viktighet med avbalansering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: viktighet med avbalansering
Helt logisk egentlig. Hvis du monterer framdekket samme vei som bakdekket er montert og kjører en tur i regnvær, vil dekket ved en kraftig nedbremsing samle vannet midt under seg og dekket planer (flyter oppå vannhinna). Snur du dekket motsatt vei og gjør samme øvelse så vil dekket drenere ut vannet til sidene og ha langt bedre kontakt med underlaget.
Re: viktighet med avbalansering
Nja... i mitt hode er det ikke logisk i det hele tatt. Hjulet ruller jo samme veien enten du akselererer eller bremser. Men jeg tviler absolutt ikke på at det er rett. Det er mye rart her i verden jeg ikke skjønner...kjellv skrev: 09 mai 2020, 23:36 Helt logisk egentlig. Hvis du monterer framdekket samme vei som bakdekket er montert og kjører en tur i regnvær, vil dekket ved en kraftig nedbremsing samle vannet midt under seg og dekket planer (flyter oppå vannhinna). Snur du dekket motsatt vei og gjør samme øvelse så vil dekket drenere ut vannet til sidene og ha langt bedre kontakt med underlaget.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: viktighet med avbalansering
Om hjulene bare rullet passivt ville det vært naturlig at de var like foran og bak. Men optimaliseringen er gjort med tanke på ekstremsituasjonen der man enten bremser eller akser hardt på vått, nær slippgrense. Da vil kreftene være motsatt.
Re: viktighet med avbalansering
Ja... jeg forstår det. Men umiddelbart logisk eller intuitivt er det ikke.pekle skrev: 10 mai 2020, 01:09 Om hjulene bare rullet passivt ville det vært naturlig at de var like foran og bak. Men optimaliseringen er gjort med tanke på ekstremsituasjonen der man enten bremser eller akser hardt på vått, nær slippgrense. Da vil kreftene være motsatt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: viktighet med avbalansering
Forhjulet blir skudd fremover. Tenk plog for å ha godt grep. Bakhjulet skur, derfor plogen andre veien.
Dekka jeg har på Guzzien nå, er merka med front og rear. Bare å montere riktig vei.

Dekka jeg har på Guzzien nå, er merka med front og rear. Bare å montere riktig vei.
If it ain't broke, I'll break it.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: viktighet med avbalansering
"Pilene" i dekkets banemidt er IKKE piler -- det er mønster ---pekle skrev: 09 mai 2020, 20:18 Slapp av, det er riktig. Angel GT II - mine er montert på samme måte. Fant en annen sykkel i garasjeanlegget, samme på den. De små pilene på siden peker riktig. Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn de pilene på toppen...

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: viktighet med avbalansering
Får omformulere litt da; "Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn mønster på toppen som kan forveksles med piler..."
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: viktighet med avbalansering
Når de små pilene er mot asfalten er de som små ploger
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: viktighet med avbalansering
Dekk merkes aldri i slitebanen. Det er internasjonale standarder for merking, på dekksidene.pekle skrev: 10 mai 2020, 11:27 Får omformulere litt da; "Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn mønster på toppen som kan forveksles med piler..."
Det er derfor man skal bruke godkjente verksteder, eller lære seg dette selv.
Re: viktighet med avbalansering
Jeg kan overta dekket om dere ikke blir enige hvordan det skal monteres 
Re: viktighet med avbalansering
Klar til bedre vær
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: viktighet med avbalansering
Vettugt valg!
Disse får du fin temp i selv en litt kald dag i Norge, og du vil aldri savne mer grep.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: viktighet med avbalansering
Brukte litt tid i uka å leste meg litt opp på egne og andre dekk. Det viktigste momentet som trekkes frem med omvendt sidemønster er bremse egenskapene -pekle skrev: 10 mai 2020, 11:27 Får omformulere litt da; "Kan jo spørre seg hvorfor de har lagt inn mønster på toppen som kan forveksles med piler..."
DER sammen ligner man med det som tyngdekraften gjør med deg som fører når man bremse - du prøver ufrivillig å "fly" over sykkelen --

den egenskapen prøver man å gjenskape med å ha mønster spesiellt i fordekket - hvor det er vannet som tar fart og flyr ut av dekket - det vannet som er på tur inn i mellom dekk og underlag -- dess hardere du bremser dess mindre vann vil være med og dekket møter veibanen tomt og kan derfor svelge unna mere vann. BAKDEKKET vil jo som regel miste noe av sitt grep under nedbremsing så der vektlegges ikke dette så mye. Føler at tankegangen er lik hos de 5 dekkprodusentene som jeg har lest meg opp på.
Når det gjelder de pilene så synes jeg å kunne lese mellom linjene at mønstret som vi oppfattet som litt bakvent

