.
Ny bestilling ble lagt inn rett før påske på en gummiknott/panserstopper, som GT'en manglet i tillegg til baklyset på eksossiden som dugger.
Ingen synlige sprekker eller noe, men duggingen er visst en svakhet på disse bilene. Så da er det greit å ha et nytt på varastyret...



Kjapt levert og refusjon av kr. 90,- siden jeg presterte å legge inn to ordrer på disse to tingene.
Ingen spørsmål elelr protester fra Alfaworkshop, som etter de to-tre kjøpene jeg har gjort har etterlatt seg et veldig godt inntrykk.
Denne selgeren kommer jeg helt klart til å benytte meg mer av.
Og til slutt i denne omgang; den originale "beskyttelses"plata under motoren på Alfa'en har sett sine beste dager. Derfor er jeg i ferd med å skaffe en ny, fra Polen. Uoriginal vare, men påstås å være langt mer robust enn originalen - http://www.ebay.com/itm/172176085926?_t ... EBIDX%3AIT.
Mulig det... Sammenligningen som gjøres i videoen i linken, virker i hvertfall overbevisende nok.
Prisen er i hvertfall langt bedre og dermed tok jeg sjansen på å bestille en. Men selger har åpenbart gjort en liten feil slik at jeg ikke få betalt via Paypal etter at han skulle legge til portokostnadene til Norge.
Håper han får fikset dette...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Så er man innmeldt i Klubb Alfa Romeo Norge (KARN) og mottatt velkomstpakke med bl.a. fin Alfagrillutformet nøkkelring.
Grei å bruke i bil, ugrei på MC... Har opplevd knekt nøkkel en gang pga. av nøkkelring som kom i klem.

Så gjenstår det å se hvor aktiv man blir i klubben. Alfatreffet jeg nettopp var med på opp til Gjøvik for å ta nye Stelvi i nærmere øyensyn, ga i hvert fall mersmak.
Mye handler om tid og strekker denne tilmålte ressursen til så kommer jeg nok til å slenge meg med på et og annet treff og en og annen Alfatur :) .
Grei å bruke i bil, ugrei på MC... Har opplevd knekt nøkkel en gang pga. av nøkkelring som kom i klem.

Så gjenstår det å se hvor aktiv man blir i klubben. Alfatreffet jeg nettopp var med på opp til Gjøvik for å ta nye Stelvi i nærmere øyensyn, ga i hvert fall mersmak.
Mye handler om tid og strekker denne tilmålte ressursen til så kommer jeg nok til å slenge meg med på et og annet treff og en og annen Alfatur :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- JanK
- Innlegg: 740
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Du må ta pilgrimsreisen til Arese (Milano) å besøke museet!
https://www.museoalfaromeo.com/en-us/Pa ... Romeo.aspx


https://www.museoalfaromeo.com/en-us/Pa ... Romeo.aspx

mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- AlfaGuzzi
- Innlegg: 65
- Registrert: 16 okt 2013, 13:34
- Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Enig. Den hellige Gral for Alfister.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Ja, kanskje det, gitt
En Italia-tur er som regel alltid enn opptur
.

En Italia-tur er som regel alltid enn opptur

JanK skrev: 26 apr 2017, 16:12 Du må ta pilgrimsreisen til Arese (Milano) å besøke museet!![]()
https://www.museoalfaromeo.com/en-us/Pa ... Romeo.aspx
![]()
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Alfa GT'en min har som originalutstyr en beskyttelsesplate under motoren av noe tvilsom kvalitet. Etter 11 år har denne definitivt sett sine beste dager.
Antakelig vil det ikke ta lang tid for hele greia løsner og faller av.
En ny koster skjorta, har jeg fått vite av en tidligere ansatt hos RSA, som importerer disse flotte italienske bilene
.
Så den løsningen har jeg slått fra meg.
Men så kom jeg over denne på eBay til en brøkdel av prisen på originalvaren, laget i Polen:
Tok sjansen på å bestille og er veldig spent på både kvalitet og tilpasning.
Det blir å finne ut straks greia ankommer nå rett etter månedskiftet...
Regner med at det ikke er noen her inne som har erfaring med produktet...?
Skulle det mot formodning være det så er det bare å skrike ut
.
Jeg har vært heldig med retur og mottatt tilbakebetaling av et par internettbestilte produkter i det siste, så jeg vegrer meg ikke for å gjøre det igjen, om det viser seg nødvendig.
Antakelig vil det ikke ta lang tid for hele greia løsner og faller av.
En ny koster skjorta, har jeg fått vite av en tidligere ansatt hos RSA, som importerer disse flotte italienske bilene

Så den løsningen har jeg slått fra meg.
Men så kom jeg over denne på eBay til en brøkdel av prisen på originalvaren, laget i Polen:
Tok sjansen på å bestille og er veldig spent på både kvalitet og tilpasning.
Det blir å finne ut straks greia ankommer nå rett etter månedskiftet...

