Strøk på oppkjøring - hjelp

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 14:22 Smak og behag så klart. Motormessig har vertfall Hondaen lite å stille opp med.

Slenger meg på. For en som ikke har lappen, eller som har en fersk A på førerkortet er en 650F helt prima. Sprek, lett å håndtere, fin på pris og veldig billig å forsikre. Sikkert mye billigere enn Street Triple'en.

Det er etter min mening en perfekt førstegangssykkel om man skal ha en ny nakensykkel i det lavere prissegmentet. Jeg ville også vurdert en brukt Honda Hornet eller Suzuki GS600. De er litt kvassere på toppen og mye billigere.

Det virker som en del er inne har glemt hvor JÆVLIG gøy det er å kjøre egen motorsykkel etter vellykka førerprøve. Det burde stå i fokus, og dernest kan man fokusere på hvilken sykkel man bør velge. Da er det hvert fall logisk i mitt hode å velge noe som er rimelig, lett å håndtere for en fersking og som samtidig appellerer til hjertet. Det kan en Honda CB 650F HELT FINT gjøre.

Jeg syns også det er en fornuftig tanke å starte i nedre sjiktet for deretter å bevege seg oppover etterhvert som selvtilliten og erfaringen øker.

Legg heller litt ekstra i en god hjelm, gode kjøreklær og hansker!
Sist redigert av Dansekris den 01 nov 2017, 18:44, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

MorganX skrev: 01 nov 2017, 17:51 Kanskje greit å ikke kjøpe en Triumph Street Triple som første sykkel... ville heller sett på Honda 650 F eller N eller en brukt Yamaha MT07 eller en Kawa er6 eller lign. Å svi av 150000 for en førstegangs sykkel mener jeg er tull... ihvertfall før hun har fått lappen. Du er en erfaren sjåfør Bjerknez og må ikke ta utgangspunkt i ditt ståsted her og nå når du gir råd på hvilken sykkel hun som fersk sjåfør bør kjøpe, men heller se og tenke på hvordan du selv var med sylfersk lappen i lomma.. og som vi alle vet så valgte du en cruiser som første sykkel.
Ja mitt førstevalg var en cruiser som kostet meg 170.000. Nå vil jeg påstå at en 1300cc 300kg tung cruiser er vesentlig vanskeligere å kjøre enn en lett gateorientert sykkel som en street triple hadde nok fungert bedre med tanke på det å lære å kjøre sykkel.

Nå har jeg vel fått med meg at det i utgangspunktet er en nakensykkel som ønskes og da er det det jeg anbefaler ut fra det jeg vet så langt. Jeg valgte en cruiser fordi det var det jeg ville ha.

Men du har rett i at en hvilken som helst motorsykkel vil være gøy den første tiden. Men velger man noe annet enn de aller kjipeste så har man liksom litt å vokse på.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Juicebox »

Ut ifra alle syklene trådstarter har vist oss, så er ingen nakensykler med. Alle har frontkåper.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vil nå kalle disse syklene nakensykler med kåpe jeg da. Det er vertfal langt fra cruisere og adventure segmentet. Kanskje nærmere sportstourer segmentet, men det er nå innafor nok mener jeg. Det jeg har uttalt meg om her er motorene og spesielt de firesylindrede.

Uansett mange gode råd her, men jeg står fast ved det jeg mener om de japanske 4-sylindrede 600cc i 100.000 kroners klassen (ny)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av ejs »

Må vel være uten noen form for halv/helkåpe for å kalles nakensykkel. :[-X :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Tja... mulig det... men det må da uansett være lov til å komme med nien innspill på alternative sykler som ikke finnes så langt unna.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 13:33 Jeg har ikke kjørt fz6 men derimot CB650F. Du store for noe triste saker. Skrelle poteter er mer spennende...
Selv kjørte jeg FZ6-N på kjøreskole, jeg skulle gjerne fått kjørt den igjen med eget sertifikat å kjøre på. Jeg vil mene at det kan være en sprek og fin sykkel som er både lett å håndtere og mer eller mindre skuddsikker. Joda, det er en budsjett-sykkel fra Yamaha, den har nesten tuta som ekstrautstyr. Lurer på om det var fulleffektsutgaven jeg kjørte på 106Hk. Overraskende bra drag i den bra bunn. Kjøreskolen kjøpte en splitter ny XJ6 som jeg etterhvert begynte å kjøre på. Jeg ville fort tilbake til den nesten 15 år gamle sliteren igjen til kjørelærerens store overraskelse. XJ6en gikk DÅRLIG.
En kollega har FZ6-N, men ikke fulleffekt. Han sliter på langtur på 40-mils etappene. Når vi runder 30 mil, så ligger han rett ut på magen med beina strakt ut bak.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

MorganX skrev: 01 nov 2017, 17:51 Kanskje greit å ikke kjøpe en Triumph Street Triple som første sykkel... ville heller sett på Honda 650 F eller N eller en brukt Yamaha MT07 eller en Kawa er6 eller lign. Å svi av 150000 for en førstegangs sykkel mener jeg er tull... ihvertfall før hun har fått lappen. Du er en erfaren sjåfør Bjerknez og må ikke ta utgangspunkt i ditt ståsted her og nå når du gir råd på hvilken sykkel hun som fersk sjåfør bør kjøpe, men heller se og tenke på hvordan du selv var med sylfersk lappen i lomma.. og som vi alle vet så valgte du en cruiser som første sykkel.
Tusen takk for tips :twothumbs: I agree ;)
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Dansekris skrev: 01 nov 2017, 18:32
Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 14:22 Smak og behag så klart. Motormessig har vertfall Hondaen lite å stille opp med.

Slenger meg på. For en som ikke har lappen, eller som har en fersk A på førerkortet er en 650F helt prima. Sprek, lett å håndtere, fin på pris og veldig billig å forsikre. Sikkert mye billigere enn Street Triple'en.

Det er etter min mening en perfekt førstegangssykkel om man skal ha en ny nakensykkel i det lavere prissegmentet. Jeg ville også vurdert en brukt Honda Hornet eller Suzuki GS600. De er litt kvassere på toppen og mye billigere.

Det virker som en del er inne har glemt hvor JÆVLIG gøy det er å kjøre egen motorsykkel etter vellykka førerprøve. Det burde stå i fokus, og dernest kan man fokusere på hvilken sykkel man bør velge. Da er det hvert fall logisk i mitt hode å velge noe som er rimelig, lett å håndtere for en fersking og som samtidig appellerer til hjertet. Det kan en Honda CB 650F HELT FINT gjøre.

Jeg syns også det er en fornuftig tanke å starte i nedre sjiktet for deretter å bevege seg oppover etterhvert som selvtilliten og erfaringen øker.

Legg heller litt ekstra i en god hjelm, gode kjøreklær og hansker!
Supert! :thumleft tusen hjertlig. Blir nok en sykkel for mellom 30-60 tusen først å sen om et par år så kan jeg bevege meg litt opp :prf
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Juicebox skrev: 01 nov 2017, 18:44 Ut ifra alle syklene trådstarter har vist oss, så er ingen nakensykler med. Alle har frontkåper.
På Finn så står alle disse som nakensykel / touring :-k liker noen som ser litt sporty ut, men ikke er sportsykkel der eg må ligge ned for å kjøre :redface
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 19:05 Jeg vil nå kalle disse syklene nakensykler med kåpe jeg da. Det er vertfal langt fra cruisere og adventure segmentet. Kanskje nærmere sportstourer segmentet, men det er nå innafor nok mener jeg. Det jeg har uttalt meg om her er motorene og spesielt de firesylindrede.

