Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Artig det du henviser til fra Lovdata.
På min opplæring hadde jeg av og til sykkel med dobbet sett styre/pedaler etc. Men ettersom alle syklene var like så var det relativt uvesentlig om det var et sett ekstra. Ingen satt der likevel. Jeg har aldri kjørt med passasjer.
Selv sensor lå bak, også for meg.
8-)
På min opplæring hadde jeg av og til sykkel med dobbet sett styre/pedaler etc. Men ettersom alle syklene var like så var det relativt uvesentlig om det var et sett ekstra. Ingen satt der likevel. Jeg har aldri kjørt med passasjer.
Selv sensor lå bak, også for meg.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- FredrikE24
- Innlegg: 5033
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
I MC opplæringen skal eleven ha kjørt med sykkel opp mot maks nyttelast. Det vil egentlig si, med passasjer(kjørelærer bakpå). Jeg hadde en kjørelærer som var nøye på dette, og satt bakpå med meg helt frem til landeveiskjøring. Om man får sensor bakpå, eller om man får sensor på egen sykkel bak deg er helt tilfeldig på oppkjøringen.
Noen kjørelærere er late, og gidder ikke sitte bakpå med eleven. Dette er imidlertid i strid med læringsmålene.
Noen kjørelærere er late, og gidder ikke sitte bakpå med eleven. Dette er imidlertid i strid med læringsmålene.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Eller at kjørelærer er over "nytte vekt".
Min lærer var der. Pluss at jeg selv også spiste godt med vekt.
Det måtte betydd at en annen lærer var "balast" og at det eventuelt måtte blitt en annen sensor.
8-)
Min lærer var der. Pluss at jeg selv også spiste godt med vekt.
Det måtte betydd at en annen lærer var "balast" og at det eventuelt måtte blitt en annen sensor.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Det virker å bli mer sjeldent å få sensor bakpå ved oppkjøring. Kjøreskolene kjøper sykkler med lavere vekt, og en god del av sensorene er rett og slett for tunge for å sitte på. Dette var i hvert fall forklaringen jeg fikk fra kjøreskolelæreren min i 2016 .
Når det gjelder å øvelsekjøre med lærer bakpå, så skedde det kun 1 gang i opplæringen min, og det var fordi vi måtte innom verkstedet for å hente ut en sykkel som vært på sevice
Når det gjelder å øvelsekjøre med lærer bakpå, så skedde det kun 1 gang i opplæringen min, og det var fordi vi måtte innom verkstedet for å hente ut en sykkel som vært på sevice

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Jeg hadde sensor bakpå under min oppkjøring i 2015. Hadde aldrig kjørt med noen bakpå, men dette gikk greit siden sensor var ei lita nett dame med navn Marianne.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Jeg var "uheldig" og fikk sensoren bakpå i fjor, en fyr på 190, kanskje 90kg? og jeg er 170, og veier 68kg..Skogstrollet skrev: 17 mai 2018, 13:50 Det virker å bli mer sjeldent å få sensor bakpå ved oppkjøring. Kjøreskolene kjøper sykkler med lavere vekt, og en god del av sensorene er rett og slett for tunge for å sitte på. Dette var i hvert fall forklaringen jeg fikk fra kjøreskolelæreren min i 2016 .
Når det gjelder å øvelsekjøre med lærer bakpå, så skedde det kun 1 gang i opplæringen min, og det var fordi vi måtte innom verkstedet for å hente ut en sykkel som vært på sevice![]()
Jeg spurte om det var mulig at han kjørte egen sykkel, men fikk beskjed om at det var ikke opp til han, da ipaden trekker dette tilfeldig.
Han ville såklart kjøre selv, men forklarte at det handlet om trafikkstasjonens økonomi.
Heldigvis gikk det helt fint, selv om det kanskje så rart ut på veien (liten sjafør, med en stor fyr som satt bakpå

Hadde også kun hatt trafikklærer bakpå en gang tidligere, og han var enda større en sensoren

- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Min kjørelærer hadde nylig kommet tilbake fra en lengre sykmelding. Han fortalte at det var i snitt en "stor" skade for kjørelærere hvert femte år. Hvert syvende år en alvorlig skade. Det sier seg selv at det da kan være litt "guffent" for kjørelærere å sitte bak på en kjøreskolesykkel. Selvfølgelig er det nok langt enklere å ha bakpå en dreven MCfører som er vandt med både MCkjøring og påsitterrollen. Men med en fersk fører som plutselig får en litt annen sykkel...
Jo, jeg tror nok fraværet av påsittere i kjøreopplæringen også bedrer "livskvaliteten", samt livsforsikringsvilkårene, til både sensorer og førerskolelærere.
Hvis jeg nå "plutselig" skulle få behov for å ha på en passasjer så er jeg i alle fall en bedre MC-fører nå enn da lappen var fersk. Og rådet fra min lærer husker jeg: "Når det gjelder å kjøre med passasjer, så er det best å begynne med en profesjonell påsitter".
8-)
Jo, jeg tror nok fraværet av påsittere i kjøreopplæringen også bedrer "livskvaliteten", samt livsforsikringsvilkårene, til både sensorer og førerskolelærere.
Hvis jeg nå "plutselig" skulle få behov for å ha på en passasjer så er jeg i alle fall en bedre MC-fører nå enn da lappen var fersk. Og rådet fra min lærer husker jeg: "Når det gjelder å kjøre med passasjer, så er det best å begynne med en profesjonell påsitter".
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Hei igjen folkens!
Nytt år, nye muligheter! For dere som leste min lille historie i fjor, og ønsker å vite hvordan det går, så har eg litt mer å fortelle nå.
Vi beveger oss tilbake til Mars i år. Etter at oppkjøringa gikk fløyten i fjor, så ble eg som nevnt tidligere litt tvilende til kjørelæreren min, så i år gikk eg til en ny kjøreskole.
En kvinnelig kjørelærer nå. Veldig hyggelig dame som vet hvordan man skal lære bort mc kjøring. Vi gikk gjennom kritikkskjemaet eg fikk fra sensor, hun sa umiddelbart at dette er helt enkle ting som vi skal få skikk på. Videre ble hun skikkelig sjokkert over at min forrige lærer aldri satt på med meg i løpet av opplæringsløpet og at eg følgelig aldri hadde prøvd å kjøre med passasjer. "Det er en del av læreplanen" sa ho. "Og hva Hadde skjedd om sensor skal sitte på med deg på oppkjøring? Da Hadde du nok fått panikk da!" Hadde knapt fått sukk for meg før ho beordret meg opp på sykkelen og ho skulle sitte på denne kjøretimen hvertfall.
Gikk overraskende lett dette. passasjer merkes jo ved saktekjøring og stans, men i fart er jo passasjer lekende lett så lenge passasjeren følger med på bevegelsene til sykkelen. Nyttig erfaring å ha med seg!
kjører 3 timer denne dagen med henne bakpå, vi kjører det meste fra tett trafikk i høy og lav fart til øde landevei med så godt som ingen trafikk. Ho vil se hva eg kan og deretter bestemme hvordan vi skal legge opp resten. Ho ser mye av dette som sensor påpekte, litt nølende og tidvis dårlig flyt, men ellers fin kjøring mente ho.
Etter første kjøretime ba ho meg bestille ny oppkjøring.
Ho mente eg hadde god "nok" kontroll på landevei og bytrafikk og burde bli klar til å prøve igjen om kort tid. "Bestill ny oppkjøring, så legger vi inn noen timer på bane og landevei når det begynner å nærme seg datoen". som sagt så gjort. Får ny oppkjøring 16. Mai og lærer setter opp noen intensive kjøretimer 14, 15, og 16. Mai.
Eg får noen timer i kjøregård disse dagene. Terpet MYE og Leeeeeenge på alle øvelsene. Mye lenger enn den forrige læreren eg hadde. Men mest fokus legger ho i unnamanøver og krypkjøring for hun ser at der mangler det litt teknikk. Kjører unnamanøver sikkert 50 ganger og det går lenge mellom hver gang eg er i nærheten av en kjegle, og til slutt ber ho meg ta unnamanøver i 70km/t,
"så skal du se at 50km/t blir en lek". "Sitter teknikken, er det fint mulig ta denne øvelsen i denne farta." Eg prøver og kjeglene spruter
kjørelærer flirer og ler og løper og samler kjegler som en ballgutt på tennisbanen.
men til slutt så klarer eg også unnamanøver i opp mot 70km/t. "NÅ ser eg at du kan det" sier lærer. "Ta den én siste gang i 50 km/t nå". det blir som ho hevdet, en lek i denne farta. Fantastisk!
Føler meg mindre stressa for kjøregården nå, men likevel murrer det i bakhodet at krypkjøring beror på litt flaks om eg skal klare det perfekt. Lærer beroliger meg med at i kjøregård, blir krypkjøring vektlagt minst. "Man er ikkje en farlig sjåfør om man ikkje kan krypkjøre skikkelig i gangfart. I trafikken betyr det ingenting om man må sette ned foten innimellom".
Får et par timer i trafikk dagen før oppkjøring og vi øver mye på kryss, rundkjøringer det å holde tritt med trafikken og ikkje bry meg så mye om at speedometeret viser noen km over tillatt fart. "Legger du deg i 68km/t i en 70 sone vil du bli en propp i trafikken. Det vil enhver sensor gi deg trekk for" sier lærer og bedyrer at det er mye bedre å ligge i 73km/t enn å prøve å holde jevnt 70... "da vil du sannsynligvis ligge tidvis under fartsgrensa, og gjør du det på en oppkjøring kan du få mye trekk for det."
Føler meg mye mer klar for oppkjøring nå, og kjenner at valg av ny lærer var et sjakktrekk!
Eg får beskjed om å møte hos lærer 1.5time før eg skal på oppkjøring dagen etter. "Så øver vi på alt litt til, før du skal i ilden. Eg tror du klarer dette helt fint"
16. Mai skilter med strålende vær i motsetning til min forrige oppkjøring. Nervene kommer i det eg våkner om mårran, men eg føler meg mye mer klar enn i fjor!
To be continued..

