En amatør prøver seg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 09:51 Egentlig mener jeg at en tur på bane av ett eller annet slag ganske tidlig i kjøreopplæringen hadde vært en god ting for å lære seg å kjenne hvor mye grep man faktisk har. Jeg tror de fleste undervurderer hvor mye grep man faktisk har på tørr asfalt og er litt redd for å legge seg ned.
Selv har jeg fått banekjøring veldig nært oppkjøring og har vært nervøs for å legge meg over siden starten. Det hjalp en del nå som vi øvde på svinger på landevei i litt fart. Følte jeg var mer "på" og ble med i svingene på en litt annen måte. (Selv om jeg garantert ikke legger meg over mer enn et par cm :P )
Plastrakett_71 skrev: 29 jul 2019, 10:30 Når du stopper så er det utrolig viktig å ikke begynne å se ned i asfalten foran forhjulet. Se opp og frem. Ta begge beina av fotpinnene om du føler deg utrygg - dermed har du to ben å sette ned. Da spiller det ingen rolle hvilken vei sykkelen lener seg.
Takker for tipsene. Jeg plukker som regel ut et skilt eller noe liknende som jeg ser på når jeg skal stoppe og mener selv jeg holder blikket der, men jeg får som regel ikke stoppet helt før sykkelen er på vei til en av sidene. Plutselig får jeg det til, men neste gang velter jeg sakte over igjen. Jeg føler jeg vet hva som skal til, men som oftest blir det ikke helt riktig. Kanskje jeg er for anspent i armene og kanskje det er blikket likevel.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Viktig med forankring. Sitt godt på sykkelen og knip beina mot tanken. Er du nervøs eller usikker blir du normalt litt stiv i armene og kroppen. Jeg tror det handler om repitisjon på repitisjon her.

Det er derfor jeg mener at banekjøring burde være satt inn ganske tidlig i opplæringen. Da blir man tryggere på sykkelen og seg selv og da løsner man fort litt i armene etc.

Er ikke alltid jeg foretar smoothe og balanserte stopp jeg heller, men jeg vet hva jeg evt. gjør feil. Dog klarer jeg det hvis jeg tar meg sammen. Altså ikke stopp som ser ut som jeg velter, men stopp som krever at jeg må toutche litt nedi med beina. Tror ikke du skal ha som mål og klare dette hver eneste gang i trafikken. Jeg har kjørt bak langt mer drevne folk enn meg som bommer der til tider, så ikke noen big deal det. Så sant man ikke er helt på bærtur da selvsagt.

Er vel derfor man må gjøre disse øvelsene to ganger på en oppkjøring (jeg måtte vertfall det). Bommer du begge gangene er det fare på ferde. Klarer du en perfekt og den andre bare helt greit, så er det tut og kjør. Dem vil bare se om du faktisk har kontroll på sykkelen. Bommer du to ganger har du nok trolig ikke det. Men alle kan være uheldig en gang.

Dem ser på helheten, selv om du føler du stryker så fort du vinglet litt. Bommer du grovt på en øvelse men klarer de andre perfekt, så tror jeg nok du klarer det. Kommer lit ann på sensor også og dagshumøret hans/hennes.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Helt enig med Bjerknez her:
Er vel derfor man må gjøre disse øvelsene to ganger på en oppkjøring (jeg måtte vertfall det). Bommer du begge gangene er det fare på ferde. Klarer du en perfekt og den andre bare helt greit, så er det tut og kjør. Dem vil bare se om du faktisk har kontroll på sykkelen. Bommer du to ganger har du nok trolig ikke det. Men alle kan være uheldig en gang.
Og det var akkurat sånn jeg hadde det på oppkjøring nummer to; sensor fortalte at han var ute etter helheten - ikke om jeg hadde perfekte gjennomføringer.
Jeg fikk noen gode tips og råd av kjørelæreren min i forkant av oppkjøringen. I tillegg til det så tok jeg meg god tid til å stoppe og puste med megen noen ganger før hver øvelse. Det gjorde susen for min del. :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 30 jul 2019, 10:33 Og det var akkurat sånn jeg hadde det på oppkjøring nummer to; sensor fortalte at han var ute etter helheten - ikke om jeg hadde perfekte gjennomføringer.
Jeg fikk noen gode tips og råd av kjørelæreren min i forkant av oppkjøringen. I tillegg til det så tok jeg meg god tid til å stoppe og puste med megen noen ganger før hver øvelse. Det gjorde susen for min del. :twothumbs:
Ja, det har sakte men sikkert gått opp for meg at oppkjøring faktisk nærmer seg! Det er nesten så jeg er usikker på hva jeg skal grue meg mest til, kjøregård eller trafikken og evt slurv jeg kan få til å gjøre der.