Uansett mange gode råd her, men jeg står fast ved det jeg mener om de japanske 4-sylindrede 600cc i 100.000 kroners klassen (ny)
Ønsker at jeg hadde hatt penger til å kjøpe en flong nå sykkel :redface men sånn er ikke fallet nå dessverre :sorry
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

FredrikE24 skrev: 01 nov 2017, 23:38
Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 13:33 Jeg har ikke kjørt fz6 men derimot CB650F. Du store for noe triste saker. Skrelle poteter er mer spennende...
Selv kjørte jeg FZ6-N på kjøreskole, jeg skulle gjerne fått kjørt den igjen med eget sertifikat å kjøre på. Jeg vil mene at det kan være en sprek og fin sykkel som er både lett å håndtere og mer eller mindre skuddsikker. Joda, det er en budsjett-sykkel fra Yamaha, den har nesten tuta som ekstrautstyr. Lurer på om det var fulleffektsutgaven jeg kjørte på 106Hk. Overraskende bra drag i den bra bunn. Kjøreskolen kjøpte en splitter ny XJ6 som jeg etterhvert begynte å kjøre på. Jeg ville fort tilbake til den nesten 15 år gamle sliteren igjen til kjørelærerens store overraskelse. XJ6en gikk DÅRLIG.
En kollega har FZ6-N, men ikke fulleffekt. Han sliter på langtur på 40-mils etappene. Når vi runder 30 mil, så ligger han rett ut på magen med beina strakt ut bak.
:-k har fått høre at FZ6-N er litt høge i størrelsen? Da kan det va vanskelig for meg å nå ned med føttene... :redface er kun 165cm høge eg
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Har faktisk et til spørsmål angående sykkel som dere kanskje kan hjelpe meg med... :-k
Angående ABS - er det best om jeg finner en sykkel med dette eller klarer jeg meg uten? Koster litt mer å kjøpe sykkel med ABS men om jeg tenker sikkerhet så kan det være verdt å ha dette :twothumbs:
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Det der kan nok andre svare bedre på enn meg, men at man er sikrere med ABS finnes det kanskje ingen tvil om. Så langt etter ca. 80.000km. på fire år så har jeg enda til gode og se ABS slå inn. Jeg hadde nok ikke selv følt dette som et stort argument, mens andre kanskje har blitt reddet av den og vil ikke leve uten.

Brukeravatar
Longines
Innlegg: 26
Registrert: 14 feb 2016, 21:45
Motorsykkelen din: Vespa LXV 50/ Suzuki ZR50

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Longines »

Hei, ser at du har gjennomført opplæringen i Stavanger. Lurer på om du kan dele erfaringene med kjøreskolen?

Jeg begynte på A-lappen i Stavanger våren 2016, men hoppet av da det trakk ut med timer. Gikk lei da det ofte ble flere ukers opphold mellom timene (delvis på grunn av meg, og delevis på grunn av kjøreskolen). Var heller ikke helt fornøyd med kjørelæreren.

Hvis jeg tar tråden opp igjen neste år, så blir det bytte av kjøreskole. Derfor lurer jeg på hvordan du opplever din kjøreskole? Ser av type sykkel at det ikke er den skolen som jeg hadde. :-)

Lykke til neste gang! :thumleft

Toven

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Toven »

Sjekk pris på forsikring på sykkel med og uten ABS. Mulig det er en del billigere for en sykkel med ABS :)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Juicebox »

Suzuki gsr 600 har abs og har blitt ganske rimelige i det siste. Kurrant sykkel, men uten kåpe. Samme motor som gsxr 600.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Bjerknez skrev: 02 nov 2017, 13:07 Det der kan nok andre svare bedre på enn meg, men at man er sikrere med ABS finnes det kanskje ingen tvil om. Så langt etter ca. 80.000km. på fire år så har jeg enda til gode og se ABS slå inn. Jeg hadde nok ikke selv følt dette som et stort argument, mens andre kanskje har blitt reddet av den og vil ikke leve uten.
:thumleft
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Longines skrev: 02 nov 2017, 13:27 Hei, ser at du har gjennomført opplæringen i Stavanger. Lurer på om du kan dele erfaringene med kjøreskolen?

Jeg begynte på A-lappen i Stavanger våren 2016, men hoppet av da det trakk ut med timer. Gikk lei da det ofte ble flere ukers opphold mellom timene (delvis på grunn av meg, og delevis på grunn av kjøreskolen). Var heller ikke helt fornøyd med kjørelæreren.

Hvis jeg tar tråden opp igjen neste år, så blir det bytte av kjøreskole. Derfor lurer jeg på hvordan du opplever din kjøreskole? Ser av type sykkel at det ikke er den skolen som jeg hadde. :-)

Lykke til neste gang! :thumleft
Er veldig fornøyde med kjøreskolen min, men har og dratt ut med lang tid mellom timene. Var og litt min å dem sin feil :scratch
Men jag skal ikke ta flere timer hos dem, tenker jeg tar mengdetrening nå med folk jeg kjenner å så bestiller jeg oppkjøring selv om det er mulig. Ikke sikker på om det er lov med egen sykkel på oppkjøring? :-k
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Toven skrev: 02 nov 2017, 15:52 Sjekk pris på forsikring på sykkel med og uten ABS. Mulig det er en del billigere for en sykkel med ABS :)
Ser på så mange forskjellige sykler at prisen varierer på forsikring :knegg men ser at det er billig og uten ABS
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Juicebox skrev: 02 nov 2017, 16:02 Suzuki gsr 600 har abs og har blitt ganske rimelige i det siste. Kurrant sykkel, men uten kåpe. Samme motor som gsxr 600.
Nice :twothumbs: thanx!
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
ShadowRider
Innlegg: 98
Registrert: 12 aug 2011, 08:40
Motorsykkelen din: Honda CB 750 F2 1994
Bosted: Lindås, Hordaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av ShadowRider »

rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:39 Noen tips på sykkler med "lave tyngdepunkt"? :roll
Jeg en veldig liten jente nemlig. Tror jeg kjører en Suzuki SV 650 på skolen nå... den liker jeg godt, men den er litt følsom på gassen :scratch kjørelæreren min sier det er en dame, så må behandler forsiktig når jeg gasser. Haha!
Mulig eg er litt gammeldags i stilen, men eg kjører en Honda CB750 SevenFifty F2. 74 HK og er en splitter naken sykkel :yeyeye
Synest kanskje sykkelen er litt lav til meg (eg er 183cm), så noke alla denne kunne vel passa deg? Eg såg også på Honda Hornet og Suzuki Bandit, vil tru dei er relativt like uten å ha kjørt dei sjølv.

Ser at noken bygger dei om te Caferacer og, om det er av interesse :)

"Lika motorsykla nett so eg lika kvinnfolk, naken med runde frontlykta"

Som denne:
Bilde
Kjører: Honda CB750 F2 94'
Tidligere: Honda VT125c Shadow 99'

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Bosted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

ShadowRider skrev: 03 nov 2017, 13:09
rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:39 Noen tips på sykkler med "lave tyngdepunkt"? :roll
Jeg en veldig liten jente nemlig. Tror jeg kjører en Suzuki SV 650 på skolen nå... den liker jeg godt, men den er litt følsom på gassen :scratch kjørelæreren min sier det er en dame, så må behandler forsiktig når jeg gasser. Haha!
Mulig eg er litt gammeldags i stilen, men eg kjører en Honda CB750 SevenFifty F2. 74 HK og er en splitter naken sykkel :yeyeye
Synest kanskje sykkelen er litt lav til meg (eg er 183cm), så noke alla denne kunne vel passa deg? Eg såg også på Honda Hornet og Suzuki Bandit, vil tru dei er relativt like uten å ha kjørt dei sjølv.

Ser at noken bygger dei om te Caferacer og, om det er av interesse :)

"Lika motorsykla nett so eg lika kvinnfolk, naken med runde frontlykta"

Som denne:
Bilde

Tusen takk for tips :twothumbs:
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Duke944
Innlegg: 106
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Duke944 »

Det hender at folk søker og får lov til å kjøre opp på egen sykkel. Står du, får du førerkort på DEN sykkelen og må kjøre opp på nytt om du bytter sykkel

Toven

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Toven »

Duke944 skrev: 06 nov 2017, 18:26 Det hender at folk søker og får lov til å kjøre opp på egen sykkel. Står du, får du førerkort på DEN sykkelen og må kjøre opp på nytt om du bytter sykkel
Hvis man leier sykkel av trafikkskolen (som de aller fleste gjør), gjelder vel det samme prinsippet?

Såååå hvor har du dette ifra?
Motorsykkelen du kjører opp med, skal være godkjent for oppkjøring av Statens vegvesen. Du må selv skaffe motorsykkel, og de fleste leier kjøretøy av en trafikkskole.

Svar