Nytt år, nye muligheter! For dere som leste min lille historie i fjor, og ønsker å vite hvordan det går, så har eg litt mer å fortelle nå.

Vi beveger oss tilbake til Mars i år. Etter at oppkjøringa gikk fløyten i fjor, så ble eg som nevnt tidligere litt tvilende til kjørelæreren min, så i år gikk eg til en ny kjøreskole.

En kvinnelig kjørelærer nå. Veldig hyggelig dame som vet hvordan man skal lære bort mc kjøring. Vi gikk gjennom kritikkskjemaet eg fikk fra sensor, hun sa umiddelbart at dette er helt enkle ting som vi skal få skikk på. Videre ble hun skikkelig sjokkert over at min forrige lærer aldri satt på med meg i løpet av opplæringsløpet og at eg følgelig aldri hadde prøvd å kjøre med passasjer. "Det er en del av læreplanen" sa ho. "Og hva Hadde skjedd om sensor skal sitte på med deg på oppkjøring? Da Hadde du nok fått panikk da!" Hadde knapt fått sukk for meg før ho beordret meg opp på sykkelen og ho skulle sitte på denne kjøretimen hvertfall.

Gikk overraskende lett dette. passasjer merkes jo ved saktekjøring og stans, men i fart er jo passasjer lekende lett så lenge passasjeren følger med på bevegelsene til sykkelen. Nyttig erfaring å ha med seg!

Etter første kjøretime ba ho meg bestille ny oppkjøring.

