Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Er det noen som har erfaring med Suzuki GSX S1000? Fordelen her er vel at den er forholdsvis stor, både sykkel og motor. Samtidig er jeg redd den kanskje er litt kjedelig. Gjennomsnittlig på alt, om dere skjønner.
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Kjedelig med 150hk med kanskje tidenes beste motor (gamle GSXR1000 K5 motoren retunet så vidt vet)? Tror ikke detL M skrev: 12 mar 2018, 17:55 Er det noen som har erfaring med Suzuki GSX S1000? Fordelen her er vel at den er forholdsvis stor, både sykkel og motor. Samtidig er jeg redd den kanskje er litt kjedelig. Gjennomsnittlig på alt, om dere skjønner.

Kommentar til myke/stive fjærer. Hadde 990 Superduke R i sin tid, fikk mye juling for at for stiv i pressen (i motsetning til vanlig Superduke). Men jeg synes var kjempefin, også på norske veier (så lenge ikke for jævlig, tross alt ikke GS). Til en dag leste gruppe test med 3 sykler og 3 førere. 2 ment som vanlig Superduke R for stiv, sistemann synes helt topp. Forklaringen var at de 2 var småspretter på rundt 70kg, han siste var borti 90kg...som meg.
Som andre påpekt, føles sykkelen for myk så enkelt/rimelig å skifte fjærer (dog, overlatt jobben til fagfolk for min del, kombinert med demper service, da er jobben gratis).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24644
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Jeg prøvekjørte denne for et drøyt år siden på Leeres prøvekjøringsdager. Jeg ble ikke spesielt imponert for å si det pent. Mye er personlige preferanser, men jeg synes den virket litt «plastikk» og i tillegg lugget den veldig. Altså veldig ujevn på gassen. Motormessig var den bra, men når man kommer fra S1000R så ble den bare litt «kjip»L M skrev: 12 mar 2018, 17:55 Er det noen som har erfaring med Suzuki GSX S1000? Fordelen her er vel at den er forholdsvis stor, både sykkel og motor. Samtidig er jeg redd den kanskje er litt kjedelig. Gjennomsnittlig på alt, om dere skjønner.
Den jeg kjørte var av fargen som jeg vil kalle «baby blå». Ikke noe jeg fikk reisning av...
Jeg ville nok valgt veldig mye annet isteden for denne. Til og med en MT09.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Jeg synes ikke GSX S1000 er noe dårlig men klart sammenlignet med Aprilia Tuono, som jeg kjører blir det ikke helt detsamme men med det sagt synes jeg det var en flott sykkel med mer en nok krefter for norskeveier og jeg er sikker på at det er et veldig godt kjøp.
Jeg testet 2016 modellen i august 2015. Det som var av minus var en veldig snatchy gassresponse fra null til lite gass og det at jeg ikke helt liker R4 da
Syntes ikke den føltes noe plastikk mer enn andre sykler og jeg satt veldig godt på den, og jeg er av litt større størrelse
lagde en liten video av turen
Jeg testet 2016 modellen i august 2015. Det som var av minus var en veldig snatchy gassresponse fra null til lite gass og det at jeg ikke helt liker R4 da

Syntes ikke den føltes noe plastikk mer enn andre sykler og jeg satt veldig godt på den, og jeg er av litt større størrelse