Regner med at det ikke er noen her inne som har erfaring med produktet...?
Skulle det mot formodning være det så er det bare å skrike ut

Jeg har vært heldig med retur og mottatt tilbakebetaling av et par internettbestilte produkter i det siste, så jeg vegrer meg ikke for å gjøre det igjen, om det viser seg nødvendig.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Da har AlfaGT'en fått på sommerskoene og er blitt enda mer bredbent med 225/40 R 18 dekk i forhold til vinterhjulene med "bare" 205/50 R 17 dekkene... Egentlig litt i voldsomste laget
. Men, men... det får gå
.


Merker nå at bilen gjerne vil styre mer selv, men det venner man seg fort til å kunne kontrollere. Mye mindre vei- og dekkstøy med sommerdekkene og bilen oppfører seg faktisk mer behagelig på "vedlikeholdsfrie" veier her i distriktet.
Akkurat det kom ganske overraskende på meg, må jeg erkjenne. Jeg hadde regnet med enda mer og tilbakemeldinger fra underlaget, men legger altså merke til at Good Year sommerdekkene takler underlaget bedre enn de piggfrie Yokohamadekkene.




Merker nå at bilen gjerne vil styre mer selv, men det venner man seg fort til å kunne kontrollere. Mye mindre vei- og dekkstøy med sommerdekkene og bilen oppfører seg faktisk mer behagelig på "vedlikeholdsfrie" veier her i distriktet.
Akkurat det kom ganske overraskende på meg, må jeg erkjenne. Jeg hadde regnet med enda mer og tilbakemeldinger fra underlaget, men legger altså merke til at Good Year sommerdekkene takler underlaget bedre enn de piggfrie Yokohamadekkene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Se det ! Der ble Alfa'n brått forvandlet til en ungdomsbil.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Mens man saumfarte eBay etter div. forbruksdeler til Alfa'en, så dukket denne opp.
!
Så da var det bare å finne fram Paypalfinger'n. Og i dag kom den. Artig liten sak... :) :



- i samme farge som den ute på gårdsplassen:


Så da var det bare å finne fram Paypalfinger'n. Og i dag kom den. Artig liten sak... :) :



- i samme farge som den ute på gårdsplassen:

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AlfaGuzzi
- Innlegg: 65
- Registrert: 16 okt 2013, 13:34
- Motorsykkelen din: 2013 - MotoGuzzi 1200 Sport Corsa
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
He, he. Innrøm det, du er solgt. Alfa endret oppfatningen din om at bil er kjedelig. Bil er gøy, men det må være en bil med sjel, feks Alfa
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Da er beskytelsesplata ankommet også.AJ skrev: 30 apr 2017, 23:18 Alfa GT'en min har som originalutstyr en beskyttelsesplate under motoren av noe tvilsom kvalitet. Etter 11 år har denne definitivt sett sine beste dager.
Antakelig vil det ikke ta lang tid for hele greia løsner og faller av.
En ny koster skjorta, har jeg fått vite av en tidligere ansatt hos RSA, som importerer disse flotte italienske bilene.
Så den løsningen har jeg slått fra meg.
Men så kom jeg over denne på eBay til en brøkdel av prisen på originalvaren, laget i Polen:
Og jammen var den ikke brettet sammen for å spare plass

Så alt tyder på at denne tåler de belastningene Youtube videoen viser.
Plata virker solid så da er det bare å håpe på at den er såpass godt tilpasset at den bare er å skru på.
Alfa'en er for øvrig den første bilen jeg eier som har slik beskyttelsesplate.
Greit å få montert noe som ser ut til å kunne tåle en støyt:

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Alfa Romeo metallskredder...
At ting ramler av italienske biler, kanskje spesielt Alfa Romeo, er et ikke helt ukjent fenomen...
.
Det har metallromlet litt under bilen i det siste. Og i gå kom svaret: det ene varmeskjoldet under bilen så sitt snitt til å kaste inn håndkleet. Nærmere bestemt kommet til at det var på tide å slippe taket. En skrapelyd ga tydelig tilkjenne at nå hang skjoldet i en syltynn tråd.
Tre av fire fester hadde sett sine beste dager og dermed var det bare et bittelite rykk og jeg sto der med det tynne blikkskjoldet i hånda.
Med sterkt utvidede festeøyer som ikke lenger hadde noen misjon.
Så da var det å tenke, tenke...
Kjøpe nytt? Et søk på nettet ga tydelig svar på at dette ikke var noe man bare ekelt kunne fiske fram på eBay.
Andre løsninger...
.Popnagle på aluminiumsbiter og lage nye festeøyer?
Joda, det ble løsningen. Men uten popnagler og dertil egnet tang måtte andre metoder tas i bruk.
Så løsningen ble å ikle seg rolen som metallskredder med hjelp av syl og tynn metalltråd, litt Tech 7 lim og lokkene til disse runde makrell-i-tomat boksene fra King Oskar.
Var oppom verkstedet som skal montere nye beskyttelsesplate under motoren om et par dager, for å høre om løsningen er gangbar.
Joda, dette så fint ut, mente de, og så ingen problemer med å lage nye festøyer i makrell-i-tomat materialet
:

Intakt varmeskjold med utslitte festeøyer...



Billig og forhåpentligvis bra løsning...

Det har metallromlet litt under bilen i det siste. Og i gå kom svaret: det ene varmeskjoldet under bilen så sitt snitt til å kaste inn håndkleet. Nærmere bestemt kommet til at det var på tide å slippe taket. En skrapelyd ga tydelig tilkjenne at nå hang skjoldet i en syltynn tråd.
Tre av fire fester hadde sett sine beste dager og dermed var det bare et bittelite rykk og jeg sto der med det tynne blikkskjoldet i hånda.
Med sterkt utvidede festeøyer som ikke lenger hadde noen misjon.
Så da var det å tenke, tenke...
Kjøpe nytt? Et søk på nettet ga tydelig svar på at dette ikke var noe man bare ekelt kunne fiske fram på eBay.
Andre løsninger...

Joda, det ble løsningen. Men uten popnagler og dertil egnet tang måtte andre metoder tas i bruk.
Så løsningen ble å ikle seg rolen som metallskredder med hjelp av syl og tynn metalltråd, litt Tech 7 lim og lokkene til disse runde makrell-i-tomat boksene fra King Oskar.
Var oppom verkstedet som skal montere nye beskyttelsesplate under motoren om et par dager, for å høre om løsningen er gangbar.
Joda, dette så fint ut, mente de, og så ingen problemer med å lage nye festøyer i makrell-i-tomat materialet


Intakt varmeskjold med utslitte festeøyer...



Billig og forhåpentligvis bra løsning...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24636
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Haha... Karakter er det vel noen som mener 

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Bruk av makrell-i-tomat bokser er ikke ukjent i blibransjen. Jeg har hørt fra sikre kilder at forstillinga på VW passat fra slutten av 90 tallet er laget av makrell-i-tomat bokser.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Kvikkfiks / hjemmefiks av liten parkeringsbulk - noen med erfaringer...?
Noen som har prøvd dette trikset som dette avisoppslaget viser til:
https://www.an.no/nyheter/har-du-bulket ... 5-4-132712
Tenker å prøve dette trikset på en liten shoppingsenterbulk på passasjerdøra på Alfa'en hvor lakken fortsatt er intakt, hvis dette kan forsøkes uten risiko for at skaden blir større (lakk som sprekker opp, lakkmisfarging o.l.)
https://www.an.no/nyheter/har-du-bulket ... 5-4-132712
Tenker å prøve dette trikset på en liten shoppingsenterbulk på passasjerdøra på Alfa'en hvor lakken fortsatt er intakt, hvis dette kan forsøkes uten risiko for at skaden blir større (lakk som sprekker opp, lakkmisfarging o.l.)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Kjøpt ett sett med små sugepropper til sånne bulker, ikke tatt i bruk enda men virka lovende :-)
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Om du har en sånn liggende kan du jo prøve dette!

- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Alfa GT'en jeg skaffet meg i vår hadde noen skjemmende vindusviskerriper i frontruta. Trolig som følge av at forrige eier lot være å bytte gamle viskere med hard gummi...
I tillegg til ripene var glasset blitt matt der viskerene hadde "angrepet" ruta mest iherdig.
Så jeg tenkte jeg måtte krype til korset og få ripene fikset/fjernet hos en av disse: https://www.quickcarfix.no/reparasjoner/riper-i-glass/.
Men en tur innom eBay har gjort dette unødvendig. For en liten ubetydelig slump penger kom denne pakka fra England:
Funket faktisk
!
Selv om ripene ikke er helt borte så må jeg nå nærmest leite for å finne dem. Mattheten ble borte som dug for solen etter bare en runde med drillen.
Det samme med de innvendige ripene etter vindusheisen på førerdørvinduet.
Flott resultat begge steder.
Absolutt å anbefale for de som har riper på glass. Ikke egnet til plast
.
Rett og slett deilig å oppdage enkle og billige løsninger som dette
!
I tillegg til ripene var glasset blitt matt der viskerene hadde "angrepet" ruta mest iherdig.
Så jeg tenkte jeg måtte krype til korset og få ripene fikset/fjernet hos en av disse: https://www.quickcarfix.no/reparasjoner/riper-i-glass/.
Men en tur innom eBay har gjort dette unødvendig. For en liten ubetydelig slump penger kom denne pakka fra England:
Funket faktisk

Selv om ripene ikke er helt borte så må jeg nå nærmest leite for å finne dem. Mattheten ble borte som dug for solen etter bare en runde med drillen.
Det samme med de innvendige ripene etter vindusheisen på førerdørvinduet.
Flott resultat begge steder.
Absolutt å anbefale for de som har riper på glass. Ikke egnet til plast