Eg får noen timer i kjøregård disse dagene. Terpet MYE og Leeeeeenge på alle øvelsene. Mye lenger enn den forrige læreren eg hadde. Men mest fokus legger ho i unnamanøver og krypkjøring for hun ser at der mangler det litt teknikk. Kjører unnamanøver sikkert 50 ganger og det går lenge mellom hver gang eg er i nærheten av en kjegle, og til slutt ber ho meg ta unnamanøver i 70km/t,




Føler meg mindre stressa for kjøregården nå, men likevel murrer det i bakhodet at krypkjøring beror på litt flaks om eg skal klare det perfekt. Lærer beroliger meg med at i kjøregård, blir krypkjøring vektlagt minst. "Man er ikkje en farlig sjåfør om man ikkje kan krypkjøre skikkelig i gangfart. I trafikken betyr det ingenting om man må sette ned foten innimellom".

Får et par timer i trafikk dagen før oppkjøring og vi øver mye på kryss, rundkjøringer det å holde tritt med trafikken og ikkje bry meg så mye om at speedometeret viser noen km over tillatt fart. "Legger du deg i 68km/t i en 70 sone vil du bli en propp i trafikken. Det vil enhver sensor gi deg trekk for" sier lærer og bedyrer at det er mye bedre å ligge i 73km/t enn å prøve å holde jevnt 70... "da vil du sannsynligvis ligge tidvis under fartsgrensa, og gjør du det på en oppkjøring kan du få mye trekk for det."
Føler meg mye mer klar for oppkjøring nå, og kjenner at valg av ny lærer var et sjakktrekk!
Eg får beskjed om å møte hos lærer 1.5time før eg skal på oppkjøring dagen etter. "Så øver vi på alt litt til, før du skal i ilden. Eg tror du klarer dette helt fint"

16. Mai skilter med strålende vær i motsetning til min forrige oppkjøring. Nervene kommer i det eg våkner om mårran, men eg føler meg mye mer klar enn i fjor!
To be continued..