lagde en liten video av turen
- BAJAZZ
- Innlegg: 74
- Registrert: 21 jul 2015, 19:33
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Har du vurdert denne? Superkomfortabel, rask, sterk, og RÅÅÅ lyd! Ellers er lillebroren(SHIVER 900) også en leken sykkel. Men med størrelsen din er nok Capo Nord 1200 mer ideelt. Denne får du for kr 160.000 på bruktmarkedet, med få km på telleren. Her er det mye og bra sykkel for penga. Ble testvinner i sports tourer klassen i 2015....L M skrev: 08 mar 2018, 17:29 Hei!
Tok lappen i fjor, og kjørte en Hornet 2012 forrige sesong. Nå ønsker jeg å oppgradere, og ønsker litt tips og råd.
Jeg er omtrent 1.90 høy, og vekta viser i overkant av 100. Sånn sett er vel kanskje cruiser eller tourer det beste, men jeg er ufattelig svak for naked-sjangeren, og ønsker nok en slik. Jeg har sett på MT09, men jeg ser at flere klager over myke / dårlige dempere, og sånn sett bør jeg kanskje gå for den nye MT09 SP som kommer ferdig oppgradert med Ohlins.
Andre sykler jeg vurderer er Z1000 og Speed Triple.
Jeg kjørte ganske mye i fjor, og brukte sykkelen til og fra jobb hver dag, uansett vær. Så den må være forholdsvis komfortabel. Når det er sagt har det gått helt greit med den lille Horneten også, så jeg er kanskje ikke veldig kravstor på akkurat dette.
Budsjettet er på rundt 160k. Ønsker å kjøpe en sykkel som holder meg i mange år fremover, jeg er ikke av typen som bytter hverken mobil eller bil hvert år. Tips og tanker mottas med masser av takk! :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Har nok landet på sjangeren nå, tror jeg. Blir nakensykkel, så kan jeg heller bytte til tourer når jeg blir enda litt eldre.
Jeg tror videre jeg har landet på enten KTM 790 eller Yamaha MT09 SP. Servicekostnader og forsikring er høyere på KTMen, men så er også sykkelen ca. 20k billigere - så her går det omtrent opp i opp totalt sett. Jeg er skikkelig usikker, og skriver et lite resonnement i et håp om at jeg kan få feedback fra dere. I den forbindelse vil jeg også takke dere alle for gode tips! Som så mange andre slike tråder, ender trådstarter med å gå for det han nevner i førsteinnlegget. Det betyr allikevel ikke at jeg har ignorert alle råd, og jeg har helt klart fått gode innspill til neste sykkel!
Uansett; resonnement!
KTMen er smalere og mindre fysisk, men har en mye større utstyrspakke montert, og mange har så langt latt seg imponere av smidigheten.
MT09 har nok en bedre sittestilling for meg, men har mindre utstyr og er mindre smidig, samt har litt dårligere dempere foran. Kanskje har den også mindre potensiale enn KTMen i forhold til bruksområde?
Sykkelen skal jo brukes primært til pendling. Jeg liker å kjøre svinger, og kunne tenke meg å bli en bedre fører, prøve meg på banedager osv., men faktum er at sykkelen blir brukt på ganske rette, kjedelige veier 75% av tiden. Trenger jeg alle modusene og hjelpemidlene til KTMen? Kanskje er det nettopp dette som gjør at jeg føler meg mer komfortabel med å kjøre på bane, eller aktivt på svingete veier?
Jeg er også fornøyd med Horneten. Det er allikevel noen minuser ved den som kanskje kan hjelpe meg (les: dere) til å fatte en avgjørelse:
1. Den er fysisk liten.
2. Den krever mye turtall for å gå. Jeg må gire mye, veldig lite bunndrag. (Maks torq. på 10500, rødlinje på 13 tror jeg)
