Hvilken maxi-scooter?
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.
Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.
Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.
Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hvilken maxi-scooter?
Serviceintervallene er da de samme eller enda kortere på moped, servicekostnadene også. Og alternativet å gi faen i alle servicer og oljeskift blir omtrent det samme, og spesielt Honda sine 125cc sykler kan fint gå enormt langt uten service. Har hørt om de som har gått langt over 100k med bare oljeskift.Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 22:41 Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.
Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.
Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Forøvrig stemmer Freewheelburning sitt regnestykke ganske godt, 2 kr per kilometer for en 300cc scooter kjørt over 60000 km, tilsvarer det jeg har beregnet på min 350. Og det er kostnaden for alt, bensin, forsikring, service og verditap.
Sammenlignet med en bil hvor Smarte Penger regner 7.43 kr per kilometer. Og din nye Rocket må da ligge på minst 6-7 kr per kilometer.
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Poenget er at en scooter (moped) til 10ish laken i mine øyne ikke er verdt og ta service på. Holder den i la oss si tre år med kun oljeskift tatt av undertegnede samt enkelt vedlikehold gjort hjemme i garasjen, så snakker vi 10.000 kr. Delt på 36 måneder. Altså 277 kroner pr. Mnd. I kostnader, hvis man kaster mopeden på dynga etter tre år. Noe man neppe trenger å gjøre. Trekk fra noen hundrelapper til olje evt.SilverSmurfer skrev: 18 jul 2022, 23:58Serviceintervallene er da de samme eller enda kortere på moped, servicekostnadene også. Og alternativet å gi faen i alle servicer og oljeskift blir omtrent det samme, og spesielt Honda sine 125cc sykler kan fint gå enormt langt uten service. Har hørt om de som har gått langt over 100k med bare oljeskift.Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 22:41 Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.
Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.
Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Forøvrig stemmer Freewheelburning sitt regnestykke ganske godt, 2 kr per kilometer for en 300cc scooter kjørt over 60000 km, tilsvarer det jeg har beregnet på min 350. Og det er kostnaden for alt, bensin, forsikring, service og verditap.
Sammenlignet med en bil hvor Smarte Penger regner 7.43 kr per kilometer. Og din nye Rocket må da ligge på minst 6-7 kr per kilometer.
Så slipper hun å ta MC lappen, samt betale høyere kasko forsikring etc.
Ser ingen grunn til å betale penger for at et verksted skal ta service på en moped til 10 laken. De pengene man bruker på service vil man trolig aldri få igjen uansett. En pent brukt scooter av ymse merke til 10K klarer seg helt sikkert helt fint med enkelt vedlikehold hjemme i garasjen.
Men som nevnt, det er den plomberingen som den store haken her tror jeg.
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Men vi har nok trolig glidd ut her uansett når vi begynner å snakke moped...
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hvilken maxi-scooter?
For å være en mann som kjøper sykkel til 300k og skryter av at du bruker 0.8 på mila er du jaggu ikke mye villig til å bruke penger på dama.Bjerknez skrev: 19 jul 2022, 00:23Poenget er at en scooter (moped) til 10ish laken i mine øyne ikke er verdt og ta service på. Holder den i la oss si tre år med kun oljeskift tatt av undertegnede samt enkelt vedlikehold gjort hjemme i garasjen, så snakker vi 10.000 kr. Delt på 36 måneder. Altså 277 kroner pr. Mnd. I kostnader, hvis man kaster mopeden på dynga etter tre år. Noe man neppe trenger å gjøre. Trekk fra noen hundrelapper til olje evt.SilverSmurfer skrev: 18 jul 2022, 23:58Serviceintervallene er da de samme eller enda kortere på moped, servicekostnadene også. Og alternativet å gi faen i alle servicer og oljeskift blir omtrent det samme, og spesielt Honda sine 125cc sykler kan fint gå enormt langt uten service. Har hørt om de som har gått langt over 100k med bare oljeskift.Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 22:41 Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.
Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.
Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Forøvrig stemmer Freewheelburning sitt regnestykke ganske godt, 2 kr per kilometer for en 300cc scooter kjørt over 60000 km, tilsvarer det jeg har beregnet på min 350. Og det er kostnaden for alt, bensin, forsikring, service og verditap.