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Ja skriv da.. sitter å venter 
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Sol!! Fantastisk vær og tørre veier. Alt ligger til rette for en dag på motorsykkel.
Eg kjører avgårde og møter kjørelærer på skolen kl 0700. Vi går gjennom sykkelen og terper litt på sikkerhetskontrollen før vi kjører avgårde til kjøregården hvor førerprøve skal starte kl 0830.
Opplegget er det samme som sist. 4 kandidater skal vurderes i kjøregård, før vi møter på trafikkstasjonen senere på dagen for kjøring i trafikk om kjøregården godkjennes. Eg er den eneste som skal opp til tung mc idag. 2 skal kjøre opp til A1 og en annen skal ha A2.
Eg får nesten en hel time å øve i kjøregård og eg kjenner at øvinga med lærer de siste dagene har hjulpet veldig mykje! Bruker mest tid på krypkjøring, for der sliter eg litt fortsatt. Foten går nedi innimellom og kjegler velter, men prøver å holde hodet kaldt likevel.
Ellers har eg god kontroll på de andre øvelsene og lærer syns det ser bra ut.
Klokka blir halv ni, og sensor vinker på meg - here we go again..
Nye sensorer i år. Begge er svært hyggelige og lette å prate med. Vi går gjennom i detalj om hva som skal skje og eg får god tid til stille spørsmål underveis om noe skulle være uklart. "Dersom du viser meg at du er trygg på sykkelen nå i kjøregården, så skal vi ut i trafikk senere idag, men dersom eg ser at du ikkje behersker øvelsene godt nok her, så avsluttes prøven fordi det kan være farlig å kjøre med deg i trafikk.. er du klar?" "Ehh... ja" sier eg og Sensor drar fram en iPad og det trekkes et sikkerhetspørsmål.
"Ja" sier sensor "du skal få lov å kontrollere å forklare kontroll av hjelmen din!" Eg Blir litt paff..
Eg har vært så konsentrert om sykkelen når eg har øvd på disse spørsmålene at hjelmen har eg helt glemt av! Men eg drar fram hjelmen og snakker om riper og skader, hakestropp, E merking og visir.. glemmer sikkert mykje, men sensor virker fornøyd med svaret uten at han gir noen bekreftelse på det.
Så bærer det avgårde i krypkjøring. Fryktelig nervøs men fast bestemt på å klare det denne gangen. Triller sykkelen til start, starter opp og setter i gang. Eg vingler veldig i starten, men kommer meg greit gjennom første sving. Kjenner eg er borti ei kjegle med foten på andre kjegle men kommer meg inn i garasjen uten å sette ned en fot...puh.. snur greit i garasjen og kommer meg tilbake til start uten en fot i bakken på første runde! Andre runde tar eg en litt for krapp sving og kommer skjevt inn i kjeglene. Hører at en kjegle velter bak meg, og nå går foten i bakken først én gang og så to ganger i det eg entrer garasjen. F.....
kjører tilbake til start og fullfører øvelsen. Ikkje perfekt men mye bedre enn i fjor tenker eg.. og prøver å ikkje henge for mye med hodet.
Vi går videre til sving, brems i sving og nødbrems. alle disse fikser eg greit, og tenker ikkje noe særlig over om eg gjorde noe feil her.
Så tilslutt unnamanøver. Tørt føre gjør meg tryggere. Eg gjorde jo denne øvelsen i 70km/t for 2 dager siden! 50 er jo ingenting!
og det går fint. Ingen kjegler rørt og føler eg viser en godkjent unnamanøver. Sensor kommer bort til meg og sier, "eg skal ikkje si så mye om kjøringa di enda, men det ender på en totalvurdering. vi treffes på trafikkstasjonen kl 1045." Nå er utgangspunktet MYE bedre enn i fjor og tenker at idag KAN eg få en bokstav til på førerkortet!
I år som i fjor løser eg ventinga før møte på vegvesenet med å kjøre rundt i trafikk med bil og få overblikk over ting eg må passe på under oppkjøringa.
Møter på utenfor sensors kontor kl 1040. Sola er begynt å ta skikkelig tak og temperaturen i kjøredressen stiger veldig fort! Finner meg en liten flekk med skygge i det sensor kommer ut. "Kan eg få låne hjelmen din?" Sier sensor og plasserer intercomen. Vi tester om den virker og... nei... det gjør den jo ikkje.