Rett og slett deilig å oppdage enkle og billige løsninger som dette

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Misha1969
- Innlegg: 21
- Registrert: 25 feb 2017, 10:29
- Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
- Bosted: Hunndalen, Gjøvik
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Da' jeg havde en 156 1,8 undersøgte jeg olien du omtaler, Selenia og Jeg gik en lang bue uden om olien! kan ikke huske grunden nøjagtig men, det var ikke positivt, kan jeg huske. Mener den giver aflejringer i smørekanelerne men, igen kan ikke huske det da det er en del år tilbage. Andre olier som var bedre blev anbefalet, kan jeg huske.AJ skrev: 20 mar 2017, 19:09 Da ble det lagt inn bestilling på tre originale Alfa Romeo oljefiltre og pakninger fra en Alfashop borti i Brexitannia:
Oilfilter JTS.JPG
Var en runde innom flere andre delepushere her i landet, men fant ingen som hadde disse filtrene på sine lister...
Forhørte meg ikke med AutoVia i Sandvika, noe jeg antakelig burde gjort. Eller kanskje ikke siden jeg tenker å gjøre et olje- og filterbytte før neste service, som etter alle solemerker vil bli utført hos nettopp AutoVia AS siden det ikke er noe Alfa verksted i nærområdet her vi bor.
Ole og filter vil bli byttet i løpet av sommeren og jeg vurderer sterkt å prøve oljen som Alfa anbefaler, nemlig denne - selv om jeg aldri har hørt om dette merket før...:
https://www.motoroljer.no/Motorolje/Sel ... ab-details
Best å høre på Alfa-folkene, tenker jeg, siden disse bilene er kresne på kretsløpet, er jeg blitt fortalt....
Google det internationalt og du falder nok over olier der er bedre til lige netop alfamotorer
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
@Misha1969:
Har lest mye forskjellig om ulike olje til Alfa GT på int. forum.
Castrol EDGE anbefales av mange, samme med nettopp Selenia, mens også en god del kjører på med Agip Eni, selv om noen mener denne "renner rett gjennom". Dvs. høyt oljeforbruk.
Brukte Agip Eni 10w60 på Moto Guzzi'en jeg hadde (olje lik den man bruker i bil pga. tørrclutchmotor) og den brukte ikke målbart med olje mellom 10K skiftene.
Andre igjen anbefaler varmt Gulf RACING til Alfas JTS motoren og flere har erfart at denne reduserer motorens oljeforbruk.
Felles for alle er at det skal være 10W60.
Så langt virker Seleniaoljen å være god som gull :) .
Om den gir avleiringer kan jeg naturlig nok ikke ha noen formening om siden jeg ikke har åpnet motoren og sjekket...
.
Har lest mye forskjellig om ulike olje til Alfa GT på int. forum.
Castrol EDGE anbefales av mange, samme med nettopp Selenia, mens også en god del kjører på med Agip Eni, selv om noen mener denne "renner rett gjennom". Dvs. høyt oljeforbruk.
Brukte Agip Eni 10w60 på Moto Guzzi'en jeg hadde (olje lik den man bruker i bil pga. tørrclutchmotor) og den brukte ikke målbart med olje mellom 10K skiftene.
Andre igjen anbefaler varmt Gulf RACING til Alfas JTS motoren og flere har erfart at denne reduserer motorens oljeforbruk.
Felles for alle er at det skal være 10W60.
Så langt virker Seleniaoljen å være god som gull :) .
Om den gir avleiringer kan jeg naturlig nok ikke ha noen formening om siden jeg ikke har åpnet motoren og sjekket...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Da er seks liter Eni 10W60 Sport på vei fra Masis Alfa-Garage, rimeligst på pris av de jeg fant på nett som selger denne.
Jeg har nå kjørt bortimot seks tusen km. på Petronas Selenia 10W60 og har ingenting å utsette på denne oljen, ei heller forbruket som holder jeg godt innenfor den mengden Alfa Romeo opplyser som normalt i brukermanualen.
Men siden jeg var strålende fornøyd med Eni 10W60 Racing, som Sport erstatter, på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde, fikk jeg lyst til å se hvordan denne virker på Alfaen.
På Stelvio'en var det ikke målbart oljeforbruk med denne oljen. Selv ikke etter ekstrem varme og bykjøring i Milano. Hvilket tyder på at oljen har gode antifordampingsegenskaper. Dvs. egenskaper som påvirker oljeforbruket basert på oljens egenskaper, som tilsetting av effektive additiver og varmemotstandighet.
Nevner for ordens skyld at Stelvio'en brukte 'bilolje' siden denne har en motor med tørrclutch og for øvrig veldig like en bilmotor i konstruksjonen.
Jeg har nå kjørt bortimot seks tusen km. på Petronas Selenia 10W60 og har ingenting å utsette på denne oljen, ei heller forbruket som holder jeg godt innenfor den mengden Alfa Romeo opplyser som normalt i brukermanualen.
Men siden jeg var strålende fornøyd med Eni 10W60 Racing, som Sport erstatter, på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde, fikk jeg lyst til å se hvordan denne virker på Alfaen.
På Stelvio'en var det ikke målbart oljeforbruk med denne oljen. Selv ikke etter ekstrem varme og bykjøring i Milano. Hvilket tyder på at oljen har gode antifordampingsegenskaper. Dvs. egenskaper som påvirker oljeforbruket basert på oljens egenskaper, som tilsetting av effektive additiver og varmemotstandighet.
Nevner for ordens skyld at Stelvio'en brukte 'bilolje' siden denne har en motor med tørrclutch og for øvrig veldig like en bilmotor i konstruksjonen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
På en så fin og behagelig senseptemberkveld inviterte jeg meg selv til en garasjeprat med AlfaGuzzi rett borti høgget her.
Akkurat passe langt til at GT'en fikk seg en frisk kveldstur :) .
Etter en times garasjeprat om alt det rare og ikke minst fantastiske egenskapene som Alfa'ene har, spurtet jeg hjemover igjen for å lage kveldens burgermiddag.
Alltid trivelig med en Alfaprat med AlfaGuzzi
!
Og her er GT'en parkert ved AlfaGuzzi husfruens Giulietta.
Må bare erkjenne at jeg synes GT'en har en tøffere front enn Giulietta'en...
:
Akkurat passe langt til at GT'en fikk seg en frisk kveldstur :) .
Etter en times garasjeprat om alt det rare og ikke minst fantastiske egenskapene som Alfa'ene har, spurtet jeg hjemover igjen for å lage kveldens burgermiddag.
Alltid trivelig med en Alfaprat med AlfaGuzzi

Og her er GT'en parkert ved AlfaGuzzi husfruens Giulietta.
Må bare erkjenne at jeg synes GT'en har en tøffere front enn Giulietta'en...