Satser på jeg får litt mer tid på kjøregårdsøvelsene. Trafikken burde jeg tross alt kunne bedre om jeg tar meg sammen pga bil-lappen. Teknisk kontroll over motorsykkelen trengs bare øving.

Nå er det under en måned til oppkjøring, så det føles litt tight å få kjøpt seg sykkel å øve på i mellomtiden. Spesielt synd syns jeg det er at jeg da måtte kjøpt den uten å få prøvekjørt den også.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Med så lite tid igjen til oppkjøring, så hadde jeg nok konsentrert meg om kjøring med kjørelærer og ikke hvilken sykkel du skal kjøpe. :scratch
Det ligger mange gode og informative videoer ute på YouTube, blant annet denne; https://www.revzilla.com/common-tread/h ... g1R_LD0yyY

Den er på ca 20 minutter, og inneholder en god del nyttig info og tips angående valg av sykkel :twothumbs:

Ellers så er det en norsk kar - RDT som har noen veldig gode tips og råd i videoene sine.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

hneve
Innlegg: 73
Registrert: 18 jul 2018, 22:39
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Bosted: Undrumsdal
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av hneve »

En liten ting førerlæreren min satte meg til var å kjøre, bare litt fart 10-15kmh så komme til full stopp,ikke sette ned bena men begynne sakte å krypekjøringen når balansen uteblir, så opp i litt fart igjen og gjenta til du står på stedet hvil (jeg kom ikke dit, men dette hjalp mye med å kontrollere sykkelen i lav fart og ved /etter bremsing)
Det viktigste er som andre også nevner, se opp og dit du vil.

Sent fra min SGP311 via Tapatalk


Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 30 jul 2019, 20:45 Med så lite tid igjen til oppkjøring, så hadde jeg nok konsentrert meg om kjøring med kjørelærer og ikke hvilken sykkel du skal kjøpe. :scratch
Joda, men det er jo ikke sånn at å tenke på hva slags sykkel jeg vil ha går utover kjøretimene heller. Takk for linkene, jeg har nok sett den tidligere, den virket litt kjent.

Av det som er satt opp har jeg en dobbeltime (med trinnvurdering 2), bane+teori og langkjøring, så jeg må vel minst ha en kjøretime til inni her for å rekke trinnvurdering 3 også? Blir ikke alltid like klok av alt jeg skal få tid til på disse timene...
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

NMCU har jo også noen veldig gode videoer. På norsk er dem også.

https://nmcu.org/full-kontroll/

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Oppkjøring nærmer seg og det blir en intensiv uke fra mandag. Bane, trinnvurdering, landevei og oppkjøring samme uka :O Men da får jeg i alle fall kjørt mye i løpet av kort tid, slik at jeg fortsatt har feelingen fra forrige gang jeg har kjørt! Det tror jeg er en bra ting for meg som ikke øvelseskjører privat.

Ny time og trinnvurdering 2 er over, han virket fornøyd nok. Selv er jeg veldig kritisk til ferdighetene mine. Mye dårlige plasseringer, men om ikke annet så klarer jeg å ha mer fokus på trafikken. Det må nødvendigvis bety at jeg har fått litt automatikk på det tekniske!