Sensor fomler noe veldig og virker ikkje til å skjønne bæret av hvorfor den ikkje vil koble seg opp mot hans egen...
etter endel banning og sukk og stønn får han det endelig til. "Går ikkje alltid helt knirkefritt for oss sensorer heller ser du" sier han med et flir.
Sensor skal kjøre bak meg denne gangen også
heldigvis ingen passasjer på oppkjøring idag heller. En annen kandidat som kjører A1 starter samtidig med meg med den andre sensoren.
Ut på veien nå og sensors første beskjed er ta til høyre ut fra trafikkstasjonen. Akkurat som min forrige oppkjøring. "Følg veien til eg gir en ny beskjed". Det er 70 sone og eg legger meg i overkant av 70. Kjører et godt stykke med 70, 50 og 80 sone og legger meg hele tiden noe over fartsgrensa slik kjørelærer mente eg burde. Sensor sier at eg skal ta neste til høyre... hmmm..
dette minner mistenkelig om min forrige oppkjøring. Kjører nøyaktig samme ruta,bare at vi hoppet over en avstikker inn i et boligfelt.. ett felt nå og 80 sone. Mykje svinger med vekslende god/dårlig sikt. I år som i fjor konsentrer eg meg lite om speedometeret her og prøver å holde en god flyt i passende fart før og ut av svingene. Etter ei lita stund tar vi igjen en bil.. den ligger konstant i 60-70
eg tenker at det er best å kjøre forbi for å fortsette i samme dur. Kjører forbi på en fin oversiktlig strekke og tenker at dette gikk jo fint.. Kjører så ca 1 km til før sensor sier " Da kan du finne en plass å snu, og kjøre tilbake samme vei" nå er vi på nøyaktig samme sted som sist oppkjøring og eg er dermed overbevist om at eg utrolig nok har fått nøyaktig lik oppkjøring som sist!
Kjører fint tilbake til eg kommer til hovedveien igjen. Nå er det et kryss og eg venter på beskjed fra sensor hvilken vei eg skal ta her. Men han er stum.
Da spør eg "høyre eller venstre?" Får ikkje noe svar og mistenker da at intercomen har sviktet..
eg tar en sjans på at venstre er riktig vei (tilbake mot trafikkstasjonen) og stopper så på en busstopp, snur meg mot sensor og peker på intercomen.
sensor går av sykkelen og kommer fram til meg og sier "Den ubrukelige dritt intercomen har sviktet igjen, bare glem det og kjør tilbake til trafikkstasjonen. Du kan vel veien dit herfra?" Eg nikker og vi kjører fint tilbake til sensors kontor.
Vel framme har eg en ok følelse på at det kanskje gikk bra idag.. Sensor spør om eg har noe eg vil kommentere om kjøringa mi idag.. "Nei egentlig ikkje.. har igrunn gjort det kan etter beste evne idag. Selv om eg rota det noe til på krypkjøring føler eg at kjøregården gikk greit og at eg kanskje fikk vist at eg har kontroll på de fleste øvelsene. I trafikk synes eg det gikk fint igrunn.. kan ikkje komme på noen spesifikke hendelser som ikkje gikk så bra?"
Ok, sier sensor "eg går inn å skriver litt, så kommer du inn når eg sier ifra"
Nervene kommer, men eg har en god følelse. Hva kan eg ha gjort feil idag som skulle gjøre meg uegnet til å kjøre motorsykkel..?
Sensor ber meg komme inn. Og ber meg sitte ned. Ser på meg og sier "du kjører litt fort..!"
kjenner alt blodet forsvinner fra ansiktet og eg blir nesten litt kvalm.. "du ligger stort sett over fartsgrensa på to feltsvei og litt vél fort til tider. På det meste var du opp i 89km/t når du kjørte forbi den bilen."
Men sier sensor. "Dette er en godkjent førerprøve. Du viser meg et fremragende sporvalg og plassering. farten og plasserung er naturlig gjennom uoversiktlige svinger og du viser god kontroll på sykkelen." "At du ikkje klarte krypkjøring 100% har eg ikkje notert meg engang. Det har ingenting å si når kjøregården ellers var godt utført. Så gratulerer, du er klar for å øve videre på egenhånd!"
Eg takker sensor med et håndtrykk og går å bestiller meg nytt førerkort!
Eg har nå hatt lappen i snart 3uker og 1500km. Livet er fantastisk!

