Sjekkliste for vinterlagring
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: Sjekkliste for vinterlagring
Jeg har en slik batterilader fra sønnak med navn Exide 12/7 som har fungert utmerket.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Er batteriet helt tomt vil nok denne gamle laderen klare å sparke liv i det igjen. En moderne smartlader gjør ikke det. Smartladeren måler tilstanden på batteriet før den velger ladeprogram. På et tomt batteri vil ikke laderen få et svar den forstår og vil ikke gjøre noe. Den gamle analoge laderen bare lader uansett.xyvind skrev: 13 jan 2019, 13:15 Apropos batterilader.
Jeg har denne fra Biltema, som jeg måtte ha til en gammel Mercedes jeg hadde for noen år siden. Kan jeg lade batteriet i min S1000R med denne? Er det safe?
Men du må regne med at batteriet ditt har tatt skade av dette. Startbatterier tåler dype utladinger svært dårlig, og vil neppe bli fullgodt igjen.
Ok. Jeg får prøve å lade det med Biltema-laderen først da og evt skaffe et nytt batteri til sesongstart 
kan være en idé å ta ut batteriet neste vinter da, og oppbevare det inne? Siden USB og alarm drar strøm jevnt og trutt.

- Stian87
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Hmm har man et valg for å sjekke batteristatus? Har ikke forsøkt å starte sykkelen siden jeg satte den inn, men hadde ingen problemer med det i fjorxyvind skrev: 13 jan 2019, 15:18 Ok. Jeg får prøve å lade det med Biltema-laderen først da og evt skaffe et nytt batteri til sesongstartkan være en idé å ta ut batteriet neste vinter da, og oppbevare det inne? Siden USB og alarm drar strøm jevnt og trutt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Etter at jeg hadde trøbbel med batteriet i fjor vår kjøpte jeg nytt batteri og gikk til innkjøp av en slik en:

Batteriet på sykkelen min sitter under tanken så det er ikke lett (umulig) å komme til med krokodilleklemmer. Følger med en hurtigkontakt du kan ha tilkoblet hele tiden. Synes det var litt kjekt. Dette står tilkoblet hele vinteren. Så får vi se hvordan det går til våren...

Batteriet på sykkelen min sitter under tanken så det er ikke lett (umulig) å komme til med krokodilleklemmer. Følger med en hurtigkontakt du kan ha tilkoblet hele tiden. Synes det var litt kjekt. Dette står tilkoblet hele vinteren. Så får vi se hvordan det går til våren...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Nye sykler har et lite srømforbruk selv om de står ubrukt (alarm +++), så det er greit med litt vedlikeholdslading om vinteren.
For min del syns jeg det blir mye mer lettvindt med en vedlikeholdslader enn å plukke ut batteriet på vinteren.
Har en sånn: Har montert kabler sånn at jeg kan plugge den i sykkelen uten å måtte løsne noe som helst.
Har hørt at enkelte mener at man dreper batteriet ved å la det stå på vedlikeholdslading hele vinteren, men det har jeg liten tro på!!
Laderen min er koblet til sykkelen stort sett hele vinteren.
Sykkelen står nå i et fjellanlegg der det er konstant 15-16 grader, men den har også hatt to vintre i en kald garasje.
Det har ikke vært bytta batteri siden sykkelen var ny i 2012, og batteriet fungerer fin-fint etter noen-og-seksti-tusen kilometer.
For min del syns jeg det blir mye mer lettvindt med en vedlikeholdslader enn å plukke ut batteriet på vinteren.
Har en sånn: Har montert kabler sånn at jeg kan plugge den i sykkelen uten å måtte løsne noe som helst.
Har hørt at enkelte mener at man dreper batteriet ved å la det stå på vedlikeholdslading hele vinteren, men det har jeg liten tro på!!
Laderen min er koblet til sykkelen stort sett hele vinteren.
Sykkelen står nå i et fjellanlegg der det er konstant 15-16 grader, men den har også hatt to vintre i en kald garasje.
Det har ikke vært bytta batteri siden sykkelen var ny i 2012, og batteriet fungerer fin-fint etter noen-og-seksti-tusen kilometer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Hold batteriet på en smartlader gjennom hele vinteren! Det funker!
Kom kanskje ikke klart frem av min post, men det er akkurat det jeg har gjort også. Måtte bare innunder tanken for å få festet kabelen til batteriet denne ene gangen. Neste gang har jeg en hurtigkobling hengende klar...KåreDump skrev: 14 jan 2019, 10:44 Har montert kabler sånn at jeg kan plugge den i sykkelen uten å måtte løsne noe som helst.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Man bør i det minste lade med en velgnet lader... når spenningen faller under 12.4V.
Jeg kjøpte sykkel nå akkurat og det fulgte med en lader med hurtigkobling. Sykkelen står nå i kald og tørr garasje med laderen plugget i. Tenkte å bare la den stå i da bruksanvisningen sier at den lader fullt opp, for så å gå over i en type puls-lading over tid. Regner med det er dette du mener med "smartlader"?ZZR-Erling skrev: 14 jan 2019, 11:40 Hold batteriet på en smartlader gjennom hele vinteren! Det funker!
Isåfall, godt å høre at jeg kan la det stå i fred

-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Dere som sliter med at alarmer og USB og annet tømmer batteriet om vinteren: skru av minuspolen. Da slipper dere utladningen.
Kan allikevel være greit med en vedlikeholdsladning ila. vinteren.
12v/USB bør uansett kobles slik at de er på bare når tenning er på.
Jepp, er det jeg mener.NeXtGeN skrev: 22 jan 2019, 00:29Jeg kjøpte sykkel nå akkurat og det fulgte med en lader med hurtigkobling. Sykkelen står nå i kald og tørr garasje med laderen plugget i. Tenkte å bare la den stå i da bruksanvisningen sier at den lader fullt opp, for så å gå over i en type puls-lading over tid. Regner med det er dette du mener med "smartlader"?ZZR-Erling skrev: 14 jan 2019, 11:40 Hold batteriet på en smartlader gjennom hele vinteren! Det funker!
Isåfall, godt å høre at jeg kan la det stå i fred![]()

Ohhh yeah!cannon skrev: 22 jan 2019, 07:55 Dere som sliter med at alarmer og USB og annet tømmer batteriet om vinteren: skru av minuspolen. Da slipper dere utladningen.

Gjorde det på min, i god tro, inne i en bunker!
Trommehinnene mine møttes på midten i det alarmen gikk av!

Eget batteri på alarmen gitt!!
Viser seg at jeg må fjerne et sidedeksel og nappe ut hovedsikring mens tenninga er på (og alarm deaktivert), for deretter skru av sadel, deksler og ræl for å koble fra batteripolen.
Uendelig mye lettere å bare koble til en en vedlikeholdslader et par ganger i løpet av vinteren enn å plundre med alt det der!
I never apologize.