Gleder meg til banekjøring, jeg sliter noe veldig med unnamanøveren/styrekommandoen. Jeg klarer virkelig ikke å manne meg opp til å dytte hardt nok og "velte" sykkelen så mye jeg trenger. Og jeg har bare gjort dette i 30-35 km/t så langt. Mentale tips, anyone? :P

Også den forbaska krypkjøringa...
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Trekkplaster
Innlegg: 38
Registrert: 04 jul 2017, 08:15
Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Trekkplaster »

PWL skrev: 13 aug 2019, 09:52 ..jeg sliter noe veldig med unnamanøveren/styrekommandoen. Jeg klarer virkelig ikke å manne meg opp til å dytte hardt nok og "velte" sykkelen så mye jeg trenger. Og jeg har bare gjort dette i 30-35 km/t så langt. Mentale tips, anyone? :P

Også den forbaska krypkjøringa...
Usikker på hvordan du har kjørt unnamanøver tidligere men la sykkelen legge seg mens overkroppen din er oppreist, du har ikke tid til å legge deg mot venstre og så flytte all masse over til høyre og så venstre igjen. Ellers er det øving og litt til øving :)

Krypkjøring: løft blikket mot horisonten, gjør underverker for balansen. Ikke fokuser en halvmeter foran hjulet.

Du gjør gjerne dette allerede men det er det jeg kommer på som gode tips.

Edit: angående krypkjøring: med blikket mot horisonten så mener jeg å holde hodet så rett som mulig. Må du kikke ned så bruk øynene i stedet for å tippe hele hodet ned.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

PWL skrev: 13 aug 2019, 09:52 Oppkjøring nærmer seg og det blir en intensiv uke fra mandag. Bane, trinnvurdering, landevei og oppkjøring samme uka :O Men da får jeg i alle fall kjørt mye i løpet av kort tid, slik at jeg fortsatt har feelingen fra forrige gang jeg har kjørt! Det tror jeg er en bra ting for meg som ikke øvelseskjører privat.

Ny time og trinnvurdering 2 er over, han virket fornøyd nok. Selv er jeg veldig kritisk til ferdighetene mine. Mye dårlige plasseringer, men om ikke annet så klarer jeg å ha mer fokus på trafikken. Det må nødvendigvis bety at jeg har fått litt automatikk på det tekniske!

Gleder meg til banekjøring, jeg sliter noe veldig med unnamanøveren/styrekommandoen. Jeg klarer virkelig ikke å manne meg opp til å dytte hardt nok og "velte" sykkelen så mye jeg trenger. Og jeg har bare gjort dette i 30-35 km/t så langt. Mentale tips, anyone? :P

Også den forbaska krypkjøringa...
Etter en runde på banen vil jeg tro unnamanøvren går lettere. Det handler om å stole på sykkelen først og fremst, for innerst inne er du kanskje redd for å miste grep da du tror at du kommer til å skli ved for hardt styreutslag. Når man er nervøs så stivner man og man sitter som en stokk og har som oftest også feil blikkbruk.

La kjørelærer ta denne unnamanøvren med deg bakpå en gang. Da kjenner du hvilke krefter sykkelen og dekkene tåler (med to på). Da blir det lettere for deg å gjennskape dette i etterkant. Tror jeg.

Det er derfor jeg tror det med banekjøring burde vært ett sted man begynte ganske tidlig i opplæringen. For å lære seg å stole på sykkelen før man slapp ut i trafikken. Da blir man tryggere på seg selv og klarer seg stort sett bedre. Vertfall slik jeg tenker.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Kjørelæreren min la opp til at jeg skulle gjøre som følger:
Høy hastighet inn mot hinderet (50 km/t ++), 3 gir, nødbrems og unnamanøver. Det som da skjedde var at jeg sluttet å tenke på hva som skulle skje når - og ikke minst: jeg rakk ikke å tenke noe som helst rundt kontrastyring! I tillegg til det, så er det naturlig å slippe opp gassen når man bremser, så da vil unnamanøveren gå nærmest av seg selv.