Sammenlignet med en bil hvor Smarte Penger regner 7.43 kr per kilometer. Og din nye Rocket må da ligge på minst 6-7 kr per kilometer.
Så slipper hun å ta MC lappen, samt betale høyere kasko forsikring etc.
Ser ingen grunn til å betale penger for at et verksted skal ta service på en moped til 10 laken. De pengene man bruker på service vil man trolig aldri få igjen uansett. En pent brukt helt ny scooter av ymse merke til 10K klarer seg helt sikkert helt fint med enkelt vedlikehold hjemme i garasjen.
Men som nevnt, det er den plomberingen som den store haken her tror jeg.

Men for all del, hvis du ønsker en scooter til minimumspris så er det veien å gå. Eventuelt så kan du kjøpe en 2021 modell Honda PCX til ca 30k, gi den en service i året og du har en trygg og god sykkel så lenge du gidder å vedlikeholde den. Og en sykkel som da klarer å holde følge med trafikken på alle norske veier, knapt bruker bensin og som er langt mer komfortabel å ha med å gjøre enn en moped.
Det blir opp til hver enkelt. Men som jeg nevnte tidligere, hvis du først skal ta lappen så er en ny Forza 125 eller helst 350 et at de mest fornuftige valgene du kan gjøre.
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Jeg vet ikke hvilket århundre du lever i, men det er ikke slik at det er jeg som forsørger madammen. Det klarer hun helt fint selv. Det er ho som skal bruke sine penger på dette. Jeg har faktisk en interesse for motorsykler, det har ikke ho. Ho skal bare ha et fremkomstmiddel sommerstid for å slippe unna den verste køen på vei hjem samt slippe noe av bompengene som snart også kommer til å inkludere el-biler.SilverSmurfer skrev: 19 jul 2022, 00:38For å være en mann som kjøper sykkel til 300k og skryter av at du bruker 0.8 på mila er du jaggu ikke mye villig til å bruke penger på dama.Bjerknez skrev: 19 jul 2022, 00:23Poenget er at en scooter (moped) til 10ish laken i mine øyne ikke er verdt og ta service på. Holder den i la oss si tre år med kun oljeskift tatt av undertegnede samt enkelt vedlikehold gjort hjemme i garasjen, så snakker vi 10.000 kr. Delt på 36 måneder. Altså 277 kroner pr. Mnd. I kostnader, hvis man kaster mopeden på dynga etter tre år. Noe man neppe trenger å gjøre. Trekk fra noen hundrelapper til olje evt.SilverSmurfer skrev: 18 jul 2022, 23:58Serviceintervallene er da de samme eller enda kortere på moped, servicekostnadene også. Og alternativet å gi faen i alle servicer og oljeskift blir omtrent det samme, og spesielt Honda sine 125cc sykler kan fint gå enormt langt uten service. Har hørt om de som har gått langt over 100k med bare oljeskift.Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 22:41 Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.
Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.
Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Forøvrig stemmer Freewheelburning sitt regnestykke ganske godt, 2 kr per kilometer for en 300cc scooter kjørt over 60000 km, tilsvarer det jeg har beregnet på min 350. Og det er kostnaden for alt, bensin, forsikring, service og verditap.
Sammenlignet med en bil hvor Smarte Penger regner 7.43 kr per kilometer. Og din nye Rocket må da ligge på minst 6-7 kr per kilometer.
Så slipper hun å ta MC lappen, samt betale høyere kasko forsikring etc.
Ser ingen grunn til å betale penger for at et verksted skal ta service på en moped til 10 laken. De pengene man bruker på service vil man trolig aldri få igjen uansett. En pent brukt helt ny scooter av ymse merke til 10K klarer seg helt sikkert helt fint med enkelt vedlikehold hjemme i garasjen.
Men som nevnt, det er den plomberingen som den store haken her tror jeg.![]()
Men for all del, hvis du ønsker en scooter til minimumspris så er det veien å gå. Eventuelt så kan du kjøpe en 2021 modell Honda PCX til ca 30k, gi den en service i året og du har en trygg og god sykkel så lenge du gidder å vedlikeholde den. Og en sykkel som da klarer å holde følge med trafikken på alle norske veier, knapt bruker bensin og som er langt mer komfortabel å ha med å gjøre enn en moped.
