Ny sykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel

Legg inn av AJ »

WikingTnT skrev: 25 mai 2019, 18:01 Og jeg sitter nå på en vingård i Piemonte og smaker på div Barbera - helmax :thumleft
Den slags info skulle det vært automatisk sperre for å spre her på forumet :[-X

:knegg

Neida... Kos dere masse :sunny: .

Apropos italiensk:
Kommer en meget pen og velholdt MV Agusta Brutale, 2014 mod. med ca. 14K på telleren og som for kun et par dager siden fikk påsatt nye Bridgestonedekk til salgs hos Hadeland MC. Prisen er foreløpig anslått til 125.000,-.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Ny sykkel

Legg inn av L-NA »

simpson skrev: 25 mai 2019, 08:54 Takk for det L-NA
Det var lenge siden.....Er du fortsatt på supply eller er du utenlands?
Anbefaler ikke å prøve 1260, med mindre du skal ha. For det er vanedannende.
Italiensk igjen, er det Guzzi eller er det noe annet du har lyst til å prøve?
Jeg har tatt turen på land. Tjener nå til livets opphold i gamle lokalene til Wichmann. Ellers så for Yamahaen østover i dag, så nå er jeg uten sykkel. Har ellers sikklet litt på begge disse to Multistradaene, men jeg er redd dette blir "litt for mye av det gode". Men neste sykkel blir nok uansett, ett eller annet med Brembo bremser, og noe mer påkostet fjæringer og gafler. Noe som tåler en litt "røffere" nedbremsinger, og asfalt merker på forhvilerene. Så driter jeg heller i elektriske innstillinger, duppeditter, flotte elektroniske hjelpesystemer, og annet dritt eg overhode ikke er interessert i.....men likevel fascinert av :-k Back to the basic... :prf Og DA blir det feil med Multistrada...selv om den rett og slett er dritbra, og en imponerende og fristende sykkel... :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel

Legg inn av AJ »

Nye Moto Guzzi V85 TT vil nok passe bra, tror jeg ;) .

Jeg har så langt kun kjørt denne noen ytterst få km., men nok til at jeg kan si at denne er en positiv overraskelse.
På tirsdag får jeg sykkelen til disp så lenge jeg måtte ønske siden jeg skal gjøre en testkjøringssak for avisen jeg jobber i.
Det gledes :twothumbs: !

Kommer massevis av bilder her på forumet straks testkjøringen er ferdig :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Ny sykkel

Legg inn av WikingTnT »

AJ skrev: 25 mai 2019, 18:08
WikingTnT skrev: 25 mai 2019, 18:01 Og jeg sitter nå på en vingård i Piemonte og smaker på div Barbera - helmax :thumleft
Den slags info skulle det vært automatisk sperre for å spre her på forumet :[-X

:knegg

Neida... Kos dere masse :sunny: .
20190525_184144.jpg
20190525_184128.jpg

Apropos italiensk:
Kommer en meget pen og velholdt MV Agusta Brutale, 2014 mod. med ca. 14K på telleren og som for kun et par dager siden fikk påsatt nye Bridgestonedekk til salgs hos Hadeland MC. Prisen er foreløpig anslått til 125.000,-.
20190525_183754.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ny sykkel

Legg inn av pekle »

simpson skrev: 25 mai 2019, 07:13 Tror nok at 1200 og 1250 er bedre på mange ting enn 800, men jeg tror de ikke når opp til andre som KTM, Ducati, Triumph der heller. Nå har ikke jeg kjørt stor GS, men det kommer nok heller ikke til å skje.
Ikke undervurder 1200/1250, de har lite til felles med 800/850 (har hatt 800 i flere år og kjørt en hel del nyere 1200). Helt annen byggekvalitet. Og de er faktisk stor-adventuresykler, i motsetning til f.eks vanlig Multistrada som absolutt ikke trives utenfor asfalt. Har ikke prøvd Enduro, antar den er vesentlig bedre. Og stor-Triumphen er vel egentlig en touringsykkel? Ikke prøvd, men kan ikke huske å ha lest noen sammenligningstest mellom disse der den kommer ut på topp.

