Årets første tur hadde jeg i førsten av mars. Men ble ingen bilder, så da teller det sikkert ikke heller...Stian87 skrev: 27 mar 2019, 12:16 Får ta et bilde av sykkelen min i dag også. For i dag hadde jeg årets første tur![]()

Årets første tur hadde jeg i førsten av mars. Men ble ingen bilder, så da teller det sikkert ikke heller...Stian87 skrev: 27 mar 2019, 12:16 Får ta et bilde av sykkelen min i dag også. For i dag hadde jeg årets første tur![]()
Noen av oss er opptatt av sykkelens velvære vettu og holder oss unna salt
Du må ikke tro annet enn at jeg vasket den grundig både før og etter denne turenStian87 skrev: 27 mar 2019, 13:44Noen av oss er opptatt av sykkelens velvære vettu og holder oss unna salt![]()
Det er så digg å kjøre! Jeg mislikte å kjøre sykkelen til kjøreskolelæreren min som var av den tradisjonelle type. Her er nøkkelforskjeller jeg (personlig) setter særlig pris på:Bjerknez skrev: 27 mar 2019, 07:34 Det er jammen ikke ofte man ser at valget faller på en scooter som førstevalg av tohjuling. Spesielt ikke i ung alder. Vanligvis er det vel eldre som velger en slik løsning?
Hva er grunnen til at du valgte en scooter?
Okay. Jeg skal ikke akkurat "slåss" med argumentene dine, men jeg har kjørt vanlig motorsykkel i snart fem år nå og etter 20 minutter på en scooter ga det meg fullstendig avsmak.FreewheelBurning skrev: 27 mar 2019, 14:49Det er så digg å kjøre! Jeg mislikte å kjøre sykkelen til kjøreskolelæreren min som var av den tradisjonelle type. Her er nøkkelforskjeller jeg setter særlig pris på:Bjerknez skrev: 27 mar 2019, 07:34 Det er jammen ikke ofte man ser at valget faller på en scooter som førstevalg av tohjuling. Spesielt ikke i ung alder. Vanligvis er det vel eldre som velger en slik løsning?
Hva er grunnen til at du valgte en scooter?
-automatgir. Trenger aldri å huske på å sette i 1. gir ved rødt lys eller annet stopp.
-god plass til føttene.
-velsig komfortabel å sitte på.
-god plass til bagasje. Kan for eksempel ha 2 helhjelmer under setet.
-generelt for lette sykler at de er enklere å kjøre i lav hastighet og unngår velt. Sykkelen velter ikke om jeg går av og glemmer støtta.
Også er det mye annet digg her som varme i styret, led lys, keyless og veldig bensingjerrig. Omtrent 33 km per liter (avhengig av bruk og fart).
Veldig bra, gøyalt og ikke minst interessant at du er fornøyd
Takker! For min del ble det ikke bare årets første tur men livets første tur
Takktakk! Jeg skjønner at det er utradisjonelt. Hvis jeg har forstått det riktig så handler mc i stor grad om frihet og individualitet så jeg må i det minste stå for mitt. Jeg vinker nå til forbipasserende motorsykler og de vinker tilbake så koser meg gløgg ihjel på veien.AJ skrev: 27 mar 2019, 15:26Veldig bra, gøyalt og ikke minst interessant at du er fornøyd.
Disse scooterne har nok blitt sett på med et skrått og kanskje hoderystende blikk av mange her inne.
Dermed er det ekstra hyggelig, synes jeg, at eiere av slike kommer med sine positive erfaringer.
Selv har jeg så og si ingen erfaring med scootere av den typen du har. Det jeg derimot hatr kjørt en del er Piaggio MP3 tre-hjulscooter. Og det var absolutt en interessant kjøreopplevelse!
Nice!! Hvilke speil har du forrrsten? Link? :)xyvind skrev:Yeah!!!
Hm, nei, disse speilene har jeg hatt liggende i boden i et par sesonger. Det var et helt random kjøp på eBay. Du finner disse speilene der hvis du søker på "motorcycle mirrors" eller "bar end mirrors motorcycle" etc.. Tenkte å prøve de på sykkelen nå, bare for å teste. De er små, men funker greit. Ser ikke så veldig heftig ut, synes jeg daNeXtGeN skrev: 27 mar 2019, 18:23Nice!! Hvilke speil har du forrrsten? Link? :)xyvind skrev:Yeah!!!
Har sååå lyst til å kjøre!