Det blir opp til hver enkelt. Men som jeg nevnte tidligere, hvis du først skal ta lappen så er en ny Forza 125 eller helst 350 et at de mest fornuftige valgene du kan gjøre.
Enig med deg angående Honda PX. Har kjørt en slik i mine yngre dager og dem virker robuste. Faktisk et godt poeng.
Hvis ho evt. bestemmer seg for å bruke penger på lappen samt øke budsjettet, så blir selvsagt prioriteringene annerledes. Men i vår husstand er vi altså to selvstendige individer som bruker pengene på akkurat det vi vil uten å spørre om lov. Så dette er noe hun får betale for selv hvis ho ønsker det. Noe ho fint har råd til, bare så det er sagt.

Edit:
Regnet med du mente Honda PX og ikke PCX?
Edit 2:
Du mente sikkert 125 Honda PCX. Men det er altså foreløpig ikke aktuelt med en 125cc. Ho kommer i tillfelle uansett til å starte med en moped muligens. Men du fikk meg på tanken av en Honda PX/PXR 50. Ikke lett og få tak i lenger, men man finner en og annen fra tid til annen.
- hansiver
- Innlegg: 430
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Service på en liten scooter er ikke rare greiene og noe man fint fikser selv. Min Honda pcx 150 som i disse dager er 10 år med godt over 40k km på telleren krever ikke mye. Honda sier at det holder med oljeskift hver 12k km noe jeg syntes er litt for lange intervaller så min får ny olje 0,8 liter hver 6000 km. Tennplugg hver 12k km og drivreim byttes hver 24k km. Oljeskift hos min lokale mekaniker her i Thailand koster rundt 120thb med dagens kurs rundt 33 nkr. Da jeg hadde stor service 24k km med drivreim oljeskift luftfilter tennplugg og arbeid betalte jeg 1400 thb tilsvarende 385 nkr, det var på Honda merkeverksted. Mitt poeng, vedlikeholdsutgifter på en liten scooter burde ikke sprenge noe budsjett selv i Norge
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Neida, hverken jeg eller madammen hadde blitt hjemløse ved disse utgiftene. Poenget er ikke at hun teller på kronene for å få til dette.
Men ved kjøp av 125cc eller mer så koster det fort 30 laken før lappen er i boks samt rundt 5.000 kroner i året i forsikring og prisen på evt. servicer. I tillegg til dette må man fort legge på 20-30 laken for en 125cc kontra en 50cc.
Når man da egentlig ikke er interresert i motorsykler eller tohjulinger generelt, så blir dette en ganske stor sum å svelge. Selv om man har pengene.
Men ved kjøp av 125cc eller mer så koster det fort 30 laken før lappen er i boks samt rundt 5.000 kroner i året i forsikring og prisen på evt. servicer. I tillegg til dette må man fort legge på 20-30 laken for en 125cc kontra en 50cc.
Når man da egentlig ikke er interresert i motorsykler eller tohjulinger generelt, så blir dette en ganske stor sum å svelge. Selv om man har pengene.
Re: Hvilken maxi-scooter?
Med så liten oljemengde høres det fornuftig ut. Thailand er ett virkelig flott sted for tohjulinger og utfra hva du refererer til av priser er de overkommelige :) Har du tohjuling her hjemme må selvfølgelig service og vedlikeholdsutgifter være med i regnestykket ditt uansett om du gjør det selv eller får det utført på verksted.hansiver skrev: 19 jul 2022, 04:53 Service på en liten scooter er ikke rare greiene og noe man fint fikser selv. Min Honda pcx 150 som i disse dager er 10 år med godt over 40k km på telleren krever ikke mye. Honda sier at det holder med oljeskift hver 12k km noe jeg syntes er litt for lange intervaller så min får ny olje 0,8 liter hver 6000 km. Tennplugg hver 12k km og drivreim byttes hver 24k km. Oljeskift hos min lokale mekaniker her i Thailand koster rundt 120thb med dagens kurs rundt 33 nkr. Da jeg hadde stor service 24k km med drivreim oljeskift luftfilter tennplugg og arbeid betalte jeg 1400 thb tilsvarende 385 nkr, det var på Honda merkeverksted. Mitt poeng, vedlikeholdsutgifter på en liten scooter burde ikke sprenge noe budsjett selv i Norge
Tusen takk for veldig masse god info til «scooter sjåførene» her inne

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken maxi-scooter?
