pekle skrev: 25 mai 2019, 23:47
simpson skrev: 25 mai 2019, 07:13
Tror nok at 1200 og 1250 er bedre på mange ting enn 800, men jeg tror de ikke når opp til andre som KTM, Ducati, Triumph der heller. Nå har ikke jeg kjørt stor GS, men det kommer nok heller ikke til å skje.
Ikke undervurder 1200/1250, de har lite til felles med 800/850 (har hatt 800 i flere år og kjørt en hel del nyere 1200). Helt annen byggekvalitet. Og de er faktisk stor-adventuresykler, i motsetning til f.eks vanlig Multistrada som absolutt ikke trives utenfor asfalt. Har ikke prøvd Enduro, antar den er vesentlig bedre. Og stor-Triumphen er vel egentlig en touringsykkel? Ikke prøvd, men kan ikke huske å ha lest noen sammenligningstest mellom disse der den kommer ut på topp.
Men ser at 850 ligger rundt 200k i pris, det bør bety at den er vesentlig oppgradert fra 800 som lå 50k lavere.
Nå har både 950 og 1260 Enduro 19" framhjul, så jeg tror grusegenskapene er forbedret i forhold til 1200.
At 1200/1250 er bedre enn de fleste andre ADV når det gjelder kjøring utenfor vei er jeg ikke i tvil om, men er ikke overbevist om at de er bedre enn alt annet når det gjelder komfort, beskyttelse, turbulens, stabilitet, svingvillighet osv . Men som sagt, jeg har ikke testet stor GS og har heller ikke ønske om det.
At 800 er en budskjettsykkel er det ikke tvil om, men det trenger ikke å bety at den skal være så utdatert som den er på alle områder. Skal prøve en 850 en dag for å se hvor mye som er forbedret og den er jo en konkurrent til 950, så det bør være store forandringer.