Alt i alt så tenker dekk produsentene litt motsatt med tanke på for og bakdekk , altså stoppeffekt og aksellerasjons effekt.
Det dekket som jeg til nå har funnet som kan monteres både foran og bak - har motsatt retning for montering- du får altså motsatt,selv om det er

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: viktighet med avbalansering
Dette er dekkene som jeg har på Guzzien. På bilde som bakdekk. Snu dekket så blir det fordekk. Sees på mønsteret .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: viktighet med avbalansering
Dette gikk ikke etter planen.
Jeg har alltid hatt en bulk i framfelgen, men har aldri kjent noe til den.
Jeg kjøpte mer avballanseringsverktøy på Biltema, og det ser ut til at den statiske avballanseringen er i orden. Dog er det vanskelig å se om dekket sitter slik det skal på felgen. Jeg prøvde å tappe det for luft, og fylle med 8 bar.
Det jeg ser, er st det beveger seg både horisontalt og vertikalt Jeg ser at Yterpunktet på dekket er der hvor den røde prikken er. Det er ikke her bulken er på felgen.
https://youtu.be/eevCkjvbM5g
https://youtu.be/ZnXzBNTVKKo
https://youtu.be/kWdDo5cDbVc
Jeg har alltid hatt en bulk i framfelgen, men har aldri kjent noe til den.
Jeg kjøpte mer avballanseringsverktøy på Biltema, og det ser ut til at den statiske avballanseringen er i orden. Dog er det vanskelig å se om dekket sitter slik det skal på felgen. Jeg prøvde å tappe det for luft, og fylle med 8 bar.
Det jeg ser, er st det beveger seg både horisontalt og vertikalt Jeg ser at Yterpunktet på dekket er der hvor den røde prikken er. Det er ikke her bulken er på felgen.
https://youtu.be/eevCkjvbM5g
https://youtu.be/ZnXzBNTVKKo
https://youtu.be/kWdDo5cDbVc
Re: viktighet med avbalansering
ER det ikke enklere og bedre å bare få et verksted til å gjøre jobben...?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: viktighet med avbalansering
Dekket ble montert av dekkverksted, men de hadde ikke avballansering til mc. Det er ingen som driver med mc her jeg bor.. Jeg må kjøre ett stykke, hvilket innebærer å ta fri fra jobb osv. Men må bare innse at jeg må gjøre det nå.
Re: viktighet med avbalansering
Ja... den er litt lei. Jeg har ikke noe mer konstruktivt å komme med dessverrespace-ace skrev: 06 jun 2020, 14:51 Dekket ble montert av dekkverksted, men de hadde ikke avballansering til mc. Det er ingen som driver med mc her jeg bor.. Jeg må kjøre ett stykke, hvilket innebærer å ta fri fra jobb osv. Men må bare innse at jeg må gjøre det nå.

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: viktighet med avbalansering
Er det felgen det er kast i, eller er det dekket som sitter skeivt på?
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: viktighet med avbalansering
Geiroe skrev: 06 jun 2020, 15:04 Er det felgen det er kast i, eller er det dekket som sitter skeivt på?
Det er det jeg er litt usikker på. Burde jeg ikke ha merket den bulken på forrige dekk? Jeg har sjekket og det er ikke lett å oppdrive en annen felg heller.
Uavhengig av billansering, så burde jo dekket se forholdsvis rett ut når man snurrer det
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: viktighet med avbalansering
Ja - det skal se "rett" utspace-ace skrev: 06 jun 2020, 16:03 ...Uavhengig av balansering, så burde jo dekket se forholdsvis rett ut når man snurrer det![]()
Prøve å se om dekket ligger jevnt på felgkanten - de aller fleste dekk har en tynn stripe som du kan følge rundt. Jeg bruker å legge fingeren mellom felg og dekk og "føle" denne stripen mens jeg roterer hjulet. Da får du en god indikasjon på om dekket er "midt på" felgen eller ikke.
Hvis det ikke ligger rett så vil du oppleve vibrasjon, og det går ikke an å balansere vekk denne med vekter - du må av med dekket, smøre dekk og felg på nytt og kanskje rengjøre felgen for hva-det-nå-er som gjør at dekket ikke legger seg riktig...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: viktighet med avbalansering
Dere som balanserer selv, hvilke vekter kjøper dere? 5g? 10g? Er det kanskje like greit å kjøpe begge deler?
- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: viktighet med avbalansering
Det var en god nyhet! Nærmeste Biltema er tom for 10g...
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1691
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: viktighet med avbalansering
Er det den typen til å klemme på felgkanten du tenker på da eller limvekter?
De jeg har (fra Biltema) er delbare og har inndeling i både 5 og 10 gram, men selges vel bare i hele kartonger (men da har du noen år
)
https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000043256
De jeg har (fra Biltema) er delbare og har inndeling i både 5 og 10 gram, men selges vel bare i hele kartonger (men da har du noen år

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000043256