Når ettermarkedsdelen ( produsent/importør/forhandler) prøver å tjene like mye pr km av en 125ccm som en 10000ccm+++ så er det noe gæli mener jeg.
At man må ha litt oftere oljeskift med lite volum på olja er greit nok men resten av en " service" er jo egentlig en del av det samme man uansett gjør selv: sjekke kjedet/smøre bremseklosser dekk ol.bytte deler når de er brukt opp sånn som luftfilter dekk bremser er greit å skifte på verksted men dette gjøres jo når det er behov ikke på intervall.
Når et bensindrevet kjøretøy har 2 år eller 30000km i serviceettersyn/oljeskift og et annet 3000km kan man lure litt på konstruksjon.
Bilen min har en 1000ccm motor med 140hk og dermed et høyere effektuttak enn en 125ccm ( sett opp mot at litereffekten synker med høyere volum på forbrenningsmotorer forsterkes dette ennå mer) eller ene mc 1200ccm 130 hk med 16000 km oljeskift36000km ventilsjekk.
Sett opp mot dette skulle faktisk el 125ccm hatt en mye høyere effekt( slik som crossermotorene) før ettersyn ventiler/oljeskift skulle vært såpass hyppig.
Men når man går over til EL drift (uansett lagringsform av energi) bør jo service bli ekstremt lange intervaller/ behovsprøvd- bremser/veske har man sensorer for og dekk/lys bør jo eier uansett sjekke selv.
At man må ha litt oftere oljeskift med lite volum på olja er greit nok men resten av en " service" er jo egentlig en del av det samme man uansett gjør selv: sjekke kjedet/smøre bremseklosser dekk ol.bytte deler når de er brukt opp sånn som luftfilter dekk bremser er greit å skifte på verksted men dette gjøres jo når det er behov ikke på intervall.
Når et bensindrevet kjøretøy har 2 år eller 30000km i serviceettersyn/oljeskift og et annet 3000km kan man lure litt på konstruksjon.
Bilen min har en 1000ccm motor med 140hk og dermed et høyere effektuttak enn en 125ccm ( sett opp mot at litereffekten synker med høyere volum på forbrenningsmotorer forsterkes dette ennå mer) eller ene mc 1200ccm 130 hk med 16000 km oljeskift36000km ventilsjekk.
Sett opp mot dette skulle faktisk el 125ccm hatt en mye høyere effekt( slik som crossermotorene) før ettersyn ventiler/oljeskift skulle vært såpass hyppig.
Men når man går over til EL drift (uansett lagringsform av energi) bør jo service bli ekstremt lange intervaller/ behovsprøvd- bremser/veske har man sensorer for og dekk/lys bør jo eier uansett sjekke selv.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hvilken maxi-scooter?
Bare hyggelig, men et siste tips hvis du er intressert er at du bør sette deg litt inn i hvordan scooter-gir altså CVT gir fungerer. CVT girboksen er en helt massiv del av scooteropplevelsen og de varierer mye i hvordan de oppfører seg. Noen bruker veldig lang tid fra du gir gass til farten på scooteren faktisk øker, andre reagerer nesten med en gang. Og dette kan være en stor del av tregshetsfølelsen som kan komme av en scooter.dypen skrev: 19 jul 2022, 06:51 Med så liten oljemengde høres det fornuftig ut. Thailand er ett virkelig flott sted for tohjulinger og utfra hva du refererer til av priser er de overkommelige :) Har du tohjuling her hjemme må selvfølgelig service og vedlikeholdsutgifter være med i regnestykket ditt uansett om du gjør det selv eller får det utført på verksted.