Det med å slippe opp gassen var en av de tingene jeg stadig glemte i unnamanøver: av en eller annen grunn hadde jeg en fix ide om at man skulle ha jevn hastighet igjennom øvelsen :redface
Pass også på, som nevnt over her, at overkroppen er rett og at resten fra hoftene og ned følger sykkelen.
Og; det er utrolig hvor langt ned du kan legge en sykkel uten å tryne. Du skraper fothvilerne nedi "lenge før" resten tryner. Been there, done that.

Men det viktigste tipset jeg kan gi deg er; om du feiler/driter deg ut på en av øvelsene - ikke tenk på det!
Om du er nervøs; stopp opp litt, trekk pusten, tenk igjennom øvelsen og kjør på :)
Dette var "my two cents worth" med tips og triks :thumleft

Jeg, og helt sikkert resten av gjengen her på mcsiden, heier på deg og gleder oss til å møte deg på svingete veier om kort tid :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av kjellv »

Plastrakett_71 skrev: 13 aug 2019, 10:57
Jeg, og helt sikkert resten av gjengen her på mcsiden, heier på deg og gleder oss til å møte deg på svingete veier om kort tid :twothumbs:
Underskrives :thumleft
På meg virker det som du ikke helt har kontrastyring i ryggmargen ennå. Benytt alle muligheter du har til å trene på denne. Den skal brukes i alle svinger som en bevisst handling til det falle seg naturlig. Når dette sitter er unnamanøver noe som går av seg selv uten videre planlegging.

Lykke til :prf

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av niko »

kjellv skrev: 13 aug 2019, 11:39
Plastrakett_71 skrev: 13 aug 2019, 10:57
Jeg, og helt sikkert resten av gjengen her på mcsiden, heier på deg og gleder oss til å møte deg på svingete veier om kort tid :twothumbs:
Underskrives :thumleft
På meg virker det som du ikke helt har kontrastyring i ryggmargen ennå. Benytt alle muligheter du har til å trene på denne. Den skal brukes i alle svinger som en bevisst handling til det falle seg naturlig. Når dette sitter er unnamanøver noe som går av seg selv uten videre planlegging.

Lykke til :prf
Lykke til!

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Forc »

Personlig så var det for min del ekstremt hjelpsomt å øve MYE på kontrastyring i sakte økende fart i sånn passe slak sving på banekjøring. Dette gjør det mye lettere å være komfortabel med kontrastyring på unnamanøver (og generelt i svinger i etterkant.)

Skal dog sies at unnamanøver for min del var en rimelig grei sak selv uten kontrastyring, jeg fikk en del kritikk i starten for å ikke kontrastyre men heller bruke kroppen til å få sykkelen til å svinge til riktig side.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 13 aug 2019, 10:57 Kjørelæreren min la opp til at jeg skulle gjøre som følger:
Høy hastighet inn mot hinderet (50 km/t ++), 3 gir, nødbrems og unnamanøver. Det som da skjedde var at jeg sluttet å tenke på hva som skulle skje når - og ikke minst: jeg rakk ikke å tenke noe som helst rundt kontrastyring! I tillegg til det, så er det naturlig å slippe opp gassen når man bremser, så da vil unnamanøveren gå nærmest av seg selv.

Det med å slippe opp gassen var en av de tingene jeg stadig glemte i unnamanøver: av en eller annen grunn hadde jeg en fix ide om at man skulle ha jevn hastighet igjennom øvelsen :redface
Pass også på, som nevnt over her, at overkroppen er rett og at resten fra hoftene og ned følger sykkelen.
Og; det er utrolig hvor langt ned du kan legge en sykkel uten å tryne. Du skraper fothvilerne nedi "lenge før" resten tryner. Been there, done that.

Men det viktigste tipset jeg kan gi deg er; om du feiler/driter deg ut på en av øvelsene - ikke tenk på det!
Om du er nervøs; stopp opp litt, trekk pusten, tenk igjennom øvelsen og kjør på :)
Dette var "my two cents worth" med tips og triks :thumleft

Jeg, og helt sikkert resten av gjengen her på mcsiden, heier på deg og gleder oss til å møte deg på svingete veier om kort tid :twothumbs:
Mange bra cents her! (Men man bremser ikke i unnamanøveren? Du mente den andre øvelsen nå?)