Eg kjører avgårde og møter kjørelærer på skolen kl 0700. Vi går gjennom sykkelen og terper litt på sikkerhetskontrollen før vi kjører avgårde til kjøregården hvor førerprøve skal starte kl 0830.
Opplegget er det samme som sist. 4 kandidater skal vurderes i kjøregård, før vi møter på trafikkstasjonen senere på dagen for kjøring i trafikk om kjøregården godkjennes. Eg er den eneste som skal opp til tung mc idag. 2 skal kjøre opp til A1 og en annen skal ha A2.
Eg får nesten en hel time å øve i kjøregård og eg kjenner at øvinga med lærer de siste dagene har hjulpet veldig mykje! Bruker mest tid på krypkjøring, for der sliter eg litt fortsatt. Foten går nedi innimellom og kjegler velter, men prøver å holde hodet kaldt likevel.


Klokka blir halv ni, og sensor vinker på meg - here we go again..

Nye sensorer i år. Begge er svært hyggelige og lette å prate med. Vi går gjennom i detalj om hva som skal skje og eg får god tid til stille spørsmål underveis om noe skulle være uklart. "Dersom du viser meg at du er trygg på sykkelen nå i kjøregården, så skal vi ut i trafikk senere idag, men dersom eg ser at du ikkje behersker øvelsene godt nok her, så avsluttes prøven fordi det kan være farlig å kjøre med deg i trafikk.. er du klar?" "Ehh... ja" sier eg og Sensor drar fram en iPad og det trekkes et sikkerhetspørsmål.
"Ja" sier sensor "du skal få lov å kontrollere å forklare kontroll av hjelmen din!" Eg Blir litt paff..

Så bærer det avgårde i krypkjøring. Fryktelig nervøs men fast bestemt på å klare det denne gangen. Triller sykkelen til start, starter opp og setter i gang. Eg vingler veldig i starten, men kommer meg greit gjennom første sving. Kjenner eg er borti ei kjegle med foten på andre kjegle men kommer meg inn i garasjen uten å sette ned en fot...puh.. snur greit i garasjen og kommer meg tilbake til start uten en fot i bakken på første runde! Andre runde tar eg en litt for krapp sving og kommer skjevt inn i kjeglene. Hører at en kjegle velter bak meg, og nå går foten i bakken først én gang og så to ganger i det eg entrer garasjen. F.....

Vi går videre til sving, brems i sving og nødbrems. alle disse fikser eg greit, og tenker ikkje noe særlig over om eg gjorde noe feil her.

Så tilslutt unnamanøver. Tørt føre gjør meg tryggere. Eg gjorde jo denne øvelsen i 70km/t for 2 dager siden! 50 er jo ingenting!

I år som i fjor løser eg ventinga før møte på vegvesenet med å kjøre rundt i trafikk med bil og få overblikk over ting eg må passe på under oppkjøringa.
Møter på utenfor sensors kontor kl 1040. Sola er begynt å ta skikkelig tak og temperaturen i kjøredressen stiger veldig fort! Finner meg en liten flekk med skygge i det sensor kommer ut. "Kan eg få låne hjelmen din?" Sier sensor og plasserer intercomen. Vi tester om den virker og... nei... det gjør den jo ikkje.



Sensor skal kjøre bak meg denne gangen også

Ut på veien nå og sensors første beskjed er ta til høyre ut fra trafikkstasjonen. Akkurat som min forrige oppkjøring. "Følg veien til eg gir en ny beskjed". Det er 70 sone og eg legger meg i overkant av 70. Kjører et godt stykke med 70, 50 og 80 sone og legger meg hele tiden noe over fartsgrensa slik kjørelærer mente eg burde. Sensor sier at eg skal ta neste til høyre... hmmm..


Kjører fint tilbake til eg kommer til hovedveien igjen. Nå er det et kryss og eg venter på beskjed fra sensor hvilken vei eg skal ta her. Men han er stum.



Vel framme har eg en ok følelse på at det kanskje gikk bra idag.. Sensor spør om eg har noe eg vil kommentere om kjøringa mi idag.. "Nei egentlig ikkje.. har igrunn gjort det kan etter beste evne idag. Selv om eg rota det noe til på krypkjøring føler eg at kjøregården gikk greit og at eg kanskje fikk vist at eg har kontroll på de fleste øvelsene. I trafikk synes eg det gikk fint igrunn.. kan ikkje komme på noen spesifikke hendelser som ikkje gikk så bra?"

Nervene kommer, men eg har en god følelse. Hva kan eg ha gjort feil idag som skulle gjøre meg uegnet til å kjøre motorsykkel..?

Sensor ber meg komme inn. Og ber meg sitte ned. Ser på meg og sier "du kjører litt fort..!"
](./images/smilies/grrr.gif)

Men sier sensor. "Dette er en godkjent førerprøve. Du viser meg et fremragende sporvalg og plassering. farten og plasserung er naturlig gjennom uoversiktlige svinger og du viser god kontroll på sykkelen." "At du ikkje klarte krypkjøring 100% har eg ikkje notert meg engang. Det har ingenting å si når kjøregården ellers var godt utført. Så gratulerer, du er klar for å øve videre på egenhånd!"
Eg takker sensor med et håndtrykk og går å bestiller meg nytt førerkort!




Eg har nå hatt lappen i snart 3uker og 1500km. Livet er fantastisk!

-
- Innlegg: 17
- Registrert: 30 okt 2015, 22:44
- Motorsykkelen din: Yamaha MT09 Tracer 2015
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer! Morro å lese hele historien din.
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer så mye! 

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer så mye 
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer så mye!! dette var veldig artig å lese. Har selv startet med MC lappen, fortsatt ikke fått tatt mitt første kjøretime. 12 Juni vil eventyret mitt starte
lært mye av historien din! Det skal jeg ta med videre til min oppkjøring!

Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Morsom lesning. Gratulerer med lapp 
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer så mye! Legger merke til hvor forskjellig du beskriver oppkjøringsdag 1 og 2. På 1'ern har jeg en følelse av at du veit at dette ikke kommer til å holde. På 2 er du klar for lappen. Betryggende å lese hvor gode sensorene dine er til å bedømme deg.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer!
8-)
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer - og takk for spennende lesing! :)
Mvh.
Tord F
- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer
Tord F
- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer! :)
Honda CBR250R '12 --> Honda CB500F '13 --> Honda VFR800 VTEC '08 --> Suzuki GSX-R 600 '10 --> BMW S1000R '15 --> BMW R1200GS Rallye '17
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer med lappen!
Veldig interessant å lese fortellingen din om veien dit

Veldig interessant å lese fortellingen din om veien dit

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Takk for gratulasjoner folkens! Eg koser meg virkelig om dagen. det har jo vært nydelig sykkelvær helt siden eg tok lappen. Herlige dager!
Har ingenting å utsette på sensorene. Dyktige mennesker som kan sitt fag. All kritikk eg har fått av de har ikkje vært annet enn veldig nyttig.
og Takk for at du gidder å lese!

Morro å høre! Lykke til! Da håper eg du har lappen i hånda før sommeren er overSulSul skrev: 03 jun 2018, 16:49 Gratulerer så mye!! dette var veldig artig å lese. Har selv startet med MC lappen, fortsatt ikke fått tatt mitt første kjøretime. 12 Juni vil eventyret mitt startelært mye av historien din! Det skal jeg ta med videre til min oppkjøring!

Eg var helt klart mye mer klar i år enn i fjor. Utrolig hvor mykje det har å si å ha en dyktig kjørelærer. Lærte mer av ho på tre dager enn hva eg fikk inn i løpet av alle de obligatoriske timene med den første læreren.niko skrev: 03 jun 2018, 19:35 Gratulerer så mye! Legger merke til hvor forskjellig du beskriver oppkjøringsdag 1 og 2. På 1'ern har jeg en følelse av at du veit at dette ikke kommer til å holde. På 2 er du klar for lappen. Betryggende å lese hvor gode sensorene dine er til å bedømme deg.
Har ingenting å utsette på sensorene. Dyktige mennesker som kan sitt fag. All kritikk eg har fått av de har ikkje vært annet enn veldig nyttig.

Takk skal du ha!Skogstrollet skrev: 03 jun 2018, 22:06 Gratulerer med lappen!![]()
Veldig interessant å lese fortellingen din om veien dit![]()
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer med sertifikat!
Morsomt med thrillerlesing på kveldingen
Kjenner meg igjen på følelsen du beskrev etter du strøk i fjor høst. Jeg strøk også på kjøregården første gang. Følelsen jeg hadde resten av den dagen må være det nærmeste jeg noen gang har vært depressiv.


Kjenner meg igjen på følelsen du beskrev etter du strøk i fjor høst. Jeg strøk også på kjøregården første gang. Følelsen jeg hadde resten av den dagen må være det nærmeste jeg noen gang har vært depressiv.
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: Min start.. opplæring, kjøreskole, oppkjøring og gammel sykkel.
Gratulerer! Og takk for at du deler historien din.