Tusen takk for veldig masse god info til «scooter sjåførene» her inneIngen nevnt ingen glemt :)
Feks så var Honda Forza 300 veldig treg, jeg likte deg ikke, mens 350 som kom i 2021 reagerer mye raskere når jeg gir gass. Så raskt og så jevnt at jeg fant ut at jeg kjører raskere på svingete veier med en Forza 350 enn det jeg gjør på langt større og kraftigere sykler.
For CVT gir er ikke så enkelt som at det bare er automatisk og ferdig med det, å kunne manipulere girboksen litt gjør mye med den helhetlige opplevelsen.
- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvilken maxi-scooter?
Akkurat dette med "inngrip" med hensyn til turtall varierer man med variator-vektene.
Samme prinsippet som på snøscooter forøvrig. Der er variatorvektene ganske tunge for å sørge for at man har tilstrekkelig moment i motoren i det variatoren begynner å knipe på reima og skal dra rundt beltet. Særlig på to-taktere er ofte dette tilfelle med tunge vekter da de ofte ikke har best moment på lavt turtall.
Samme prinsippet som på snøscooter forøvrig. Der er variatorvektene ganske tunge for å sørge for at man har tilstrekkelig moment i motoren i det variatoren begynner å knipe på reima og skal dra rundt beltet. Særlig på to-taktere er ofte dette tilfelle med tunge vekter da de ofte ikke har best moment på lavt turtall.
- Domino
- Innlegg: 1187
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Hvilken maxi-scooter?
Så dersom jeg skal følge ditt resonnement er det ikke verdt å bruke penger på å vedlikeholde min motorsykkel siden den kostet meg 3000Bjerknez skrev: 19 jul 2022, 00:23 Poenget er at en scooter (moped) til 10ish laken i mine øyne ikke er verdt og ta service på. Holder den i la oss si tre år med kun oljeskift tatt av undertegnede samt enkelt vedlikehold gjort hjemme i garasjen, så snakker vi 10.000 kr. Delt på 36 måneder. Altså 277 kroner pr. Mnd. I kostnader, hvis man kaster mopeden på dynga etter tre år. Noe man neppe trenger å gjøre. Trekk fra noen hundrelapper til olje evt.
tomhylser og 1500 patroner i en byttehandel? Det er jammen bra vi alle tenker litt forskjellig.
Re: Hvilken maxi-scooter?
EL drift ... eksempel Tesla har ingen krav til service som påvirker garanti fra produsent. De har derimot service anbefaling, bremsevæske, kjølevæske, kupefilter, rengjøre bremser etc Du vil med andre ord aldri få spørsmål om å dokumentere service historikk innen garant tiden. Vil tro det blir det samme på EL mc ...mekkern skrev: 19 jul 2022, 12:27
Men når man går over til EL drift (uansett lagringsform av energi) bør jo service bli ekstremt lange intervaller/ behovsprøvd- bremser/veske har man sensorer for og dekk/lys bør jo eier uansett sjekke selv.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Jeg snakker om å betale et verksted for vedlikeholdet. Gjør man det selv så koster det jo ikke stort. Hva DU mener er lurt og ikke vedrørende pengebruk på service blir jo din sak. Men madammen er vertfall ikke interresert nok til å betale mye for slikt.Domino skrev: 19 jul 2022, 13:39Så dersom jeg skal følge ditt resonnement er det ikke verdt å bruke penger på å vedlikeholde min motorsykkel siden den kostet meg 3000Bjerknez skrev: 19 jul 2022, 00:23 Poenget er at en scooter (moped) til 10ish laken i mine øyne ikke er verdt og ta service på. Holder den i la oss si tre år med kun oljeskift tatt av undertegnede samt enkelt vedlikehold gjort hjemme i garasjen, så snakker vi 10.000 kr. Delt på 36 måneder. Altså 277 kroner pr. Mnd. I kostnader, hvis man kaster mopeden på dynga etter tre år. Noe man neppe trenger å gjøre. Trekk fra noen hundrelapper til olje evt.
tomhylser og 1500 patroner i en byttehandel? Det er jammen bra vi alle tenker litt forskjellig.
- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvilken maxi-scooter?
Og er det en totakt-scooter så er det ingen olje å skifte heller. Fyll bensin og kjør.