Jeg merker at sykkelen retter seg opp igjen og at det skal mye til å velte, det er bare noe som har satt seg i hodet mitt. Jeg håper banekjøringa hjelper meg til å stole mer på sykkelen som dere sier. Skulle nok ønske den kom tidligere i opplæringen.

Krypkjøringen gikk en del bedre denne gangen, selv om jeg fortsatt har en lang vei igjen. Det går litt fort og kommer meg ikke helt rundt kjeglene, men holder blikket bedre og tenker mindre på om jeg river en kjegle enn før. Kjørelæreren mente jeg kunne legge vekta litt utover når jeg tar "svingen" etter kjeglene. Da ble det en veldig mye bedre kurve enn før. Jeg har en tendens til å velte for langt mot baken i lav fart :redface

Ellers tusen takk for alle lykke til her inne! Det holder motivasjonen på topp! :twothumbs:
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

Mange bra cents her! (Men man bremser ikke i unnamanøveren? Du mente den andre øvelsen nå?)
Det er helt riktig at man ikke skal bremse i unnamanøver (annet enn å slippe rulla og la motor'n bremse).
Jeg er ikke sikker, men innbiller meg at kjørelærer'n min ville jeg skulle kombinere nødbrems og unnamanøver for å få på plass automatikken :-k
Nå vet ikke jeg hvordan du takler de andre øvelsene, men ta og rot litt rundt på youtube og se også på NMCU sine videoer. Det er utrolig mye god og nyttig info å hente bare man vet hvor man skal lete :P
Men det er klart; en ting er teori, en annen er når du sitter der med 200+ kilo mellom beina og skal holde styr på alt (og alle) samtidig :scratch
Jeg er så langt fra en ekspert som det omtrent er mulig å komme, men bidrar mer enn gjerne med det jeg har lært siden jeg begynte på lappen (april) og etter at jeg sto på førerprøven (slutten av juni).
En av de tingene jeg legger merke til når jeg (dessverre) må kjøre bil, er at jeg har blitt mye mer bevisst på både plassering, bruk av blinklys (særlig i rundkjøringer) og også hvor mye mer oppmerksom jeg har blitt på de som kjører MC :twothumbs:
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Bjerknez »

Husker jeg rett så fikk jeg beskjed om å aksellerere til maks 50km/t for så og passere unnamanøveren uten å bremse, for så og stoppe kontrollert rett etterpå. For min del gikk alle disse øvelsene som en lek, men jeg var veldig nervøs for krypkjøringstesten. Det var denne jeg fryktet mest. Men når det gjaldt så klarte jeg heldigvis og beholde roen.

Resten av oppkjøringen samt kjøring i trafikk ellers synes jeg var null problem. men så hadde jeg øvekjørt VELDIG mye også. Å det med en stor Cruiser på 300kg. Å hoppe rett over på en Honda CB600 var liksom som å gå fra lastebil til Ford Fiesta. :)

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

Plastrakett_71 skrev: 13 aug 2019, 14:26 En av de tingene jeg legger merke til når jeg (dessverre) må kjøre bil, er at jeg har blitt mye mer bevisst på både plassering, bruk av blinklys (særlig i rundkjøringer) og også hvor mye mer oppmerksom jeg har blitt på de som kjører MC :twothumbs:
Ja, er ikke det merkelig? Brått ser jeg MC-er overalt, de var jo aldri der før :redface

Nå fikk jeg faktisk en telefon om at oppkjøring blir utsatt et par uker. Kjørelæreren mente det ble for kort tid og jeg er nok enig mtp hvordan det gikk på mandag. Så nå blir det bane og langkjøring neste uke, og deretter vil jeg ha to uker på å få inn noen ekstra timer. Det må være lov å si det er litt surt med utsatt oppkjøring, men innerst inne er jeg jo helt enig. Jeg hadde ikke kommet helt i mål, spesielt ikke med kjøregården.
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 151
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: BMW f750GS
Bosted: Nes i Viken