Men ser at 850 ligger rundt 200k i pris, det bør bety at den er vesentlig oppgradert fra 800 som lå 50k lavere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny sykkel

Legg inn av simpson »

pekle skrev: 25 mai 2019, 23:47
simpson skrev: 25 mai 2019, 07:13 Tror nok at 1200 og 1250 er bedre på mange ting enn 800, men jeg tror de ikke når opp til andre som KTM, Ducati, Triumph der heller. Nå har ikke jeg kjørt stor GS, men det kommer nok heller ikke til å skje.
Ikke undervurder 1200/1250, de har lite til felles med 800/850 (har hatt 800 i flere år og kjørt en hel del nyere 1200). Helt annen byggekvalitet. Og de er faktisk stor-adventuresykler, i motsetning til f.eks vanlig Multistrada som absolutt ikke trives utenfor asfalt. Har ikke prøvd Enduro, antar den er vesentlig bedre. Og stor-Triumphen er vel egentlig en touringsykkel? Ikke prøvd, men kan ikke huske å ha lest noen sammenligningstest mellom disse der den kommer ut på topp.

Men ser at 850 ligger rundt 200k i pris, det bør bety at den er vesentlig oppgradert fra 800 som lå 50k lavere.
Nå har både 950 og 1260 Enduro 19" framhjul, så jeg tror grusegenskapene er forbedret i forhold til 1200.
At 1200/1250 er bedre enn de fleste andre ADV når det gjelder kjøring utenfor vei er jeg ikke i tvil om, men er ikke overbevist om at de er bedre enn alt annet når det gjelder komfort, beskyttelse, turbulens, stabilitet, svingvillighet osv . Men som sagt, jeg har ikke testet stor GS og har heller ikke ønske om det.
At 800 er en budskjettsykkel er det ikke tvil om, men det trenger ikke å bety at den skal være så utdatert som den er på alle områder. Skal prøve en 850 en dag for å se hvor mye som er forbedret og den er jo en konkurrent til 950, så det bør være store forandringer.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Ny sykkel

Legg inn av Olav K »

Å sammenligne GS800/850 og 1200/1250 er som å sammenligne plommer og druer.
Det er vel kun SuperAdventure fra KTM som tidvis har hevdet seg i sammenligningstester mot GS1200en? (jeg har ikke lest alle), og den nye 1250en har igjen en helt annen motorkarakter, mer ooommph i bunn og mer sprut på topp.

og... GS 850 er nå blitt en helt annen sykkel enn den "gamle" 800en, den er vel faktisk helt nybygd. TFT display og kjøremoduser, bensintank der den vanligvis er på MCer... Quickshift mm... men ikke så mye mer HK, disse mellomklassesyklene har som ofte 95 hk, for også å kunne leveres som A2.
Desverre har 850en også dratt på seg 12 kilo ekstra, og er nå 229 kilo tung (til sammenligning er GS 1250 249kg, og bærer vekten mye lavere)
Ut ifra hva jeg kan lese meg til ser Multi 950 mer spennende ut, 15 hk mer, og noe mer dreiemoment. Finere er den også :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ny sykkel

Legg inn av pekle »

simpson skrev: 26 mai 2019, 06:58 At 800 er en budskjettsykkel er det ikke tvil om, men det trenger ikke å bety at den skal være så utdatert som den er på alle områder. Skal prøve en 850 en dag for å se hvor mye som er forbedret og den er jo en konkurrent til 950, så det bør være store forandringer.
800 er jo faktisk en konstruksjon fra 2008 som kun har fått moderate oppgraderinger underveis, så at den er utdatert ift 950 er ikke overraskende. Så 850 bør jo være et tiår nyere. Når det er sagt ville jeg også valgt Ducatien. 950en har både motor og utseende med seg.

Sier ikke at 1250GS er bedre enn de andre, men ditt utsagn var at du ikke tror den når opp. Jeg mener den gjør det (har kjørt alle unntatt Triumph) - men med litt annen fokus. Alle sykler har styrker og svakheter, og boxeren er kanskje den mest "spesielle", utseende kan diskuteres osv. Valget koker ned til hvilke egenskaper man vektlegger mest.

Og de fleste sykler trenger uansett en eller annen form for individuell tilpasning. Jeg kjøpte min 1200S brukt, men forrige eier hadde valgt å bytte ut både vindskjerm og sal. Jeg kommer til å legge til to tenner på bakdrevet ved neste drivpakkebytte. osv osv.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny sykkel

Legg inn av simpson »