***den følelsen når det er 16++ grader og knallsol men er blitt syk***![]()
Kombinasjonen nye dekk og vårtemperaturen, som er litt 'bedragersk' er nok mest trolig årsaken.niko skrev: 27 mar 2019, 19:28 syntes ikke jeg kjentes spesielt rusten - og holdt på å velte i første kryss. Fikk skikkelig sladd på bakhjulet på en fotgjengerovergang. Hadde heldigvis veldig liten fart og klarte å holde meg på beina. Det har vært tørt og fint i Oslo lenge, men er hvitstripene ekstra sleipe på våren? Eller er det helt nye dekk som har skylda? De hadde gått 150 meter da det skjedde.
Akkurat. Godt å få vite. Hvor langt bør jeg kjøre før belegget er borte og jeg kan stole skikkelig på dekka tror du? Har et motorveistrekk på et par mil på vei til jobb. Kan det duge?AJ skrev: 27 mar 2019, 19:34Kombinasjonen nye dekk og vårtemperaturen, som er litt 'bedragersk' er nok mest trolig årsaken.niko skrev: 27 mar 2019, 19:28 syntes ikke jeg kjentes spesielt rusten - og holdt på å velte i første kryss. Fikk skikkelig sladd på bakhjulet på en fotgjengerovergang. Hadde heldigvis veldig liten fart og klarte å holde meg på beina. Det har vært tørt og fint i Oslo lenge, men er hvitstripene ekstra sleipe på våren? Eller er det helt nye dekk som har skylda? De hadde gått 150 meter da det skjedde.
Nye dekk med beskyttelsesbelegg og dekk som fortsatt var kalde...
Dermed økt risiko for å miste veigrepet.
Om tørre hvitstriper er spesielt skumle nå om våren tror jeg ikke. Verre selvfølgelig om slike "påmalte" hvitstriper er våte av regn eller grøss og gru! av diesel!
Det anbefales å kjøre et par hundre km før med forsiktig gradvis nedlegg i svinger ved normal sommertemp.niko skrev: 27 mar 2019, 19:36 Akkurat. Godt å få vite. Hvor langt bør jeg kjøre før belegget er borte og jeg kan stole skikkelig på dekka tror du? Har et motorveistrekk på et par mil på vei til jobb. Kan det duge?
Takk!AJ skrev: 27 mar 2019, 19:40Det anbefales å kjøre et par hundre km før med forsiktig gradvis nedlegg i svinger ved normal sommertemp.niko skrev: 27 mar 2019, 19:36 Akkurat. Godt å få vite. Hvor langt bør jeg kjøre før belegget er borte og jeg kan stole skikkelig på dekka tror du? Har et motorveistrekk på et par mil på vei til jobb. Kan det duge?
Nå på våren hvor asfalten fortsatt er kald tenker jeg man med fordel kan ta det forsiktig litt lenger.
Alternativet, om man er litt utålmodig, er å slipe dekkflatene med fint slipepapir, uten at jeg anbefaler denne metoden.
Bedre å kjøre dekket driftsvarmt og la dekkets kontakt mot veidekket gjøre jobben.
Denne tråden har vel strengt tatt havnet et godt stykke inn på et sidespor, men temaet dekkslipp er viktig nok nå i oppstarten av sesongen så det er greit å bli påminnet om at dekkveigrepet kan være dårligere enn hva vi er vant med ellers i sesongen.FredrikE24 skrev: 27 mar 2019, 20:26 Jeg kan ikke si at jeg kjører inn nye dekk. Kjører egentlig helt normalt og aldri opplevd problemer. Dette gjelder sportstouringdekk
Jeg er ganske ny i MC verden ( fikk lappen i fjor men har ikke kjørt etter det), men anbefaler deg sterkt å følge han https://www.youtube.com/channel/UC0FFFn ... HUsuBjM0jAniko skrev: 27 mar 2019, 19:28 Har ikke noe bilde, for jeg starta TDM'n nå i halvmørket og tok en liten tur for å sjekke lufttrykk i nydekka - og sjekke om sykkelen starta.
Slo inn på første slaget. Lot den gå seg passe varm, rusla pent ut av garasjen, syntes ikke jeg kjentes spesielt rusten - og holdt på å velte i første kryss. Fikk skikkelig sladd på bakhjulet på en fotgjengerovergang. Hadde heldigvis veldig liten fart og klarte å holde meg på beina. Det har vært tørt og fint i Oslo lenge, men er hvitstripene ekstra sleipe på våren? Eller er det helt nye dekk som har skylda? De hadde gått 150 meter da det skjedde.