Er det min jobb å google det? Det er tross alt du som kommer med påstanden.simpson skrev: 22 nov 2018, 15:51Hvis det finnes en statestikk kan det sikkert googles.Sakkle skrev: 22 nov 2018, 13:41Vis meg statistikk på dette så skal jeg tro på det...simpson skrev: 22 nov 2018, 13:25 De er også best ved brann, som faktisk har skjedd en del ganger. Så gode at de lar seg ikke slokke så ALT brenner opp![]()
Har vært diskutert å forby EL biler i parkeringshus, ferger osv, men tiden vil vise......
Har du sett mange bilbranner? Det er ikke ofte det er mye igjen av bilen enten den er elektrisk eller bensindrevet. Det er riktig at batteriene og andre komponenter i en elbil oppfører seg annerledes enn i en bensinbil, riktignok. En bensinbil tar brått fyr, brenner godt og lar seg slukke. Elbiler kan etter f.eks en kollisjon ta fyr først etter en stund, da det tar tid for varmgangen i batteriene til å utvikle brann, de brenner også godt og det kan ta veldig lang tid å slukke brannen. De har også så vidt jeg vet større risiko for å blusse opp igjen etter at man tror den er slukket.
Når det er sagt har ikke jeg sett noen troverdige tall på at risikoen for brann er større på elbiler enn andre biler.
DSB sier bl.a. rett ut at de ikke kan se noen høyere risiko for brann i parkerte el-biler: https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/hvo ... -en-elbil/
Men det har vært mange EL bil branner, som ikke skyldes kollisjon, men enslige biler som brenner opp. Både parkerte og under drift.
En brann i lihtiumbatterier lar seg ikke slokke, det brenner også under vann. Hvorfor tror det er strengt med lithiumbatterier på fly?
Når det oppstår thermal runaway, er løpet kjørt og det har oppstått på de rareste måtene som ikke kan forklares.
https://www.tu.no/artikler/dette-bor-du ... ler/276372
Og fra artikkelen du linker til...
Elbiler brenner neppe oftere
Jostein Ween Grav, sjefsingeniør elektriske anlegg i DSB sier at de ikke har grunn til å si at elbiler brenner oftere enn fossilbiler, men at det er viktig for dem å være i forkant av utviklingen.