3. Den føles tam. Den funker, men gir sjelden en "wow"-følelse hos meg.
4. Kjenner det i bak og rygg ved kjøring over en time. Denne plager meg minimalt, og er ikke noe jeg prioriterer akkurat nå.
5. Dama liker ikke passasjersetet, nærmere bestemt sittestillingen. Hun er forholdsvis høy, og føler hun må lene seg veldig forover for å rekke ned til håndtak.
Sånn. Da vet dere hvordan jeg ligger an. Jeg er veldig klar for å starte sesongen på ny sykkel, og kommer til å prøvekjøre begge modellene før den endelige avgjørelsen fattes. Samtidig er jeg såpass ny at jeg ikke stoler helt på meg selv i forhold til å avgjøre, basert på 30 minutt-ish på hver sykkel, hvilke jeg skal velge. Nettopp derfor involverer jeg dere, og igjen: tusen takk for alle råd og innspill så langt!
Jeg tror videre jeg har landet på enten KTM 790 eller Yamaha MT09 SP. Servicekostnader og forsikring er høyere på KTMen, men så er også sykkelen ca. 20k billigere - så her går det omtrent opp i opp totalt sett. Jeg er skikkelig usikker, og skriver et lite resonnement i et håp om at jeg kan få feedback fra dere. I den forbindelse vil jeg også takke dere alle for gode tips! Som så mange andre slike tråder, ender trådstarter med å gå for det han nevner i førsteinnlegget. Det betyr allikevel ikke at jeg har ignorert alle råd, og jeg har helt klart fått gode innspill til neste sykkel!
Uansett; resonnement!
KTMen er smalere og mindre fysisk, men har en mye større utstyrspakke montert, og mange har så langt latt seg imponere av smidigheten.
MT09 har nok en bedre sittestilling for meg, men har mindre utstyr og er mindre smidig, samt har litt dårligere dempere foran. Kanskje har den også mindre potensiale enn KTMen i forhold til bruksområde?
Sykkelen skal jo brukes primært til pendling. Jeg liker å kjøre svinger, og kunne tenke meg å bli en bedre fører, prøve meg på banedager osv., men faktum er at sykkelen blir brukt på ganske rette, kjedelige veier 75% av tiden. Trenger jeg alle modusene og hjelpemidlene til KTMen? Kanskje er det nettopp dette som gjør at jeg føler meg mer komfortabel med å kjøre på bane, eller aktivt på svingete veier?
Jeg er også fornøyd med Horneten. Det er allikevel noen minuser ved den som kanskje kan hjelpe meg (les: dere) til å fatte en avgjørelse:
1. Den er fysisk liten.
2. Den krever mye turtall for å gå. Jeg må gire mye, veldig lite bunndrag. (Maks torq. på 10500, rødlinje på 13 tror jeg)
3. Den føles tam. Den funker, men gir sjelden en "wow"-følelse hos meg.
4. Kjenner det i bak og rygg ved kjøring over en time. Denne plager meg minimalt, og er ikke noe jeg prioriterer akkurat nå.
5. Dama liker ikke passasjersetet, nærmere bestemt sittestillingen. Hun er forholdsvis høy, og føler hun må lene seg veldig forover for å rekke ned til håndtak.
Sånn. Da vet dere hvordan jeg ligger an. Jeg er veldig klar for å starte sesongen på ny sykkel, og kommer til å prøvekjøre begge modellene før den endelige avgjørelsen fattes. Samtidig er jeg såpass ny at jeg ikke stoler helt på meg selv i forhold til å avgjøre, basert på 30 minutt-ish på hver sykkel, hvilke jeg skal velge. Nettopp derfor involverer jeg dere, og igjen: tusen takk for alle råd og innspill så langt!

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
@L M:
Nye KTM 790 er utvilsomt en spennende sykkel. Jeg synes i hvert fall det
.
Men en ting skal man ha i bakhodet når det gjelder denne i forhold til MT-09, nemlig det at 790 er en såkalt MK1 sykkel.
Dvs. førsteårsproduksjon, med de mulige svakheter dette innebærer.
Onde tunger påstår gjerne at førsteårsmodeller som dette er betaversjoner hvor eierne er forsøkskaniner for å oppdage feil og produksjonssvakheter...
Dermed ikke sagt at KTM er "verstinger" når det gjelder mulig feil og svakheter på førsteårsversjoner av nye modeller.
Selv opplevde jeg ingen av det jeg vil kalle førsteårsproblemer på min 2015 mod. KTM 1290 SA.
Nye KTM 790 er utvilsomt en spennende sykkel. Jeg synes i hvert fall det

Men en ting skal man ha i bakhodet når det gjelder denne i forhold til MT-09, nemlig det at 790 er en såkalt MK1 sykkel.
Dvs. førsteårsproduksjon, med de mulige svakheter dette innebærer.
Onde tunger påstår gjerne at førsteårsmodeller som dette er betaversjoner hvor eierne er forsøkskaniner for å oppdage feil og produksjonssvakheter...
Dermed ikke sagt at KTM er "verstinger" når det gjelder mulig feil og svakheter på førsteårsversjoner av nye modeller.
Selv opplevde jeg ingen av det jeg vil kalle førsteårsproblemer på min 2015 mod. KTM 1290 SA.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5036
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Hvorfor ikke Triumph Speed Triple R 1050?
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103484928
https://www.youtube.com/watch?v=XKLcmXdielE
Lyden av en Triumph tresylindra motor på skikkelig turtall er jo bare helt rått
Jeg synes ikke disse kjøremodusene og greier er så fryktelig viktig, har man ABS, så er man godt skodd mener nå jeg
Triple R har jo dette, og den har Öhlins :)
Jeg er litt svak for den gamle Daytona 955i
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103484928
https://www.youtube.com/watch?v=XKLcmXdielE
Lyden av en Triumph tresylindra motor på skikkelig turtall er jo bare helt rått

Jeg synes ikke disse kjøremodusene og greier er så fryktelig viktig, har man ABS, så er man godt skodd mener nå jeg

Triple R har jo dette, og den har Öhlins :)
Jeg er litt svak for den gamle Daytona 955i

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Ikke bare er den godt over budsjett, den er også nesten dobbelt så dyr å forsikre. 
Sendte melding på en - 13 Speed Triple for noen dager siden, ikke fått svar enda.

Sendte melding på en - 13 Speed Triple for noen dager siden, ikke fått svar enda.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Hva med mt 10?:)L M skrev: 15 mar 2018, 22:48 Ikke bare er den godt over budsjett, den er også nesten dobbelt så dyr å forsikre.
Sendte melding på en - 13 Speed Triple for noen dager siden, ikke fått svar enda.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- FredrikE24
- Innlegg: 5036
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
18 lapper over budsjett er helt innafor





Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
De befinner seg også godt over budsjettet. Kan jo tenkes det kommer noen for salg i løpet av april som er rimeligere, men akkurat nå ser det ut som en ganske uoppnåelig sykkel rent prismessig.
- Bjerknez
- Innlegg: 24644
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Snakker vi den nye KTM 790 Duke vs MT09 SP?L M skrev: 15 mar 2018, 20:19 Har nok landet på sjangeren nå, tror jeg. Blir nakensykkel, så kan jeg heller bytte til tourer når jeg blir enda litt eldre.
Jeg tror videre jeg har landet på enten KTM 790 eller Yamaha MT09 SP. Servicekostnader og forsikring er høyere på KTMen, men så er også sykkelen ca. 20k billigere - så her går det omtrent opp i opp totalt sett. Jeg er skikkelig usikker, og skriver et lite resonnement i et håp om at jeg kan få feedback fra dere. I den forbindelse vil jeg også takke dere alle for gode tips! Som så mange andre slike tråder, ender trådstarter med å gå for det han nevner i førsteinnlegget. Det betyr allikevel ikke at jeg har ignorert alle råd, og jeg har helt klart fått gode innspill til neste sykkel!
Uansett; resonnement!
KTMen er smalere og mindre fysisk, men har en mye større utstyrspakke montert, og mange har så langt latt seg imponere av smidigheten.
MT09 har nok en bedre sittestilling for meg, men har mindre utstyr og er mindre smidig, samt har litt dårligere dempere foran. Kanskje har den også mindre potensiale enn KTMen i forhold til bruksområde?
Sykkelen skal jo brukes primært til pendling. Jeg liker å kjøre svinger, og kunne tenke meg å bli en bedre fører, prøve meg på banedager osv., men faktum er at sykkelen blir brukt på ganske rette, kjedelige veier 75% av tiden. Trenger jeg alle modusene og hjelpemidlene til KTMen? Kanskje er det nettopp dette som gjør at jeg føler meg mer komfortabel med å kjøre på bane, eller aktivt på svingete veier?
Jeg er også fornøyd med Horneten. Det er allikevel noen minuser ved den som kanskje kan hjelpe meg (les: dere) til å fatte en avgjørelse:
1. Den er fysisk liten.
2. Den krever mye turtall for å gå. Jeg må gire mye, veldig lite bunndrag. (Maks torq. på 10500, rødlinje på 13 tror jeg)
3. Den føles tam. Den funker, men gir sjelden en "wow"-følelse hos meg.
4. Kjenner det i bak og rygg ved kjøring over en time. Denne plager meg minimalt, og er ikke noe jeg prioriterer akkurat nå.
5. Dama liker ikke passasjersetet, nærmere bestemt sittestillingen. Hun er forholdsvis høy, og føler hun må lene seg veldig forover for å rekke ned til håndtak.
Sånn. Da vet dere hvordan jeg ligger an. Jeg er veldig klar for å starte sesongen på ny sykkel, og kommer til å prøvekjøre begge modellene før den endelige avgjørelsen fattes. Samtidig er jeg såpass ny at jeg ikke stoler helt på meg selv i forhold til å avgjøre, basert på 30 minutt-ish på hver sykkel, hvilke jeg skal velge. Nettopp derfor involverer jeg dere, og igjen: tusen takk for alle råd og innspill så langt!![]()
Må inrømme at valget hadde vært vanskelig for meg også hvis jeg måtte velge en av disse. Men jeg holder en bitteliten knapp på KTM'en, selv om jeg stoler mer på Yamaha når det kommer til kvalitet og service.
KTM'en ser bedre ut, er 2-sylindret, noe som nok gir heftigere lyd og litt mer "rampete" motorkarakteristikk (Selv om jeg er ganske sikker på at MT09 vinner i en akssellerasjonstest her) Når det kommer til dempere, så er vel SP modellen ganske bra? Eller har den Øhlins kun bak?
Hodet mitt sier MT09, mens magen sier KTM. Motorsykkel blir aldri fornuft uansett, så dermed hadde jeg valgt KTM'en tror jeg. Hvis jeg hadde et verksted i nærheten av meg som ga god service.
Når det gjelder Horneten din så kan vel den nesten sammenlignes med en Honda CB650F. I så fall skjønner jeg frustrasjonen din. Det er rett og slett den kjipeste motoren jeg har kjørt noensinne. Helt uten sjarm og effekten blir aldri skremmende uansett turtall.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Har ikke prøvekjørt MT09 eller duke 790, men jeg har prøvekjørt superduke 1290 og kjørte opp på en MT07. Nå er det jo stor forskjell på MT07 og MT09, men jeg synes nok førstnevnte var litt tam særlig i forhold til Ducati Monster 829 som jeg hadde før. Denne er jo forsåvidt i samme segment som MT09 og Duke 790.
Selve kjøreopplevelse og hvordan sykkelen føles er det bare du som kan gi svar på. All mulig teknisk data om depmere og ditt og datt betyr mindre, det kommer an på føreren. Jeg hadde nok fokusert mindre på en eventuell prisforskjell og mest på hvilken jeg likte utseendemessig og når du kjører den
Selve kjøreopplevelse og hvordan sykkelen føles er det bare du som kan gi svar på. All mulig teknisk data om depmere og ditt og datt betyr mindre, det kommer an på føreren. Jeg hadde nok fokusert mindre på en eventuell prisforskjell og mest på hvilken jeg likte utseendemessig og når du kjører den
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24644
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Jeg har kjørt både MT07 og MT09 og kan skrive under på at MT09 befinner seg i en helt annen liga motormessig.
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
I nysgjerrighetens navn skulle jeg google "naked mc", og trykte meg videre på "bildesøk". Joda, fin sykkel!




Sist redigert av Strommen den 24 apr 2018, 09:27, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24644
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd
Hehe, lett valg. Tror nok du fint kan legge mc livet på hylla nåStrommen skrev: 23 apr 2018, 23:44 I nysgjerrighetens navn skulle jeg google "naked mc", trykte meg videre på "bildesøk". Joda, fin sykkel!![]()
![]()
![]()
