Kan ikke være solgt mange nei :


Jeg tror faktisk at vinteregenskapene til Niken er en god del bedre enn en motorsykkel med to hjul. Nettopp fordi den har to hjul foran. Jeg vet at Yamaha Bergen utstyrer sin demo-Niken med piggdekk og har den tilgjengelig hele vinteren. De har gode erfaringer med den. Nå er vel kanskje ikke Bergen det mest egnede stedet å teste sykkelen på vinterføre, men også der har de jo tidvis vinter.Juicebox skrev: 02 mai 2020, 15:21 Jeg kan ikke se for meg den som en politisykkel, og iallefall ikke til vinteren. Denne vil ikke stå oppreist uten støtte så det å miste grep kan være fatalt. Altså på is og snø. Den er for bred til å filtrere gjennom trafikken effektiv. Jeg har også sett politi på mc i vinter, men som oftest på motorveier og veier der det er kraftig saltet. Det at det funker å bruke to hjul under slik forhold så ser jeg ikke grunnen til at en ekstra hjul skal bidra med så mye mer til at politiet vil vurdere niken.
Ja nettopp, slik som andre politisykler. Hvorfor bytte plattform da? Jeg tror ikke at gevinsten er stor nok for at Niken blir noe politisykkel. Det er jo nettopp det at sykler og Niken ikke er effektiv i vinterføre kontra et kjøretøy med fire hjul. Jeg skjønner at Niken fysisk har bedre veigrep med sine tre hjul, men den blir håpløs på snø og is når driften skjer på bakhjulet. Den går selvsagt fremover, men effektivt? Tvilerkjellv skrev: 02 mai 2020, 17:07Jeg tror faktisk at vinteregenskapene til Niken er en god del bedre enn en motorsykkel med to hjul. Nettopp fordi den har to hjul foran. Jeg vet at Yamaha Bergen utstyrer sin demo-Niken med piggdekk og har den tilgjengelig hele vinteren. De har gode erfaringer med den. Nå er vel kanskje ikke Bergen det mest egnede stedet å teste sykkelen på vinterføre, men også der har de jo tidvis vinter.Juicebox skrev: 02 mai 2020, 15:21 Jeg kan ikke se for meg den som en politisykkel, og iallefall ikke til vinteren. Denne vil ikke stå oppreist uten støtte så det å miste grep kan være fatalt. Altså på is og snø. Den er for bred til å filtrere gjennom trafikken effektiv. Jeg har også sett politi på mc i vinter, men som oftest på motorveier og veier der det er kraftig saltet. Det at det funker å bruke to hjul under slik forhold så ser jeg ikke grunnen til at en ekstra hjul skal bidra med så mye mer til at politiet vil vurdere niken.
Det er jo nettopp veigrepet som gir Niken et fortrinn. To dekk på veien foran, og ekstra vekt både i front og bak. Økt vekt på bakhjulet fordi førerposisjon er flyttet bakover på sykkelen. To hjul foran gir ekstra veigrep, det gir også mye bedre retningsstabilitet. Om ett av hjulene mister grepet for eksempel på sporete underlag har gjerne det andre framhjulet grep.
Bredden på Niken har ingen betydning. Den er ikke mer enn 5 cm bredere enn en MT-09 som den har nært slektskap til. Politiet kjører vel også med sidevesker, de blir uansett bredere enn fronten. Niken står ikke oppreist uten støtte nei, men det gjør jo heller ikke andre politimotorsykler.
Ja noe mer blir det naturlig nok. Framdekk byttes i par når de skal byttes. Bremseklosser foran trenges 4 sett. Dempere foran er det bare to av som på andre motorsykler. Det ser ut som det er to på hver side, men det er bare det ene beinet som har fjær og demper. Det andre er der kun for styring. Det er en del mer stag og leamikk høyere opp i forstillingen som selvfølgelig må få noe service og nye deler etter hvert, på samme måte som baksving og lenkearmer trenger nye foringer og lager etter hvert på alle motorsykler.cannon skrev: 03 mai 2020, 10:14 Det neste er vel nevnt og ment her, men hva med driftskostnader? Dekksett? Service på dempere? Bremseklosser? Reservedeler etter krasj? Jeg tror det blir dyrt.
Nå var jo ikke Yamaha først ute med to framhjul da, så veldig nyskapende er ikke ideen.kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann. Bjerknez mener den burde vært utstyrt med "self-hold" funksjon og bli et alternativ for funksjonshemmede. Kanskje det. Slik Niken er bygget er det faktisk en enkel sak å legge inn en slik funksjon om noen skulle ønske seg det. Men slike bruksområder har ikke vært i tankene til produktutviklerne av Niken, det er ikke det som er ideen bak den. Heller ikke at den skulle bli unik på vinterføre.
Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
At en slik nytenking skaper følelser blant motorsyklister er helt vanlig. Også at det oppstår skepsis og utskjelling. Helt normalt. Det er veldig mange motorsykkelentusiaster som har streke meninger om hvordan en motorsykkel skal se ut, og alt som avviker fra det må gjennomgå. Slik er det når det kommer noe nytt og helt annerledes. Det er modig gjort av Yamaha å prøve, akkurat som det er modig gjort av Harley Davidson å bygge elektriske motorsykler. Disse har også mottatt en betydelig mengde tilbakemeldinger..
Jeg tror heller ikke Niken blir noen salgssuksess. Ikke at trehjulskonseptet er framtida for motorsykler i sport/touringklassen heller. Men som Yamahamann kjenner jeg på stolthet over at Yamaha valgte å bygge den, slippe den på markedet. Jeg håper at jeg en gang får anledning til å prøve den, men om jeg selv vil eie den det er jeg ikke så sikker på.
Joda, italienerne, nærmere bestemt Piaggio, har hatt suksess med sine trehjulsscootere. Trehjulskonseptet passer nok bedre til denne typen kjøretøy egnet for massene enn Niken, som ganske sikkert forblir et nisjeprodukt.simpson skrev: 03 mai 2020, 10:50Det var Brudeli Tech som fant opp denne løsningen:kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
https://www.bygdeposten.no/lokale-nyhet ... 43-1869505
Nå var jo ikke Yamaha først ute med to framhjul da, så veldig nyskapende er ikke ideen.
Italienere laget dette for mange år siden, men med bedre suksess enn Yamaha.
Nei, Yamaha er ikke først ute med tre hjul. Fra før finnes en rekke forsøk som ikke kom i produksjon, og det finnes en del scootere som er bygget for å kunne balansere selv eller låses slik at man ikke trenger sette ned en fot om det blir stopp i et lyskryss for eksempel. Dette var grunnideen for disse, bygget først og fremst for urbant bruk og pendlertrafikk. Yamaha er også med i dette segmentet med trehjulsscooteren Tricity 125 som kom i 2012, og en ny 300cc scooter som er forsinket lansert pga. midlertidig koronastengt fabrikk. Flere av disse kan også kjøres på B-førerkort. Sammenlignet med Niken er forstillingen på disse ikke spesielt avansert. Det finnes også noen trikes og varemopeder med to framhjul. Disse er stive og krenger ikke. Snøscootere på hjul holder vi utenfor denne sammenligningen. (CanAm Spyder og lignende.)simpson skrev: 03 mai 2020, 10:50Nå var jo ikke Yamaha først ute med to framhjul da, så veldig nyskapende er ikke ideen.kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann. Bjerknez mener den burde vært utstyrt med "self-hold" funksjon og bli et alternativ for funksjonshemmede. Kanskje det. Slik Niken er bygget er det faktisk en enkel sak å legge inn en slik funksjon om noen skulle ønske seg det. Men slike bruksområder har ikke vært i tankene til produktutviklerne av Niken, det er ikke det som er ideen bak den. Heller ikke at den skulle bli unik på vinterføre.
Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
At en slik nytenking skaper følelser blant motorsyklister er helt vanlig. Også at det oppstår skepsis og utskjelling. Helt normalt. Det er veldig mange motorsykkelentusiaster som har streke meninger om hvordan en motorsykkel skal se ut, og alt som avviker fra det må gjennomgå. Slik er det når det kommer noe nytt og helt annerledes. Det er modig gjort av Yamaha å prøve, akkurat som det er modig gjort av Harley Davidson å bygge elektriske motorsykler. Disse har også mottatt en betydelig mengde tilbakemeldinger..
Jeg tror heller ikke Niken blir noen salgssuksess. Ikke at trehjulskonseptet er framtida for motorsykler i sport/touringklassen heller. Men som Yamahamann kjenner jeg på stolthet over at Yamaha valgte å bygge den, slippe den på markedet. Jeg håper at jeg en gang får anledning til å prøve den, men om jeg selv vil eie den det er jeg ikke så sikker på.
Italienere laget dette for mange år siden, men med bedre suksess enn Yamaha.
De fleste som uttaler seg om Niken sammenligner den med trehjuls scootere, og har ikke selv prøvd Niken. Det er ikke direkte sammenlignbart selv det er noen fellestrekk.AJ skrev: 03 mai 2020, 11:41Joda, italienerne, nærmere bestemt Piaggio, har hatt suksess med sine trehjulsscootere. Trehjulskonseptet passer nok bedre til denne typen kjøretøy egnet for massene enn Niken, som ganske sikkert forblir et nisjeprodukt.simpson skrev: 03 mai 2020, 10:50Det var Brudeli Tech som fant opp denne løsningen:kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
https://www.bygdeposten.no/lokale-nyhet ... 43-1869505
Leanster.jpg
Nå var jo ikke Yamaha først ute med to framhjul da, så veldig nyskapende er ikke ideen.
Italienere laget dette for mange år siden, men med bedre suksess enn Yamaha.
Men hvem vet, kanskje konseptet tar av om noen å?
Hvorfor?niko skrev: 03 mai 2020, 17:35 Så de i bruk på Tour de France. Til slik bruk må de jo være glimrende. Politi? Lege?
Førekort klasse a vs bGrendel skrev: 03 mai 2020, 17:25 Trehjuls scootere, som Piaggio, har ikke lov til å kjøre i kollektivfeltet. Niken kan. Det er en stor fordel til pendlere.
8-)
Jeg har prøvd Niken og kan bekrefte at dette var min opplevelse også.kjellv skrev: 03 mai 2020, 12:16 De som har kjørt den sier at den oppleves helt som en motorsykkel, og de glemmer at det er to framhjul når den kjøres. Samtidig føles den svært trygg.
Dette stemmer med det selgeren fra Speed MC sa da jeg spurte han om nettopp dette. Tror det var i juni i fjor og på det tidspunktet hadde de ikke solgt en eneste en. Han nevnte også at Yamaha antagelig ikke hadde noen ambisjoner om at dette skal bli noen salgssuksess. Jeg vet ikke helt hva motivasjonen til Yamaha er, men det er jo fint at produsentene prøver nye ting tenker jeg da.kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann.
Enn om Yamaha heller brukte sin kreative ingeniørkunst til å utvikle en ny Super Tenere? Det ville vært noe og sannsynligvis noe de fikk salg på:thumleftSakkle skrev: 03 mai 2020, 23:24Jeg har prøvd Niken og kan bekrefte at dette var min opplevelse også.kjellv skrev: 03 mai 2020, 12:16 De som har kjørt den sier at den oppleves helt som en motorsykkel, og de glemmer at det er to framhjul når den kjøres. Samtidig føles den svært trygg.
Dette stemmer med det selgeren fra Speed MC sa da jeg spurte han om nettopp dette. Tror det var i juni i fjor og på det tidspunktet hadde de ikke solgt en eneste en. Han nevnte også at Yamaha antagelig ikke hadde noen ambisjoner om at dette skal bli noen salgssuksess. Jeg vet ikke helt hva motivasjonen til Yamaha er, men det er jo fint at produsentene prøver nye ting tenker jeg da.kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann.
Tja... men nå har jo Yamaha holdt koken i ganske mange år og tjener nok gode penger.Ketil skrev: 03 mai 2020, 23:34 Enn om Yamaha heller brukte sin kreative ingeniørkunst til å utvikle en ny Super Tenere? Det ville vært noe og sannsynligvis noe de fikk salg på:thumleft
Ut fra hva jeg leser i tråden, så er ikke dette trehjulskonseptet noe som er funnet opp eller kan betraktes som nyskapende av Yamaha. Det kan være at Niken i sin helhet er en slags nyskapning da den er laget som en motorsykkel, men hvordan i alle dager har Yamaha råd til å spytte ut noe på markedet dem VET ikke kommer til å selge mye av? Yamaha er et solid merke, men SÅ god råd tror jeg ikke dem har, for slike ting ser jeg for meg koster veldig mye penger.kjellv skrev: 03 mai 2020, 10:25 Det er vel ingen, ikke engang Yamaha selv som har trodd eller forventet av Nikenkonseptet skulle bli en revolusjon eller selge i bøtter og spann. Bjerknez mener den burde vært utstyrt med "self-hold" funksjon og bli et alternativ for funksjonshemmede. Kanskje det. Slik Niken er bygget er det faktisk en enkel sak å legge inn en slik funksjon om noen skulle ønske seg det. Men slike bruksområder har ikke vært i tankene til produktutviklerne av Niken, det er ikke det som er ideen bak den. Heller ikke at den skulle bli unik på vinterføre.
Det er ideen om bedre veigrep i sving som ble testet ut. Ideen bak konseptet er Norsk. Det er en Norsk oppfinnelse, men jeg husker ikke i farta hvem som oppfant det. Yamaha kjøpte oppfinnelsen og utviklet Niken. Det ble så bra at Niken ble produsert i et visst opplag og sluppet på markedet.
At en slik nytenking skaper følelser blant motorsyklister er helt vanlig. Også at det oppstår skepsis og utskjelling. Helt normalt. Det er veldig mange motorsykkelentusiaster som har streke meninger om hvordan en motorsykkel skal se ut, og alt som avviker fra det må gjennomgå. Slik er det når det kommer noe nytt og helt annerledes. Det er modig gjort av Yamaha å prøve, akkurat som det er modig gjort av Harley Davidson å bygge elektriske motorsykler. Disse har også mottatt en betydelig mengde tilbakemeldinger..
Jeg tror heller ikke Niken blir noen salgssuksess. Ikke at trehjulskonseptet er framtida for motorsykler i sport/touringklassen heller. Men som Yamahamann kjenner jeg på stolthet over at Yamaha valgte å bygge den, slippe den på markedet. Jeg håper at jeg en gang får anledning til å prøve den, men om jeg selv vil eie den det er jeg ikke så sikker på.