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39840
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...
Ca. 8000 km. siden forrige oljeskift på Alfa GT'en.
Så da var det på tide med nytt "blod" i årene, selv om mange stoler på disse longlife oljene.
Jeg er skeptisk til de og velger altså heller å ta kostnaden med et ekstra oljeskift mellom anbefalte intervaller.
Valget falt på ENI 10W60 Sport (tidligere Racing), som jeg hadde svært gode erfaringer med på Moto Guzzien jeg hadde.
Fungerte bla. utmerket i langsomkjøring i Milano i det som føltes som 50 varmegrader
For de som ikke er klar over det, så skal Moto Guzzi syklene ha bilolje og ENI 10W60 må man kunne påstå er blant de ypperste av disse.
Samtidig med oljeskiftet i dag vasket jeg også Alfa JTS motoren innvendig med QMI. Dette fordi Alfa'en stort sett er blitt småkjørt de siste årene, før jeg fikk omsorgen for den. Og slik kjøring er ikke det beste for en direkteinnsprøytet passe sporstlig bil.
Koksing og nedsoting kan fort bli følgen av slik kjøring.
Så får vi se hvordan QMI behandlingen virker. En av virkningene skal visstnok være at oljen holder seg renere lengre. I tillegg til at stempelringer "løsner" og blir bevegelige og oljetettende (mindre oljeforbruk) og at pakninger i motoren skal bli fornyet.
Gjenstår å se...
Uansett tror jeg ikke QMI er et "lurium" produkt siden det har fått mange gode tilbakemeldinger.
Å bytte olje på Alfa GT er ikke like enkelt som på andre biler jeg har hatt.
Det er trangt der oljefilteret sitter og iflg. brukermanualen må beskyttelsesplata under motoren skrus løs.
Merarbeidet med dette syntes jeg ikke noe om og fant ut at det faktisk går an å få løs oljefilteret og tappe ut olja som samler seg der filteret sitter, uten at det blir oljesøl.
Finn en egnet plastboks og plasser denne oppå motorplata rett under oljefilteret, skru løs dette og la det falle ned i plastboksen, som man så lirker ut og setter på bakken.
Så da var det på tide med nytt "blod" i årene, selv om mange stoler på disse longlife oljene.
Jeg er skeptisk til de og velger altså heller å ta kostnaden med et ekstra oljeskift mellom anbefalte intervaller.
Valget falt på ENI 10W60 Sport (tidligere Racing), som jeg hadde svært gode erfaringer med på Moto Guzzien jeg hadde.
Fungerte bla. utmerket i langsomkjøring i Milano i det som føltes som 50 varmegrader
For de som ikke er klar over det, så skal Moto Guzzi syklene ha bilolje og ENI 10W60 må man kunne påstå er blant de ypperste av disse.
Samtidig med oljeskiftet i dag vasket jeg også Alfa JTS motoren innvendig med QMI. Dette fordi Alfa'en stort sett er blitt småkjørt de siste årene, før jeg fikk omsorgen for den. Og slik kjøring er ikke det beste for en direkteinnsprøytet passe sporstlig bil.
Koksing og nedsoting kan fort bli følgen av slik kjøring.
Så får vi se hvordan QMI behandlingen virker. En av virkningene skal visstnok være at oljen holder seg renere lengre. I tillegg til at stempelringer "løsner" og blir bevegelige og oljetettende (mindre oljeforbruk) og at pakninger i motoren skal bli fornyet.
Gjenstår å se...
Uansett tror jeg ikke QMI er et "lurium" produkt siden det har fått mange gode tilbakemeldinger.
Å bytte olje på Alfa GT er ikke like enkelt som på andre biler jeg har hatt.
Det er trangt der oljefilteret sitter og iflg. brukermanualen må beskyttelsesplata under motoren skrus løs.
Merarbeidet med dette syntes jeg ikke noe om og fant ut at det faktisk går an å få løs oljefilteret og tappe ut olja som samler seg der filteret sitter, uten at det blir oljesøl.
Finn en egnet plastboks og plasser denne oppå motorplata rett under oljefilteret, skru løs dette og la det falle ned i plastboksen, som man så lirker ut og setter på bakken.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.