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Enig. Har litt sansen for de gamle moppene som Honda PXR 50 feks. Men om madammen har den samme sansen er en annen sak. Men honnryr seg egentlig ikke så mye om åssen den moppa ser ut heller...FredrikE24 skrev: 19 jul 2022, 16:22 Og er det en totakt-scooter så er det ingen olje å skifte heller. Fyll bensin og kjør.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken maxi-scooter?
Ellers pleier Vespa å være en vinner blandt de fleste kvinner
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Eller hva med en Piaggio MP3 trehjulsscooter

https://www.motorcycle.com/new-model-pr ... -look.html
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvilken maxi-scooter?
Tre hjuls scooter er favoritt for de med bare bil sertifikat før ett gitt årstall.AJ skrev: 19 jul 2022, 17:36Eller hva med en Piaggio MP3 trehjulsscooter:
https://www.motorcycle.com/new-model-pr ... -look.html
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39781
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Årstallet er 2013, om jeg ikke husker feil.dypen skrev: 19 jul 2022, 18:03Tre hjuls scooter er favoritt for de med bare bil sertifikat før ett gitt årstall.AJ skrev: 19 jul 2022, 17:36Eller hva med en Piaggio MP3 trehjulsscooter:
https://www.motorcycle.com/new-model-pr ... -look.html
Har kjørt MP3'en selv, men kan ikke si jeg falt pladask for løsningen...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hvilken maxi-scooter?
Har aldri kjørt en men med så små hjul kan de umulig være særlig komfortable å kjøre.
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Hvilken maxi-scooter?
Du får prøve denne. Den er jo i nabolaget ditdypen skrev: 17 jul 2022, 09:44Er egentlig lysten på en større scooter og mest for å teste så da er det veldig hyggelig hvis de med erfaring bidrar på positiv måte. Kom gjerne med flere bidrag og linker til tester etc på større scootere. Var i utgangspunktet veldig positiv til BMW C400GT …FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 04:30 Sjeldent å lese så mye ræl på et sted. Latterlig dårlig forum å diskutere noe annet enn det *godkjente*.
Hvis noen er så uheldig å snuble innom denne diskusjonen / forumer, vit at det heldigvis finnes det uendelig mye bedre steder på Internett for hvordan å reise best på 2 hjul med stil og komfort.

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=263951020
Re: Hvilken maxi-scooter?
Har den i kikkerten men ligger lavthaakeik skrev: 19 jul 2022, 20:08Du får prøve denne. Den er jo i nabolaget ditdypen skrev: 17 jul 2022, 09:44Er egentlig lysten på en større scooter og mest for å teste så da er det veldig hyggelig hvis de med erfaring bidrar på positiv måte. Kom gjerne med flere bidrag og linker til tester etc på større scootere. Var i utgangspunktet veldig positiv til BMW C400GT …FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 04:30 Sjeldent å lese så mye ræl på et sted. Latterlig dårlig forum å diskutere noe annet enn det *godkjente*.
Hvis noen er så uheldig å snuble innom denne diskusjonen / forumer, vit at det heldigvis finnes det uendelig mye bedre steder på Internett for hvordan å reise best på 2 hjul med stil og komfort.![]()
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=263951020

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken maxi-scooter?
Suzuki FZ50 husker jeg vertfall godt var ganske godt likt av jentene i min omkrets. Særlig disse som var utstyrt med kurv forran styret

Jeg har kjørt en del slike gamle mopeder og jeg husker at FZ50 var vesentlig treigere i frasparket enn feks. En Honda PX/PX-R som var mye sterkere og mer responsiv. Husker dette veldig godt. Men jentene likte FZ50 fordi den nok var mer komfortabel. Man satt lavere og salen var mykere og den hadde softere dempere etc. den var også bittelitt mer praktisk med en slik kurv.
Men vi gutta likte selvsagt ikke disse. Vi gutta kjørte Honda MB-5/MT-5, Yamaha DT50, Honda MTX eller evt. en ihjeltrimmet corvette. I det hele tatt noe med manuell gir. Automat var for damene eller for gutter med høy lillefinger