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Plastrakett_71 »

På en måte er det sikkert litt bittert å måtte vente et par uker på oppkjøring, men samtidig så vil jeg tro at kjørelærer'n vet best.
Da er det bedre å få kjørt litt mer og være mer klar for oppkjøring når den tid kommer, enn å hive deg ut i det og (evt.) stryke - det er værre. Da får du 4 uker karantene hos biltilsynet, og da er jo sesongen over for i år... :sorry
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av GeirK. »

Jeg hadde samme problem som deg i unnamanøver øvelsen, men banekjøringen var det som endret meg.
Lærte å stole på sykkel og dekk den dagen, virkelig en nyttig dag i opplæringen og gøy er det.
Bare å glede seg. Lykke til.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 146
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
Motorsykkelen din: Honda CBF125, 2009
Bosted: Moss

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av PWL »

GeirK. skrev: 14 aug 2019, 22:58 Jeg hadde samme problem som deg i unnamanøver øvelsen, men banekjøringen var det som endret meg.
Lærte å stole på sykkel og dekk den dagen, virkelig en nyttig dag i opplæringen og gøy er det.
Bare å glede seg. Lykke til.
Godt å høre. Da har jeg i hvert fall håp for den øvelsen!

Jeg er spent på hvor mye som blir igjen av sesongen om jeg klarer oppkjøringa også. Hvor lenge utover høsten pleier dere å kjøre?
"En amatør prøver seg"
2021: Honda CBF125 2009
2019-2021: Honda CBR600F 2000

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Skogstrollet »

PWL skrev: 16 aug 2019, 10:20 Jeg er spent på hvor mye som blir igjen av sesongen om jeg klarer oppkjøringa også. Hvor lenge utover høsten pleier dere å kjøre?
Det beror jo på været, men noen gang i oktober pleier jeg å parkere for vinteren.

Når jeg tok lappen bestod jeg oppkjøring akkurat i sluttet av september, og kjøpte sykkel umiddelbart. Hentet sykkelen 4.oktober og fikk hele 4 uker med kjøring i kjølig høstvær før jeg ga opp for sesongen :roll

Nå som jeg ikke har tilgang til fri lagring i Oslo lengre, så må jeg være litt føre når det gjelder siste turen til lagringsplass hos foreldrene mine i Uddevalla, Sverige. Ikke en fryktelig lang tur, men uansett ikke noen jeg ønsker å ta i 5 grader og regn :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av niko »

Kommer an på vær og føre. Våt asfalt,nattefrost og vått høstløv er skumle greier. Men er forholdene gode, kjører du fint langt ut i oktober.

Sent from my Mi A2 using Tapatalk


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: En amatør prøver seg

Legg inn av Stian87 »

Det kommer som de andre sier ann på været. Men jeg har alltid parkert i slutten av oktober her på østlandet. Når det er sagt, de siste uken kan være våte og kalde. Men du kan fint kjøre mc i minusgrader så lenge det er tørt. Bare ta det med ro i starten (kald vei og kalde dekk).

Angående unnamanøver. Jeg vil tro det hjelper med banekjøring, en annen ting du kan øve på er svingteknikk når du kjører ellers. Finn en sving du kjenner godt og øv mye. Øv på forankring, blikkbruk, valg av fart og gir. Du vet når du får det til, da kommer gliset :thumleft NMCU har en veldig god bok på dette, anbefaler deg å lese den og terpe, det er også oppgaver der. De har en film også, som er fin, men den er ikke noe i nærheten av boken etter min mening. :D For meg var det tre ting som var avgjørende for å få til svinger bedre (dette er sikkert forskjellig fra person til person): Riktig blikkbruk, forankring i sykkelen, hele veien fra ytterste fot til riktig bruk av skuldre og albuer og sist men ikke minst, vri litt på gassen i svingen, ikke mye, men bittelitt. Da glir du gjennom.

Lykke til med oppkjøring, det verste som kan skje er at du stryker, det gjorde jeg, og jeg overlevde det :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar