Kjør sakte aksjon
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Kjør sakte aksjon
Veiprising er den absolutt dyreste måten å finansiere veistrekninger på. Det går enorme summer rett i lomma på bompengeselskapene, som ikke har noe som helst med sjølve veibygginga å gjøre, bare håver inn. Når vi dessuten veit at sentrale folk i både de europeiske og norske bedrifter har nære bånd inn i et regjeringsparti lukter hele greia vondt.
Veier må betales, men det hadde blitt langt billigere å ta det over skatteseddelen. Bompengeselskapene skal ta inn 131 milliarder de neste 12 åra.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... -bindinger
Veier må betales, men det hadde blitt langt billigere å ta det over skatteseddelen. Bompengeselskapene skal ta inn 131 milliarder de neste 12 åra.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... -bindinger
Sist redigert av erik m den 06 okt 2018, 13:43, redigert 1 gang totalt.
- Honda-Bjarne
- Innlegg: 55
- Registrert: 29 jan 2018, 16:12
- Motorsykkelen din: V-tec 800
Re: Kjør sakte aksjon
Tro det eller ei, men Sverige har faktisk høyere skatte og avgiftstrykk enn det vi har i Norge . Dessuten gjør topografi det billigere å bygge vei og jernbane i Sverige kontra Norge pluss at lønnsnivået er noe lavere, uten at jeg på noen som helst måte prøver å rettferdiggjøre den eksploderende bruk av bomfinansiering av veibygging de seneste årene.simpson skrev: 06 okt 2018, 11:42 Rart at land som Sverige, som ikke har olje, Volvo eller Saab, tilnærmet vårt sosiale system med pensjon, sykeordninger, bortsett fra at de har gratis tannlege og gratis utdanning kan bygge veier uten bompenger mens vi som er verdens rikeste land skal være nødt til å betale ekstra for å få ok veier?
Kanskje overraskende for noen havner Norge på nedre halvdel i Eurostats rangering av skatt på inntekt. Ifølge Eurostat er marginalskatten (den høyeste skatten du kan betale) på inntekt 40 prosent. det gir en 16 plass sammenlignet med de 27 EU-landene.simpson skrev: 05 okt 2018, 16:20 Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.
Gjennomsnittlig marginalskatt på inntekt i EU er 38,7 prosent. Høyest skattesats har Sverige der folk med høye inntekter må betale 56,6 prosent av det de tjener på å jobbe overtid i skatt. Danmark er en god nummer to med 55,6 prosent.
Re: Kjør sakte aksjon
Riktig at i enkelte områder er billigere å bygge veier i Sverige på lik linje som det er enkelte områder det er dyrt i Norge.
Bruer og tunneler er dyrere enn på flatmark, men dette gjelder i begge land. Sverige har mye høyere standard, og mere motorveier enn i Norge, så det er en argumentasjon som ikke er riktig.
Men det skremmer meg at virkelig mange oppriktig mener at bompenger er eneste måte å bygge veier på og synes dette er en god og rettferdig løsning.

Bruer og tunneler er dyrere enn på flatmark, men dette gjelder i begge land. Sverige har mye høyere standard, og mere motorveier enn i Norge, så det er en argumentasjon som ikke er riktig.
Men det skremmer meg at virkelig mange oppriktig mener at bompenger er eneste måte å bygge veier på og synes dette er en god og rettferdig løsning.


- Honda-Bjarne
- Innlegg: 55
- Registrert: 29 jan 2018, 16:12
- Motorsykkelen din: V-tec 800
Re: Kjør sakte aksjon
:)erik m skrev: 06 okt 2018, 13:40 Veiprising er den absolutt dyreste måten å finansiere veistrekninger på. Det går enorme summer rett i lomma på bompengeselskapene, som ikke har noe som helst med sjølve veibygginga å gjøre, bare håver inn. Når vi dessuten veit at sentrale folk i både de europeiske og norske bedrifter har nære bånd inn i et regjeringsparti lukter hele greia vondt.
Veier må betales, men det hadde blitt langt billigere å ta det over skatteseddelen. Bompengeselskapene skal ta inn 131 milliarder de neste 12 åra.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... -bindinger
https://www.nettavisen.no/nyheter/motor ... 92092.html
Re: Kjør sakte aksjon
Nei, dette er feil, de om kjører bil er med på å betale for nye veier, og vedlikehold, pluss at de legger igjen en masse i statskassa til andre formål. De som ikke kjører bil er ikke med på å betale noe som helst til vei.. siden veiene er overfinansiert av brukerne og overskuddet går til felles goder..og egenandel på sykehus er det ganske enkelt ikke for en masse tjenester, det er ikke som hos fastlegen din..Rune75 skrev: 06 okt 2018, 11:35Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Re: Kjør sakte aksjon
NickNei skrev: 06 okt 2018, 15:19Nei, dette er feil, de om kjører bil er med på å betale for nye veier, og vedlikehold, pluss at de legger igjen en masse i statskassa til andre formål. De som ikke kjører bil er ikke med på å betale noe som helst til vei.. siden veiene er overfinansiert av brukerne og overskuddet går til felles goder..og egenandel på sykehus er det ganske enkelt ikke for en masse tjenester, det er ikke som hos fastlegen din..Rune75 skrev: 06 okt 2018, 11:35Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Det er jo bare å sjekke fakta. Alle de som ikke kjører bil er faktisk med på å sponse bilkjøringen din:
https://www.tu.no/artikler/utgiftene-ti ... ned/415139
https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... ene-faller
Og selvfølgelig er det egenandel på sykehus, enhver som har tatt røntgen, mr, ct eller vært henvis til en eller annen spesialist på sykehuset kan bekrefte det. Satsene finner du her :
https://helsenorge.no/betaling-for-hels ... oliklinikk
Re: Kjør sakte aksjon
Dette viser jo bare at bompenger ikke er nødvendig da, han ene sier jo at før dro staten inn dobbelt så mye avgifter som de brukte på vei, nå er det mer likt. Så staten tjener fortsatt på bilavgifter siden vi nå må finansiere mye av veiene med bompenger.
Og da sier det seg vel også selv at skattepenger ikke blir brukt på veier?
Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.
Og da sier det seg vel også selv at skattepenger ikke blir brukt på veier?
Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.
Re: Kjør sakte aksjon
Det er vel veien fremover antar jeg. Insentivene som ble vedtatt for å få folk flest over på EL-bil vil nok forsvinne i stor grad over tid. Det er jo allerede snakk om at EL-biler skal betale bompenger relativt snartsimpson skrev: 06 okt 2018, 16:35 Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Kjør sakte aksjon
Ja det skulle jaggu bare mangle. De skulle også betalt samme årsavgift som alle andre også.Sakkle skrev: 06 okt 2018, 17:00Det er vel veien fremover antar jeg. Insentivene som ble vedtatt for å få folk flest over på EL-bil vil nok forsvinne i stor grad over tid. Det er jo allerede snakk om at EL-biler skal betale bompenger relativt snartsimpson skrev: 06 okt 2018, 16:35 Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.![]()
Inn mot Oslo vest fra, fyller jo også EL biler opp kollektivfeltet og skaper kø for busser og taxi.
EL biler må likestilles andre biler. Miljøvennlige er det vel heller ikke. En Tesla må kjøre nesten 600.000 km før den tar igjen en vanlig bil med tanke på utslipp.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... ieselbilen
Lurer på når folk lar seg slutte å lure med dette miljøtulle.
Re: Kjør sakte aksjon
Rune75 skrev: 06 okt 2018, 15:36NickNei skrev: 06 okt 2018, 15:19Nei, dette er feil, de om kjører bil er med på å betale for nye veier, og vedlikehold, pluss at de legger igjen en masse i statskassa til andre formål. De som ikke kjører bil er ikke med på å betale noe som helst til vei.. siden veiene er overfinansiert av brukerne og overskuddet går til felles goder..og egenandel på sykehus er det ganske enkelt ikke for en masse tjenester, det er ikke som hos fastlegen din..Rune75 skrev: 06 okt 2018, 11:35Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Det er jo bare å sjekke fakta. Alle de som ikke kjører bil er faktisk med på å sponse bilkjøringen din:
Og selvfølgelig er det egenandel på sykehus, enhver som har tatt røntgen, mr, ct eller vært henvis til en eller annen spesialist på sykehuset kan bekrefte det. Satsene finner du her
Jeg er utdatert ser jeg, her har det skjedd mye bra med bilavgifter kontra utgifter. Det er egentlig greit at du har rett her.
Angående egenandel på sykehus så er det ikke egenandel på en rekke tjenester om jeg skrev, og kan godt også skrive at et er egenandel på en rekke andre tjenester også.
Re: Kjør sakte aksjon
simpson skrev: 06 okt 2018, 16:35 Dette viser jo bare at bompenger ikke er nødvendig da, han ene sier jo at før dro staten inn dobbelt så mye avgifter som de brukte på vei, nå er det mer likt. Så staten tjener fortsatt på bilavgifter siden vi nå må finansiere mye av veiene med bompenger.
Og da sier det seg vel også selv at skattepenger ikke blir brukt på veier?
Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.
Leser du bare overskriften ? Det kommer mindre inn i bilavgifter enn det går ut igjen til å bygge vei og holde veinettet ved like. Bompenger er er avgift som er med i dette regnestykket. Regnestykket går 10 mrd i minus og penger må hentes fra et annet sted. Antageligvis fra inntektsskatten din.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kjør sakte aksjon
Personbeskatning gir i alle fall ikke inntekter til staten-det koster mer i innkrevning beregning og forvaltning enn de tar inn..
kommuneskatten derimot.
kommuneskatten derimot.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Kjør sakte aksjon
Helt enig i dine synspunkter her. Til din siste kommentar: mitt inntrykk er at elbilen er attraktiv mest på grunn av økt fremkommelighet, parkeringsmulighet og lave kostnader/avgifter for eieren. Miljøgreia er ikke særlig viktig.simpson skrev: 06 okt 2018, 17:10Ja det skulle jaggu bare mangle. De skulle også betalt samme årsavgift som alle andre også.Sakkle skrev: 06 okt 2018, 17:00Det er vel veien fremover antar jeg. Insentivene som ble vedtatt for å få folk flest over på EL-bil vil nok forsvinne i stor grad over tid. Det er jo allerede snakk om at EL-biler skal betale bompenger relativt snartsimpson skrev: 06 okt 2018, 16:35 Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.![]()
Inn mot Oslo vest fra, fyller jo også EL biler opp kollektivfeltet og skaper kø for busser og taxi.
EL biler må likestilles andre biler. Miljøvennlige er det vel heller ikke. En Tesla må kjøre nesten 600.000 km før den tar igjen en vanlig bil med tanke på utslipp.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... ieselbilen
Lurer på når folk lar seg slutte å lure med dette miljøtulle.
Re: Kjør sakte aksjon
Med personbeskatning mener du skatt på inntekt regner jeg med. Skulle like å se dokumentasjon på at det ikke lønner seg å kreve inn 226 mrd i året. Det blir ca 100 000 kr pr person. At det skal koste over 100 000 kr i beregning og innkrevning pr person virker usannsynlig.mekkern skrev: 06 okt 2018, 17:51 Personbeskatning gir i alle fall ikke inntekter til staten-det koster mer i innkrevning beregning og forvaltning enn de tar inn..
kommuneskatten derimot.![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24649
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjør sakte aksjon
ahh... her var det mye å svare på
Jeg tror jeg velger og forlate debatten med å si at jeg er for at bompenger skal opphøre og at utgiftene skal trekkes via skatteseddelen eller andre steder. Det gjelder også NRK avgiften og sikkert mange andre ting.
Men jeg er ikke for tåpelige demonstrasjonstog og andre ting som jo denne tråden startet med. Jeg kan også medgi at jeg heller aldri har vert noen Frp patriot. For meg fremstår politikerne der som klientellet man finner på Danskebåten i baren. Ikke noe galt i seg selv men jeg tror ikke du finner de mest intelligente menneskene der. (unntak finnes sikkert)

Jeg tror jeg velger og forlate debatten med å si at jeg er for at bompenger skal opphøre og at utgiftene skal trekkes via skatteseddelen eller andre steder. Det gjelder også NRK avgiften og sikkert mange andre ting.
Men jeg er ikke for tåpelige demonstrasjonstog og andre ting som jo denne tråden startet med. Jeg kan også medgi at jeg heller aldri har vert noen Frp patriot. For meg fremstår politikerne der som klientellet man finner på Danskebåten i baren. Ikke noe galt i seg selv men jeg tror ikke du finner de mest intelligente menneskene der. (unntak finnes sikkert)

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kjør sakte aksjon
Når en ser på denne listen og hvor mye ressurser som blir brukt på denne og kontroll og så trekker fra det som går til kommunene og trygdeavgiften så er det ikke så mye tilbake til staten.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... id2514837/
Men hvordan vi burde bygge skatte og avgiftsystemet i Norge, bør nok ikke gjøres etter overskrifter i media.
Eller enkle meningsutvekslinger på nettfora.
Men for all del -artig nok.
https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... id2514837/
Men hvordan vi burde bygge skatte og avgiftsystemet i Norge, bør nok ikke gjøres etter overskrifter i media.
Eller enkle meningsutvekslinger på nettfora.
Men for all del -artig nok.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Kjør sakte aksjon
Honda-Bjarne skrev: 06 okt 2018, 13:42Kanskje overraskende for noen havner Norge på nedre halvdel i Eurostats rangering av skatt på inntekt. Ifølge Eurostat er marginalskatten (den høyeste skatten du kan betale) på inntekt 40 prosent. det gir en 16 plass sammenlignet med de 27 EU-landene.simpson skrev: 05 okt 2018, 16:20 Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.
Gjennomsnittlig marginalskatt på inntekt i EU er 38,7 prosent. Høyest skattesats har Sverige der folk med høye inntekter må betale 56,6 prosent av det de tjener på å jobbe overtid i skatt. Danmark er en god nummer to med 55,6 prosent.


I følge det Honda-Bjarne sier så er altså 40% maks på inntekt.
Hvis dette stemmer så må i tilfelle de som betaler over 50% ha fått "spesial-skatt" grunnet uvanlig høy inntekt
eller noe da eller..?



Men litt rart er det jo, da en lønnsinntekt på en million skal gi en skatt på ca 34%, og 650 tusen på ca 29%

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Kjør sakte aksjon
Par øl for mye i kveldBjerknez skrev: 06 okt 2018, 18:32 ahh... her var det mye å svare på![]()
Jeg tror jeg velger og forlate debatten med å si at jeg er for at bompenger skal opphøre og at utgiftene skal trekkes via skatteseddelen eller andre steder. Det gjelder også NRK avgiften og sikkert mange andre ting.
Men jeg er ikke for tåpelige demonstrasjonstog og andre ting som jo denne tråden startet med. Jeg kan også medgi at jeg heller aldri har vert noen Frp patriot. For meg fremstår politikerne der som klientellet man finner på Danskebåten i baren. Ikke noe galt i seg selv men jeg tror ikke du finner de mest intelligente menneskene der. (unntak finnes sikkert)![]()

- Honda-Bjarne
- Innlegg: 55
- Registrert: 29 jan 2018, 16:12
- Motorsykkelen din: V-tec 800
Re: Kjør sakte aksjon
Jeg tror at Eurostats har utelatt trygdeavgiften i sin sammenligning men det har de neppe utelatt kun for Norge sin del så det spiller ingen rolle for rangeringen.biker7 skrev: 06 okt 2018, 21:29Honda-Bjarne skrev: 06 okt 2018, 13:42Kanskje overraskende for noen havner Norge på nedre halvdel i Eurostats rangering av skatt på inntekt. Ifølge Eurostat er marginalskatten (den høyeste skatten du kan betale) på inntekt 40 prosent. det gir en 16 plass sammenlignet med de 27 EU-landene.simpson skrev: 05 okt 2018, 16:20 Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.
Gjennomsnittlig marginalskatt på inntekt i EU er 38,7 prosent. Høyest skattesats har Sverige der folk med høye inntekter må betale 56,6 prosent av det de tjener på å jobbe overtid i skatt. Danmark er en god nummer to med 55,6 prosent.Simpson sier altså at han betaler mere enn 50% i skatt
![]()
I følge det Honda-Bjarne sier så er altså 40% maks på inntekt.
Hvis dette stemmer så må i tilfelle de som betaler over 50% ha fått "spesial-skatt" grunnet uvanlig høy inntekt
eller noe da eller..?Tipper i så fall at man har nok til "salt i maten" da, selv etter å betalt over halve lønna i skatt
![]()
Men litt rart er det jo, da en lønnsinntekt på en million skal gi en skatt på ca 34%, og 650 tusen på ca 29%![]()
Uansett så man over 300 tusen i månedsinntekt for å få over 50% i skatt hvis man har den mest aggresive skattetabellen og null fradrag (7100).
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Kjør sakte aksjon
Men i alle tilfelller bør da snaue 150 tusen utbetalt pr måned være nok til "salt i maten" og ikke noe å klage på akkurat
Har i tillegg råd til noen bom-passeringer da

Har i tillegg råd til noen bom-passeringer da

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Kjør sakte aksjon
Ikke rart i det hele tatt. Jeg betaler 52% i skatt. Og grunnen er i Norge har vi noe som heter progressiv skatt. Og jeg er dessverre ikke alene om det.biker7 skrev: 06 okt 2018, 21:29Honda-Bjarne skrev: 06 okt 2018, 13:42Kanskje overraskende for noen havner Norge på nedre halvdel i Eurostats rangering av skatt på inntekt. Ifølge Eurostat er marginalskatten (den høyeste skatten du kan betale) på inntekt 40 prosent. det gir en 16 plass sammenlignet med de 27 EU-landene.simpson skrev: 05 okt 2018, 16:20 Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.
Gjennomsnittlig marginalskatt på inntekt i EU er 38,7 prosent. Høyest skattesats har Sverige der folk med høye inntekter må betale 56,6 prosent av det de tjener på å jobbe overtid i skatt. Danmark er en god nummer to med 55,6 prosent.Simpson sier altså at han betaler mere enn 50% i skatt
![]()
I følge det Honda-Bjarne sier så er altså 40% maks på inntekt.
Hvis dette stemmer så må i tilfelle de som betaler over 50% ha fått "spesial-skatt" grunnet uvanlig høy inntekt
eller noe da eller..?Tipper i så fall at man har nok til "salt i maten" da, selv etter å betalt over halve lønna i skatt
![]()
Men litt rart er det jo, da en lønnsinntekt på en million skal gi en skatt på ca 34%, og 650 tusen på ca 29%![]()
Ja jeg har god inntekt, men vil ved flat trekkprosent likevel bidra med dobbelt så mye som en som tjener halvparten.
Men siden vi er en sosialiststat har noen bestemt at jeg skal betale 4-5 ganger så mye. Det blir like logisk som om at du skal betale 3-4 ganger mer i bompenger fordi du har en dyr bil.
Men du glemmer å legge på trygdeavgift osv i eks ditt over hva vi skal betale i skatt. De satsene er alt for lave, ellers blir alle i Norge lurt.
En kjapp test på en skattekalkulator sa 47% så tallene dine er nok ikke reelle på noen måte.
Men kalkulatoren tar ikke utgangspunkt i høyere skatt pga overtid osv, så den er ikke helt korrekt.
Sist redigert av simpson den 07 okt 2018, 07:20, redigert 1 gang totalt.
Re: Kjør sakte aksjon
Jeg har nok ikke 150, men det er ikke snakk om å ha råd til bompenger. Det er prinsippet, på lik linje med urettferdigheten med skattesystemet.biker7 skrev: 06 okt 2018, 22:58 Men i alle tilfelller bør da snaue 150 tusen utbetalt pr måned være nok til "salt i maten" og ikke noe å klage på akkurat![]()
Har i tillegg råd til noen bom-passeringer da![]()
Snu på det, staten har råd til å bygge veier uten bompenger.
Re: Kjør sakte aksjon
Jeg undres alltid over slike former for demonstrasjoner. Man kan jo sammenligne det med bøndenes mange protester mot det de mener er for lav statsstøtte. Man skal liksom blokkere eller på annet vis hindre alle rundt - man blokkerer lastebiler fulle av brød til butikkene, man blokkere trafikken på E6. Jeg kan ikke forstå hvordan dette skal gjøre annet enn å provosere samtlige som får merke den direkte konsekvensen, altså vanlige folk. Når jeg ikke får kjøpt brød i butikken fordi en elller annen bonde velger å blokkere lastebiler med brød, er det ikke regjeringen jeg blir irritert på. Jeg blir irritert på bonden som velger å la det gå ut over meg. Når folk kjører med nødblinker på og blokkerer trafikken på E6, er det ikke statens bompengeinnkreving jeg blir irritert på, det er alle idiotene som velger å la det gå ut over meg.
Er jeg den eneste som føler det sånn? Min tanke går liksom ikke hele veien tilbake til "kilden" av problemet, men stopper opp ved første ledd, altså hos de som direkte gjør min hverdag surere.
Er jeg den eneste som føler det sånn? Min tanke går liksom ikke hele veien tilbake til "kilden" av problemet, men stopper opp ved første ledd, altså hos de som direkte gjør min hverdag surere.
Re: Kjør sakte aksjon
Du lar deg ikke i særlig grad påvirke av faktaopplysninger, det skal du ha.simpson skrev: 07 okt 2018, 07:15Jeg har nok ikke 150, men det er ikke snakk om å ha råd til bompenger. Det er prinsippet, på lik linje med urettferdigheten med skattesystemet.biker7 skrev: 06 okt 2018, 22:58 Men i alle tilfelller bør da snaue 150 tusen utbetalt pr måned være nok til "salt i maten" og ikke noe å klage på akkurat![]()
Har i tillegg råd til noen bom-passeringer da![]()
Snu på det, staten har råd til å bygge veier uten bompenger.
Re: Kjør sakte aksjon
Fakta?
Jeg vet hva det står på skattekortet
Jeg vet hva det står på skattekortet