Som du sier, det er litt forskjellige fokus på hva BMW vektlegger i forhold til andre merker. BMW fokuserer veldig på "offroad" egenskaper, og det fjerner en del av andre egenskaper. Men jeg tror jeg er ganske lik de fleste andre som kjører ADV, det er 99% asfalt og kanskje litt grus. Og da tror jeg ikke BMW når helt opp. Men er det mye grus/lett offroad, tror jeg GS er bedre enn mye av de andre merkene.
Skulle jeg jorden rundt på dårlige kjerreveier, ulendt terreng osv, er vel GS mest egnet, eller mye gruskjøring i norske fjellheimen for den saks skyld. Har sett noen demoer av GS og offroadegenskaper og er imponert over hva sykkel kan med rette fører.
Men jeg kjører ikke ADV for å kjøre utenfor allfarvei, men for å ha en sporty sykkel som er supekomfortabel på tur uten å kjøre Gold Wing, som du kan kjøre friskt med på svingete vei, bruke til butikken for å handle ett par pils eller kjøre til og fra jobb med.
Det er veeeldig mange GS som aldri har vært utenfor asfaltert vei, det er helt sikkert, og da er min mening at det finnes bedre alternativer, men mange ønsker en GS og om det er pga image eller 60 års krise må være opp til de som kjøper de.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ny sykkel

Legg inn av mekkern »

Er ikke helt med på denne evige "størst er best" trenden.
Er dette et utslag av "jeg skal ha mest/størst/sikkert best" fordi da er jeg best eller "behov"?? :-k

Ser at det er mange som hadde hatt bedre av en litt mindre/lettere sykkel. men mulig det hadde blitt en "imagekrise"...
Samme med "bråkeeksos".....(selv om jeg selv liker noe lyd :-J )
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ny sykkel

Legg inn av pekle »

Behovet er vel stort sett psykisk. Ingen trenger 160hk for å reise på tur. Men de største syklene har mest bling og tech og valgmuligheter og det er en ganske vanlig menneskelig greie å ville ha alle muligheter åpne, selv om de sjelden eller aldri blir brukt. ADV-syklene er som X5 eller Cayenne - for mye av alt, likevel selger de som varme hveteboller. Vi mestrer ikke begrensningens kunst.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 26 mai 2019, 11:21 Er ikke helt med på denne evige "størst er best" trenden.
Er dette et utslag av "jeg skal ha mest/størst/sikkert best" fordi da er jeg best eller "behov"?? :-k

Ser at det er mange som hadde hatt bedre av en litt mindre/lettere sykkel. men mulig det hadde blitt en "imagekrise"...
Samme med "bråkeeksos".....(selv om jeg selv liker noe lyd :-J )
Jeg tror dette med behov for "størst og best" er en greie mange vokser litt av seg. Personlig er jeg nok kommet til et punkt hvor dette ikke lenger er like viktig. De kreftene som bor i den jeg har er uansett overkill i forhold til egne ferdigheter og jeg kjører like fort på nesten en hvilken som helst annen sykkel.

En 600 rekkefirer blir for kjipt. Ikke for lite, men jeg har ikke sansen for karakteristikken i en slik motor. Men jeg sikler faktisk litt på en Yamaha XSR900. Jeg synes dem er tøffe, har en fin motor, koster vesentlig mindre enn S1000R (rundt 80.000 billigere) og kraftforskjellen er faktisk ikke veldig stor mener jeg å erindre. Overraskende godt drag i XSR900!

En Speed Triple RS står også høyt i kurs og denne er også ca. 40.000 rimeligere enn S1000R. At det blir en av disse ved neste korsvei skal man faktisk ikke se bort i fra :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny sykkel

Legg inn av simpson »

At BMW F800GS er populær er det hvert fall ikke tvil om.
Løvaas fikk min inn på fredag, de vasket den og la den ut på Finn på ettermiddagen. I dag er den allerede solgt. :D :D

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny sykkel

Legg inn av simpson »

pekle skrev: 25 mai 2019, 23:47

Men ser at 850 ligger rundt 200k i pris, det bør bety at den er vesentlig oppgradert fra 800 som lå 50k lavere.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=138702518

Dette må da være veldig billig for en 850 GSA? :scratch

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Ny sykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Ser ut som om de priser to sykler i samme annonse, om du leser annonseteksten. Kommer på 200+ med alt det greie utstyret en gjerne vil ha ;)

Hadde jeg hatt tid, plass og råd skulle jeg gjerne eid en F850 GSA ved siden av MVen :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Ny sykkel

Legg inn av pekle »

Har nok en helt ribbet innstegsmodell (lokkepris som sikkert få kjøper) og så kan man legge på masse snacks. Alle "trenger" vel Rallye Performance-pakken - bare 55 tusen ekstra ;) Ikke helt uvanlig blant tyske kjøretøyprodusenter :)

Svar